40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Ik houd van kleur en printjes, Zilch , King Louie, 4funkyflavors, Cecil. Mango, only (spijkerbroeken) en New Yorker slaag ik meestal goed voor de basics.

maaikemuis

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Wat leuk, een topic voor 40+! Met mijn 44 jaar val ik er mooi middenin. Ik ben 1 van die mensen die, vooralsnog, in de groep zit van gezond en ik heb een lichaam dat zeer vergevingsgezind is. Ik ben vitaler dan ooit en mijn conditie is volgens de laatste check up eentje waar de gemiddelde 28 jarige jaloers op is. Ik sport veel: wielrennen, klimmen en vooruit omdat het moet, 1 keer in de week de sportschool (maar dat wordt regelmatig ingeruild voor een klimsessie).

Maar je merkt het wel, gisteravond wezen klimmen met mijn collega van 28. En dan moet ik toch tot de conclusie komen dat ik met techniek nog een boel kan redden, maar dat ik verder het qua kracht en souplesse wel af moet leggen. En nu heb ik spierpijn op plekken die ik niet ken, want ik moet en zal meedoen met het jonge grut.

Qua kleding kan ik niet echt helpen. Met de jaren ben ik een principiële muts geworden als het gaat om kleding. Ik koop zelden meer wat en als ik koop dan probeer ik te letten op waar dingen geproduceerd zijn. Gelukkig heb ik weinig nodig, ik werk in bedrijfskleding.

Het enige wat ik vervelend vind aan 40+, is dat de medische wereld je als vrouw van 40+ vaak wegzet als ‘ja, maar je verwacht teveel’. De strijd die ik heb moeten leveren om mijn schouder gerepareerd te krijgen was echt frustrerend. Ik ben heel gelukkig dat er uiteindelijk een orthopeed en een fysiotherapeut waren die het een leuke, zij het ambitieuze, uitdaging vonden. Beide vinden het onwijs super om mij weer aan de muur te zien hangen (al heb ik wel aanpassingen gedaan, want niet alles kan meer).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Linnie050 schreef:
Waar slagen jullie voor leuke kleding?

Ik heb specifieke merken die ik draag, dus daar zoek ik op. Maar online is zalando, bijenkorf en dergelijke handig om te kijken wat je leuk vind. En anders de stad in en verschillende winkels in gaan en kijken wat je leuk vind.

Is het stukje medische wereld wereld sowieso niet nog te slecht geregeld voor vrouwen? Wel erg fijn dat je de juiste personen hebt gevonden die je hierin hebt kunnen helpen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Linnie050 schreef:
Waar slagen jullie voor leuke kleding?

Dat is heel wisselend, van de zeeman, Hema, takko, bonprix, en soms in Duitse winkels.

Ik geef niet om merkkleding, loop het liefst elke dag in een joggingbroek en fleecevest :')
Maar dat kan niet op het werk, dus daar draag ik dan casual kleding die prima kan voor een kantoor.

Mm vrije tijd loop ik 90% van de tijd in kleding die vies mag worden en lekker zit. Maar goed ik ben ook zo'n 15 kilo te zwaar en ik hou niet van strakke of knellende kleding.

Maarrrr als ik een feest heb kan ik dan ook enorm uitpakken en heel netjes voor de dag komen. :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

C_arola schreef:
Is het stukje medische wereld wereld sowieso niet nog te slecht geregeld voor vrouwen? Wel erg fijn dat je de juiste personen hebt gevonden die je hierin hebt kunnen helpen.

Absoluut! Als je ziet hoeveel er alleen getest en gemaakt is op een mannenlichaam... en dan vindt de medische wereld het raar dat vrouwen anders reageren op medicijnen.

Alleen al het feit dat pas een jaar of 5 a 10 bekend is dat een hartaanval bij een vrouw héle andere symptomen geeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:00

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Eik schreef:
C_arola schreef:

Absoluut! Als je ziet hoeveel er alleen getest en gemaakt is op een mannenlichaam... en dan vindt de medische wereld het raar dat vrouwen anders reageren op medicijnen.

