hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:58

Ben vandaag weer bij die "beruchte" chiropractor geweest en hij heeft weer alles los gekraakt en de iliopsoas gerekt.
Jee, wat doet dat pijn man Boos!
Maar ik voelde me vandaag eigenlijk best goed , had niet overdreven veel pijn , kan nog steeds recht naar voren bukken ipv scheef naar voren en s'nacht in bed draaien ( wat ik nogal veel doe) is ook veel minder pijnlijk, dus ik word iets fitter wakker.
Na de behandeling had ik wel weer wat meer pijn ,maar dat is natuurlijk wel normaal.
Ben in ieder geval benieuwd hoe het dit weekend gaat.
Volgende week Dinsdag en Vrijdag moet ik nog komen en dan doet hij dezelfde behandeling als deze week en de week daarop beginnen we met de oefeningen.
Durf bijna niet blij te zijn, omdat het eigenlijk te mooi voor woorden klinkt en daardoor ben ik weer bang dat het straks toch niet helpt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:08

Mijn zorgverzekeraar heeft me niet gebeld, ggrrr. Ik ga maandag dus maar weer aan de telefoon.

Cowgirl, die van mij tussen L4 en L5 is ook zwart, dus dan is je kern weg. Dat losse stukje ernaast die tegen mijn zenwu aan zit, veroorzaakt dat ik een doof gevoel heb en pijn. Dat wordt dus wel weggehaald operatief. Maar de pijn van die tussenwervels chijf blijft. Maar daar kan ik nog wel mee leven. Zenuw pijn is erger. En ik wil kunnen autorijden, traplopen, paardrijden ed. Alleen slenteren als ik met mijn moeder winkel is zwaar.

Darwin, het klinkt positief, maar je weet het niet. Wie weet......En anders heb je het geprobeert!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:47

Slenteren kan ik ook niet...stilstaan ook niet altijd. Als ik dan op gang moet komen is het net of de hele boel blokkeerd Duivel

Ik heb de site nog niet bekeken maar ik weet ook niet of ik het wel zou durven. De behandeling bij de manueel ben ik nog echt niet vergeten. Duivel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:53

even een vraag aan jullie, wat voel je precies bij een hernia?

ik kwakkel zelf ook al jaaaren met mijn rug, het al 3 fysiotherapeuten "versleten" en uit de foto's van 2 jaar geleden kwamen rest afwijkingen van Scheuermann en een té sterke S vorm naar voren....

Met pijnstillers is alles te overleven...

Een paar maanden geleden kon ik ineens bijna niet meer overeind komen en ben ik toch maar eens naar de dokter gegaan, die constateerde een blokkade in het SI gewricht...

Niets aan hoeven doen, na een tijdje voelde ik er weinig meer van...
tot een week geleden, het kantelen van mijn bekken (rug hol) doet pijn... soms schiet er ineens een scheut door mijn rug.. ook heb ik soms een zeurend gevoel in mijn rechterbeen en rechterarm.
Ik voel een soort "steek" in mijn rechterbil als ik zit en heb behoorlijk vaak krampen in mijn benen, als ik me ook maar uitrek iod is het raak...

Aangezien hier veel rugpatiënten zitten vroeg ik me af of jullie iets herkennen...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:52

Tigarida schreef:
@superpony,Ik wordt geopereerd in MCA (medisch Centrum Alkmaar),ik woon daar ook vlakbij.
Ik ga volledig onder narcose en als het goed gaat dan kan het een dagbehandeling zijn,
als ik 's morgens word geopereerd,en als natuurlijk goed gaat en kan traplopen.
Zelfs als het goed gaat mag ik ook een nachtje blijven.
De arts die mij gaat opereren heeft de langste wachtlijst maar hij is de enige die via een buisje opereert,
dan heb ik maar een litteken van 2 cm.

hmmm, ben zelf 3x zo geopereerd, in Rosendael bij Arnhem, in een privékliniek. dus jouw arts is echt niet de enige. ik heb ook maar hooguit 2cm. litteken (en dat is dus 3x open geweest). ziet er bijna niks van. Lachen
wachtlijst had ik gelukkig amper, het voordeel van een prive'kliniek (waar ze nog begrijpen wat service is..).
zie www.kleinrosendael.nl (of.com)
sterkte allemaal!

