Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:34

Zo zie je maar dat hij er niets van af weet. GlutenINTOLERANTIE is meer dan alleen maar geen tarwe mogen eten Huilen

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:59

Ik heb die bioresonantietherapie ook gedaan, ook in eerste instantie 5 behandelingen maar werd het dubbele en ik heb er niets aan gehad.

Ik heb een tarweallergie en glutenintolerantie en geen van beiden is ook maar iets verbeterd. Boos!

Mijn advies: niet doen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:33

Wat een berichten ineens! Ik wil lezen en reageren, kijken hoever ik kom voordat ik weer aan het werk moet Whoosh!

@Rocamor: fijn dat het beter gaat, maar wel een gedoe met al die toevoegingen en zo. Jammer dat je nog vermoeid bent. Ik heb wel wat ervaring met alternativo's zal daarover nog wat berichten.

Als ik jullie verhalen zo lees voel ik mij met eten wel een bofkont. Gewoon glutenvrij en lactosebeperkt, maar lactase doet bij mij zijn werk super. Vet kan ik al jaren slecht tegen, dus dat telt niet Knipoog

@Marchador: coeliakie wordt vaak over het hoofd gezien, vooral als je niet zulke uitgesproken klachten hebt. Zoals je misschien al gelezen hebt, zijn er nog veel mensen 'zoek'; dus die het wel hebben maar het niet weten. Dus als je blijft denken dat de symptomen toch wel erg herkenbaar zijn, doorzeuren bij je huisarts Vork
Zelf vind ik de sociale kant vervelend. Maar voor de rest: ik heb het gevoel dat ik eindelijk uit een jarenlange winterslaap ontwaak! Bijna onvoorstelbaar dat je je door een voedingsmiddel weg te laten zoveel beter kunt voelen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:56

koeke: bedankt voor je reactie.
Kan het trouwens ook zo zijn dat je weerstand er lager van wordt?
Ik zal het toch eens met ze gaan overleggen weer.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:38

Noorwegen was heeeeerlijk:
- GV brood bij t ontbijt
- Iedereen kent t dieet
- Prachtige natuur
- Gezelige stadjes

En in Zweden natuurlijk even wezen GV shoppen Tong uitsteken

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:10

Zo super. Wat dat betreft is Scandinavie echt goed vertoeven voor ons. Mooie natuur alleen helaas niet weerzeker.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:36

Ach, ik had een week lang prachtig weer. Over het algemeen is het daar stabieler weer dan in Nederland.
Waarom zijn er geen GV broodjes bij de nederlandse Mac? Moet ik een over mailen....

Ik las trouwens iets over een glutenallergie. Ik heb volgens het (niet goed uitgevoerde) darmonderzoek geen coeliakie, maar uit mn bloedtesten komen allergie voor alle gluten-granen. Eigenlijk een glutenallergie dus. Ach, qua dieet komt t op exact hetzelfde neer Tong uitsteken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:36

Euhm, wennie, als jij een allergie hebt voor glutenhoudende granen, dan heb je mijns inziens geen coeliakie, maar echt een allergie voor die granen (heb ik ook..). Dan kan je daarnaast nog wel coeliakie hebben, maar je moet dus nog verder opletten en niet alleen GV eten, lijkt mij.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:10

@Marchador: slechte weerstand wordt wel genoemd bij coeliakie, maar kan van veel dingen komen.
@wennie: vakantie klinkt goed! Wel weer even wennen hier lijkt me.

Nog even over het alternatieve verhaal. Hoe osteopathie is bij vermoeidheid en zo weet ik niet, ik heb er voor andere klachten heel goede ervaringen mee (al jaren geleden trouwens). Ik heb wel het idee dat het 'succes' per therapeut nogal wisselt.

Wat bioresonantie betreft heb ik een slechte en een goede ervaring. Ik heb het vooral geprobeerd omdat ik wat aan mijn vermoeidheid wilde doen (was dus voor glutenintolerantie regulier was vastgesteld). Nummer 1 was daarnaast acupuncturist. Ik vond hem een portie wazig en hij had een bizar voedingsadvies (alleen zilvervliesrijst, groente en fruit, later kipfilet erbij).

Dus op naar therapeut 2. Ik vond haar wel goed; zij stuurde me naar de huisarts vanwege cholesterolophopingen en bij haar kwam het glutenverhaal naar voren. Bij haar ben ik enorm opgeknapt, maar of dat nou vooral door gv eten kwam of ook door behandeling? Toen ik na een hele tijd - op haar advies - weer gluten probeerde ging het mis. Dus ik heb niet de illusie dat het je van glutenintolerantie af kan helpen.

