nog meer mensen met eczeem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laar

Re: nog meer mensen met eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:08

@ Kimmm, dit is zeg maar nog 'snuffelstage' ik zit in mijn eerste jaar MMZ. en dit is nog vooral om te kijken wat ik volgend jaar voor stage wil doen.
dus 1 middag in de week Tong uitsteken

{ excuses voor mijn offtopic stukje }

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:51

Even een vraagje voor mijn oom, hij heeft psoriasses en heeft het vooral op zijn hoofd. Wie weet er een goed middeltje voor want er valt nu steeds spul uit z'n haar en dat is natuurlijk heel vervelend.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:08

ik gebruik Nizoral shampoo (moet je hier bij de apotheek halen), dat helpt wel wat Lachen

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:04

Ik heb ook eczeem niet heel erg extreem maar het speelt vooral op als ik ziek ben enzo vroeger was het veel erger gelukkgi is het nu een stuk minder Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:25

Bij mij kwam er ook niks uit de ziekenhuistesten, maar heb wel al vanaf m'n geboorte eczeem en vanaf ongeveer mn 18e astma. Ook de rest van het pakketje heb ik: hooikoorts en allergieën..

Ik loop nu bij een diëtiste en dat is een verademing! Sinds meer dan een half jaar gebruik ik geen suiker- en melkproducten meer. Na ongeveer 3 maanden ging mijn astma over (en ik had het heel erg).
En mijn eczeem werd meteen al minder.
Het schijnt dat bij mensen met een atopische aanleg voor dit soort klachten (dus dat het in de familie zit zeg maar) melkproducten vaak de grootste boosdoener zijn. Huidproblemen komen vaak van binnenuit en in dit geval dus vanuit de darmen die de melkproducten niet goed kunnen verteren.

Suiker is een tweede probleem: in je lijf zitten allemaal gisten, schimmels en bacteriën en die zijn met elkaar in evenwicht; je hebt ze nodig om bijvoorbeeld je eten te verteren. Suiker schijnt erg slecht voor je te zijn en er voor te kunnen zorgen dat bepaalde schimmels de overhand krijgen. Dat kan ervoor zorgen dat je o.a. huidklachten krijgt.

Wil je dit uitproberen moet je er echt langere tijd voor uit trekken, want het is niet minder na 1 week dieet.. Ik ben nu dus meer dan een half jaar bezig.
Ik kreeg er ook allerlei voedingssupplementen en vitaminen bij (op basis van planten). Ik had nl ook pfeiffer gehad en dat was ook nog niet over..

Je moet wel 'afkicken' van de suikers.. De eerste week had ik alleen maar trek in suiker, de tweede week iets minder en de derde week hoefde ik het niet meer. Ik heb er nu helemaal geen problemen mee als iemand anders snoep of koek neemt.
En er zijn genoeg vervangers in de natuurvoedingswinkel te vinden (oa stroopwafels met tarwestroop en soyavla met chocola en natuurlijke vanille etc). Met kunstmatige zoetstoffen moet je wel oppassen.. die schijnen ook weer niet zo goed te zijn..

Lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan!
( ik zit bij www.dieetcare.nl, maar er zijn er vast nog wel meer te vinden)

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:58

@E_horse, interessant stuk! ik heb zelf ook het idee dat suikers bij mij ook een rol spelen, en cacao. want wanneer ik langere tijd van de chocolade afblijf zie ik in mijn gezicht vooral verschil!

Ook super fijn van je astma trouwens!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 19:38

welkom alle 'nieuwe' mensen in dit topic! het is altijd fijn om met meerdere mensen over dit onderwerp te praten die dit ook meemaken Lachen

ehm... ik heb weer zemelen gekocht voor in bad, maar weet de vragen niet meer wat iemand wilde weten - iets met het etiket Bloos *voordat ik het geheel over ga zitten typen - niet dat het een probleem is Knipoog of waren ondertussen alle vragen beantwoord? Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:46

Suiker is idd een boosdoener, melkproducten wist ik niet, ik ga er eens op letten

alleen ik ben zoooo snoep/koek verslaafd Boos!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 19:47

Smystique schreef:
Suiker is idd een boosdoener, melkproducten wist ik niet, ik ga er eens op letten

alleen ik ben zoooo snoep/koek verslaafd Boos!

