GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:06

Ibbel schreef:
Off label gebruik wordt vrijwel nooit vergoed, en zijn artsen heel terughoudend mee. Moeten ook allerlei protocollen voor worden gevolgd. Zeker als je het wél vergoed wilt hebben. Doen verzekeraars heel moeilijk over.

Maar off-label is weer iets anders dan een (tweede) registratie die niet vergoed wordt.

Ik ben zelfs de eerste in NL die het voorgeschreven krijgt hiervoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:18

MarlindeRooz schreef:
Ik stel gewoon vragen die ik heb. Ik heb zelf wat gezocht op internet. Maar ik kan niet vinden waarom je door die medicijnen wel afvalt van een kcal tekort terwijl dit zonder medicatie niet lukt.

Dus daarom vraag ik dat.

Omdat zo’n enorm hongergevoel niet te verdragen is voor langere tijd. Dat maakt je enorm ongelukkig. Ze noemen het ook wel ‘food noise’. Iets wat de hele dag in je hoofd zit. En deze medicatie maakt je hoofd ‘stil’.
Het zorgt dat je verstandigere keuzes kan maken wat je tot je neemt omdat je geen ‘cravings’ meer hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:31

MarlindeRooz schreef:
Ik stel gewoon vragen die ik heb. Ik heb zelf wat gezocht op internet. Maar ik kan niet vinden waarom je door die medicijnen wel afvalt van een kcal tekort terwijl dit zonder medicatie niet lukt.

Dus daarom vraag ik dat.

Je hebt dan niet echt heel goed gelezen op internet.

Die GLP-1 medicatie heeft invloed op je hersenen en je mate van verzadiging. Je VOELT je dus werkelijk eerder vol.
Daarnaast werkt het ook in op de insuline-afgifte, waardoor je minder gevoelig wordt voor dippen en pieken in je bloedsuikerspiegel (daarom ook medicatie bij diabetes).
De medicatie maakt ook dat de maaglediging vertraagt waardoor het verzadigingsgevoel ook langer aanblijft.

Nou ja, en als je dat begrijpt, snap je ook waarom leven met kcal tekort met medicatie beter te doen is dan zonder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:35

Ibbel schreef:
Nee, artsen schrijven het niet voor (mogen het niet voorschrijven) als iemand niet voor vergoeding in aanmerking komt. Zo werkt het in NL. Vandaar de uitwijk via een buitenlandse arts en internet.

Dat is niet waar. Je kunt als patiënt prima aan de indicatie voldoen, maar niet aan de criteria voor vergoeding. Bijvoorbeeld omdat je nog op de wachtlijst staat voor een GLI of daarvoor bent afgewezen omdat je gewrichtsklachten bijvoorbeeld al te ernstig zijn om deel te nemen aan een bewegingsprogramma in groepsverband.

Deel wel je mening dat veel van de online bedrijven misbruik maken van een maas in de wet en van gewijzigde wetgeving die sinds corona online voorschrijven mogelijk maakt onder bepaalde voorwaarden. Er wordt echt veel geld verdiend over de rug van mensen die geen andere optie zien.

En met betrekking tot de vraag een bladzijde later. Vetcellen hebben een 'geheugen' en proberen na gewichtsverlies weer terug te keren naar hun oude setpoint. Daarom kom je na een periode streng lijnen ook zo makkelijk weer aan, lichaam doet er dan alles aan om de situatie te herstellen. Er vindt wsl op enig moment wel weer een reset plaats bij langdurige verandering, maar daar weten we volgens mij nog niet alles van. Dat is ook de reden waarom je langdurig aan de medicatie vastzit, als je te vroeg stopt komt het gewicht er vaak snel weer aan. Herstarten helpt dan ook lang niet altijd om het tij weer te keren. Dat hoor ik regelmatig van mensen bij de screening voor bariatrische chirurgie.

Dees

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:43

Ik ben heel blij dat er bedrijven zijn die deze middelen beschikbaar maken voor mensen die niet voorbij de huisarts komen kwa recept.
Ik heb het trouwens niet eens bij mijn huisarts geprobeerd. Ik val absoluut binnen de criteria maar menig huisarts denkt alleen binnen de grenzen van de zorgverzekering. Mijn huisarts vond het al vreemd dat ik wilde bijbetalen om een beter anticonceptie te krijgen dan die via de basisverzekering. Ik heb dus helemaal geen zin om deze nieuwe medicatie met hem te moeten doornemen.
Ik koop de medicatie via aan anders arts, heb hem goed geïnformeerd over mijn medische toestand en voel me goed bij zijn adviezen en monitoring.
Het zijn niet alleen maar cowboys die zich op deze markt begeven.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:50

Het langdurige karakter is op dit moment wel een beetje wat me tegenhoudt, als je het half jaartje kan gebruiken en dan klaar zijn de kosten nog wel te overzien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:21

Ik ben al jaren in staat om stabiel op gewicht te blijven. Viel niet af, maar werd ook niet zwaarder. Ik durf het dus wel aan.

