Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:Maar koortsremming zorgt niet voor een koortsstuip, die ontstaat gewoon. Net als dat pcm een koortsstuip ook niet voorkomt.
verootjoo schreef:Je moet dat ook niet bij de HA halen, die hebben geen vaccinaties. Daar krijg je antistoffen en idd als je een wond hebt. Anders is het niet nodig.
Is geen onzin, dat is gewoon wat het is.
Vaccinaties voor kinderen haal je bij de GGD. Voor jezelf voor op reis bv bij een vaccinatiebureau.
En als het medisch noodzakelijk is om actie te ondernemen vanwege acuut risico op tetanus krijg je van de HA een tetanus injectie. Die dus geen vaccinatie is.
germie schreef:Tetanus, oftewel de DTP prik kun je zonder problemen herhalen hoor. Dat is een standaard reizigersvaccinatie, dus dan ga je gewoon op reis. Heb het wel eens bij de huisarts gehaald en ook wel eens bij de ggd. Afhankelijk van je verzekering moet je het wel betalen.
Polly schreef:er zijn zeker huisartsen die eraan meewerken om preventief tetanus te geven, net zoals dat sommige huisartsen meewerken aan vaccinaties
Officieel is het zo dat preventieve vaccinaties gegeven worden door de GGD en als het medisch noodzakelijk is (dus de tetanus bij een wond) door de huisarts.
Of een huisarts dat wil doen of je verwijst naar de GGD ligt helemaal bij de huisarts zelf en dat zal waarschijnlijk van verschillende zaken afhankelijk zijn.
Daarnaast zijn er ook weer praktijken die zelf reizigersadviezen doen en daar is het weer anders.
Of koorts een functie heeft??
Euh jazeker, met het verhogen van de lichaamstemperatuur gaat het lichaam zelf de strijd aan met virussen en bacteriën waarmee je lichaam ook weer weerstand opbouwt.
Koorts onderdrukken is ook meestal niet nodig, vaak word paracetamol geadviseerd als de patiënt duidelijk oncomfortabel is en dan geef je het om je beter te laten voelen. Pcm onderdrukt koorts vaak maar niet altijd, er zijn ook altijd genoeg ouders die de HAP bellen omdat de koorts niet zakt onder pcm.
Echter kijken wij (tot bepaalde hoogte) niet naar de koorts maar naar de mate van het ziek zijn.
Een kindje kan met T.40 nog gewoon lekker aan het lummelen en spelen zijn terwijl een ander kind met T.38,2 heel erg benauwd kan zijn. Die eerste hoef je niks mee, die tweede wel.
Een koortsstuip treed ook meestal aan het begin van een koortsperiode op dus als de koorts nog aan het oplopen is en vaak zie je dan ook dat de temperatuur helemaal nog niet zo heel hoog is op het moment dat de stuip begint. Wat overigens niet wegneemt dat een koortsstuip heel eng kan zijn om te zien en ook verschillende vormen heeft. Afgelopen voorjaar was ik op een congres waar veel triagisten en meldkamer centralisten zaten, daar werd een filmpje getoond van een kindje met een koortsstuip (als hulpverlener zie je die vaak niet, als de ambulance of huisarts ter plaatse komt is het eigenlijk altijd al voorbij) waar wij allemaal heel onrustig van werden en op basis van het beeld echt veel hulp wilden inzetten (wij wisten niet wat de casus was) en dat bleek een koortsstuip.
Het ene kind is gevoeliger voor een stuip dan het andere, sommige kinderen krijgen bij elke keer koorts een stuip en andere kinderen krijgen er nooit een, dat maakt het ook heel lastig.
Er is ook niet bekend of paracetamol een stuip kan onderdrukken, het kan maar het kan ook toeval zijn.
purny schreef:Als je echt een ontsteking had gehad dan had je wel de signalen van een ontsteking door de pijnstilling gehad. Dik, rood, warm en gestoorde huidfunctie.
Ik bel bijna nooit naar een HAP. Ben altijd bang dat ik voor een klein dingetje bel die tot de volgende dag kan wachten.
Behalve toen ik een galsteenaanval had, maar toen hebben ze me wel gezien en kreeg ik het advies om weer te bellen bij een nieuwe aanval. Niet gedaan.
Maar vorige week heb ik 2 keer gebeld. Eerste keer voor advies omdat ik de onderste tree had gemist van de trap, gevolg dat mijn enkel dubbel klapte en ik op de grond lag. Kreeg als advies mee om te bellen als het erger werd. Nou de pijn werd heviger en ik kon niets meer. Toen gebeld omdat ik dat advies had gekregen.
Uiteindelijk mocht ik ook niet komen, maar moest ik de volgende dag naar de huisarts. Het was niet gebroken.
