Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Niet elke parttimer heeft recht op toeslagen, vaak hebben ze een partner die ook werkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Flinke toeslagen :?

Zo flink zijn die niet, mijn partner en ik werken bv beide parttime en krijgen geen enkele toeslag.
De grens is echt laag hoor om iets van toeslag te ontvangen…

Je krijgt geen toeslag omdat je parttime werkt…

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

En wat gaat die andere persoon uit het voorbeeld dan doen? Als die dan 0 uur werkt omdat 1 persoon 40 u werkt ipv 2 personen 20 uur, dan heb je iemand werkeloos thuis zitten.
Die werkeloze krijgt dan weer 2 x zoveel toeslag als 2 parttimers? En vergroot zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Een partner die niet werkt krijgt geen toeslagen hoor.
Ze kijken naar het totale gezinsinkomen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Brainless schreef:
Een partner die niet werkt krijgt geen toeslagen hoor.
Ze kijken naar het totale gezinsinkomen.

In dat geval ga je er vanuit dat de 2 personen uit het voorbeeld partners zijn?
Ik bedoelde meer kwa beschikbare uren op de arbeidsmarkt. Dus niet noodzakelijk 2 mensen die bij elkaar wonen.
Als alle parttimers fulltime zouden gaan werken betekent dat zonder meer dat er ook parttimers zijn waarvoor geen werk meer is.

Wij hebben bijvoorbeeld voor bepaalde functies 10 FTE staan, dit kan door 13 personen worden ingevuld. Zou iedereen bij ons fulltime werken betekent dat dus dat 3 mensen zonder baan komen te zitten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

MizzMontana schreef:
En wat gaat die andere persoon uit het voorbeeld dan doen? Als die dan 0 uur werkt omdat 1 persoon 40 u werkt ipv 2 personen 20 uur, dan heb je iemand werkeloos thuis zitten.
Die werkeloze krijgt dan weer 2 x zoveel toeslag als 2 parttimers? En vergroot zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt?

Er is nog steeds meer werk dan werkzoekenden in Nederland dus ja, die persoon vindt een andere baan? :P

verootjoo schreef:
Flinke toeslagen :?

Zo flink zijn die niet, mijn partner en ik werken bv beide parttime en krijgen geen enkele toeslag.
De grens is echt laag hoor om iets van toeslag te ontvangen…

Je krijgt geen toeslag omdat je parttime werkt…

Dan gaat die discussie niet over jullie :o? Het ging specifiek over parttimers die bewust voor de constructie parttime + toeslagen kiezen, als je gewoon eigen geld hebt om van te leven ligt niemand er wakker van ook als je nog geen minuut in je leven zou hebben gewerkt ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is :o
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

verootjoo schreef:
Miiej schreef:
Ik werk fulltime. Wat mij verbaast, is hoe makkelijk er wordt gedaan over minder werken en toeslagen ontvangen, alsof de rest daar geen last van heeft.

Als iemand bewust parttime werkt terwijl hij dit wel zou kunnen, en zijn inkomen laat aanvullen met toeslagen, komt er minder belasting binnen en gaat er juist meer belasting uit. Dat verschil wordt betaald door onder andere de mensen die wél fulltime werken. Als steeds meer mensen dit doen, verschuift de rekening naar een steeds kleinere groep en wordt het systeem uiteindelijk onhoudbaar. (Ja ik weet dat loonbelasting niet de enige inkomstenbron is).

Ook door de mensen die niet-fulltime werken… eigenlijk gewoon door iedereen die belasting betaalt op welke manier dan ook.

De rekening verschuift niet naar een kleinere groep want als je parttime werkt en je baan dus deelt met iemand komt er evenveel belasting binnen dan als je in je eentje die 40u maakt.

Het systeem is met name onhoudbaar door de uit de pan rijzende zorgkosten… door mensen te stimuleren/dwingen meer te werken ga je de zorgkosten echt niet terugdringen, maar krijgen we er meer.
Als we investeren in (mentaal) gezonde mensen door een goede werk/prive balans hebben we daar allemaal profijt van. Dan hebben we namelijk ook mantelzorgers, ipv duurbetaalde krachten, dan hebben we gezonder opgroeiende jeugd en een maatschappij die omziet naar elkaar, en niet waarin de lat tergend hoog ligt en je niks anders kan/mag dan 40u werken om te kunnen leven.

