Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:30

Klopt, toen ik deze procedure begon had ik ik geen spleet tussen mijn voortanden. Deze heeft de ortho gemaakt ter voorbereiding op de operatie aan mijn bovenkaak, er is toen een dystractor geplaatst en mijn kaak is in 2helften gebroken. Ik heb toen ongeveer 2,5 week elke dag mijn kaak uit elkaar gedraaid waardoor de spleet immens groot werd. Daarna is de dystractor vergrendeld en moest mijn kaak op die breedte vast groeien. Dat is nu de fase waar ik in zit en doordat mijn bot geneest wordt de spleet tussen mijn voortanden langzaam aan weer kleiner.

Voor meer uitleg zie mijn fotoverslag op pagina 11 van dit topic.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:19

maar straks, als die spleet klein genoeg is, moet je dan nog lang een beugel in houden of hoe gaan ze nou verder bij jou?

ow jah... Mijn afspraak was weer verzet, maar ik had er geen goed gevoel meer bij (bij die ortho)dus heb nu in Tilburg bij kliniek Linthorst (misschien bij iemand bekend??) een afspraak gemaakt, kan er 2 oktober terecht.

Komt nu allemaal wel wat op een verkeerd moment, we krijgen namelijk 3 november de sleutel van ons nieuwe huisje en moeten dan ook best wat verbouwen en doen maar ja, ik wil het al zo lang en nu heb ik de stap durven zetten en anders kan ik het altijd wel uit blijven stellen toch?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:41

Hey allemaal!
Ik zie hier zo dit topic,
Wat veel mensen moeten een operatie aan zijn/haar kaak of iets anders met de kaakchirurg zeg!

Ik heb vandaag een brief gekregen van het zienhuis in Heerenveen dat ik 7 oktober terug moet komen voor mijn laatste controle.
Ja, dus ook ik ben geopereerd aan mijn kaak (26-06-06), ik had een onderbeet, of hoe zeg je dat. Iig stond mijn bovenkaak te ver naar achteren, dus hebben ze die naar voren gezet. Ook hebben ze een stukje uit mijn kin gehaald en die bij naast mijn neus geplaatst. Mijn verstandskiezen zijn ook maar meteen getrokken.
De revalidatie verliep super! Ookal heb ik een week amper gegeten, ik weigerde gewoon dat smerige eten te eten wat helemaal fijngeprakt was. Maar de genezing ging helemaal super! Na ongeveer 1,5 week kon ik weer gewoon eten, en kwam ik ook meteen weer aan. Tong uitsteken

Helaas accepteerde mijn lichaam de stukjes bij mijn neus niet, dus die zijn er ongeveer een jaar later weer uit gehaald. Maar daar had ik verder geen problemen mee.

Als jullie nog vragen hebben, of evt. foto's willen zien, graag over de pb!

Als ik meer tijd heb zal ik eens rustig dit topic doorlezen. Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:04

Weet iemand hoe lang het duurt voor het verdoofde gevoel bij mijn onderkaak en kin weer terug komt. Is echt heel vervelend met tandenpoetsen en nog erger...zoenen

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:10

Zo ik ben gisteren ook weer naar het ziekenhuis geweest en helaas wat ik al vermoed had is nu bevestigd. Ze kunnen eerst niks meer voor me doen.
Het knappen van de kaken moet vanzelf weer overgaan.
Heb gevraagt aan wat voor periode ik dan moet denken. De een heeft na een jaar geen last meer, bij de ander kan het wel 10 jaar duren zei hij. Nu heb ik het al 15 jaar en het doet nog pijn.
De splint die ik heb gekregen heeft niks geholpen, en ik hoef hem ook niet meer te dragen.

Hij zei letterlijk ik kan niks meer voor je doen.
Hij heeft wel gezegt dat als ik meer last krijg dan nu ben ik altijd welkom.
Kik met deze pijn die ik nu heb kan ik eventueel wel leven. Had alleen gehoopt dat het over zou gaan met die splint, maar helaas.
Links begint het ook te knappen en dit doet net even wat zeerder dan de rechterkant. Misschien omdat rechts al 15 jaar knapt en ik er inmiddels aan gewend ben geraakt maar dat wisten ze in het ziekenhuis ook niet.

