Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:21

Robijntjah schreef:
Ik ben er ook niet zo zeker van dat je dat label wel wil!!

Het kan je gigantisch fijne handvaten bieden, maar van die sticker kom je je hele leven niet meer af!

Das ook wel zo, maar ik ben nou eenmaal dol op stickertjes plakken Bloos (voor mijzelf dan, in mijn hoofd). Maakt voor mij het leven wat overzichtelijker. Ik wil altijd van alles weten wat het is, hoe het heet en waarom, dan kan ik het ordenen en er mee omgaan.
(ben ook dol op dingen ordenen, heb weleens uit pure verveling een bakje vruchtenhagel op kleur gesorteerd Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:28

Dat is opzich wel een groot kenmerk Knipoog

Ik ben juist een ontzettende chaoot Clown

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 02:05

Robijntjah schreef:
Dat is opzich wel een groot kenmerk Knipoog

Ik ben juist een ontzettende chaoot Clown

O, maar dat kan ik ook hoor! Haha! Als ik bv op het erf bezig ben en er komt iemand langs die ik dan niet verwacht raak ik altijd helemaal de kluts kwijt met alle gevolgen van dien. Van hekken vergeten dicht te doen, spullen kwijtraken tot gewoon niet meer weten wat ik wilde doen en zelfs struikelen over bankjes en hele paarden. Ben af en toe net de verstrooide professor...Meestal helpt het dan wel als ik even rustig ga zitten (dan zie ik snel genoeg dat ik het hek weer eens open heb laten staan Bloos ).

Gelukkig is de eigenaar ook af en toe wat verstrooid en kan hij er de lol wel van inzien, de paardjes vinden alles best, zolang ik het eten maar niet vergeet...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 02:23

*Zwaait naar Robijntjah* *ik hier? Cool *

Ik kom ook weer even binnenlopen in het feest der herkenning. Want ja dat is het. Ook al heb ik geen diagnose ik heb nog altijd flink de overtuiging dat ik het Asperger Syndroom heb. Ben alleen nog altijd niet zo ver om het te laten diagnosticeren.

Herkenning:
- Veel internetcontacten, weinig echte vrienden
- Slecht in contacten onderhouden
- Verkeerde dingen zeggen
- Geen uitgaanstype
- Verjaardag?! Grote verjaardag?! Arrrgh *rent weg*
- Enerzijds moet alles geordend (zo hoort het) anderzijds ben ik extreem slordig/rommelig/chaotisch.

Overigens heeft mijn neefje (zoontje van mijn zus) recent de sticker PDD-NOS gekregen. De eerste in de familie met een sticker. Ik herken veel autismetrekken in mijn moeder (en bedankt mam) maar die wil/kan daar niet zoveel mee zeg maar. Wat betreft erfelijkheid zit er dus wel een logica in. Ja

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:38

*Grinnikt* Wat jullie zeggen; een feest der herkenning... tijd voor quotes! Knipoog

Citaat:
Ooohja dat is echt zooo raar, heb ik dan met 1 meisje in het bijzonder
Die weigert er gewoon over te praten! En ik weeeet gewoon dat het er zit!

Kan met haar ook niet heel lang samenzijn want dan wordt ik echt een bitch

Ik heb dit dus met mijn eigen vriend. Ik ben inmiddels zo geergert dat ik af en toe gillend het huis uit wil rennen... ik word ZO kwaad op hem dan.

Citaat:
Mag je ook meedoen als je gedrag vertoont wat wel heel veel overeenkomt met symptomen van Asperger?

Tuurlijk. Misschien moet je eens een psychiater bezoeken, die kunnen je verder helpen. Lachen Ik kwam er vanwege ''instorten'' terecht, en kreeg toen de diagnose. Ik was, geloof ik, 16 ofzo...

Citaat:
Hoe aannemelijk is het dat iemand Asperger heeft als het, voor zover bekend, in de familie niet voorkomt?(ik heb wel een 'aparte' familie, dat wel) En kan het ook zo zijn dat specifieke symptomen kunnen ontstaan door een combinatie van opvoeding, karakter en wat je hebt meegemaakt? Is het uberhaupt zinvol om, mocht het zo zijn, hiervoor gediagnosticeerd te zijn/worden? (sorry heb niet het hele topic doorgelezen, misschien dat al precies zo iets geschreven is, in dat geval, welke blz.?)