* meld er nog eentje - koekjes en snoepjes... heerlijk! Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:50

erg hé? En ik weet gewoon dat ik zo'n last van eczeem kan krijgen, maar ja die suiker roept me gewoon Haha!

gelukkig val ik nog redelijk mee met m'n eczeem hoor en er hangt voor mij veel samen met stress, en van stress ga ik weer chocola eten Haha!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:50

Smystique schreef:
erg hé? En ik weet gewoon dat ik zo'n last van eczeem kan krijgen, maar ja die suiker roept me gewoon Haha!

gelukkig val ik nog redelijk mee met m'n eczeem hoor en er hangt voor mij veel samen met stress, en van stress ga ik weer chocola eten Haha!

Kijk en dát is dus waar ik ook telkens tegen aanloop. dat ik dus niet weet wat nou de reden is voor de vermindering van mijn eczeem.
dat ik even niet zo stress, of dat ik al eventjes geen chocolade etc. op heb?
Koe

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:39

Dat is dus hier geen probleem meer...
Ik heb de natuurvoedingswinkel ontdekt!!!!!!!!

* smikkelt nu een heerlijk suikervrij stroopwafeltje weg *

(zit tarwestroop in ipv suiker en allemaal gezonde biologische producten)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:40

Chocola is ook een oplossing voor.. maar vaak zitten daar weer slechte suikervervangers in.. dus met mate gebruiken. Die carobedingen zijn niet te eten trouwens!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 11:37

Laar schreef:
Kijk en dát is dus waar ik ook telkens tegen aanloop. dat ik dus niet weet wat nou de reden is voor de vermindering van mijn eczeem.
dat ik even niet zo stress, of dat ik al eventjes geen chocolade etc. op heb?
Koe

inderdaad, dit heb ik ook! maar ik zou ook echt niet weten of je daar ooit een keer achter komt... maar het zou wél prettig zijn! maar ik snoep de laatste tijd erg weinig en heb toch elke keer een aantal goede plekken op mn huid zitten, dus dan zal het vast ven de stress komen Clown (heb het dan ook erg druk)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:18

Ik dacht altijd ook dat het van de chocola kwam (dat is me immers al van kleins af aan verteld: chocola, tomaat en varkensvlees..) maar na een hele kerstperiode veel chocola maar verder geen stress had ik geen last!
Tot ik daarna verkouden werd. Dus bij mij komt het vaak op als mijn weerstand minder wordt.
Nu in de winter met die schrale wind en kou wordt het ook erger.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 13:40

ook tomaat en varkensvlees? kan dat je eczeem ook verergeren? dit wist ik niet. chocola is inderdaad een erg bekende factor, maar iets waar ik niet mee kan stoppen Knipoog

inderdaad, nu het kouder wordt buiten met de wind staat mn gehele gezicht strak en kan ik blijven smeren met vette crème. het is zo ontzettend droog. kan de vellen ervan af halen Boos!

scrubben jullie de droge huid gewoon? om van de dode huidcellen af te komen? of niet?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:58

Mijn moeder krijgt het ook van wijn, dan staat haar gezicht zo onder.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:38

Hoi! Ook ik heb last van eczeem. Vooral met dit gure weer is het erg, en ook altijd in de zomer en bij stress. Daar tussendoor heb ik het een beetje, soms is het even helemaal weg. Bij mij zit het op mijn handen, en dan vooral de eerste twee kootjes (vanaf de handpalm) van mijn vingers. Als het wat erger wordt zoals nu, komen er ook kleine plekjes op de rest van mijn handen en armen. Toen ik kleiner was, had ik ook altijd mijn knieholtes helemaal vol, dat was echt vreselijk pijnlijk en rot.

Als kind zijn we vaak bij de dokter geweest en van alles aan medicijnen en cremes geprobeerd. Maar niks hielp eigenlijk. Allergieëntest kwam ook niks uit. Mijn oma heeft het ook heel erg, daar zal ik het wel van hebben. Via haar krijg ik ook altijd een zalf die mijn dok me niet wil geven, maar die wel werkt. Zij geeft mij dan telkens een tube mee, want ze kan toch onbeperkt bij haar apotheek halen. Dat helpt wel een beetje, het gaat niet weg, maar voelt veel minder branderig door het vet. Ik zou er ook boter op kunnen smeren, maarja. Hè :p

Dus. *zwaai*

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:32

Hebben jullie ook, dat als jullie ziek zijn dat het echt extreem erg is? Heb een paar dagen koorts gehad, en erg verkouden/grieperig en mijn hele gezicht zit onder.. Vooral rond mijn ogen irriteert het erg..