Dus bij deze ik ben afgeschreven door het ziekenhuis Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:01

pasdedeux schreef:
Weet iemand hoe lang het duurt voor het verdoofde gevoel bij mijn onderkaak en kin weer terug komt. Is echt heel vervelend met tandenpoetsen en nog erger...zoenen

heb het ook nog steeds heel erg. idd tot groot ongenoegfen van mij en mijn vriend Knipoog zit nu op 10maanden na ok

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:13

Vanmiddag naar de ortho... Jullie horen nog van me!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:15

ik duim voor je dat je schroef eruit mag OK dan!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 17:37

@Cheyentic: Thanx meis! Kusje

JEEEEEEEEEEEEE!!!!

Ik ben echt blij... Ben heel veel wijzer geworden vandaag! Ik had om 14:40 een afspraak bij Mulie in zijn nieuwe kliniek. Ik werd netjes op tijd geholpen, nou dat is sowieso al heel wat Knipoog

Eindelijk is er dan weer een draad geplaatst, heb behoorlijk last van mijn tanden en het voelt weer heel raar aan maar ik ben er heel blij mee! Voor mijn gevoel gebeurd er nu tenminste weer iets!
Het volgende is dat op 7 Oktober om 10 over 8 mijn schoef er uit wordt gehaald, dit gebeurd onder plaatslijke verdoving in de nieuwe kliniek. Heb vanmiddag meteen kennis gemaakt met de chirurg daar Lachen Hij zei dat ik mij geen zorgen hoef te maken!

Op 19 Okt ga ik dan heerlijk 17dagen naar Bali samen met mijn vriend, lekker schoefvrij Party!!
Ik moet dan op 10November weer naar Mulie voor controle,dan wordt er indien nodig een elastiek geplaatst bij mijn voortanden om de laatste kiertjes dicht te trekken..

En het volgende belangrijke nieuws, op 20 Januari staat de allerlaatste operatie gepland aan mijn onderkaak! Dit gebeurd in de nieuwe kliniek van Mulie ( zit een klein ziekenhuis gedeelte in Knipoog ).. Ik wordt 1 nachtje opgenomen maar mag als het goed is de dag er na lekker naar huis! Dit lijkt me wel prettiger als het LUMC, gewoon het is klein en knus en stuk dichterbij voor mijn bezoek! Dit is 5min van mijn huis vandaan en het LUMC is toch 25min met de auto.. Als je dan voor een controle moet is dan best irritant, je moet ook nog eens flink parkeergeld betalen daar! Het zal mij dus benieuwen allemaal..

|Maar goed, nog 15nachtjes en dan weg schoef!!! Knipoog

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:44

Bij mij wouden ze eerst ook heel die procedure van kaak openbreken en alles wat er nog bij kwam kijken doen. Maar ik zag dit niet bepaald zitten (te meer omdat die plastisch chirug na mijn eerste bezoek aan hem erbij zei dat ze dan gelijk mijn neus ook konden corrigeren omdat die, naar zijn mening, veel te groot was). Bij mij hebben ze het opgelost met een beugel. Ze hebben eerst 2 tanden getrokken om ruimte te maken en nu 2.5jaar later staat alles bijna zoals het moet. Ik ben heel tevreden nu

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:17

Go jij! Go jij! gefeli megan!! gaaf zeg.. waar zit die nieuwe kliniek dan van hem, ben ik nog niet geweest

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:09

Whoo beter Megan_!!!

Ben blij voor je dat die schroef eruit gaat, lijkt me nou niet bepaald fijn! Maar zal toch ook wel weer wennen zijn..

Maar je moet dus NOG een operatie hierna.. Mag ik vragen hoelang je dan ongeveer bezig ben voor het helemaal goed
is??

Pff ik kan zelf echt niet meer wachten tot het oktober is hoor....

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:56

cheyentic schreef:
pasdedeux schreef:

heb het ook nog steeds heel erg. idd tot groot ongenoegfen van mij en mijn vriend Knipoog zit nu op 10maanden na ok

10 maanden!!!! zucht ik zit pas op 3,5.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 00:28

Ik heb er ervaring mee, maar dan andersom. Ik had een onderbeet.
Op mijn 16e kreeg ik een beugel, al snel gingen mijn tanden netjes staan, maar ook toen werd de onderbeet dus zichtbaar. Toen hadden ze het al over een operatie, maarja ik was nog niet uitgegroeid. Het was sowieso medisch noodzakelijk, maar anders had ik het ook laten doen, ik stoorde me er echt heel erg aan, ik was daar heel onzeker over.