Er zijn tegenwoordig mensen die voor elke scheet dwars naar de HAP gaan. En als het echt zo erg was geweest was je wel gezien TS.
Polly schreef:er zijn zeker huisartsen die eraan meewerken om preventief tetanus te geven, net zoals dat sommige huisartsen meewerken aan vaccinaties
Officieel is het zo dat preventieve vaccinaties gegeven worden door de GGD en als het medisch noodzakelijk is (dus de tetanus bij een wond) door de huisarts.
Of een huisarts dat wil doen of je verwijst naar de GGD ligt helemaal bij de huisarts zelf en dat zal waarschijnlijk van verschillende zaken afhankelijk zijn.
Daarnaast zijn er ook weer praktijken die zelf reizigersadviezen doen en daar is het weer anders.
Of koorts een functie heeft??
Euh jazeker, met het verhogen van de lichaamstemperatuur gaat het lichaam zelf de strijd aan met virussen en bacteriën waarmee je lichaam ook weer weerstand opbouwt.
Koorts onderdrukken is ook meestal niet nodig, vaak word paracetamol geadviseerd als de patiënt duidelijk oncomfortabel is en dan geef je het om je beter te laten voelen. Pcm onderdrukt koorts vaak maar niet altijd, er zijn ook altijd genoeg ouders die de HAP bellen omdat de koorts niet zakt onder pcm.
Echter kijken wij (tot bepaalde hoogte) niet naar de koorts maar naar de mate van het ziek zijn.
Een kindje kan met T.40 nog gewoon lekker aan het lummelen en spelen zijn terwijl een ander kind met T.38,2 heel erg benauwd kan zijn. Die eerste hoef je niks mee, die tweede wel.
Een koortsstuip treed ook meestal aan het begin van een koortsperiode op dus als de koorts nog aan het oplopen is en vaak zie je dan ook dat de temperatuur helemaal nog niet zo heel hoog is op het moment dat de stuip begint. Wat overigens niet wegneemt dat een koortsstuip heel eng kan zijn om te zien en ook verschillende vormen heeft. Afgelopen voorjaar was ik op een congres waar veel triagisten en meldkamer centralisten zaten, daar werd een filmpje getoond van een kindje met een koortsstuip (als hulpverlener zie je die vaak niet, als de ambulance of huisarts ter plaatse komt is het eigenlijk altijd al voorbij) waar wij allemaal heel onrustig van werden en op basis van het beeld echt veel hulp wilden inzetten (wij wisten niet wat de casus was) en dat bleek een koortsstuip.
Het ene kind is gevoeliger voor een stuip dan het andere, sommige kinderen krijgen bij elke keer koorts een stuip en andere kinderen krijgen er nooit een, dat maakt het ook heel lastig.
Er is ook niet bekend of paracetamol een stuip kan onderdrukken, het kan maar het kan ook toeval zijn.
Polly schreef:wat bedoel je met averechts? In welk opzicht?
Citaat:Niet betweterig bedoelt en niet op een specifieke reactie, maar wij gebruiken eigenlijk nooit paracetamol voor die kleine, dan hoef je ook niet bang te zijn dat er ineens een koortsstuip doorheen komt omdat je de dosering / spiegel niet goed houdt. En de koorts kan gewoon zijn werk doen, die is er niet voor niets.
Percy schreef:verootjoo schreef:Je moet dat ook niet bij de HA halen, die hebben geen vaccinaties. Daar krijg je antistoffen en idd als je een wond hebt. Anders is het niet nodig.
Is geen onzin, dat is gewoon wat het is.
Vaccinaties voor kinderen haal je bij de GGD. Voor jezelf voor op reis bv bij een vaccinatiebureau.
En als het medisch noodzakelijk is om actie te ondernemen vanwege acuut risico op tetanus krijg je van de HA een tetanus injectie. Die dus geen vaccinatie is.
Dat is precies dezelfde injectie, een vaccinatie dus.
SansaS schreef:Volgensmij ligt het ook aan de situatie. Ik moest van de huisarts juist wel pcm tegen de koorts nemen. Maar ik ben intussen aan het bestralen voor borstkanker en mag dat niet missen of overslaan. Als je verder gezond bent zal het wat anders zijn.
Little_Gift schreef:purny schreef:Als je echt een ontsteking had gehad dan had je wel de signalen van een ontsteking door de pijnstilling gehad. Dik, rood, warm en gestoorde huidfunctie.
Ik bel bijna nooit naar een HAP. Ben altijd bang dat ik voor een klein dingetje bel die tot de volgende dag kan wachten.
Behalve toen ik een galsteenaanval had, maar toen hebben ze me wel gezien en kreeg ik het advies om weer te bellen bij een nieuwe aanval. Niet gedaan.
