Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:16

Vandaag 13 weken echo gehad. Ik zou eerst (8 weken echo) rond 27-2 zijn uitgerekend en vorige week dus naar 22-2 gezet. Nu weer gemeten en nu rond 28-2 uitgekomen. Verder was alles goed, maar ze vonden de data te ver uit elkaar liggen en gaan nu overleggen met verloskundige of ik moet worden doorgestuurd.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:21

Dat is inderdaad wel vreemd Lovelys! Verder wel alles goed op de echo?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:22

Het is inderdaad wel vreemd lovelys, maar als je echo verder goed is had de baby vorige week misschien een groeispurtje?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:01

Ja ik weet het niet zo goed. Ik vond 22-2 wel logischer met mijn cyclus en wanneer we gemeenschap hadden gehad (in de week dat ik vruchtbaar zou zijn, hebben we geen gemeenschap gehad :+ ) Dus als ik mijn vruchtbare periode niet goed had en dat het eerder was. dan zou het wel kunnen }> Maargoed bij 8 weken was het lastig meten (ergens eind feb tussen 26-2 en 4-3). Bij 12 weken was het weer lastig meten maar ook 3 keer andere datum. en nu dus ook weer 45 min gelegen omdat de kleine niet echt meewerkte, maar allemaal rond de 27/28-2 (buik en hoofd).

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:19

Gaabje, wat fijn dat jullie wel zo lekker ver op pad gaan! Ik hou van Noorwegen. Ik zou aanraden eerst met Zweden te beginnen, anders valt de natuur tegen in vergelijking met Noorwegen :')

PineApple, dankjewel nog voor de tip! Ik droom ook super realistisch, droom echt over boze mails van klanten die ik helemaal niet in het echt gehad heb, maar waar ik echt naar op zoek ga als ik wakker ben omdat ik niet weet of het nou echt is of niet :+. En een opluchting dat je weer een goede echo had!

Lovelys, sterkte weer met werken! Klinkt als een zwaar beroep om te doen tijdens je zwangerschap. Hopelijk ben je snel van je hoestbuien af en krijg je duidelijkheid over de termijn!

KellyR, hopelijk gaat het je lukken om een fijne vakantie en autoreis te hebben!

Niniane, heb jij met je buik dan ook dat het de ene dag veel meer lijkt dan de andere? Herkenbaar hoor, voelt alsof het idd van de een op de andere dag zichtbaar is.

MaritGalinda welkom en van harte gefeliciteerd!

Nu alle familie het weet kan ik het ook hier delen, wij verwachten een jongetje :D! We kregen van hem welgeteld 0,5 sec om het te zien, maar het was erg duidelijk. Daarna was hij te druk met draaien, spartelen en vruchtwater drinken haha.

Verder gaat het hier vrij prima deze week! Merk dat ik in mijn dagelijkse bezigheden iets meer energie heb, maar gister op mijn paard gestapt (met die hitte vorige week even overgeslagen) en daar was het energielevel weer onder 0 :+. Heb dik halfuur vooral alleen maar gestapt en gezeten maar goed.

We hebben afgelopen weekend de babykamer de eerste kleurlaag gegeven, ik wilde graag een beetje kalme kleur blauw. Maar in tegenstelling tot het kleurkaartje van de bouwmarkt, werd de verf op de muur mega paars. Nu moesten we toch nog een keer schilderen voor de dekking maar er gaat gelijk een andere kleur op :').

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:44

Wat een groot verschil lovelys! Ik dacht eerst nog zal die er niet goed voor hebben gelegen maar het kan bijna niet eigenlijk. Wanneer hoor je meer over wat ze nog gaan doen?

En inderdaad welkom en gefeliciteerd MaritGalinda!

Leuk november108 een jongetje! Wij denken dat zelf ook, maar moeten nog even wachten tot 20 weken echo omdat we nu op reis zijn.

