ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:52

Ik ben al vanaf mn 14de donor geloof ik. Eigenlijk altijd al gewild, mn ouders zijn het ook.
Wat heb ik er aan als ik dood ben, en zo help je toch nog andere mensen die er wat aan hebben.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:07

Ik wil ook al wel vanaf mijn 12de donor zijn. Lachen
Ze mogen alleen niet mijn ogen, hart en huid hebben. Waarom weet ik niet echt, maar dat voelt gewoon niet goed Clown De rest mogen ze allemaal hebben. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:31

Maaik schreef:
[naam] schreef:
Ik ben geen donor, misschien dat ik ooit nog van gedachte verander, maar ik vind het idee dat er na je dood nog vanalles uit je gehaald word en vervolgens doorleeft in andere mensen gewoon niet prettig. Ik wil na me dood gewoon rustig in m'n graf liggen Nagelbijten / Gniffelen

Dát ben ik dus ook met je eens. Ik geloof dat er wel degelijk wat hierna is. En ook bij het idee daarbij om zonder organen verder te gaan. Het zit me niet lekker.

Dat heb ik dus ook, als je geen organen meer hebt kom je niet ver als er zoiets als een volgend leven zou bestaan..

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:57

Ik ben geen donor, maar misschien dat ik het later nog wordt.
Ik weet het nog niet Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:00

Ik ben donor, mijn man is donor en zelfs ons dochtertje van 4 is donor.
Althans, niet met zo'n papiertje (kan dat trouwens?), maar wanneer er iets met haar gebeurd, worden haar bruikbare organen afgestaan voor 'hergebruik".

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:20

Ik ben geen donor, misschien dat ik ooit nog van gedachte verander, maar ik vind het idee dat er na je dood nog vanalles uit je gehaald word en vervolgens doorleeft in andere mensen gewoon niet prettig. Ik wil na me dood gewoon rustig in m'n graf liggen Nagelbijten / Gniffelen
[/quote]

Dát ben ik dus ook met je eens. Ik geloof dat er wel degelijk wat hierna is. En ook bij het idee daarbij om zonder organen verder te gaan. Het zit me niet lekker.[/quote]

Maar als je een donor orgaan nodig hebt accepteren jullie die dan wel?
Ik ben van mening dat een donor ook terug mag ontvangen als diegene dit wil natuurlijk, maar iemand die er op tegen is moet dan ook geen organen van een ander willen.Zo is die wachtlijst misschien ook wat sneller weggewerkt..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:58

Tessebes schreef:
Maaik schreef:
Hierbij wil ik nog wel even melden, dat ik zelf ook géén organen van anderen wil ontvangen. Dit is een eigen keus. Hier heb ik overigens jaren over nagedacht. De reden dat ik geen organen wil ontvangen, ik vind het geen fijn idee om 'spul' van een ander in me lichaam te hebben.
Ik heb zoiets, ik heb tot die tijd een leuk leven gehad, en laat me nu maar los.

Ik denk dat je daar nu nog niet over kunt oordelen en dat je wel anders praat als het daadwerkelijk zover is en het je laatste redmiddel is.

Ik ben wel donor en ik vind dat iedereen die geen donor is ook geen organen van anderen moet aannemen, mocht het nodig zijn.

Ik kan daar wel degelijk nu over oordelen, ook vindt ik het niet reeël als ik een orgaan zou acepteren van iemand en dan zelf er niks voor terug geef.
Ik wil gewoon geen organen van een ander, nu niet, nooit niet. En ik wil ze (hard gezegd) zelf ook niet afstaan.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:00

viv77 schreef:
Maar als je een donor orgaan nodig hebt accepteren jullie die dan wel?
Ik ben van mening dat een donor ook terug mag ontvangen als diegene dit wil natuurlijk, maar iemand die er op tegen is moet dan ook geen organen van een ander willen.Zo is die wachtlijst misschien ook wat sneller weggewerkt..

Zie;
Maaik schreef:
Ik ben geen donor, de reden? Omdat ik me niet lekker voel bij het idee. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon een gevoel.