Volgens mij is het dus WEL genetisch... in elk geval zwaar erfelijk.
Of het kan ontstaan? Ik heb altijd geleerd dat het iets is wat je BENT, niet iets wat je HEBT. Je word er dus mee geboren denk ik... maar het kan wel pas op latere leeftijd ontdekt worden.
Zeker lichte vormen (zoals bij mij) blijven vaak verborgen tot de problemen ineens teveel worden...

EVEN CORRECTIE VAN MIJZELF; ik heb niks meer kunnen vinden over de specifiek vrouwelijke lijn en erfelijkheid. Vergissing van mij dus... Kennelijk de psych niet goed begrepen.

En dat het lijkt alsof het niet in de familie zit, zegt niets. Mijn opa (vader van mijn moeder) had het bijvoorbeeld, achteraf gezien, absoluut ook, maar is nooit bekeken. Hij werkte gewoon, hij leefde gewoon, maar het was absoluut een autist....

Citaat:
Das ook wel zo, maar ik ben nou eenmaal dol op stickertjes plakken (voor mijzelf dan, in mijn hoofd). Maakt voor mij het leven wat overzichtelijker. Ik wil altijd van alles weten wat het is, hoe het heet en waarom, dan kan ik het ordenen en er mee omgaan.
(ben ook dol op dingen ordenen, heb weleens uit pure verveling een bakje vruchtenhagel op kleur gesorteerd )

''Het stempel'' interesseert me werkelijk geen barst... ik ben wat ik ben en dat ben ik altijd al geweest. Toen ik de diagnose had gekregen heb ik nog gewoon studies en werk geprobeerd. Het label kon me niets schelen.

Maar dat ordenen, en alles in je hoofd op een rijtje moeten hebben, is héél herkenbaar!!!

Citaat:
Herkenning:
- Geen uitgaanstype
- Enerzijds moet alles geordend (zo hoort het) anderzijds ben ik extreem slordig/rommelig/chaotisch.

Check, check, check, check... Hey! Welkom bij de club!!! Knipoog

Over PDDNOS... ik heb vaak gemerkt PDDNOSsers niet goed te begrijpen. Het is duidelijk een hele andere vorm van autisme. Of ik met iemand met PDDNOS overweg kan, hangt ook van de persoon af... maar de denkwereld lijkt zo enorm anders dan de mijne!!
Persoonlijk vermoed ik dat mijn vriend ook PDDNOS heeft. Toen hij bij ons in het gezin kwam, hadden mijn ouders *2 Aspergerkids* direct door dat hij ook niet helemaal goed was op sociaal vlak. Misschien dat we daardoor goed met elkaar om konden gaan... twee autisten in een hok. Er zijn ook wel wat overeenkomsten... MAAR... Inmiddels wonen we samen, en hebben we heel vaak problemen met elkaar begrijpen, met elkaar praten... we denken echt héél anders. Hij is soms echt méér de ''autist'' dan ik...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:25

reactie verwijderd, sorry Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:19

Citaat:
even een vraagje voor alle autisten hier he?
willen jullie later kinderen van jullie zelf? (omdat het erfelijk is..)

Tot nu toe (ik durf niet te spreken voor de jaren dat de biologische klok zal gaan tikken, áls dat gebeurd) wil ik ook GEEN kids. Allereerst vind ik dat een autistisch kind slechte kansen heeft, daarnaast denk ik niet dat ik een goede moeder zou zijn... ik heb het soms veel te zwaar met mijzelf!

Sterliseren heb ik ook vaak over gedacht... maar ik durf het nog niet aan. (Ben nu 23) Stel dat ik toch ooit....
Misschien als ik ouder ben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:04

Alwiene schreef:
Ik kom ook weer even binnenlopen in het feest der herkenning. Want ja dat is het. Ook al heb ik geen diagnose ik heb nog altijd flink de overtuiging dat ik het Asperger Syndroom heb. Ben alleen nog altijd niet zo ver om het te laten diagnosticeren.

Herkenning:
- Geen uitgaanstype

100% herkenbaar lijstje.
Ik ben er door een vriendin van mijn moeder op gewezen en zit nu in het diagnoseproces. Zij heeft mijn ouders er in mijn jeugd wel op gewezen, maar die willen het niet geloven dat er zoiets met mij aan de hand is (er zitten ook "aparte" mensen in de familie, en dan wordt apart normaal). Ben ook de lagere school door gepest, maar zelfmoordneigingen heb ik absoluut niet. Wel om weg te willen als het teveel wordt.