Alleen al het feit dat pas een jaar of 5 a 10 bekend is dat een hartaanval bij een vrouw héle andere symptomen geeft.

Dat inderdaad en hoe snel alles op hormonen wordt gegooid maar dan weer niet wanneer je jonger dan gemiddeld in de peri menopause komt want dan ben je daar weer te jong voor.

Artikel gelezen, helaas val ik buiten de standaard groep door mijn auto-immuunziekte en slik ik het daardoor wel dagelijks. Sla ik twee dagen over dan merk ik dat gelijk aan mijn lichaam en worden de krampen heviger.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Kleding vind ik lastig, omdat ik duurzaamheid ook erg belangrijk vind.

Ik slaagde vaak wel bij Vanilia, maar die zijn helaas failliet. Boss heeft ook nog weleens wat moois, maar die zijn me eigenlijk niet duurzaam genoeg. T-shirts van Armed Angels.
En ik heb fijne broeken van Inwear en Ninepine.

Sowieso bij voorkeur natuurlijk stoffen, zoals katoen en linnen, waar mogelijk.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

C_arola schreef:
Dat inderdaad en hoe snel alles op hormonen wordt gegooid maar dan weer niet wanneer je jonger dan gemiddeld in de peri menopause komt want dan ben je daar weer te jong voor.

Artikel gelezen, helaas val ik buiten de standaard groep door mijn auto-immuunziekte en slik ik het daardoor wel dagelijks. Sla ik twee dagen over dan merk ik dat gelijk aan mijn lichaam en worden de krampen heviger.

Ja of als de arts het nodig vindt gooit hij/zij het op je mentale gezondheid. Volgens mijn huisarts moest ik niet zo zeuren dat ik zoveel pijn had tijdens mijn menstruatie. Want, en ik citeer "pijn lijden hoort bij het leven van een vrouw". Dit is al ruim 20 jaar geleden maar die zin vergeet ik nooit meer.

En zelfs vrouwelijke artsen die het inlevingsvermogen van een doppinda hebben. :n

Nee, we mogen dan nog steeds geen gelijkheid hebben op de werkvloer, ook in de medische wereld is er nog steeds geen gelijkheid.

Maarrrr terug naar leukere onderwerpen. Ik heb eindelijk in jaren weer eens de rust in mn lijf en hoofd gevonden om op een tuinstoel in de zon te liggen zonder enige vorm van "vermaak". Ik kon dat als tiener en begin twintig heel goed en blij dat het nu weer even terug is. :o dat was dus een heerlijk ontspannen ochtendje (uiteraard goed ingesmeerd)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:47

Heerlijk eik! Me-time, ik houd ervan.
Ik zit nu ook in de tuin in de zon weliswaar nu dus met mobiel in mijn hand, maar net lekker met een boek en kop koffie en luisterend naar de wind en vogels.
Even onthaasten en ontprikkelen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Ja ik heb dat echt heel hard nodig. Ik ben nu op vakantie en merk hier door de stilte pas hoe erg ik thuis het geluid van de snelweg 24/7 hoor. En sinds die verbreed/aangepast is hoor ik het nog luider en is het met regelmaat echt storend.

Helaas zit verhuizen er niet in, dus eenmaal thuis maar eens kijken hoe ik dat minder storend kan maken voor mezelf.

En eerlijk is eerlijk, zo goed als geen gillende kinderen helpt ook heel goed om te kunnen ontspannen :')

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Heerlijk zulke momenten, heb ik met een boek in de hangstoel in de tuin. Echte oplaad momenten zijn dat.

