Burnies verzamelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Lieser schreef:
Love_myhorse schreef:
veneri: gewoon je hele situatie bespreken.. succes en ik hoop dat je beetje rust kan krijgen.

Slikken jullie medicatie? Hoe ervaren jullie het?

Ik gebruik tegenwoordig 10 mg citalopram per dag. Geen bijwerkingen, behalve toen ik de dosis inderijd mocht verlagen van 20 mg naar 10 mg (stroomstoten door mijn lijf).
Ik slik het al 20 jaar. Deze ad wordt vooral voorgeschreven bij paniekaanvallen en angststoornissen.

Werkt het goed voor je? Ben heel benieuwd. Voel je je bijvoorbeeld vlakker?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:52

Lieser schreef:
Love_myhorse schreef:
veneri: gewoon je hele situatie bespreken.. succes en ik hoop dat je beetje rust kan krijgen.

Slikken jullie medicatie? Hoe ervaren jullie het?

Ik gebruik tegenwoordig 10 mg citalopram per dag. Geen bijwerkingen, behalve toen ik de dosis inderijd mocht verlagen van 20 mg naar 10 mg (stroomstoten door mijn lijf).
Ik slik het al 20 jaar. Deze ad wordt vooral voorgeschreven bij paniekaanvallen en angststoornissen.

Dit slik ik ook, 40mg
Die stroomstoten had ik ook inderdaad toen ik probeerde af te bouwen..
En de eerste dagen waren een hele, maar daar was ik voor gewaarschuwd en dat ik daar even door heen moest.
Voel me zelf eigenlijk niet vlakker erdoor, vooral veel kalmer en godzijdank ervaar ik mn emoties iets minder intens...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

Freya6 schreef:
Lieser schreef:

Werkt het goed voor je? Ben heel benieuwd. Voel je je bijvoorbeeld vlakker?

Ik voel me zeker niet vlakker. Eigenlijk gewoon mezelf.
Het enige verschil is dat de paniekaanvallen gedempt worden, waardoor ik veel minder vaak uitval. Ze duren korter en zijn minder erg.

En als het toch een keer mis zou gaan, is verhogen van de dosis minder vervelend dan vanuit 0 beginnen (omdat je lichaam al op de citalopram ingesteld is).

Celebi

Re: Burnies verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:12

Daar was ik zo huiverig voor, het ophogen. Was leuk dat ik er even 2 weken doorheen moest voordat de bijwerkingen afnamen, maar ik was dus bang dat ik bij elke verhoging zo lam gelegd werd door de bijwerkingen. Maar moet zeggen dat ik ook echt een heel feest had en dat begon al na een half uur. Stekende hoofdpijn, hartkloppingen, trillende handen, extreem moe dat ik amper mijn ogen kon open houden maar niet meer kunnen slapen, enorme paniekaanvallen de hele dag door (zelfs door oxazepam heen), ik was misselijk, had trillende oogleden, bloedvaten in mijn ogen sprongen.. En ik zal vast nog wel wat missen. Was echt bizar. De huisarts geloofde niet dat ik al in een half uur de eerste bijwerkingen kreeg want dat kon niet volgens het boekje. Het zou zijn omdat ik bang was voor de bijwerkingen. Nou, ik ben wel een beetje hypochonder, maar niet zo hypochonder. Ik was vooral bang voor de maag/darm klachten, maar die vielen juist enorm mee, dus als ik iets van stress had moeten hebben waren het die klachten.

Gelukkig heeft niet iedereen zoveel bijwerkingen. :j

Had het met de ADHD medicatie trouwens ook een beetje. Gelukkig niet zo heftig, maar had bij de eerste 2x ophogen wel echt even een paar dagen wat last. Maar niets waarmee ik de deur niet uit kon als het zou moeten. Dat was bij de citalopram wel anders. Daar kon ik echt niks meer mee dan ellendig op de bank liggen en mezelf van paniekaanval naar paniekaanval helpen. :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:32

Het is ook heel persoonlijk, denk ik. Toen ik ongeveer 5 jaar citalopram slikte, stelde mijn toenmalige huisarts voor dat ik een ander ad zou proberen. Was net op de markt, echt iets voor mij. Nou, dat was het dus niet %) . Ik heb een serotonine-heropnameremmer nodig, en dat nieuwe middel bleek ook een noradrenaline-heropnameremmer te bevatten. Ik werd er zo onrustig en agressief van, niet normaal gewoon.
Het kostte nog best wat moeite om de huisarts te overtuigen, maar gelukkig kon ik terug op de citalopram.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:34

Oh dat vind ik heel
Goed om te horen. Dankje voor het delen. Ik twijfel al een tijdje om eraan te beginnen want tis geeen doen zoals ik me vaak voel
maar het schijnt dat je er bijna niet meer vanaf komt en dat vind ik wel lastig.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:51

Daar was ik ook huiverig voor, want wilde er toch ook weer zo snel mogelijk vanaf. En nu denk ik ja en waarom dan perse, op deze manier gaat het veel beter met me en ben ik veel blijer. Waarom zou ik mezelf dat gaan ontzeggen weer..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:56

Ik heb vandaag gewerkt, ik was optimistisch en dacht ik zie wel hoe ik reageer. Daarna moest ik mijn paarden nog verzorgen.