Ik ben nu zover dat ik in elk geval duidelijkheid wil voor mijzelf hierover. Daarnaast geeft het afwijken van de standaard gedragspatronen steeds meer misverstanden in de maatschappij. Voor mijzelf heb ik er geen moeite mee om anders te zijn en de wereld anders te zien (en trouwens ik weet niet beter, voor mij is het normaal), maar mensen die mij niet kennen snappen het niet en dat geeft o.a. in werksituaties problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:24

*zwaait terug naar Alwiene Pling (lang geleden Knipoog), hoe is het?*

Ik wil wel kinderen! Hoezeer ik ook twijfel of ik een goede moeder zal zijn, ik weet dat er mensen zijn die mij daarmee kunnen helpen, en begleiden!

Ik weet dat ik het uiteindelijk WEL kan!

Nu is de tijd zeer zeker nog niet rijp, maar ooit echt wel!

En als ze asperger krijgen, jammer maar helaas, ik kan er ook mee leven!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:01

Ik breek even bij jullie binnen...
Ik doe pabo,3de jaar en ik moet een werkstuk maken over een bepaald onderwerp en dit verder uitdiepen. Nou leek mij autisme een erg intressant onderwerp, omdat je dit natuurlijk ook vaak tegenkomt in de klas. Ik weet er nog vrij weinig van, dus ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:03

Vraag maar raak Clown

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:05

Hebben jullie nog een tip voor een hoofdvraag en subvragen. Autisme is natuurlijk erg breed qua vormen die er bestaan. Ik moet ook literatuur gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:07

Poeh... Ik ga even voor je nadenken hoor!

Misschien iets in de trand van: Wat betekend autisme voor iemand in zijn leven?

Of omgaan met autisme

Ofzoiets dergelijks!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:09

het moet is in de trand worden van Hoe kan je als leerkracht omgaan met ..........in de klas(het begrip autisme is te breed om te gebruiken, het kan wel natuurlijk en dat ik als deelvragen de verschillende vormen van autisme behandel)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:14

Ja dat is wel een goede maar we moeten het gerichter stellen. Dus bijv:
Hoe kan je als leerkracht omgaan met autisme in de klas (en dan deel vragen zoals; wat is autisme, welke vormen van autisme bestaan er etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:15

Bijvoorbeeld!

En dan kopjes met: structuur, omgang, communicatie
Van alles!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:15

Ok..als ik meer weet of wil weten kom ik weer terug Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:17

Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:08

Gelukkig zijn steeds meer scholen er goed mee bezig om rekening te houden met autisme in de klas. Natuurlijk scheelt de ambulante begeleiding ook al een hoop als er sprake is van een rugzakje of PGB. Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:09

ik heb met mijn autisme altijd op gewone scholen gezeten.
niemand wist dat ik austisme had, ze vonden alleen dat het heel moeilijk ging. Ik heb altijd harder moeten blokken dan andere kinderen.
Toen ik 15 was,werd ik onderzocht en kwamen ze erachter dat ik austisme had. Sinds dat moment kreeg ik allerlei mensen over de vloer en dat vond ik verschrikkelijk. Ik had een stempel op mijn hoofd gekregen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:17

Ik heb zelf PDD-NOS & ADD.
En ik vindt het bij veel mensen te druk.
Dan zoek ik een rustig plekje uit en dat is vaak mijn kamer.
Wat vaak ook een puinhoop is! Nagelbijten / Gniffelen
Kan ook niet goed concentreren in drukke plekken zelfs ook niet op school helaas.
Heb nu al een jaartje volgens mij Ambulante Begeleiding en een Rugzakje en PGB volgens mij.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:30

Ik ben werkzaam als consulent bij MEE. Samen met een oud collega is bij ons het boek, Geef me de vijf, van Colette de Bruin, ontwikkeld. Dit boek geeft veel praktische informatie over autisme en tips en hulpmiddelen om je te helpen. Een echte aanrader! Kijk ook op www.autimaat.nl

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:49

Siggislief schreef:
Ik heb zelf PDD-NOS & ADD.
En ik vindt het bij veel mensen te druk.
Dan zoek ik een rustig plekje uit en dat is vaak mijn kamer.
Wat vaak ook een puinhoop is! Nagelbijten / Gniffelen
Kan ook niet goed concentreren in drukke plekken zelfs ook niet op school helaas.
Heb nu al een jaartje volgens mij Ambulante Begeleiding en een Rugzakje en PGB volgens mij.