Hierbij wil ik nog wel even melden, dat ik zelf ook géén organen van anderen wil ontvangen. Dit is een eigen keus. Hier heb ik overigens jaren over nagedacht. De reden dat ik geen organen wil ontvangen, ik vind het geen fijn idee om 'spul' van een ander in me lichaam te hebben.
Ik heb zoiets, ik heb tot die tijd een leuk leven gehad, en laat me nu maar los.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:53

Okee, verklaar me niet voor gek, maar toen ik begon met dit topic te lezen kwam ik bijna alleen maar mensen tegen die wél donor zijn. Daarom heb ik me door de 14 bladzijdes heen geploeterd en de mensen geteld die géén donor zijn. En als ik me niet verteld heb zijn het er 19.
En dat vind ik echt verd*md weinig..
Ikzelf stel me niet beschikbaar als donor en ga daarbij vooral met _rosita_ en Barbalala mee. Mijn familie is ook geen donor en ook mijn vriend doet het niet.
Ik vind het erg vervelend dat er hier een aantal mensen zijn die twijfelende mensen naar hun kant willen trekken, de ''ja-kant'' welverstaan. (Zo komt het op mij over althans, mocht dat niet de bedoeling zijn; sorry dan.) Met uitspraken als ''Je KUNT er niks meer van voelen, dat zweer ik je''. Zulk soort uitspraken.
Ik geloof juist wel dat je het nog kunt voelen, ik ben dan ook tegen crematie. Het is gewoon NIET bewezen dat je er niks van voelt, en nee, het is inderdaad ook niet bewezen dat je er wel wat van voelt. Maar grotendeels daarom wil ik het risico gewoon niet lopen. Er zijn zoveel dingen die we niet weten, wie gelooft er in meer tussen hemel en aarde? Dat je meerdere levens hebt? Dat er mensen zijn zoals Char, die met overledenen kunnen praten, dat je door middel van onder een hypnose terug kunt keren naar een vorig leven. Etc etc. Iedereen mag daar natuurlijk zijn eigen mening in hebben, en dus heb ik die ook.
Ook moet ik er niet aan denken dat een geliefde van mij vrijwel direct na zijn/haar dood weggehaald wordt, ''leeggeplunderd'' wordt en dan pas de begrafenis komt. Ik zou er gewoon nooit vrede mee kunnen hebben en dus ook niet als ik het zelf zou laten doen.
Ik snap heel goed waarom andere mensen zich wel beschikbaar stellen als donor, ik wil ook heel graag andere mensen kunnen helpen, maar niet op deze manier.. Het klinkt misschien egoïstisch, maar ik ben bang dat ik, of nabestaanden van me, er teveel onder zullen lijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:06

Jumpfreak schreef:
Er zijn zoveel dingen die we niet weten, wie gelooft er in meer tussen hemel en aarde? Dat je meerdere levens hebt? Dat er mensen zijn zoals Char, die met overledenen kunnen praten, dat je door middel van onder een hypnose terug kunt keren naar een vorig leven.

Stel dat dit waar is, dan lijkt me dat juist een aanwijzing dat het niet uitmaakt met welk lichaam je de dood intreedt. Ook mensen die omkomen bij een auto-ongeluk of in een grote brand kunnen toch met Char communiceren? Als crematie of een orgaan minder een probleem zou zijn, dan zou dat ook gelden voor mensen die door de omstandigheden overkomt.

Citaat:
Ook moet ik er niet aan denken dat een geliefde van mij vrijwel direct na zijn/haar dood weggehaald wordt, ''leeggeplunderd'' wordt en dan pas de begrafenis komt.

Als jij bepaalde opmerkingen in het topic sturend, emotioneel of gekleurd vindt, dan geldt dat natuurlijk ook voor dit soort opmerkingen.