Ik ben 1,5 uur aan het werk geweest. Heb niet veel bijzonders gedaan, een was opgevouwen en vooral meelopen met een collega. Vooral taken wat ik in huis ook doe maar ook wel gezeten. Collega is vriendin van mij ze kent mij door en door dus ze zorgde wel dat ik rustig aan deed.

Toch ben ik nu behoorlijk kapot. Maar ik weet niet zo goed of dat komt door het werk of nu ook de hormonen die alle kanten opslaan. Daardoor ben ik al misselijk, buikpijn en meer angstklachten. Ik had dit toch denk ik wat anders moeten plannen. Maar een aankomende menstruatie is natuurlijk heen excuus. Ik voel mij nu ook zonder reden er is echt niks ook verdrietig.

Maar goed vind het lastig maand geleden had ik dit ook en lag ik te trillen op de bank. Tijdens het werken was ik wat licht in mijn hoofd. Maar ook dit kan angst zijn waar ik doorheen moet of toch de burnout. Ik vind het zeer lastig wat het nu is.

Maar ik had het wel naar mijn zin. Dus daar ligt het ook niet aan. Ik vind het fijn om er te zijn maar mijn lijf schiet wel in de vluchtmodes.

Even afwachten de komende dagen of inderdaad de hormonen een rol spelen. Ik heb vanmiddag even op bed gelegen en mijn hartslag was wel weer hoog, maar ik ga er dan ook op letten

Heb wel spanning voor het slapen omdat mijn lijf nu wat vreemd voelt ( en ik te down voel om mijn gedachten om te zetten) maar eigenlijk zou het beter zijn als ik nu ga douchen en op bed ga.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:02

Freya6: ik vindt het ook engig en idd of je dus erg last van bijwerkingen krijgt... sommige hebben ook helemaal geen klachten en hebben er echt baat bij dus dat schept dan weer goede hoop.
Volgende week eerst maar met behandelaar de afspraak van BA doornemen en ik zal wel weer langs de psychiater moeten. Ik ga niet zomaar iets slikken wil het wel eerst goed uitzoeken :o
Maar net wat je zegt als het helpt dan voelt dat natuurlijk wel stukken beter.
Heb je al met ha of psychiater over gehad?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:04

Goldie schreef:
Daar was ik ook huiverig voor, want wilde er toch ook weer zo snel mogelijk vanaf. En nu denk ik ja en waarom dan perse, op deze manier gaat het veel beter met me en ben ik veel blijer. Waarom zou ik mezelf dat gaan ontzeggen weer..

Wat fijn.. en idd zo moet ik het dan ook maar bekijken.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:08

Zebrastreep wat naar rustig aan..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:22

Ja het is nu even niet leuk...

En dan zou je thuis lekker moeten rusten maar ik woon helaas naast een figuur die bepaalde activiteiten uit voert wat lawaai en overlast geeft. Ik merk dat ik dat nu even totaal niet meer kan hebben :+

Waar ik ook wel moeite mee heb is als mensen nu met zware verhalen aankomen (goede vriendinnen en familie en bokt uitgesloten) en met name vreemden en die dan met bakken tips en adviezen komen maar ook hun eigen verhaal willen delen. Met name fysieke gesprekken vind ik dan pittig. Zoals op bokt lees ik een stukje en dan later rustig de rest. Maar bij mensen fysiek vind ik het dan weer lastig. Ik tref ook wel veel mensen die een burnout hebben gehad maar waarvan ook duidelijk is dat ze er nog niet goed door zijn maar al wel weer volledig werken. Ik heb vaak geen zin meer in dit soort gesprekken. Ik wil iedereen graag helpen, maar soms komen mensen met zoveel overload aan informatie waar ik niks mee kan.

Ik heb deze week al meerdere van dit soort gesprekken gehad. En ik wil mensen niet afwijzen, maar zoveel info geeft soms best extra belasting.

Bij goede vriendinnen heb ik daar merk ik meer ruimte voor misschien ook omdat ik dat belangrijk vind en deze mensen ook niks extra van mij vragen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:25

Als je het spannend vindt kun je altijd om een hele lage dosis vragen en het in ieder geval nemen in een week dat je niks moet. Niet zoals ik die naar de tandarts moest, naar een uitvaart en in de periode zat bij het UWV. :')

Bij mij werd het toen voor de stress en darmklachten voorgeschreven, mede op aanraden van de MLD arts. Wist helemaal niet dat ze het daarvoor gebruikten. Maar goed ben blij dat voor mij nu de combinatie tussen antihistaminica en adhd medicatie werkt. Toen ik daarmee begon kon mijn herstel pas echt beginnen. Veel mensen zijn huiverig voor medicatie of de bijwerkingen, maar soms kan het je echt enorm helpen.

Met AD schijnt het ook te zijn dat ze het voor een periode voor kunnen schrijven, afhankelijk van de klachten. De MLD arts had het bij mij over een jaar en daarna afbouwen omdat de lichamelijke klachten die door de stress en mijn verstoorde darmwerking waarschijnlijk weg zouden zijn.

@zebrastreep, dat beeld is heel passend hoor. Gesprekken voeren, zeker als deze wat heftig zijn, is mentaal best een aanslag. Wat voor mij hielp is een energiebalans bijhouden met hoe zwaar bepaalde activiteiten zijn/voelen. Dit raadt ik mijn klanten daarom ook aan om te proberen. Het is een fijne methode om te ontdekken hoe zwaar je dagen zijn en hoeveel rust en ontspanning je neemt.