Pas kwam ik trouwens bij de dokter met een oorontsteking, bleek het ook eczeem ín mijn oor te zijn wat dan gaat ontsteken.. brr het word ook steeds enger Nagelbijten / Gniffelen
Heb verder trouwens nooit effecten van eten op mijn eczeem gehad *klopt af..

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:35

Doei! leuk dat je er ook bij komt Vanillala!

mn tante (de zus van mn vader) heeft ook eczeem, heel erg op haar handen. mn oma heeft het ook (moeder van mn vader) én ik heb het dus. het lijkt dus dat het ook wel in de familie zit Knipoog

is eczeem eigenlijk erfelijk? ga zo even googelen - mn favo site Vork

@ paula: Ach gut meid toch! wat een paar berichten eerder stond (weet niet meer van wie Nagelbijten / Gniffelen) dat als je ziek bent dat je weerstand dan lager is waardoor het eczeem opkomt. ik ben eigenlijk nooit ziek Vork *afkloppen. misschien net een loopneus, maar dan blijft het dan gelukkig ook bij Lachen dus dat weet ik niet echt.

[edit] was een post van e_horse Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:41

eczeem kan erfelijk zijn...
maar het hoeft niet.
Ben net op stal geweest, en alles zit weer dicht. Verkouden was ik al, in combinatie met het stro en een aantal tranen is het helemaal erg.

Paard heeft een lymfe baan ontsteking, tegen een bloedvergiftiging aan, en dat in 1 nacht!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:42

Ik heb er ook heel erg snel last van.
Maar vooral als het erg koud is, bijvoorbeeld met de vorst. Dus ik heb eigenlijk een heel erg goed jaar!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:50

ma_rie_tje schreef:
eczeem kan erfelijk zijn...
maar het hoeft niet.
Ben net op stal geweest, en alles zit weer dicht. Verkouden was ik al, in combinatie met het stro en een aantal tranen is het helemaal erg.

Paard heeft een lymfe baan ontsteking, tegen een bloedvergiftiging aan, en dat in 1 nacht!

off-topic: wat erg! Ach gut dat is echt heel snel in 1 nacht, hopen dat paard weer snel beter wordt! *ik duim!

Citaat:
Atopisch of constitutioneel eczeem

Deze vorm van eczeem wordt erfelijk bepaald. In sommige gevallen is de oorzaak onbekend. Deze vorm van eczeem komt met name voor bij kinderen. De begrenzing van het aangedane gebied is meestal onduidelijk. Jeuk is de belangrijkste klacht. Bij chronisch eczeem kan de huid ruw of grof worden.

even gegoogeld op 'eczeem' en 'erfelijk'. de vorm die ik heb is dus inderdaad erfelijk.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:09

@Kim, zal ik eventjes een paar posts terug kijken Lachen Ik heb ook de erfelijke vorm, ik 'voldoe' aan jou citaat en mijn vader heeft het ook. Volgens mij heeft het ook alles te maken met mijn chronische bronchitis.
@ma_rie_tje; sterkte met je paard zeg!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:20

Kimmm: vaak is dan het hele pakketje erfelijk. Dat heet atopie. Dan zit het foutje in je genen. Volgens mij kun je dan ook hooikoorts, astma en allergieën krijgen..
Mijn broer heeft bijvoorbeeld erge hooikoorts en ik weer wat minder. Mijn moeder heeft ook hooikoorts en vaak last van haar buik (gevoelige darmen). Andere familieleden (nichtje oa) hebben heel erge eczeem en astma. Ik heb ook nog astma en allerlei (voedsel-) allergiën.
Het heeft allemaal met elkaar te maken: ik begon met eczeem, daarna op m'n 15e hooikoorts erbij, op m'n 18e astma erbij... en nu ben ik 26 en is daar mijn dieet de astma iets beter (bleek ook veel hyperventilatie bij te zitten) en komt mijn eczeem weer fijn opzetten (gelukkig niet zo erg als in de pubertijd brrr)...