Maar vorige week heb ik 2 keer gebeld. Eerste keer voor advies omdat ik de onderste tree had gemist van de trap, gevolg dat mijn enkel dubbel klapte en ik op de grond lag. Kreeg als advies mee om te bellen als het erger werd. Nou de pijn werd heviger en ik kon niets meer. Toen gebeld omdat ik dat advies had gekregen.
Uiteindelijk mocht ik ook niet komen, maar moest ik de volgende dag naar de huisarts. Het was niet gebroken.
Er zijn tegenwoordig mensen die voor elke scheet dwars naar de HAP gaan. En als het echt zo erg was geweest was je wel gezien TS.
Nou sorry hoor maar voor een dubbel geklapte enkel de hap bellen vind ik anders ook nog wel gevalletje "onnodig de hap lastig vallen", eerlijk gezegd.
Zoiets kan heus wachten, gewoon rust nemen en de volgende dag desnoods de huisarts bellen maar zoals daar ook bleek was er gewoon niks gebroken.
Dus nee de hap werd ook in dit geval helaas onnodig belast.
Polly schreef:SansaS schreef:Volgensmij ligt het ook aan de situatie. Ik moest van de huisarts juist wel pcm tegen de koorts nemen. Maar ik ben intussen aan het bestralen voor borstkanker en mag dat niet missen of overslaan. Als je verder gezond bent zal het wat anders zijn.
klopt dat is een heel andere situatie.
maar als je bv chemo krijgt en je hebt koorts moet je vaak ook naar het ziekenhuis, dat hoeft iemand die geen behandeling krijgt en koorts krijgt ook niet.
Ik bedoeld het dus ook in het algemeen, zonder dat dat negatief bedoeld is overigens.
Mensen die behandeld worden voor een ernstige ziekte hebben vaak hele duidelijke instructies wanneer ze aan de bel moeten trekken maar die komen vaak ook niet op de HAP omdat ze van de behandelaar een rechtstreeks nummer krijgen wat ze mogen bellen
denisesilver schreef:]
Want? Ze heeft gebeld om te overleggen, en vervolgens gebeld op advies omdat het erger werd. Een omgeklapte enkel kan op behoorlijk wat letsel uitdraaien. Mensen moeten niet bang worden om te bellen, al is het maar voor overleg. Immers, bij paarden roepen we ook altijd liever te vaak aan de bel getrokken dan een keer te weinig.
SansaS schreef:Polly schreef:SansaS schreef:Volgensmij ligt het ook aan de situatie. Ik moest van de huisarts juist wel pcm tegen de koorts nemen. Maar ik ben intussen aan het bestralen voor borstkanker en mag dat niet missen of overslaan. Als je verder gezond bent zal het wat anders zijn.
klopt dat is een heel andere situatie.
maar als je bv chemo krijgt en je hebt koorts moet je vaak ook naar het ziekenhuis, dat hoeft iemand die geen behandeling krijgt en koorts krijgt ook niet.
Ik bedoeld het dus ook in het algemeen, zonder dat dat negatief bedoeld is overigens.
Mensen die behandeld worden voor een ernstige ziekte hebben vaak hele duidelijke instructies wanneer ze aan de bel moeten trekken maar die komen vaak ook niet op de HAP omdat ze van de behandelaar een rechtstreeks nummer krijgen wat ze mogen bellen
Klopt en soms fiets je daar tussen in en is de HAP wel de aangewezen plek dat had ik. Maar daar is de triage ook voor die weten dat dan precies heel fijn.
Ibbel schreef:Ik dacht dat er twee soorten 'prikken' gegeven worden bij tetanus. Bij een verlopen vaccinatie en een gevaarlijke wond krijg je bij mijn weten antitoxine (en dat is niet hetzelfde als een herhalingsvaccinatie) met het advies je vaccinatie op peil te brengen. En daarom hebben huisartsen (vaak) niet het vaccin in huis, maar wel het antitoxine.
Het vaccin tegen tetanus is nl niet tegen de tetanusbacterie, maar tegen het toxine dat door de bacterie geproduceerd wordt. Bij een diepe zuurstofarme wond waar de tetanusbacterie goed in kan groeien kan je dus beter antitoxine geven dan een herhalingsvaccinatie, want tegen de tijd dat jij die antistoffen hebt gemaakt heb je al full blown tetanus.
Bij schaafwonden met straatvuil kan je prima volstaan met vaccineren (of gewoon helemaal niks doen) want de kans dat de tetanusbacterie in een oppervlakkige wond voet aan de grond krijgt is nihil. De tetanusbacterie kan niet leven mét zuurstof.