Zou jij zelf een donororgaan accepteren als je er 1 nodig hebt? Zou jij vrede hebben als een dierbare overlijdt doordat er geen orgaan beschikbaar is?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:19

Ik volg je niet helemaal, maar even wat antwoorden op je vragen:
Nee, ik zou het natuurlijk afschuwelijk vinden als een dierbare zou overlijden omdat er geen orgaan beschikbaar is, maar hoe krom het ook klinkt, dat verandert mijn standpunt niet.
En inderdaad, je zou dat laatste citaat sturend kunnen vinden ja. Maar er staat wel dat IK er niet aan moet denken dat..... Maar goed, ik zie je punt. Zo bedoelde ik het in ieder geval niet, ik wil gewoon mijn standpunt geven omdat dat hier in dit topic wel een beetje wordt ''verwacht'' van iemand die geen donor is.
En dat stukje wat je bij mijn eerste citaat hebt geschreven snap ik niet. Als dat waar is waarom lijkt dat je dan juist de aanwijzing dat het niks uitmaakt met welk lichaam je de dood in treedt? Ik zeg niet dat het iets uitmaakt of je nog alles in je hebt of niet, ik zeg alleen dat ik niet geloof dat je er niks van voelt én dat ik er geen vrede mee zou kunnen hebben.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:28

Ik ben geen donor.
Ook niet van plan om ooit donor te worden.

Heb alle respect voor mensen die wel donor zijn, maar ik voel er helemaal niets voor.
Komt wellicht ook wel door mijn verleden met een doodzieke moeder etc.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:13

Ja maar alleen bepaalde organen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:21

ik ben ook donor, alleen mensen die geen donor zijn willen toch een een orgaan van iemand anders als die ze nodig hebben dus vind het best egoistisch haha.. ik geef alles, zou het ook fijn vinden zeg maar als ik het nodig had

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:25

Ja, ik ben donor. Van mij mogen ze alle organen hebben. Ik heb wel even getwijfeld, maar ik zou eigenlijk geen goede reden weten waarom ik mijn organen zou moeten houden.

@jumpfreak, allereerst respecteer ik je keuze, en wil je niet mijn kant op trekken ofzo. Ik heb alleen wat vragen, puur interesse Knipoog 1. Als bv Char met overledenen praat, doet ze dat dan met de lichamen met die mensen, of met zogezegt hun ziel? Ik geloof namelijk niet dat je lichaam nog ergens heen gaat. Dat is slechts het omhulsel van je wezen, het zegt niks, het is niks, alleen verpakking. Zo zie ik dat tenminste. 2. Op welke manier denk je dan dat nabestaanden van je zullen lijden onder jouw keuze om donor te zijn? Dat is toch jouw keuze? Of begrijp ik je verkeerd?

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:32

Ik ben donor, ik heb alleen m'n huid en hoornvliezen uitgezonderd.

Ik vind dat mensen die geen donor willen zijn, hebben ook geen recht op organen op het moment dat zij die zelf nodig hebben. Waarom wel gebruik willen maken van anderen maar zelf niets willen afstaan?

Juul, denk je dat je zonder die organen niet rustig in je graf kan liggen?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:33

Marlou_ schreef:
ik ben ook donor, alleen mensen die geen donor zijn willen toch een een orgaan van iemand anders als die ze nodig hebben dus vind het best egoistisch haha.. ik geef alles, zou het ook fijn vinden zeg maar als ik het nodig had

Haha, leer lezen. Boos!
Er zijn inderdaad een aantal die gezegd hebben dat ze wel een orgaan willen ontvangen, maar heb ik dat bijvoorbeeld gezegd? Nee, precies. En je hoeft ook ook echt niet zo sarcastisch te doen alleen maar omdat jij een andere overtuiging hebt.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:41

WesseLady schreef:
Ja, ik ben donor. Van mij mogen ze alle organen hebben. Ik heb wel even getwijfeld, maar ik zou eigenlijk geen goede reden weten waarom ik mijn organen zou moeten houden.