Dus ben dit jaar geopereerd (begin april), net voor mijn 19e verjaardag. Ik zag er echt HEEL erg tegenop, omdat ik al als de dood ben voor de tandarts, laat staan de kaak chirurg. Ik ben gewoon MET beugel geopereerd, dus dat was wel een voordeel, anders krijg je dat er ook nog eens bij. De operatie hield het volgende in: aan beide kanten van mijn onderkaak werd er een stukje tussenuit gezaagd, zodat hij wat naar achter kon. Die stukjes hebben ze onder mijn neus geplaatst, klinkt raar, maar is moeilijk uit te leggen (zie foto, bij het pijltje bedoel ik dus), zodat het wat voller werd. Ook hebben ze gelijk mijn verstandskiezen eruit gehaald (onderkaak).
Toen ik eenmaal bij kennis was en in de spiegel kon kijken,schrok ik me dood.. Heel m'n hoofd was opgezet, echt heeeel erg opgezwollen. Ik herkende mezelf niet eens meer. M'n kaken zaten met een elastiek aan elkaar vast, dus open kon mijn mond niet, er kon nog net een rietje tussen haha.
Dat vond ik wel heel erg,dat ik niet kon eten, ik eet normaal echt heel de dag door Bloos

Doordat er dus een deel tussenuit is gehaald, is het vast gezet met titanium plaatjes en schroefjes, wat je dus op de foto ook kan zien.
Dat moest een hele poos blijven zitten,maar 1 kant is gaan ontsteken en moest er dus eerder uit,dat heeft echt veel pijn gedaan (doordat de verdoving niet werkt door de ontsteking). Later ging ook de andere kant ontsteken dus die moest er ook eerder uit.
Al met al heb ik echt zat pijn gehad, en een heel dik hoofd hahaha, maar ik heb het er wel voor over gehad. Ik ben er nu ZO ontzettend blij mee, dus ik heb er zeker geen spijt van!
Nu mag mijn beugel er waarschijnlijk volgende maand uit, ben ik daar ook eindelijk vanaf!

De bovenste foto is voor, de onderste na de operatie:

Afbeelding

Ik hoop dat je er een beetje iets aan hebt.

[edit] ik zie nu pas dat je dit topic in april al hebt gestart, sorry Bloos

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 07:30

tegen mij zeiden ze dat het zelden voorkwam dat die plaatjes ontsteken.. heb ik nl ook gehad aan beide zijdes.. erg pijnlijk idd

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:31

Thanx cheyentic! En oeww ik hoop toch echt dat ik die ontstekings ellende niet krijg.. Ik ben echter wel gauw overgevoelig op dingen...

Missbenthe, Toen ik aan deze procedure begon zei de ortho dat zoiets gemiddeld wel anderhalf tot 2jaar duurt.. Toen zei ik al meteen dat mijn uiterlijke deadline mijn afstuderen was voor mijn master ( dan had ik nog 2,5jaar de tijd toen ik de procedure startte).

Ik vond 2jaar echt zo lang klinken dus ik heb vanaf begin flink druk op de ketel gezet. Ik ga liever om de 3 a 4 weken naar de ortho voor nieuwe draadjes e.d. dan om de 6 tot 8 weken, heb je wel steeds weer eerder die pijn maar ja dan gebeurd er tenminste wat! Zodoende was mijn eerste operatie 5maanden nadat mijn beugel was geplaatst, en nu 6maandjes na mijn eerste operatie staat de 2e al gepland. Meestal ( wat ik zo hoor en lees ) mag ongeveer maandje of 2 na je operatie je beugel eruit. Dat zou inhouden dat mijn beugel er zo rond maart april volgend jaar uit mag... Mijn beugel ging er in op valentijnsdag, 14 Feb 2008 dus dan heb ik iets langer dan een jaartje over het hele proces gedaan. Best netjes dacht ik zo Tong uitsteken

DeadxStar: Thanx voor je verhaal.. Bij mij doen ze het precies andersom, mijn onderkaak plaatsen ze iets naar voren. Heb je ook foto's van je gezicht voor en na? Is je gezicht erg veranderd? Bij mij zie je nu door de bovenkaak operatie al wel een verschil, mijn gezicht is minder spits en daardoor lijkt de overbeet ook stuk minder.