Zou een loop of vergelijkbaar noise canceling geen optie voor je kunnen zijn? Zelf nog geen ervaring mee maar ik hoor er veel goeds over.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Oh, hier ook in de tuin met een puzzelboekje. Even lekker niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Toch schijnt het dat ons voedsel steeds minder magnesium bevat en dat we dus echt te weinig via ons eten opnemen. Tenzij je heel veel verse onbewerkte groenten en fruit eet. Tevens schijnt magnesium moeilijk aan te tonen in het bloed. Dus ook al heb je geen gemeten tekort dan kan je alsnog baat hebben bij extra magnesium.
Ik heb nooit meer restless legs en spierkrampen en die had ik best veel. Ook mentaal is het veel beter gegaan sinds ik magnesium neem.
En officieel had ik geen tekort in het bloed. Dat bleek voor mij dus geen betrouwbare indicator. Ik neem elke dag een 400 mg. Al jaren nu. Hoef nooit meer naar de reumatoloog voor fibromyalgie-achtige klachten. Nergens meer last van.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Ik had een te hoog magnesium in het bloed en mag het dus van mijn oncoloog niet nemen :=

Sowieso eigenlijk geen supplementen alleen vitamine D en calcium mag ik hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

SansaS schreef:
Ik had een te hoog magnesium in het bloed en mag het dus van mijn oncoloog niet

Dat is bijzonder. Dat heb ik nog nooit gehoord.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Bestaat echt en kan veel nare klachten geven. Vooral darmklachten.

Misschien dat het iets met mijn kanker te maken had geen idee maar het was in elk geval wel zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Jij houdt toch niet van groenten Suzanne? Dan krijg je inderdaad weinig magnesium via je eten binnen. Ik kan me voorstellen dat jij dan wel bast hebt bij extra nemen :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Dan zal je inderdaad te weinig binnen krijgen!

Ik eet zeker 300 gram groenten per dag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

prompter schreef:
Jij houdt toch niet van groenten Suzanne? Dan krijg je inderdaad weinig magnesium via je eten binnen. Ik kan me voorstellen dat jij dan wel bast hebt bij extra nemen :)

Klopt. Al doe ik wel mijn best met paprika en komkommer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Maar het zijn juist de bladgroenten waar het in zit. Maar als je het niet lust, dan zeker niet tegen heug en meug eten :)

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

De bladgroenten uit het artikel lust ik ook niet echt graag. Geen idee of ik te weinig, of goed magnesium level heb. Heb het wel een tijdje geslikt, maar nu ik gestopt ben niet het gevoel dat het verschil geeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

Suzanne F. schreef:
Toch schijnt het dat ons voedsel steeds minder magnesium bevat en dat we dus echt te weinig via ons eten opnemen. Tenzij je heel veel verse onbewerkte groenten en fruit eet. Tevens schijnt magnesium moeilijk aan te tonen in het bloed. Dus ook al heb je geen gemeten tekort dan kan je alsnog baat hebben bij extra magnesium.
Ik heb nooit meer restless legs en spierkrampen en die had ik best veel. Ook mentaal is het veel beter gegaan sinds ik magnesium neem.
En officieel had ik geen tekort in het bloed. Dat bleek voor mij dus geen betrouwbare indicator. Ik neem elke dag een 400 mg. Al jaren nu. Hoef nooit meer naar de reumatoloog voor fibromyalgie-achtige klachten. Nergens meer last van.

Ik denk dat een arts van het Radboud UMC geen onzin gaat verkondigen.
Hij zegt ook dat als je geen groene groenten eet en enkel bewerkt voedsel ( ongezond eet dus) je wellicht wat te kort kan gaan komen maar ook dat gebeurd zelden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Popstra schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk dat een arts van het Radboud UMC geen onzin gaat verkondigen.
Hij zegt ook dat als je geen groene groenten eet en enkel bewerkt voedsel ( ongezond eet dus) je wellicht wat te kort kan gaan komen maar ook dat gebeurd zelden.

Dit zei mijn arts ook.