Ik denk wel dat het voor sommige (vage) klachten kan helpen. Ook hier hangt het succes volgens mij wel van de therapeut af.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:33

Rocamor schreef:
Euhm, wennie, als jij een allergie hebt voor glutenhoudende granen, dan heb je mijns inziens geen coeliakie, maar echt een allergie voor die granen (heb ik ook..). Dan kan je daarnaast nog wel coeliakie hebben, maar je moet dus nog verder opletten en niet alleen GV eten, lijkt mij.

Ik heb ook geen coeliakie (verslag van mn scopie staat ook in dit topic, het daarvoor bleek later een te korte glutenbelasting gehad, maar heb geen zin om dat gezeur nog een keer te hebben).

Ik kan wel glutenvrij tarwezetmeel verdragen, maar geen grote hoeveelheden (veel broodjes ed.). Met GV eten en niet te veel gv tarwez(zet)meel gaat het prima. Boekweit zou ik later nog allergisch voor kunnen worden, dus dat beperk ik een beetje, maard at heb ik nu helemaal geen last van.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:34

Annemiek80 schreef:
e_horse schreef:
Bij mij kwam er een overgevoeligheid voor gluten uit.
Dat is toch geen coeliakie? Dat is toch een intollerantie of was het nou een allergie?

Is op zich wel logisch, want ik ben ook erg allergisch voor stof, stro, hooi etc.. dus dat mijn darmen er dan ook op reageren vind ik niet raar.

Het is lastig, coeliakie is alleen vast te stellen via een biopt, en jij hebt alleen een ontlastingsonderzoek gehad toch?
Coeliakie is letterlijk een intollerantie voor gluten, maar overgevoelig voor gluten zou je het ook kunnen noemen.

Ja, je kan allergisch zijn voor gluten, echter alleen als de andere mogelijkheden (coeliakie in dit geval) zijn uitgesloten dmv een biopt. Ook kan bloedprikken duidelijkheid geven.
Coeliakie is erfelijk, als ik het juist heb heeft een coeliaak altijd het DLQ2 of DLQ8 gen of beiden, als je geen van deze genen hebt kun je geen coeliakie hebben (probleem daarbij is dat 30 % van de Europeanen dit gen heeft, en lang niet iedereen coeliakie).
Verder is het in 90 % (of zoiets) van de gevallen zo dat je antistoffen aanmaakt als je coeliakie hebt (IgA-nogwattus) deze kunnen via je bloed getest worden, meestal gaat een bloedonderzoek vooraf aan een biopt, maar omdat je 10 % kans hebt op een 'foute' uitslag doen ze alsnog het biopt als er in het bloed niets te zien is.
Erfelijkheidsonderzoek doen ze alleen als je een vergrote kans hebt op.... (bijv. bij zusjes en broertjes etc).
Voor het biopt en het bloedonderzoek op antistoffen moet je gluten eten, als je al glutenvrij eet kan dit de uitslag sterk beïnvloeden.
Bij een vermoeden van een allergie ga je vaak een eliminatiedieet doen, ofwel je begint met een dieet waar weinig uitlokkende stoffen inzitten en je voegt iedere keer een 'risicovolle' stof toe tot je reageert.

Ofwel omdat je je al aan een glutenvrij dieet houdt, is het nu niet na te gaan of je coeliakie hebt, of allergisch bent, of gevoelig voor gluten.

Zat nog even terug te lezen..
Er is de afgelopen jaren meerdere malen bloedonderzoek gedaan. Ook allergie-onderzoek (krasjestest etc). Daar kwam qua voeding nooit wat uit. Toch bleef ik erg veel last van mijn buik houden.

In de vakantie 2x iets met gluten gegeten en 2x flink last van gehad. Dus ik laat het wel..

Het lijkt wel gewoon een kwestie van uitproberen. Dat zei de arts in het ziekenhuis ook; dat het heel lastig is om uit te zoeken waar ik allergisch voor ben, omdat het vaak meerdere dingen zijn. Dus gewoon weglaten en uitproberen raadde hij me aan.

Scopie zal nu niet zo'n zin meer hebben (al een tijdje op dieet) en na al dat onderzoek gedoe vermoed ik niet dat er wat uitkomt.. dus ik vermoed geen coeliakie, maar wel overgevoeligheid voor tarwe enz.
Ik reageer gewoon overgevoelig op veel dingen (bomen, grassen, huismijt, katten, honden en voeding..).

Heb nog niks van de belastingdienst gehoord nadat ik brief ontving dat ze mijn teruggave gaan controleren...