@jumpfreak, allereerst respecteer ik je keuze, en wil je niet mijn kant op trekken ofzo. Ik heb alleen wat vragen, puur interesse Knipoog 1. Als bv Char met overledenen praat, doet ze dat dan met de lichamen met die mensen, of met zogezegt hun ziel? Ik geloof namelijk niet dat je lichaam nog ergens heen gaat. Dat is slechts het omhulsel van je wezen, het zegt niks, het is niks, alleen verpakking. Zo zie ik dat tenminste. 2. Op welke manier denk je dan dat nabestaanden van je zullen lijden onder jouw keuze om donor te zijn? Dat is toch jouw keuze? Of begrijp ik je verkeerd?

Tuurlijk wil ik antwoord op je vragen geven Knipoog
Nou, voor zover ik weet praat die Char met de zielen van de overleden mensen, ik geloof er inderdaad ook niet in dat je lichaam nog ergens heengaat, maar je ziel wel. Maar daar gaat het mij niet om he. Ik heb dit alleen maar als voorbeeld gegeven om aan te geven dat er een hoop dingen zijn die misschien wel bestaan, maar waar wij niks van weten. En hiermee probeerde ik dus alleen maar mijn argument dat ik geloof dat je het wel nog kunt voelen, te ondersteunen. Snap je?
En met dat mijn nabestaanden eronder kunnen lijden beredeneer ik vanuit mezelf. IK zou er namelijk nooit vrede mee hebben als bijvoorbeeld mijn vriend donor zou zijn, het zou me zo'n pijn doen, ik ben sowieso iemand die altijd heel erg veel nadenkt. Ik zou gewoon niet kunnen leven met het idee dat als hij overlijdt, hij direct wordt weggehaald en ze in m gaan snijden. En omdat ik in mijn familie niet de enige ben die er zo over denkt ben ik dus inderdaad bang dat als ik donor zou zijn, zij eronder zullen lijden.
Maar dit is voor de duidelijkheid NIET de grootste reden waarom ik ervoor heb gekozen om geen donor te zijn.
En nog 1 misverstandje uit de wereld helpen: met naar ''de andere kant trekken'' bedoelde ik niet zozeer jou ofzo, en ook niet dat je mij probeert over te halen. Maar dat er naar mijn gevoel een beetje aan de mensen die zeggen ''Ja, ik weet het nog niet, want ja, misschien voel ik het nog ofzo..'', dat daar dan bovenop wordt gesprongen.
Snap je het nu wat beter?
En als het nog niet duidelijk was: ik ben echt heel blij dat er veel mensen zijn die donor zijn! Ik heb er echt wel respect voor!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:44

Ik ben 14 en me ouders weten ook dat ik donor wil worden, op een paar dingen na, wat is zelf liever niet wil.
me ogen, huid en me hart, ookal kunnen ze meestal je hart goed gebruiken dat spijt me dan, de rest mogen ze hebben.
Als ik iemand ermee gelukkig kan maken dan ben ik dat vast en zeker dan zelf ook Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:47

Bedankt voor je uitleg, het is me idd een stuk duidelijker. Dat van je nabestaanden pijn doen, daar heb ik eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Bloos Eigenlijk is het wel een beetje egoistisch ten opzichte van je nabestaanden. Ik wil dan misschien wel dat ze me leeghalen, maar mijn familie moet zulke dingen regelen. Gelukkig respecteren ze mijn keuze, en zijn er een aantal ook donor. Dat maakt het allemaal wel gemakkelijker.

Verder denk ik dat wel of niet donor zijn veel te maken heeft met je thuissituatie. Argumenten die je thuis hoort neem je in eerste instantie toch vaak als waarheid aan. Niet dat je daar niet in kan veranderen, maar toch... Dat is zeker wel van invloed!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:50

Waarom zonderen zoveel mensen hun hoornvliezen eigenlijk uit? Dat lijkt me toch ongeveer het minst ingrijpende van alles.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:50

ik ben nog te jong om dat tre bepalen, maar mn ouders zijn wel donor Haha!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:51

Dankjewel LesseLady Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:52

De meeste denken volgens mij nog steeds dat ze je hele oog eruit halen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:46

Maaik schreef:
De meeste denken volgens mij nog steeds dat ze je hele oog eruit halen.

Ja idd, jammer is dat.