Goede post. Helemaal mee eens
En dat laatste wat je hier net boven mij zegt ook.
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Ik denk dat we heel blij moeten zijn dat wij het in ons land zo goed voor elkaar hebben. Als je onverhoopt ooit zonder werk komt te zitten of arbeidsongeschiktheid raakt dan is er zo'n mooi vangnet. Natuurlijk is het jammer dat mensen er misbruik van maken, maar hoeveel mensen zullen dit nu daadwerkelijk zijn?

Ik ben geen fan van het toeslagen systeem omdat het zo ingewikkeld en niet logisch is, maar ik ben er heel dankbaar voor geweest toen het een periode niet zo goed ging. Willen we dan dat mensen dakloos worden? Er is eigenlijk al te veel armoede in Nederland.

Wij hebben een ander dilemma. We wonen ik n een huurwoning, toen we hier kwamen zaten we in de bijstand, dus weinig keus. Inmiddels hebben we een mooi inkomen, maar omdat de eerste 30 jaar van ons leven minder soepel zijn verlopen is een geen grote spaarpot en hebben we geen beschikking over een jubelton.
We zouden hier best weg willen om ruimte te maken voor mensen die minder te besteden hebben. Echter kunnen we met ons inkomen niet een hypotheek krijgen waarmee we een vergelijkbaar huis in deze wijk kunnen kopen. De wijken om ons heen zijn geen optie voor ons en verder weg willen we niet vanwege een kind in groep 7. We zitten hier prima, maar het voelt wel oneerlijk.

Mijn ouders hebben 20 jaar geleden met de helft van ons inkomen een huis kunnen kopen dat nu na 20 jaar 2 keer zoveel waard is, ze zouden nu nooit in aanmerking komen voor een hypotheek op hun eigen huis.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Dorine92 schreef:
Goede post. Helemaal mee eens
En dat laatste wat je hier net boven mij zegt ook.
En inderdaad. Parttime werken heeft niet per se als consequentie dat je dan toeslagen gaat trekken. Ik heb echt nog nooit enige vorm van toeslag getrokken en werk 30 uur
Maar ergens is het gewoon oneerlijk om een ander die net zoveel werkt, maar minder salaris ontvangt voor evenveel werk, dan aan te kijken op dat ie toeslagen trekt en dan dus meer zou moeten werken

Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.

De rest moet duidelijk maar minder Netflix kijken :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 8 min geleden

verootjoo schreef:
Precies, maar dan zit je dus al erg aan de onderkant met je inkomen en dan heb je geen recht op een goede werk/privé balans in je leven omdat werken en geen toeslagen ontvangen het allerbelangrijkste is :o
Terwijl je met een hoger inkomen wel die keuze kan maken. Ik vind dat oneerlijk.

Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Fly_high schreef:
Jij bent gewoon een fiscale wonder, slechts 8 maanden per jaar 30u werken voor het minimumloon maar wel 2700-2800 netto per maand verdienen.

Ik verbaas mij hier ook serieus over. Alles wat je post Dorine, kan gewoon niet waar zijn. Misschien in je hoofd, maar in de werkelijkheid niet.

Het minimumloon is vastgesteld. En dat is niet 2700 netto voor 30 uur.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Hoezo kun je met fulltime werken geen goede werk/prive balans hebben. Dat zit toch helemaal niet in de uren die je werkt.

Er zijn vast mensen met een fulltime baan en een goede werk privé balans. Maar voor iemand die een hoog inkomen heeft is de keuze om minder te werken financieel gezien makkelijker dan voor iemand die (te) weinig inkomen heeft. Als je dan ook nog toeslagen gaat minderen of afschaffen kan iemand met een laag inkomen die keuze misschien helemaal niet meer maken, terwijl dat voor werk/prive balans van die persoon misschien wel beter zou zijn.