Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:Een partner die niet werkt krijgt geen toeslagen hoor.
Ze kijken naar het totale gezinsinkomen.
MizzMontana schreef:En wat gaat die andere persoon uit het voorbeeld dan doen? Als die dan 0 uur werkt omdat 1 persoon 40 u werkt ipv 2 personen 20 uur, dan heb je iemand werkeloos thuis zitten.
Die werkeloze krijgt dan weer 2 x zoveel toeslag als 2 parttimers? En vergroot zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt?

verootjoo schreef:Flinke toeslagen
Zo flink zijn die niet, mijn partner en ik werken bv beide parttime en krijgen geen enkele toeslag.
De grens is echt laag hoor om iets van toeslag te ontvangen…
Je krijgt geen toeslag omdat je parttime werkt…
Het ging specifiek over parttimers die bewust voor de constructie parttime + toeslagen kiezen, als je gewoon eigen geld hebt om van te leven ligt niemand er wakker van ook als je nog geen minuut in je leven zou hebben gewerkt

verootjoo schreef:Miiej schreef:Ik werk fulltime. Wat mij verbaast, is hoe makkelijk er wordt gedaan over minder werken en toeslagen ontvangen, alsof de rest daar geen last van heeft.
Als iemand bewust parttime werkt terwijl hij dit wel zou kunnen, en zijn inkomen laat aanvullen met toeslagen, komt er minder belasting binnen en gaat er juist meer belasting uit. Dat verschil wordt betaald door onder andere de mensen die wél fulltime werken. Als steeds meer mensen dit doen, verschuift de rekening naar een steeds kleinere groep en wordt het systeem uiteindelijk onhoudbaar. (Ja ik weet dat loonbelasting niet de enige inkomstenbron is).
Ook door de mensen die niet-fulltime werken… eigenlijk gewoon door iedereen die belasting betaalt op welke manier dan ook.
De rekening verschuift niet naar een kleinere groep want als je parttime werkt en je baan dus deelt met iemand komt er evenveel belasting binnen dan als je in je eentje die 40u maakt.
Het systeem is met name onhoudbaar door de uit de pan rijzende zorgkosten… door mensen te stimuleren/dwingen meer te werken ga je de zorgkosten echt niet terugdringen, maar krijgen we er meer.
Als we investeren in (mentaal) gezonde mensen door een goede werk/prive balans hebben we daar allemaal profijt van. Dan hebben we namelijk ook mantelzorgers, ipv duurbetaalde krachten, dan hebben we gezonder opgroeiende jeugd en een maatschappij die omziet naar elkaar, en niet waarin de lat tergend hoog ligt en je niks anders kan/mag dan 40u werken om te kunnen leven.
Dorine92 schreef:Goede post. Helemaal mee eens
En dat laatste wat je hier net boven mij zegt ook.
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken
verootjoo schreef:Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.
Fly_high schreef:Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.
Benzz schreef:verootjoo schreef:Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.
Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.
Fly_high schreef:Dorine92 schreef:Goede post. Helemaal mee eens
En dat laatste wat je hier net boven mij zegt ook.
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken
Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.
De rest moet duidelijk maar minder Netflix kijken
Benzz schreef:verootjoo schreef:Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is
Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.
heb beide kanten ondervonden, zowel met te weinig uren als met teveel uren ervaarde ik geen goede balans tussen mijn gezinsleven en mijn werkgever. Nu het perfect op elkaar afgestemd is qua uren en mijn man ook zijn wij heerlijk in balans en dat voelt erg fijn.Benzz schreef:Fly_high schreef:Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.
Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.
Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.
Benzz schreef:Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen.

Lieser schreef:Benzz schreef:Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen.
Maar hoe vaak komt dat nou echt voor? Want ik ken ze volgens mij niet.
Ik ken mensen die sappelen om alle rekeningen te betalen (met of zonder toeslagen). Mensen die hun werk proberen te combineren met mantelzorg of de zorg voor kleine kinderen. Mensen die na een burnout moeie hebben om alle ballen in de lucht te houden. Mensen die naast hun werk nog helpen bij verenigingen, in bejaardenhuizen, op sportclubs. Mensen met ernstig zieke of gehandicapte kinderen die daardoor niet fulltime kunnen werken. Mensen die nog opleidingen volgen naast hun werk en zorgtaken.
Maar ik ken niemand die voor de lol parttime werkt en schaterlachend zorgtoeslag binnenharkt.

MizzMontana schreef:Ik vind het prima dat een deel van mijn belasting geld naar toeslagen voor een schoonmaakster of vuilnisman gaan zodat ze 4 dagen ipv 5 dagen kunnen werken. Die lonen zijn nou eenmaal lager maar het werk niet onbelangrijker. Waarom zou ik met mijn HBO opleiding en inkomen wel het geluk hebben minder te kunnen werken en zij niet?
Benzz schreef:Iedereen mag zelf bepalen hoeveel hij werkt, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb wél moeite met de mentaliteit waarbij iemand bewust minder gaat werken en vervolgens verwacht dat de samenleving het inkomen aanvult via toeslagen. Dat voelt voor mij niet als een gezonde balans tussen eigen verantwoordelijkheid en solidariteit.
Mijn punt gaat dus niet alleen over het systeem, maar ook over de houding die erachter zit. Toeslagen zijn bedoeld als vangnet, niet als structurele aanvulling op een bewust lager inkomen.
Miiej schreef:Heb je dit topic eigenlijk wel gelezen? Dit wordt namelijk meerdere keren benoemd, niet specifiek zorgtoeslag maar toeslagen.
Ik zou ook heel graag parttime willen werken, maar dan kan ik mijn rekeningen niet betalen, dus doe ik dat niet.
Ja, ik heb mantelzorg gedaan naast mijn baan en ik ben chronisch ziek. Maar ik vind niet dat je bij het minste of geringste de rest maar mag laten opdraaien.
Citaat:De maatschappij heeft geld nodig om zorg, onderwijs, opvang etc te betalen voor mensen die het écht niet kunnen. Niet omdat mensen liever meer vrije tijd hebben, dat wil ik ook, net als vrijwel iedereen.
Citaat:Wat mij vooral verbaast, is dat mensen dit niet snappen.
Als je het vergelijkt met een paardenstal waarin iedereen de stalgeld betaalt om alle rekeningen te betalen en een buffer aan te leggen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld iemand krijgt kanker en kan tijdelijk zijn stalgeld niet betalen.
En dan is er iemand die denkt, ik ben niet ziek, maar ik vind het stalgeld te hoog daarvoor moet ik teveel werken dus ik ga minder werken en gebruik een gedeelte van de buffer zodat ik alsnog mijn stalgeld kan betalen.
Dan vind jij dat niet krom als jij wel gewoon netjes volledig je stalgeld betaald waarmee de rekeningen worden betaald en de buffer wordt aangelegd.
Citaat:Ik vind de gedachten gang ik wil minder werken want ik wil meer vrije tijd en ik gebruik daarvoor toeslagen echt het tegenovergestelde van solidariteit en enorm individualistisch.
Citaat:Als het kon zou ik per direct zorgen dat mijn zuur verdiende geld waarvan een gedeelte naar de belasting gaat nooit bij zo iemand terecht komt. Wel bij iemand die het echt nodig heeft.
En ja is het heel naar dat je 40 uur moet werken terwijl je liever 20 uur werkt, jep maar ik wil ook zo veel in het leven wat niet kan.
en jij gaat dan bepalen wie het echt nodig heeft?