Mijn motivatie is nu vooral in ern jaar tijd significant af te vallen. Daarmee kan ik weer gewoon zonder rotgevoel op mijn paard rijden. Ik voel dat ik niet veel jaren meer heb om paard te kunnen rijden (niet dramatisch bedoeld, maar wel realistisch), dus het gaat mij vooral om NU. Als ik dan onverhoopt over een aantal jaar weer gestaag naar het gewicht ga van voor deze medicatie, dan is dat maar zo. Dan heb ik iig NU een leuke tijd gehad.

Zonder medicatie lukte afvallen mij niet en dan zou ik ook NU niet een leuke tijd hebben.

Mijn doel is dus niet permanent gewichtsverlies (al mag dat wel), mijn doel is NU gewichtsverlies.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:44

En van mij mag je ook prima in het NU leven, maar het is echt niet allemaal fantastisch met die online bedrijven dees. Daar zit een serieus verdienmodel achter en dat kan omdat er vraag naar is. Dat is misschien met name een ethisch vraagstuk, maar ik zie ook de gevallen waar dingen niet goed gaan en/of waar de begeleiding tekort schiet.

En ik vind dat ik best het reële scenario mag schetsen. Voor jou is het misschien prima om een paar duizend euro uit te geven om nu op een paard te kunnen zitten. Voor die twintiger die dat geld gaat lenen om een half jaar medicatie te kunnen kopen zodat ze in aanmerking komt voor ivf is het best een zure appel als ze eerder weer te zwaar is voor de behandeling dan dat ze zwanger is. CBG en commissie praktijk maken zich ook zorgen om de grote hoeveelheid desinformatie online, dat is niet iets dat ik persoonlijk verzin om mensen te ontmoedigen ofzo

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 01:17

In je geschetste voorbeeld mag ik toch hopen dat er heel veel begeleiding omheen zit. Ivf krijg je immers ook niet zomaar.

In jongere jaren ben ik ook wel eens fors afgevallen. Op enig moment veer je dan inderdaad weer terug, maar dat gebeurt echt niet "overnight", dat duurt wel enkele maanden (bij mij toen een jaar of 3).

Net zoals er veel goede informatie om dit soort medicatie moet zitten, zouden mensen ook veel beter (en eerlijker!) over voeding geïnformeerd moeten worden.
Ik ken mensen die denken dat ze gezond bezig zijn als ze kant en klare rode saus over hun witte pasta gooien, omdat ze ergens gelezen hebben dat rode saus gezonder is dan witte saus. En als er op de verpakking tomaten staat, dan is het toch gezond?

Ik bedoel hier geen Whataboutisme, ik bedoel nu wel En-En, het moet beide.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 01:50

Mag ik vanuit hier even mijn dank uitspreken, ik lees al een tijd mee in het topic. Ik krijg van jullie zoveel waardevolle informatie :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:47

Ik vind het ook heel interessant, volg graag mee.
Wij hebben zelf eerlijk gezegd nog nooit eerder een dieet gedaan, mijn man heeft nog nooit een sportschool van binnen gezien.
Maar nu met longcovid (en gewichtstoename na het stoppen met roken) moesten we wat.

Ik ben heel benieuwd naar berichten hoe het de mensen die deze middelen nemen op langere termijn vergaat.

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:09

Zeer interessant topic!

Hier een bmi van boven 30 en slaapapneu.
Als ik een GlI traject zou volgen zou ik het vergoedt gaan krijgen. Weet even niet of dit na 1 of 2 jaar is! Duurt nog erg lang dus…

Daarom twijfel of niet al zou starten en überhaupt eens kijken of het werkt. Niet iedereen heeft er baat bij begreep ik.

Moeilijk. Meerdere verhalen te vinden op internet zowel positief als negatief…
En wat ik begrijp dus echt wel iets wat levenslang zou moeten….

Twijfel twijfel. Ik lees graag mee met de mensen die al langer ervaring hebben en welke zojuist pas gestart zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:42

Levenslang misschien nier, langdurig waarschijnlijk wel. Vergoedingscriteria bevat minimaal 1 jaar gli met onvoldoende resultaat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 13:45

gomir schreef:
Levenslang misschien nier, langdurig waarschijnlijk wel. Vergoedingscriteria bevat minimaal 1 jaar gli met onvoldoende resultaat.