(lig zelf nu trouwens ook weer met mijn brace om: moest afgelopen dodnerdag 5,5u zitten op een cursus, en ja, dat KAN ik dus niet meer, en moet ik nu bezuren met denderende rugpijn, en steken in SI-gewrichten... tsja, baalbaalbaal).

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:00

anita87ruud schreef:
Hallo mensen,

Nou ik ben net terug uit kliniek klein Rosendael. Ben gisteren geopereerd aan een hernia L4-L5. K'heb net een lange rit gehad van 2 uur dus voel me nu niet helemaal optiemaal. Het eerste wat ik gisteren vernam is dat mijn been geen doof gevoel meer heeft, k'was zo blij:P. K'moet nu continu plat op bed liggen en mag er alleen uit voor naar de wc. Dat word dus lekker zwaar.

Wanneer sprongen jullie weer op het paard..?K'denk dat het pas rond feb/maart word.
Groetjes anita

hai, wens je veel sterkte, en met name geduld toe nu! weet precies wat je meegemaakt hebt. Ach gut
ben je ook door dokter G. H. geopereerd? fijne man, hoor. hij heeft mij goed geholpen.

paardrijden: inderdaad pas weer in het voorjaar. ik mocht pas na 6 weken fietsen, op een hometrainer. denk dat ik pas na 3 maanden weer even op mijn paard heb gezeten (en mén, wat voelde dat toen raar! Tong uitsteken ).
ik zou niet te vroeg beginnen, daar ik het bij mij (met te vroeg krachttraining doen, met dank aan die L*L van een fysio.... Boos! ) toen ook weer fout mee gegaan. rustig aan!! houd je aan de richtlijnen, en doe je brace goed (dus strak en stevig!) om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:29

Liezel1 schreef:
even een vraag aan jullie, wat voel je precies bij een hernia?

ik kwakkel zelf ook al jaaaren met mijn rug, het al 3 fysiotherapeuten "versleten" en uit de foto's van 2 jaar geleden kwamen rest afwijkingen van Scheuermann en een té sterke S vorm naar voren....

Met pijnstillers is alles te overleven...

Een paar maanden geleden kon ik ineens bijna niet meer overeind komen en ben ik toch maar eens naar de dokter gegaan, die constateerde een blokkade in het SI gewricht...

Niets aan hoeven doen, na een tijdje voelde ik er weinig meer van...
tot een week geleden, het kantelen van mijn bekken (rug hol) doet pijn... soms schiet er ineens een scheut door mijn rug.. ook heb ik soms een zeurend gevoel in mijn rechterbeen en rechterarm.
Ik voel een soort "steek" in mijn rechterbil als ik zit en heb behoorlijk vaak krampen in mijn benen, als ik me ook maar uitrek iod is het raak...

Aangezien hier veel rugpatiënten zitten vroeg ik me af of jullie iets herkennen...

Niet echt de klachten die ik ook had. maar dat je ook wat voelt in je arm kan erop wijzen dat het probleem hoger zit (nek).
De pijn begon bij mij als zeurend in mijn heup...alsof je er hard opgevallen was en een beurse plek had. dat werd gewoon pijn die vervolgens naar beneden zakte..tot soms in de tenen aan toe. Ook kon ik mijn voet niet goed meer neerzetten. (deze functie heb ik sinds een paar weken pas weer terug ).

Misschien moet je toch nog eens een stap doen richting een neuroloog en een mri laten maken.(als je die nog niet hebt laten maken.)

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:51

@Dierfysio,hij is de enige neurochirurg in het MCA die op deze wijze opereert.
Door die 2 cm heb je volgens mij wel minder kans op littekenweefsel.
Ik wens je veel sterkte toe.

@Liezel1,de klachten komen wel overeen met een hernia maar,
net wat Cowgirl zegt ,vraag een verwijzing voor de neuroloog en,
vraag voor een MRI,wie weet is door wat je al heb aan je rug een hernia ontstaan.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:20

Misschien voor jullie allemaal ook eens een kijkje waard, wellicht kijken jullie er al op, maar er is een vereniging voor rugpatienten, deze hebben ook een site als je hier lid van bent krijg je veel info enzo opgestuurd. zde vereniging heet NVVR.

