Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:13

Niet elke parttimer heeft recht op toeslagen, vaak hebben ze een partner die ook werkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:14

Flinke toeslagen :?

Zo flink zijn die niet, mijn partner en ik werken bv beide parttime en krijgen geen enkele toeslag.
De grens is echt laag hoor om iets van toeslag te ontvangen…

Je krijgt geen toeslag omdat je parttime werkt…

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:16

En wat gaat die andere persoon uit het voorbeeld dan doen? Als die dan 0 uur werkt omdat 1 persoon 40 u werkt ipv 2 personen 20 uur, dan heb je iemand werkeloos thuis zitten.
Die werkeloze krijgt dan weer 2 x zoveel toeslag als 2 parttimers? En vergroot zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:18

Een partner die niet werkt krijgt geen toeslagen hoor.
Ze kijken naar het totale gezinsinkomen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:22

Brainless schreef:
Een partner die niet werkt krijgt geen toeslagen hoor.
Ze kijken naar het totale gezinsinkomen.

In dat geval ga je er vanuit dat de 2 personen uit het voorbeeld partners zijn?
Ik bedoelde meer kwa beschikbare uren op de arbeidsmarkt. Dus niet noodzakelijk 2 mensen die bij elkaar wonen.
Als alle parttimers fulltime zouden gaan werken betekent dat zonder meer dat er ook parttimers zijn waarvoor geen werk meer is.

Wij hebben bijvoorbeeld voor bepaalde functies 10 FTE staan, dit kan door 13 personen worden ingevuld. Zou iedereen bij ons fulltime werken betekent dat dus dat 3 mensen zonder baan komen te zitten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:25

MizzMontana schreef:
En wat gaat die andere persoon uit het voorbeeld dan doen? Als die dan 0 uur werkt omdat 1 persoon 40 u werkt ipv 2 personen 20 uur, dan heb je iemand werkeloos thuis zitten.
Die werkeloze krijgt dan weer 2 x zoveel toeslag als 2 parttimers? En vergroot zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt?

Er is nog steeds meer werk dan werkzoekenden in Nederland dus ja, die persoon vindt een andere baan? :P

verootjoo schreef:
Flinke toeslagen :?

Zo flink zijn die niet, mijn partner en ik werken bv beide parttime en krijgen geen enkele toeslag.
De grens is echt laag hoor om iets van toeslag te ontvangen…

Je krijgt geen toeslag omdat je parttime werkt…

Dan gaat die discussie niet over jullie :o? Het ging specifiek over parttimers die bewust voor de constructie parttime + toeslagen kiezen, als je gewoon eigen geld hebt om van te leven ligt niemand er wakker van ook als je nog geen minuut in je leven zou hebben gewerkt ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:27

Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is :o
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:33

verootjoo schreef:
Miiej schreef:
Ik werk fulltime. Wat mij verbaast, is hoe makkelijk er wordt gedaan over minder werken en toeslagen ontvangen, alsof de rest daar geen last van heeft.

Als iemand bewust parttime werkt terwijl hij dit wel zou kunnen, en zijn inkomen laat aanvullen met toeslagen, komt er minder belasting binnen en gaat er juist meer belasting uit. Dat verschil wordt betaald door onder andere de mensen die wél fulltime werken. Als steeds meer mensen dit doen, verschuift de rekening naar een steeds kleinere groep en wordt het systeem uiteindelijk onhoudbaar. (Ja ik weet dat loonbelasting niet de enige inkomstenbron is).

Ook door de mensen die niet-fulltime werken… eigenlijk gewoon door iedereen die belasting betaalt op welke manier dan ook.

De rekening verschuift niet naar een kleinere groep want als je parttime werkt en je baan dus deelt met iemand komt er evenveel belasting binnen dan als je in je eentje die 40u maakt.

Het systeem is met name onhoudbaar door de uit de pan rijzende zorgkosten… door mensen te stimuleren/dwingen meer te werken ga je de zorgkosten echt niet terugdringen, maar krijgen we er meer.
Als we investeren in (mentaal) gezonde mensen door een goede werk/prive balans hebben we daar allemaal profijt van. Dan hebben we namelijk ook mantelzorgers, ipv duurbetaalde krachten, dan hebben we gezonder opgroeiende jeugd en een maatschappij die omziet naar elkaar, en niet waarin de lat tergend hoog ligt en je niks anders kan/mag dan 40u werken om te kunnen leven.