Pasdedeux, vol houden hoor!!!!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:13

Megan_ schreef:
DeadxStar: Thanx voor je verhaal.. Bij mij doen ze het precies andersom, mijn onderkaak plaatsen ze iets naar voren. Heb je ook foto's van je gezicht voor en na? Is je gezicht erg veranderd? Bij mij zie je nu door de bovenkaak operatie al wel een verschil, mijn gezicht is minder spits en daardoor lijkt de overbeet ook stuk minder.

Ik zal wel is wat duidelijke foto's opzoeken, ben nu namelijk niet thuis.
Veel mensen vinden me inderdaad wel veranderd qua gezicht, maar gelukkig alleen maar positief, het is nu ook 'minder streng' zeggen ze. Vooral foto's die een beetje van de zijkant waren genomen, zag ik het zelf heel erg voor mijn operatie, nu stoor ik me daar gelukkig niet meer aan.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:40

Megan_ schreef:
Klopt, toen ik deze procedure begon had ik ik geen spleet tussen mijn voortanden. Deze heeft de ortho gemaakt ter voorbereiding op de operatie aan mijn bovenkaak, er is toen een dystractor geplaatst en mijn kaak is in 2helften gebroken. Ik heb toen ongeveer 2,5 week elke dag mijn kaak uit elkaar gedraaid waardoor de spleet immens groot werd. Daarna is de dystractor vergrendeld en moest mijn kaak op die breedte vast groeien. Dat is nu de fase waar ik in zit en doordat mijn bot geneest wordt de spleet tussen mijn voortanden langzaam aan weer kleiner.

Voor meer uitleg zie mijn fotoverslag op pagina 11 van dit topic.

Ik heb hetzelfde gehad, en ben heel blij dat ik het gedaan heb.
Ze wilden het eigenlijk onder ook nog doen, maar daar ben ik tóch niet aan begonnen.
Heb je erg veel last en pijn gehad met het aandraaien?

Edit: Het eruit halen is ook nog een beetje naar, die verdovingsprikken zijn zó gemeen!

Hoe is het nu met jou?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:58

ik heb ook een kaakoperatie gehad vorig jaar, 28 november..
vond het een afschuwelijke operatie en heb ook echt 2 weken dikke spijt van de operatie gehad..
het herstel gaat wel snel, maar toch onderschat 't niet..

ik moet nog geopereerd worden om de plaatjes te verwijderen..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:03

Tot nu toe vind ik alles reuze mee vallen..

Operatie aan mijn bovenkaak was ik zo van genezen en heb achteraf gezien weinig pijn en zwelling gehad. Voornamelijk ongemak..
Aandraaien vond ik niet prettig maar niet pijnlijk.

Nu het eruit halen, ik zie er niet tegenop ik laat het gewoon over mij heen komen.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:13

Nou ff een update dan maar,

Ik ben gisteren dus geweest en heb waarschijnlijk ook geluk!!
Mijn overbeet meette 14 mm heb verder geen gaatjes (en dus sterke tanden volgens hem), wat dus inhoud dat ik het waarschijnlijk vergoed krijg!!
Het is wel noodzaak om een operatie te doen om mijn onderkaak naar
voren te zetten, maar eerst dus een beugel.

Nou moet ik 6 november (pas) terug. Dan is met de kaakchirurg overlegd en de aanvraag van hun beide opgestuurd naar de verzekering (foto's, bijten e.d. is gisteren al gedaan). Nu moet ik rekenen op dan nog 2 maanden voor het met
de verzekering helemaal rond is en ze kunnen beginnen. Duurde dat bij jullie ook nog zo'n periode?

en megan_: Nog 4 daagjes!! Dan mag je schroef eruit!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 23:06

Jeetje dan moet je nog even geduld hebben... Dat wachten duurt zo lang, bij mij ook hoor! Ik heb er echt achter aan gezeten en uiteindelijk ging het bij mij zo dat ik op 20november (ongeveer) mijn foto's en afdrukken heb laten maken, en op 14Feb was alles rond en ging mijn beugel erin.. Geduld is een schone zaak zeggen ze dan..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:52

Jeeeeeeeej Haha! Haha! Haha! Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:16

ja is tie eruit?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:54

En viel het eruit halen mee of tegen??!