Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Euhm, wennie, als jij een allergie hebt voor glutenhoudende granen, dan heb je mijns inziens geen coeliakie, maar echt een allergie voor die granen (heb ik ook..). Dan kan je daarnaast nog wel coeliakie hebben, maar je moet dus nog verder opletten en niet alleen GV eten, lijkt mij.
Annemiek80 schreef:e_horse schreef:Bij mij kwam er een overgevoeligheid voor gluten uit.
Dat is toch geen coeliakie? Dat is toch een intollerantie of was het nou een allergie?
Is op zich wel logisch, want ik ben ook erg allergisch voor stof, stro, hooi etc.. dus dat mijn darmen er dan ook op reageren vind ik niet raar.
Het is lastig, coeliakie is alleen vast te stellen via een biopt, en jij hebt alleen een ontlastingsonderzoek gehad toch?
Coeliakie is letterlijk een intollerantie voor gluten, maar overgevoelig voor gluten zou je het ook kunnen noemen.
Ja, je kan allergisch zijn voor gluten, echter alleen als de andere mogelijkheden (coeliakie in dit geval) zijn uitgesloten dmv een biopt. Ook kan bloedprikken duidelijkheid geven.
Coeliakie is erfelijk, als ik het juist heb heeft een coeliaak altijd het DLQ2 of DLQ8 gen of beiden, als je geen van deze genen hebt kun je geen coeliakie hebben (probleem daarbij is dat 30 % van de Europeanen dit gen heeft, en lang niet iedereen coeliakie).
Verder is het in 90 % (of zoiets) van de gevallen zo dat je antistoffen aanmaakt als je coeliakie hebt (IgA-nogwattus) deze kunnen via je bloed getest worden, meestal gaat een bloedonderzoek vooraf aan een biopt, maar omdat je 10 % kans hebt op een 'foute' uitslag doen ze alsnog het biopt als er in het bloed niets te zien is.
Erfelijkheidsonderzoek doen ze alleen als je een vergrote kans hebt op.... (bijv. bij zusjes en broertjes etc).
Voor het biopt en het bloedonderzoek op antistoffen moet je gluten eten, als je al glutenvrij eet kan dit de uitslag sterk beïnvloeden.
Bij een vermoeden van een allergie ga je vaak een eliminatiedieet doen, ofwel je begint met een dieet waar weinig uitlokkende stoffen inzitten en je voegt iedere keer een 'risicovolle' stof toe tot je reageert.
Ofwel omdat je je al aan een glutenvrij dieet houdt, is het nu niet na te gaan of je coeliakie hebt, of allergisch bent, of gevoelig voor gluten.
Silfre schreef:Kennen jullie de supersnelle-magnetron-cake al? Ook een aanrader!
Nodig:
Magnetronbestendig bakje, inhoud 500ml
30 gram gesmolten boter of 30 ml olie
30 ml melk
1 ei
Bereiding:
40 gram meel (kan van alles zijn, ik gebruik rijstemeel)
40 gram suiker
6 gram cacao
1 gram bakpoeder
Snufje zout
Meng de droge ingrediënten goed door elkaar in een ander bakje.
Voeg het ei en de melk, bij de gesmolten boter of olie.
Voeg de droge ingrediënten toe. Meng alles goed door elkaar.
Zet het mengsel in de magnetron: 600W 3 minuten en 10 seconden of 900W 2 minuten.
KLAAR!
Ze zijn ook kant-en-klaar verkrijgbaar: de Snack Cake van Lhian's Kitchen maar daar betaal je de hoofdprijs voor en het is heel simpel zelf te maken!
Ik heb een paar zakjes van het droge recept klaarliggen voor als ik bezoek krijg. Alleen wat melk, olie en ei erbij en klaar!
Die Braziliaanse Kaasbroodjes heb ik net gemaakt, die zijn ook supersimpel en heerlijk! Volgende keer gooi ik er een uitje en wat gedroogde tomaatjes doorheen.
koeke schreef:@Horse: zijn de salades dan wel gv, maar niet tarwevrij? Of bedoel je de dressing? Ik zou ook afgaan op de placemat, maar de info daarop klopt dus volgens jou niet?
nielsd schreef:De side salad met dressing is GV!