Over zweden, dag hadden we ook begrepen inderdaad. We reizen nu een aantal dagen door naar boven in zweden en steken dan door naar noorwegen. Vandaag ontworming laten aftekenen van de hond bij jonkoping. Super vriendelijke mensen hier allemaal! Ben blij dat het hier koeler is dat doet me duidelijk goed.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:58

Leuk een jongen! :D

Apart lovelys. Dus als mensen je vragen wanneer je bent uitgerekend is het voor jou nu ook nog een vraagteken. :))

Hebben er nog meer mensen via de verloskunde praktijk ook Centering? Ik heb vrijdag mijn eerste afspraak en ben wel benieuwd of het een beetje leuk is.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:19

Niniane schreef:
Leuk een jongen! :D

Apart lovelys. Dus als mensen je vragen wanneer je bent uitgerekend is het voor jou nu ook nog een vraagteken. :))

Hebben er nog meer mensen via de verloskunde praktijk ook Centering? Ik heb vrijdag mijn eerste afspraak en ben wel benieuwd of het een beetje leuk is.

Ik twijfel nog een beetje of ik dat ga doen. Neig nu naar wel. Mijn man gaat toch niet mee voor het hartje luisteren en de kleine controles. Dus ik denk dat ik het wel ga doen, maar het is wel veel tijd…

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:20

Mijn zus heeft het bij beide zwangerschappen gedaan en was er heel tevreden over. Grootste voordeel: contact met andere zwangeren in de buurt.

Bij ons bieden ze het nu ook aan (bij m'n eerste niet), maar ik denk eigenlijk dat ik via Zwangerfit (en Bokt ;-)) genoeg gelegenheid heb tot het krijgen van informatie, ervaringen uitwisselen en contacten opdoen. De tijd per afspraak weegt voor mij ook mee. Bij een eerste zou ik het eerder doen, dan hoef je nog geen oppas te regelen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:03

Mijn centering groep zou dan zijn op dagen dat de kleine al naar de opvang is. Dus dat scheelt wel, ik hoef er geen oppas voor te regelen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:48

Ik werk fulltime dus voor mij is het gewoon op een standaard werkdag. Dus de werkgever heeft gewoon lekker pech als ze het te lang vinden. :o Maar mijn man gaat ook niet mee. Mannen mogen er alleen het eerste kwartier bij zijn en dat is nogal zonde van zijn werkdag.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 21:53

Ik heb bij de eerste samen bevallen cursus gedaan en dat vond ik super fijne cursus. Helaas was het toen corona en was alles online.
Ik had het geluk dat ik tegelijkertijd met vriendinnen zwanger was

Ik zeg nu dat ik tussen de 11-13 weken ben hahaha

Ik mag morgen naar het ziekenhuis om nogmaals de kleine bekijken. Hopelijk is er dan snel duidelijkheid. Gelukkig kan mijn moeder oppassen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:28

Wij hebben ook die Samen bevallen cursus gedaan, maar voor ons was het (of vooral de juf) iets te zweverig. De informatie was wel echt fijn, maar de oefeningen heb ik echt niks aan gehad tijdens de bevalling :+

Onze VK heeft ook centering pregancy. Maar de praktijk zit 2 dorpen verder, dus alleen maar anderen uit die dorpen. Dus dan zie ik de toegevoegde waarde niet echt

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:07

Dispar_Vulgo Wat gek dat het zo zweverig was, bij ons totaal niet. (gelukkig niet want dan was ik direct ermee gestopt hahahah)

Vandaag 13 weken echo opnieuw laten doen in het ziekenhuis. Nog steeds erg moeilijk met meten etc. Het kindje wilde echt niet meewerken. Uiteindelijk wel alles gezien en alles was goed, maar hier ook weer kleiner gemeten dan met de 12 weken. Het kwam wel ongeveer hetzelfde uit als afgelopen dinsdag. Aangezien dit ook ongeveer zou kloppen met mijn laatste menstruatiedag + cyclus 28 dagen, maken ze zich niet direct zorgen. Wel willen ze in de gaten houden of er niet iets is met de placenta en krijg ik over 2 weken weer een echo. En ook de 20 weken echo doen ze voor de zekerheid in het ziekenhuis.
Dus conclusie: kind loopt week achter volgens de termijnecho. Volgens de berekeningen en de andere echos niet. Aangezien de termijn niet wordt aangepast, loopt het kindje dus nu wat achter, niet schrikbarend, maar genoeg om het te blijven opvolgen. Wanneer kindje blijft groeien op zijn eigen lijntje is het allemaal prima. Begint het achter te lopen, dan wordt het een ander verhaal.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:17

Toch nog wat spannend lovelys. Maar als ik je goed begrijp kan de ‘fout’ ook zitten bij de termijnecho? Dan er toen te groot gemeten is? Of begrijp ik het verkeerd?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:29

Ze hebben naar de termijnecho gekeken en die lijkt dus wel goed te zijn gemaakt. Maar de 8 en 13 weken echo (2maal) zeggen toch echt allemaal rond 27/28 februari en de 12 weken dus rond 22 februari.