Rugklachten moet je gewoon serieus nemen ook al wordt er tegen je gezegd het zit tussen je oren, blijven strijden, uiteindelijk vind je net als ik de oorzaak van je klachten wel en kun je verder gaan strijden om beter te worden. Al zullen sommigen nooit beter worden, toch kun je er alles aan doen om het leven zo aangenaam mogelijk voor je te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:23

Nou, ben vanmorgen gebeld door de zorgverzekeraar. Ik kon kiezen tussen klein Roosendaal of het Slotervaart dat ook sneller werkt schijnt. Maar hij heeft eerst maar klein Roosendaal gebeld en die belden mij meteen terug. Ik kan as donderdag terecht voor een gesprek. Aan de hand daarvan weet ik meer en wanneer evt, dus afwachetn, maar ben benieuwd. Weet dus ook niet of de feestdagen nu een voordeel zijn of een nadeel, maar hoor het gelukkig erg snel nu.
Voor de pony's waarschijnlijk ook een oplossing, dus wie weet........

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:26

wens je veel sterkte, superpony! de zorg in KR is echt super. nieuwste technieken, up-to-date kennis, fijnere narcose (duurder, maar je bent er minder naar van). en het personeel is aardig en werkt prettig samen. ben er zelf 3x geopereerd aan HNP, en heb steeds overnacht in het zorghotel (ga je met een speciaal busje heen) en ook dat was tip-top.
hoop dat ik nooooit meer terug hoef, maar ALS het terug zou komen weet ik wel wie ik bel. Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:11

eehh, vast een domme vraag,maar wat is HNP?
Ik geloof ook wel dat ze goed zijn, maar ze doen niet iedereen, dus het is afwachten of ze vanwege mijn buikoperaties van vorig jaar dit aan gaan. Ik denk dat het moet kunnen, maar ik hoor het wel. En het wordt vergoed, dus of het duurder is zal ik niet merken denk ik........Ik vraag me sowieso af wat duurder is....Mensen steeds naar fysio sturen en allerlei zware medicatie geven. En dat mensen lang wachten en dus uit de running zijn kost ook allemaal.
Ik laat donderdag zeker weten wat hun plan verder is....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:14

een HNP is een hernia Knipoog
Voluit geloof ik hernia nuclei pulposi.............of zoiets Haha!
Laatst bijgewerkt door darwin op 17-12-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:26

ow, oke, zover heb ik me er niet in verdiept. Weet waar het zit en hoe het eruit ziet nu.
En heb al zwaardere operaties gehad, dus maak me er niet druk om verder. Alleen wanneer het dus kan.........

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:14

superpony schreef:
ow, oke, zover heb ik me er niet in verdiept. Weet waar het zit en hoe het eruit ziet nu.
En heb al zwaardere operaties gehad, dus maak me er niet druk om verder. Alleen wanneer het dus kan.........

Het zou fijn zijn als het niet te lang duurt,
als je maar wel voldoende tijd hebt om alles te regelen
Afwachten maar...

Voor mij duurt het ongeveer nog vier weken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:33

oliebol, ik krijg weer rugpijn Boos!
Ik denk dat die cortisone injectie weer uitgewerkt is, meestal helpt dat een week of 4 en woensdag is dat dus 4 weken.
Door die chiropractor staat mijn rug wel een stuk rechter en kan ik wel beter bewegen, dus dat is wel een vooruitgang, alleen blijft de vraag of hij de pijn van die gescheurde tussenwervelschijf weg kan halen.
Maargoed , ik ben er pas 2 keer geweest en misschien is het nog te vroeg om te oordelen.
Morgen moet ik weer naar hem toe en dan Vrijdag nog een behandeling en dan gaan we beginnen met de stabiliserende oefeningen.
Hou jullie op de hoogte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:37