Goede post. Helemaal mee eens
En dat laatste wat je hier net boven mij zegt ook.
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken

zonnebloem18Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:56

Ik denk dat we heel blij moeten zijn dat wij het in ons land zo goed voor elkaar hebben. Als je onverhoopt ooit zonder werk komt te zitten of arbeidsongeschiktheid raakt dan is er zo'n mooi vangnet. Natuurlijk is het jammer dat mensen er misbruik van maken, maar hoeveel mensen zullen dit nu daadwerkelijk zijn?

Ik ben geen fan van het toeslagen systeem omdat het zo ingewikkeld en niet logisch is, maar ik ben er heel dankbaar voor geweest toen het een periode niet zo goed ging. Willen we dan dat mensen dakloos worden? Er is eigenlijk al te veel armoede in Nederland.

Wij hebben een ander dilemma. We wonen ik n een huurwoning, toen we hier kwamen zaten we in de bijstand, dus weinig keus. Inmiddels hebben we een mooi inkomen, maar omdat de eerste 30 jaar van ons leven minder soepel zijn verlopen is een geen grote spaarpot en hebben we geen beschikking over een jubelton.
We zouden hier best weg willen om ruimte te maken voor mensen die minder te besteden hebben. Echter kunnen we met ons inkomen niet een hypotheek krijgen waarmee we een vergelijkbaar huis in deze wijk kunnen kopen. De wijken om ons heen zijn geen optie voor ons en verder weg willen we niet vanwege een kind in groep 7. We zitten hier prima, maar het voelt wel oneerlijk.

Mijn ouders hebben 20 jaar geleden met de helft van ons inkomen een huis kunnen kopen dat nu na 20 jaar 2 keer zoveel waard is, ze zouden nu nooit in aanmerking komen voor een hypotheek op hun eigen huis.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 14:03

Dorine92 schreef:
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken

Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.

De rest moet duidelijk maar minder Netflix kijken :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:36

verootjoo schreef:
Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is :o
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.

Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:40

Fly_high schreef:
Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.

Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.

Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:42

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.

Er zijn vast mensen met een fulltime baan en een goede werk privé balans. Maar voor iemand die een hoog inkomen heeft is de keuze om minder te werken financieel gezien makkelijker dan voor iemand die (te) weinig inkomen heeft. Als je dan ook nog toeslagen gaat minderen of afschaffen kan iemand met een laag inkomen die keuze misschien helemaal niet meer maken, terwijl dat voor werk/prive balans van die persoon misschien wel beter zou zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 16:05

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:

De rest moet duidelijk maar minder Netflix kijken :=

Goh wat kun jij selectief lezen zeg. En bijzondere conclusies trekken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:17

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Bij mij wel :) heb beide kanten ondervonden, zowel met te weinig uren als met teveel uren ervaarde ik geen goede balans tussen mijn gezinsleven en mijn werkgever. Nu het perfect op elkaar afgestemd is qua uren en mijn man ook zijn wij heerlijk in balans en dat voelt erg fijn.

De uren die je op je werk bent kun je namelijk niet bij je gezin zijn en andersom. Dus ik zou eigenlijk niet weten hoe je werkuren los kan koppelen van een goede werk/privebalans.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:24

Benzz schreef:
Fly_high schreef:

Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.

Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.

Ik vermoed dat Dorine92 avond-, nacht-, weekend- en onregelmatigheidstoeslagen krijgt over haar salaris. Dat kan oplopen tot 50 %.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:28

Als je in een productiebedrijf werkt dat volcontinu gaat krijg je inderdaad flink wat toeslagen.

Ik werk mijn hele leven al fulltime (nu 44 jaar), altijd een prima balans ervaren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:30

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Wat is het dat jij en anderen menen dat mensen persé fulltime moeten werken want stel je toch voor dat iemand die parttime werkt toeslagen zou aanvragen om het inkomen aan te vullen?
Werk is niet zaligmakend, ik werk om te leven en niet andersom. Ik heb geen hekel aan mijn baan, maar ga echt niet meer uren dan noodzakelijk werken omdat ik vrije tijd ook belangrijk vind.
Het is niet aan anderen om mij (of een ander die kiest om parttime te werken) daarom teveroordelen omdat het jouw norm is om fulltime of meer te werken.

En voor je weer oordelen uit de kast trekt: buiten mijn parttime baan heb ik een bedrijf (waar ik heel relaxt kan omgaan omdat ik daar qua inkomen niet van afhankelijk ben) en help ik mijn partner in zijn bedrijf als dat nodig is. En die ruimte heb ik omdat ik gekozen heb om maar 24 uur te werken en daarmee een prima salaris heb.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 18:01

Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen. Dat voelt voor mij niet als een gezonde balans tussen eigen verantwoordelijkheid en solidariteit.