Dus ze weten het gewoon nu ff niet. De uitgerekende datum wordt nu niet aangepast, maar er wordt wel rekening meegehouden dat het mogelijk wel zo zou kunnen zijn :Y) Daarom met 16 weken nogmaals bekijken naar de groei. Maar blijkbaar is de datum aanpassen niet zo simpel als gewoon een weekje opschuiven :')
Mijn suggestie is gewoon uitegerekende datum op 27-2 zetten en dan is alles weer correct :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:34

Lovelys wat vervelend die onzekerheid en het gewissel in datum steeds. Hopelijk gaat het gewoon goed en groeit het kleintje mooi door :j

Hier geen cursussen, CP of andere bijeenkomsten. Misschien dat ik wel weer naar zwangerschapzwemmen ga. Dat vond ik toen wel fijn. Verder ben ik ook niet een super sociaal persoon dus dat samenzijn hoeft van mij niet zo. Heb stuk of 5 vriendinnen om mij heen die nog zwanger zijn of net een kleintje hebben. Dus daar kan ik altijd heen

MaritGalinda welkom en gefeliciteerd !

November leuk een jongen! Fijn dat je je goed voeld en weer wat energie hebt. Wat balen van de kleur := Wat zegt de bouwmarkt er van?

Gaabje geniet van de vakantie! Zweden is prachtig <3

Hier een goede echo gehad gisteren, ik ben nu 10 weken
En we hebben het ook bekend gemaakt aan iedereen nu
Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:51

Oh die tandjes haha. :D Vrolijk koppie. <3

Wat een gedoe wel zo lovelys! Zo te lezen ben je er zelf wel redelijk nuchter onder.

Op wat voor manier had je niks aan de oefeningen Dispar_Vulgo?

Hier dus vanochtend eerste centering meeting gehad. Was best prima eigenlijk. Eerste halfuur is voor controles en het hartje weer mogen horen. :D Ze groeit goed en hoogte baarmoeder is nu 16 cm. Wordt ook allemaal genoteerd in je eigen notitieboek die je erbij krijgt, zodat je het nog terug kan lezen.
Was zelf wel bang voor zweverige of moedermaffia dames maar waren allemaal dames tussen de 25 en 33 die een eerste kindje verwachten. En niemand wist echt wat van tevoren te verwachten en of het leuk zou zijn. Wel fijn als je allemaal redelijk hetzelfde erin staat. :) Viel me alles mee dus!

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:24

Ohh Niniane, wat fijn! Dat hartje horen is zo bijzonder <3

Kabayo, wat een zoete foto <3

Pff lovelys, het blijft wel spannend allemaal. Kan je het zelf wel loslaten?

Na hoeveel dagen kregen jullie de uitslag van de nipt?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:50

Ik ben op een dinsdag geprikt en de maandag erop de uitslag. Heel snel dus. :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:46

Leuke foto Kabayo!

Hmm interessant wel Lovelys, hebben ze bij jou iets over risicos gezegd?

Vorige week had ik een vroege echo, hier kwamen we uit op 9+1/2.
Nu een week later op 9+3.
Echo medewerkster was hier wel oprecht bezorgd en heeft ook meteen met de vk gebeld.

Juist omdat ze in de eerste 12 weken zo flink moeten groeien vind ze het zorgwekkend.

Heb nog gevraagd of het komt omdat ik bijna niets kan eten, maar dat gebeurt eigenlijk alleen in het derde trimester, dat je kindje er van achter kán blijven zeg maar.

Hart actie was verder wel goed.

Maar ik ben nu wel onderweg naar Spanje met twee opties, ik krijg mogelijk onderweg (of later) een miskraam, of alles hersteld zich. Dus maandverband is ingepakt....

Idealiter wilde ze volgende week een nieuwe plannen, maar dat gaat dus niet. Zodra we terug zijn meteen weer op de echo en aan de hand daarvan door naar gyn of alles voortzetten omdat het wel weer bijgetrokken is.