Hoi "Siggislief", ik geef jou een handje,want ik ben er zeker van dat ik dit ook heb.Niet vastgesteld door onderzoek maar wel bij m'n jongste.Bij hem herken ik zoveel van mezelf en gelukkig maar ,nu kan ik veel verklaren over hoe ik me voel vanbinnen en met anderen in de omgang..
Wat ik zelf nu slik met m'n kinderen samen is Eye Q liquid Een combinatie van visolie en teunisbloem olie.Ik wordt rustiger van binnen en zekerder van mezelf,ook kan ik me nu wat beter concentreren en minder 'vergeten'!
Misschien een tip voor jou Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:02

meikie schreef:
Ik ben werkzaam als consulent bij MEE. Samen met een oud collega is bij ons het boek, Geef me de vijf, van Colette de Bruin, ontwikkeld. Dit boek geeft veel praktische informatie over autisme en tips en hulpmiddelen om je te helpen. Een echte aanrader! Kijk ook op http://www.autimaat.nl

Dan ben je collega van mijn mama Knipoog

Met concentreren en leren heb ik juist compleet geeeeen moeite!
Als ik een boek lees ofzo, hoor ik gewoon niets meer Nagelbijten / Gniffelen

En leren, tjah, heel mijn schooltijd thuis misschien 2 uurtjes geleerd Nagelbijten / Gniffelen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:03

Bij mij is toen ik een jaar of 13 was ook een aan autisme verwante contactstoornis gediagnosticeerd. Toen was het even een 'hot' item bij ons thuis en moest ook bij mijn leraren bekend gemaakt worden want-dat-verklaarde-allemaal-waarom-ik-zo'n-moeite-had-met-contacten-met-klasgenoten. Toen was het wel interesant, maar binnen no time werd er eigenlijk niets meer mee gedaan. Zelf heb ik er ook nooit aandacht aan besteed, of misschien niet aan willen besteden.

Ik heb me eerlijk gezegd wel eens afgevraagd in hoeverre die diagnose wel juist was omdat ik het gevoel heb dat ik eigenlijk heel weinig last heb van beperkingen die ik bij anderen met een vergelijkbare afwijking wel zie. Ik ben ook veel andere dingen tegen gekomen op het internet waar ik een hoop overeenkomsten in zie, maar wat wordt ik er wijzer van als ik weet wat het is? Maar onderstaand stukje tekst beschrijft mij voor 100%, ik zou het zo zelf geschreven kunnen hebben.
Roel schreef:
Begrijp je hoe een relatie voor me is... Heel moeilijk..
Klamp mij ook aan mensen vast waar van ik denk dat het vrienden zijn waardoor je weer verkeerd overkomt..

Pluizebolpum schreef:
(ben ook dol op dingen ordenen, heb weleens uit pure verveling een bakje vruchtenhagel op kleur gesorteerd Bloos )

Haha, daar zie ik mezelf ook nog wel tot in staat. Mijn bureau is altijd een grote bende, net als mijn huis als ik er alleen had gewoond. Maar dingen die geordend moeten zijn die zijn dat ook tot in de puntjes (duurt alleen heel lang voordat ik de tijd neem om het te gaan ordenen Knipoog)

Alwiene schreef:
Herkenning:
- Geen uitgaanstype

Dit is de eerste keer dat ik eigenschappen van Asperger op een rij zie (het enige wat ik wist was dat het aan autisme verwant was) en ik kan overal een vinkje achter zetten...

Ik ben bij ons in de familie volgens mij de enige waar een autistische afwijking is vastgesteld, maar als ik zo ga nadenken verdenk ik mijn neefje er ook wel van. Die is bijna 19, heeft nauwelijks vrienden, is altijd op zichzelf en verdrinkt zich ook in de paarden. Daarnaast is hij trouwens een maand of wat terug uit de kast gekomen (iets wat wij al jaren vermoedden), arm joch Ach gut