Ik hoorde dat het vanaf donderdg dan 2 binnen 2 weken is. Nu met de feestdagen is dat afwachten, maar als ie zegt, vind je het een bezwaar voor de feestdagen, kom ik meteen......
Het is alleen lastig dat ik de vakantie van mijn zoontje geen afspraken kan maken met mensen en zijn vriendjes, maar dat doe ik na donderdag wel.
En de pony's zullen verhuizen tijdelijk. Kan ik er zelf niet bij zijn, haal ik vd week mijn spullen op en hoop ik dat iemand mee wil ze ophalen als ik plat lig. denoods na de operatie voor de herstel periode.
KR heb ik goeie dingen over gehoord en ze zullen wel weten wat ze doen. elke hernia is anders, maar ik ben geen arts. Mijn buikoperatie is echt knap wat ze kunnen. mensen wensen dan mij succes, maar ik de chirurg, want het is verder hun probleem. Zij doen het meeste werk. De manier waarop vertrouw ik wel op, dat ze doen wat bij je hernia mogelijk is en het beste. Mijn buik is laproscopisch gedaan. Dat is echt netjes en geeft minste kans op infecties. Ik heb dus een bikinilijn en wat gaatjes. Maar bij nood had het overdwars gegaan en had het me verder niet uitgemaakt. Ik heb meer littekens, maar hij wilde zelf ook het liefste zo opereren.

Wachten is moeilijk, maar ook omdat je gewoon niet vooruit kan kijken en kan plannen vind ik zelf het ergste, maar goed......daarna als het goed gaat, ben je het ook zo weer vergeten en doe je je ding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:38

Gaan ze niet verder kijken of ze daar iets aan kunnen doen? Dat kan wel heb ik gelezen.
Ik hoop dat die man ook iets daarop zegt, wie weet.......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:48

Nou mensen....Was vandaag dus bij KR. Hij vond een operatie ok nodig.
Zijn ass moest een afspraak maken en dat was 9 Januari. Zij vond dat eigenlijk wel laat, maar vanwege de feestdagen enzo.....Dus ik toch enigszins tevreden naar huis......
Nog geen 10 minuten binnen gaat de telefoon, of ik morgen kan komen.......Om half 9 dus meteen de eerste. Heb erg veel moeten regelen, maar het is gelukt.
Half 9 was even een lastige tijd met school en ze hebben morgen continu rooster en moet natuurlijk regelen, maar vooral voor daarna, want moet toch echt plat en dat gaat me vies tegenvallen. Ik zie niet tegen de operatie op, maar plat en rustig opbouwen is totaal niet een sterke kant van mij. Zeker als er iets niet goed mocht gaan, dan wil ik het weer zelf doen. Nou ja, we zullen zien....
Ik ben ook niet online dan,want zoals sommige al weten wordt zitten echt afgeraden.
Tot later en allemaal heel veel sterkte en fijne dagen ondanks alles!!!!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 07:58

Superpony heel veel succes vandaag, ga voor je duimen.
Probeer echt kleine stapjes vooruit te nemen en niet teveel willen want echt je komt je jezelf elke keer tegen en niets is zo frusti om na een succes te overgehaast te gaan en vervolgens weer bij af te komen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:31

Superpony heel veel succes. Hopelijk gaat alles goed en doe vooral rustig aan.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:55

superpony, je bent nu weer wakker, als het goed is. hoop voor je dat alels goed is gegaan.
zitten mag je de komende weken maar 5 minuten per dag (dat is net je toiletgang, dus verder niet!) en houd je daar ook maar aan, zou ik zeggen. Bloos
veel geduld gewenst, enne... houd je koest hoor! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:25

Heel veel beterschap Superpony!! Ik hoop dat de operatie helpt en dat je je snel een stuk beter voelt! Ach gut

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:32

Fijn superpony dat je vandaag al geholpen bent.
Ik hoop dat je snel opknapt en dan van je klachten af zult zijn.
Ik wens je veel beterschap en fijne feestdagen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:47

@Superpony,Ik hoop zo dat het goed met je gaat! Ach gut
Veel sterkte komende dagen,hopelijk horen we gauw wat van je.

Ik ben vandaag gebeld door het ziekenhuis,ik moet 27 december komen
dan krijg ik informatie van de fysio,zaalarts,verpleging hoe of wat na de operatie.

Ze hebben mij ingepland voor de eerst helft van Januari. Nagelbijten / Gniffelen