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:03

ik ken jou probleem ik heb ook geen officiele diagnose maar ik kan ook niet tegen gluten, ik heb 2x een scopie gehad. nu ik gluten vrij eet gaat het prima

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:38

Jij hebt wel een scopie gehad? Maar er kwam niks uit?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:06

Heb toch Mc Donalds gemailt om te smeken over GV broodjes, ziehier het antwoord:

Hartelijk dank voor uw email. Het is ons bekend dat er in de Scandinavische landen zowel bij McDonald's als bij de reguliere supermarkten veel producten voor Coeliakie patiënten verkrijgbaar zijn. Het is een onderwerp dat onze aandacht heeft, operationeel zijn wij echter niet in staat ten alle tijde de kwaliteit van de glutenvrij brood (besmetting) te garanderen. Alleen als we dat kunnen zou het mogelijk zijn de producten aan te bieden. Op dit moment is dat niet het geval, wellicht dat er in de toekomst verandering in komt, maar nu echt nog niet.

Het spijt me u geenbeter nieuws te kunnen geven.

*huil*

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:13

Jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:14

Ach, ik eet wel bij de Mac donalds af en toe.
Maar ik neem dan ipv een burger gewoon een salade, is ook lekker Lachen

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:48

Ik hou niet zo van salades Bloos

Ga vanaaf GV kwarktaart maken voor de verjaardag van mn vriend.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:11

Ik vind de Mac salades wel lekker. Heb ontdekt dat er ook lv dressing is, dus volgende keer salade bij de frietjes Vingers aflikken
Wennie wat voor bodem gebruik jij voor kwarktaart? En dan mix uit zo'n 'gewoon' pak erop?

Heb net voor het eerst wrappo's (uit het archief) met zalm en roomkaas gemaakt. Best goed gelukt en lekkerrrr!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:33

Ik gebruik een bodem van boter en liga eerste stap en verder mix uit zo'n pak.

Zal de volgende ker ook mar eens een salade bestelen, welke zijn GV eigenlijk?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 11:46

In de dressing van de salades zit volgens mij allemaal tarwe. Dat vind ik dan wel weer jammer dat er op de placemats staat dat de tonijnsalade en de sidesalade GV zijn en je er dan een dressing bij krijgt die duidelijk niet GV is. Goed zelf op letten dus!
Overigens had ik gister een Mac Flurry M&M's bij de Drive gehaald en durfde te zweren dat er per abuis chrunch door heen zat Boos!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:15

@Horse: zijn de salades dan wel gv, maar niet tarwevrij? Of bedoel je de dressing? Ik zou ook afgaan op de placemat, maar de info daarop klopt dus volgens jou niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:18

De side salad met dressing is GV!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:02

Silfre schreef:
Kennen jullie de supersnelle-magnetron-cake al? Ook een aanrader!

Nodig:
Magnetronbestendig bakje, inhoud 500ml
30 gram gesmolten boter of 30 ml olie
30 ml melk
1 ei

Bereiding:
40 gram meel (kan van alles zijn, ik gebruik rijstemeel)
40 gram suiker
6 gram cacao
1 gram bakpoeder
Snufje zout

Meng de droge ingrediënten goed door elkaar in een ander bakje.
Voeg het ei en de melk, bij de gesmolten boter of olie.
Voeg de droge ingrediënten toe. Meng alles goed door elkaar.
Zet het mengsel in de magnetron: 600W 3 minuten en 10 seconden of 900W 2 minuten.
KLAAR!

Ze zijn ook kant-en-klaar verkrijgbaar: de Snack Cake van Lhian's Kitchen maar daar betaal je de hoofdprijs voor en het is heel simpel zelf te maken!

Ik heb een paar zakjes van het droge recept klaarliggen voor als ik bezoek krijg. Alleen wat melk, olie en ei erbij en klaar!

Die Braziliaanse Kaasbroodjes heb ik net gemaakt, die zijn ook supersimpel en heerlijk! Volgende keer gooi ik er een uitje en wat gedroogde tomaatjes doorheen. Vingers aflikken

Ik heb m geprobeerd, maar hij is mislukt... Clown
De bakpoeder was over de datum, daar kan het aan gelegen hebben Bloos of het feit dat ik meteen 900 W probeerde van het recept.. Ik gebruik sojamelk ipv melk. Ook had ik geen cacao.. is het dan wel te eten?
Heb nu nieuwe bakpoeder, dus ga nog een poging wagen .. nog tips?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:30

koeke schreef:
@Horse: zijn de salades dan wel gv, maar niet tarwevrij? Of bedoel je de dressing? Ik zou ook afgaan op de placemat, maar de info daarop klopt dus volgens jou niet?

Sowieso zijn niet alle salades GV. De tonijnsalade en de sidesalade zijn GV alleen krijg je er saus bij waar tarwe op de inhoud staat..... Dat vertrouw ik dus nooit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:31

nielsd schreef:
De side salad met dressing is GV!

Ok het viel mij op dat ik dan weer een dressing kreeg van yoghurt oid en dan weer 1000 eilanden. Blijkbaar maken ze er hier in de buurt een potje van. Dacht laat ik jullie even waarschuwen gewoon ff lezen op die zakjes als je ze bij je salade krijgt.