Moet je dit bij de verzekering aangeven? Ik heb namelijk 1 jaar GLI gedaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:47

Bij mij heeft de huisarts dit met de verzekering geregeld. Ik heb dan wel 2 jaar gli gevolgd maar 1 jaar was verplicht inderdaad.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:50

De arts die het voorschrijft moet verklaren dat dit gedaan is. Wij vragen om een deelnamebewijs bij voorschrijven van deze middelen. Dat gaat ook gescand in het dossier met oog op steekproeven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:14

Suzanne F. schreef:
Bij Getwellis betaal je per maand en kan je ook elke maand opzeggen of pauzeren. Je zit er dus niet zoveel maanden aan vast. De eerste maand was 220 euro, daarna iets van 250 dacht ik. Mounjaro was ruim 100 euro duurder nog dus vandaar dat ik Ozempic gekozen heb. Eerst dit maar proberen. Vind het al duur zat.

En kun je dan ook kleinere shotjes doen en zo langer met een spuit, zoals dat dat in dit topic ook eens genoemd is? Erg fijn om jouw ontwikkeling te kunnen volgen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:18

F_Orumster schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij Getwellis betaal je per maand en kan je ook elke maand opzeggen of pauzeren. Je zit er dus niet zoveel maanden aan vast. De eerste maand was 220 euro, daarna iets van 250 dacht ik. Mounjaro was ruim 100 euro duurder nog dus vandaar dat ik Ozempic gekozen heb. Eerst dit maar proberen. Vind het al duur zat.

En kun je dan ook kleinere shotjes doen en zo langer met een spuit, zoals dat dat in dit topic ook eens genoemd is? Erg fijn om jouw ontwikkeling te kunnen volgen.

Dat kon eerst wel maar nu niet meer. Zou je denk ik ook niet moeten willen want je moet wel de opbouw volgen. Waarom zou je minder willen spuiten?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:43

F_Orumster schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja dat kan maar dat doe je pas als je tevreden bent met je gewicht en hoe het gaat. De eerste maand krijg je sowieso een lage dosis, daar kan je niks aan veranderen. De maand erop wat hoger en de derde maand nog wat hoger. Er is door Getwellis tegen mij gezegd dat als ik met een bepaalde dosis tevreden ben ik mag minderen of mag stoppen. Je mag zelf kiezen of je de dosis op een gegeven moment wilt minderen. Dan sturen ze je de lagere dosis toe. Maar ik zou eerst volgen (dat doe ik voorlopig ook) wat ze zelf aanraden. Er is wel een kans dat ik de hoogste dosis niet neem maar dat zie ik over 2 maanden wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:19

Suzanne F. schreef:
Ja dat kan maar dat doe je pas als je tevreden bent met je gewicht en hoe het gaat. De eerste maand krijg je sowieso een lage dosis, daar kan je niks aan veranderen. De maand erop wat hoger en de derde maand nog wat hoger. Er is door Getwellis tegen mij gezegd dat als ik met een bepaalde dosis tevreden ben ik mag minderen of mag stoppen. Je mag zelf kiezen of je de dosis op een gegeven moment wilt minderen. Dan sturen ze je de lagere dosis toe. Maar ik zou eerst volgen (dat doe ik voorlopig ook) wat ze zelf aanraden. Er is wel een kans dat ik de hoogste dosis niet neem maar dat zie ik over 2 maanden wel.

Dank! Het klinkt echt goed.

De laatste pagina's gaat het erg over eetgewoonten aanpassen. Ook hier ben ik het erg eens met SuzanneF. Ik probeer echt weinig te eten, en als ik om me heen kijk eet ik ook echt minder en ook langzamer dan anderen. Vooral eten niet op kunnen tijdens uit eten, waar anderen het bord dan allang leeg hebben.

En ik boos ben wanneer ik trek heb en dat nog niet hoor te hebben (volgens mezelf).
Hoe strenger of beter ik mijn dagen inga, niet toegeeft aan honger, hoe eerder het een keer misgaat omdat ik dan zoveel trek moet negeren de hele dag, maar wel aan eten denk. Ik kan dan een eetbui krijgen, wat ik niet accepteer en er dan weer uit werk. Dus hongergevoel houdt eetstoornis in stand. Ik zie wel dat eetstoornis een van de criteria is waar getwellis niet aan wil voorzien, maar ik denk dat ze niet goed inschatten hoe dat werkt. Voor de eetstoornis loop ik ook ergens (hulp). Ik snap dat men zal fronsen of ozempic een goed idee is icm eetstoornis, maar ik denk juist van wel, dat het rust kan brengen en de focus van eten af gaat.

janderegelaa schreef:
F_Orumster schreef:

Dat kon eerst wel maar nu niet meer. Zou je denk ik ook niet moeten willen want je moet wel de opbouw volgen. Waarom zou je minder willen spuiten?!