Mijn punt gaat dus niet alleen over het systeem, maar ook over de houding die erachter zit. Toeslagen zijn bedoeld als vangnet, niet als structurele aanvulling op een bewust lager inkomen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:24

Benzz schreef:
Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen.

Maar hoe vaak komt dat nou echt voor? Want ik ken ze volgens mij niet.
Ik ken mensen die sappelen om alle rekeningen te betalen (met of zonder toeslagen). Mensen die hun werk proberen te combineren met mantelzorg of de zorg voor kleine kinderen. Mensen die na een burnout moeie hebben om alle ballen in de lucht te houden. Mensen die naast hun werk nog helpen bij verenigingen, in bejaardenhuizen, op sportclubs. Mensen met ernstig zieke of gehandicapte kinderen die daardoor niet fulltime kunnen werken. Mensen die nog opleidingen volgen naast hun werk en zorgtaken.

Maar ik ken niemand die voor de lol parttime werkt en schaterlachend zorgtoeslag binnenharkt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:17

Ik vind het prima dat een deel van mijn belasting geld naar toeslagen voor een schoonmaakster of vuilnisman gaan zodat ze 4 dagen ipv 5 dagen kunnen werken. Die lonen zijn nou eenmaal lager maar het werk niet onbelangrijker. Waarom zou ik met mijn HBO opleiding en inkomen wel het geluk hebben minder te kunnen werken en zij niet?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:21

Lieser schreef:
Benzz schreef:
Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen.

Maar hoe vaak komt dat nou echt voor? Want ik ken ze volgens mij niet.
Ik ken mensen die sappelen om alle rekeningen te betalen (met of zonder toeslagen). Mensen die hun werk proberen te combineren met mantelzorg of de zorg voor kleine kinderen. Mensen die na een burnout moeie hebben om alle ballen in de lucht te houden. Mensen die naast hun werk nog helpen bij verenigingen, in bejaardenhuizen, op sportclubs. Mensen met ernstig zieke of gehandicapte kinderen die daardoor niet fulltime kunnen werken. Mensen die nog opleidingen volgen naast hun werk en zorgtaken.

Maar ik ken niemand die voor de lol parttime werkt en schaterlachend zorgtoeslag binnenharkt.

Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen? Dit wordt namelijk meerdere keren benoemd, niet specifiek zorgtoeslag maar toeslagen.

Ik zou ook heel graag parttime willen werken, maar dan kan ik mijn rekeningen niet betalen, dus doe ik dat niet.
Ja, ik heb mantelzorg gedaan naast mijn baan en ik ben chronisch ziek. Maar ik vind niet dat je bij het minste of geringste de rest maar mag laten opdraaien.

De maatschappij heeft geld nodig om zorg, onderwijs, opvang etc te betalen voor mensen die het écht niet kunnen. Niet omdat mensen liever meer vrije tijd hebben, dat wil ik ook, net als vrijwel iedereen.

Wat mij vooral verbaast, is dat mensen dit niet snappen.
Als je het vergelijkt met een paardenstal waarin iedereen de stalgeld betaalt om alle rekeningen te betalen en een buffer aan te leggen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld iemand krijgt kanker en kan tijdelijk zijn stalgeld niet betalen.

En dan is er iemand die denkt, ik ben niet ziek, maar ik vind het stalgeld te hoog daarvoor moet ik teveel werken dus ik ga minder werken en gebruik een gedeelte van de buffer zodat ik alsnog mijn stalgeld kan betalen.

Dan vind jij dat niet krom als jij wel gewoon netjes volledig je stalgeld betaald waarmee de rekeningen worden betaald en de buffer wordt aangelegd.

Ik vind de gedachten gang ik wil minder werken want ik wil meer vrije tijd en ik gebruik daarvoor toeslagen echt het tegenovergestelde van solidariteit en enorm individualistisch.

Als het kon zou ik per direct zorgen dat mijn zuur verdiende geld waarvan een gedeelte naar de belasting gaat nooit bij zo iemand terecht komt. Wel bij iemand die het echt nodig heeft.