Stomme is, als ik die vroege echo niet had gehad, dan had niemand zich zorgen gemaakt. Paar weken eerder door de pijn een spoedecho gehad, en in vergelijking met die echo zou deze echo moeten kloppen.
Alleen met de echo van vorige week had de groei nu niet mogen stagneren.
Nu lag het ook niet lekker, hebben we in de buik lopen duwen en lopen hoesten in de hoop dat het zou draaien. Maar het bewoog even kort uit protest en bleef verder liggen. Ergens denk ik, misschien kan ze daarom nu niet accuraat meten. Wel uitwendig en inwendig gescant, alles geprobeert zeg maar haha.

We gaan het allemaal wel mee maken. Sta er wel zo in, als het niet goed is, dan ben ik blij als dit nu naar buiten komt, en niet over een paar maanden. Maar het beste scenario is natuurlijk gewoon dat het goed is.

Ben wel eens lekkerder op vakantie gegaan. :')

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 12:12

Kabayo ja het is wat vervelend maar verder was gelukkig alles met de kleine goed
Leuke foto <3

Niniane ja kan redelijk los laten al ben ik wel bang dat ik medisch word. Ik heb 2 thuis bevallingen gehad en dat was super fijn. Ik heb echt geen zin om naar het ziekenhuis te gaan. Daarnaast had ik 2 snelle bevallingen ( 5 uur) en dat was ook gewoon erg prettig dat ik gewoon in mijn eigen bubbel kon blijven.

Ik had binnen een week de uitslag van de nipt.

KellyR wat vervelend zon uitslag net voor je vakantie |(

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:44

Ach Kelly wat een rotgevoel om je vakantie mee in te gaan...

Lijkt ook heel verschillend hoe de echoscopist het beoordeelt. Bij mij was er 6 dagen verschil tussen de meting en wat ik wist dat de termijn moest zijn. Goed, plus of min 1 dag, maar 6 dagen verschil kan echt niet, want later dan mijn verwachte ovulatie hebben we geen seks meer gehad die maand. Ze deed er in mijn beleving behoorlijk laconiek over en probeerde me gerust te stellen: je hebt je vast vergist in wanneer je ovulatie zou zijn.
Tweede vroege echo ingepland voor mijn gemoedsrust en toen was de kleine in 12 dagen tijd 14 dagen gegroeid. Komende dinsdag heb ik de termijnecho. Ben benieuwd hoe ver het dan is.

Door jullie berichten, lovelys en KellyR, begin ik toch wel te denken dat het allemaal niet zo nauwkeurig te zeggen is als ons verteld wordt, en dat ook die inimini embryo's en foetussen al groeispurts en periodes van minder groei doormaken. Een gemiddelde is ook maar een gemiddelde. Die gedachte helpt mij nu om te blijven vertrouwen dat het goed zit.

Kelly, hopelijk komt dat maandverband onaangeraakt mee terug en heb je daarna een goede echo. Fijne vakantie!

Lovelys, jouw suggestie klinkt logisch! Ik duim mee dat je kindje gewoon op die lijn blijft en dat je niet medisch wordt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 17:32

Lovelys, begrijp is het goed dat jij door die groei wellicht medisch wordt?

Jorine, wat vervelend dat ze zo laconiek deed. Dat was hier echt niet zo, misschien had ik wel liever laconiek gehad, dan had ik ook wat makkelijker mijn schouders opgehaald haha.
Hoe ver ben jij nu? 8 maart zag ik in het lijstje, dus dan ben je +- 13 weken? Is nu alles dan weer bij getrokken? Of zit je ook nog onder de 10?

Een vriendin vertelde ook dat zij iemand kende waarbij geen kloppend hartje meer te zien was en 7 maanden later was er wel een gezonde baby, dus het kan allemaal. Ook dit verhaal om te benoemen - ze zitten er ook echt wel eens naast.

En bij mezelf denk ik, misschien was het de onhandige positie waarin het lag? En dan ook nog in het diepste puntje van mijn baarmoeder.

Geduld is het kernwoord :Y)
Niet mijn sterkste punt, zit nog te denken of ik hier een ziekenhuis in zou kunnen lopen voor een echo volgende week _O- zal wel niet.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:53

Volgens de laatste echo, zou ik vandaag precies op 12 weken zitten (en dan kom je uit op 8 maart). Dinsdag weten we meer!

Maar wat een verhaal van diegene waar geen kloppend hartje te zien was, en wel een gezonde baby!

Tja geduld... en onze oma's moesten het nog zonder echo's etc. doen. Dus wat piepen wij eigenlijk :')