- Ik wil niet dat het afvallen te hard gaat,
- Zelf beslistrecht over de dosis later in het "programma',
- Iets goedkoper uit zijn (€250/maand vs €250/10 weken maakt een aanzienlijk verschil (gebaseerd op wat posts eerder in dit topic)).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:20

Hoe ik er nu na een aantal dagen naar kijk is: het hongergevoel is weg en de trek in dingen (zoet of hartig etc) is weg. Hierdoor kan je bewustere keuzes maken. Ik eet beduidend minder suiker en dat is zonder afzien. Gewoon omdat ik er minder/geen zin meer in heb. Je zit sneller vol dus ik eet wel gewoon maar eigenlijk vanzelf de helft ongeveer. Dat ijsje na het eten hoef ik niet, geen zin in.
Ik merk wel dat het hongergevoel iets terugkomt nu en ik lees dat dit normaal is. Dat je 2 dagen voordat je weer moet nemen het hongergevoel wat terugkomt. Maar het is nog prima te houden. Beter dan de hele dag aan eten denken want dat is afschuwelijk. Ik ben jaren geleden op eigen kracht afgevallen door weinig te eten maar wat een gevecht was dat. In het begin (door stress) ging het nog wel want er gebeurde erge dingen waardoor ik geen honger had. Maar later werd het echt een gevecht. Dan word je zo ongelukkig omdat je continue moet afzien.
Dat is nu weg. Het is geen afzien. Ben erg benieuwd hoe dit op langere termijn gaat want ik ben pas 5 dagen bezig natuurlijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:21

@F_Orumster: Ik snap jouw punt. Maar die pennen moest je voorheen met klikjes instellen en dat kan niet meer. Er is een vaste dosis. Als je dus minder wilt spuiten (waarvan ik me afvraag hoe je dat dan calculeert) moet je een andere pen kopen. Maar zoals ik het nu kan zien maakt een pen van 0,25 of 0,50 niets uit in prijs.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:38

Zo fijn al jouw ervaringen Suzanne. Ik ga nog even paar dagen langer met je mee lezen.

@Jan, duidelijk, thanks. Ik citeer Dees (midden februari 2025):

Dees schreef:
Dank voor je info. Los van de cijfers die je deelt, komt jouw ervaring wel overeen met hoe ik het ervaar. Die rust om niet meer continue aan eten te hoeven denken.... zalig.

Heb even gekeken bij Treated, maar het is daar wel erg duur. Via Getwellis betaal je minder.

Nog een tip om het goedkoper te gebruiken: koop een hogere dosering spuiten en doe daar langer mee dan 4 (5) doseringen. Ik heb een 15 mg spuit waar ik al 4x een 2,5mg dosis uit haalde en waar ik de komende tijd nog mee toe kan op 5mg. Dat werkt prima, zolang je de spuit maar gekoeld bewaart. Er zitten 240 klikjes op die 15mg pen: 2,5mg is 10 klikjes, 5mg is 20 klikjes.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:50

Ik vind het ook heel fijn om de ervaringen te lezen en volg heel graag nog even mee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:11

F_Orumster schreef:
Zo fijn al jouw ervaringen Suzanne. Ik ga nog even paar dagen langer met je mee lezen.

@Jan, duidelijk, thanks. Ik citeer Dees (midden februari 2025):

Dees schreef:
Dank voor je info. Los van de cijfers die je deelt, komt jouw ervaring wel overeen met hoe ik het ervaar. Die rust om niet meer continue aan eten te hoeven denken.... zalig.

Heb even gekeken bij Treated, maar het is daar wel erg duur. Via Getwellis betaal je minder.

Nog een tip om het goedkoper te gebruiken: koop een hogere dosering spuiten en doe daar langer mee dan 4 (5) doseringen. Ik heb een 15 mg spuit waar ik al 4x een 2,5mg dosis uit haalde en waar ik de komende tijd nog mee toe kan op 5mg. Dat werkt prima, zolang je de spuit maar gekoeld bewaart. Er zitten 240 klikjes op die 15mg pen: 2,5mg is 10 klikjes, 5mg is 20 klikjes.

En wat was de prijs van die 15MG pen? De pen van nu heeft 1,5MG als je de 0,25 dosis gebruikt.