En ja is het heel naar dat je 40 uur moet werken terwijl je liever 20 uur werkt, jep maar ik wil ook zo veel in het leven wat niet kan.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:22

MizzMontana schreef:
Ik vind het prima dat een deel van mijn belasting geld naar toeslagen voor een schoonmaakster of vuilnisman gaan zodat ze 4 dagen ipv 5 dagen kunnen werken. Die lonen zijn nou eenmaal lager maar het werk niet onbelangrijker. Waarom zou ik met mijn HBO opleiding en inkomen wel het geluk hebben minder te kunnen werken en zij niet?

Maar wie zegt dat iedere HBO'er wel 4 dagen kan werken? + waarom zou die HBO'er dan ook niet een makkelijkere baan nemen.

Plus het zijn niet alleen de mensen met minder geschoolde banen maar denk ook is aan alleenstaande en dat aantal groeit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:26

Benzz schreef:
Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen. Dat voelt voor mij niet als een gezonde balans tussen eigen verantwoordelijkheid en solidariteit.

Mijn punt gaat dus niet alleen over het systeem, maar ook over de houding die erachter zit. Toeslagen zijn bedoeld als vangnet, niet als structurele aanvulling op een bewust lager inkomen.

Ik heb daar niet zo’n moeite mee merk ik. Denk ook niet dat er veel mensen echt die houding die jij noemt hebben. En anders vind ik het ook wel prima.

Het is m.i. ook geen structurele aanvulling; je bouwt geen pensioen op met toeslagen. En ook als je arbeidsongeschikt wordt ontvang je een lager inkomen. Dat zijn dingen die je mee moet wegen als je minder gaat werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:37

Miiej schreef:
Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen? Dit wordt namelijk meerdere keren benoemd, niet specifiek zorgtoeslag maar toeslagen.

Ik zou ook heel graag parttime willen werken, maar dan kan ik mijn rekeningen niet betalen, dus doe ik dat niet.
Ja, ik heb mantelzorg gedaan naast mijn baan en ik ben chronisch ziek. Maar ik vind niet dat je bij het minste of geringste de rest maar mag laten opdraaien.

Wie bepaalt dan wat het minste of geringste is en wanneer je wel parttime mag werken met een toeslag.

Citaat:
De maatschappij heeft geld nodig om zorg, onderwijs, opvang etc te betalen voor mensen die het écht niet kunnen. Niet omdat mensen liever meer vrije tijd hebben, dat wil ik ook, net als vrijwel iedereen.

Er is écht genoeg geld in onze maatschappij.
Als jij meer vrije tijd wil, heb jij net zoveel recht daarop als ieder ander wat mij betreft, mogelijk heb je het nodig om in balans te blijven, je mantelzorgwerk uit te voeren of voor je kinderen te zorgen. Misschien om zelf beter in je vel te zitten, fijn als dat kan dmv toeslagen.

Citaat:
Wat mij vooral verbaast, is dat mensen dit niet snappen.
Als je het vergelijkt met een paardenstal waarin iedereen de stalgeld betaalt om alle rekeningen te betalen en een buffer aan te leggen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld iemand krijgt kanker en kan tijdelijk zijn stalgeld niet betalen.

En dan is er iemand die denkt, ik ben niet ziek, maar ik vind het stalgeld te hoog daarvoor moet ik teveel werken dus ik ga minder werken en gebruik een gedeelte van de buffer zodat ik alsnog mijn stalgeld kan betalen.

Dan vind jij dat niet krom als jij wel gewoon netjes volledig je stalgeld betaald waarmee de rekeningen worden betaald en de buffer wordt aangelegd.

Slaat echt als een banketstaaf om een drumstel m.i. want we hebben het niet over een luxe van een paard, maar over basale levensbehoeften.

Citaat:
Ik vind de gedachten gang ik wil minder werken want ik wil meer vrije tijd en ik gebruik daarvoor toeslagen echt het tegenovergestelde van solidariteit en enorm individualistisch.

Dat is een beetje kort door de bocht als je niet weet waarom iemand daarvoor kiest.

Citaat:
Als het kon zou ik per direct zorgen dat mijn zuur verdiende geld waarvan een gedeelte naar de belasting gaat nooit bij zo iemand terecht komt. Wel bij iemand die het echt nodig heeft.

En ja is het heel naar dat je 40 uur moet werken terwijl je liever 20 uur werkt, jep maar ik wil ook zo veel in het leven wat niet kan.

Lekker zuur :') en jij gaat dan bepalen wie het echt nodig heeft?
En nee, niet alles kan, maar als het kan waarom zou je het dan niet doen als je er blijer van wordt.