Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:19

Het is wel apart inderdaad :j

Maar ik denk toch ook wel goed dat een werkgever wel iets van een "wapen in de strijd" heeft bij werknemers die wel héél makkelijk zijn en je inderdaad met vrienden over straat ziet lopen of die heel dom op de socials happy foto's posten van de dag dat ze zogezegd "ziek thuis" waren :=

Wederom ervaring mee dat dit dus echt gewoon gebeurt. Helemaal geen slechte gasten verder, maar een beetje simpel qua denken dat dat toch niet zo erg is allemaal als ze af en toe een dagje niet op komen dagen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:30

purny schreef:
Bij de meeste werkgevers ben je toch standaard een dag kwijt.

Heb ik echt nog nooit meegemaakt bij mijn werkgevers…
Zou voor mij ook reden zijn om verder te kijken. Vind dat echt heel raar.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:35

verootjoo schreef:
purny schreef:
Bij de meeste werkgevers ben je toch standaard een dag kwijt.

Heb ik echt nog nooit meegemaakt bij mijn werkgevers…
Zou voor mij ook reden zijn om verder te kijken. Vind dat echt heel raar.

Dit ja.

Tevens denk ik dat indien een werkgever wantrouwen jegens een medewerk(st)er heeft betreffende ziekte dat het tijd is om afscheid te nemen.
Indien je op Facebook foto's van je "zieke werknemer" langs ziet komen dan is het tijd voor een goed gesprek. Want dit gedrag beperkt zich dan niet tot het stelen van tijd maar zal omvangrijker zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:39

Ik heb het idee dat dat vooral is bij 'bijbaantjes' waar veelal studenten tijdelijk werken. Iig dat is mijn ervaring. Kan vooroordelen zijn, maar ik heb wat dat betreft wel dezelfde ervaring als pmarena, avondje feesten en volgende dag 1 dag ziekmelden, want niet helemaal lekker, en 'het is toch maar een bijbaan en even een dagje vrij hoor'. In mijn ervaringen was er bij 1 dat je dus maar 1x in een periode van 3 maanden mocht ziekmelden, anders gingen er verlof dagen weg. En een andere werd je pas op dag 3 van ziek zijn betaald en waren de eerste 2 dagen onbetaald. En ja, dat is niet altijd eerlijk. Ik heb het in mijn geval enorm moeten aanvechten, omdat ik het heel oneerlijk vond. Ik moest 3x voor behandeling naar het ziekenhuis, tussenpose van 6 weken, en kon ik 1 dag niet werken vanwege de nasleep van de behandeling. Ik werd daardoor ook 'benadeeld' en heb ik aan gevochten. , en uiteindelijk mijn gelijk gekregen.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-02-25 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:40

Ik werd rond corona tijd altijd kwaad als mensen ongecompliceerd stonden te hoesten en liep dan te mopperen maar daar word je zo een zuur persoon van en dan vind men je al snel een zeur en gaan je mijden dus dat heb ik mezelf af geleerd.
Mensen kun je niet buigen. Nederlanders al helemaal niet. We zijn een eigenwijs volk. Die energie kun je beter in jezelf te beschermen steken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:53

OleJon schreef:
Werkgever houd gewoon een dag in. Bij personen die regelmatig ziek zijn. Of ze nu weten of je echt ziek bent of niet.

Dat motiveert mensen vast enorm om in de sector te blijven werken! Werkt het een beetje?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:37

SansaS schreef:
Ja want het is immers je eigen schuld dat je chronisch ziek bent of kanker hebt natuurlijk!

Is afstand van mensen bewaren die dat vragen of op prijs stellen als je zelf verkouden of ziek bent nou écht teveel gevraagd?

Het gaat niet om schuld.
Het gaat er om dat als je kwetsbaar bent, jij daar zelf rekening mee dient te houden. Want JIJ bent verantwoordelijk voor JOUW lichaam, niet een ander.
Zou een mooie boel worden anders, haha.

Kinke

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:50

nou, echt haha
Zoals kwetsbare hoogbejaarden. Hoezo thuiszorg niest en snottert, maakt niets uit, want volgens BarbaLala moet je jezelf maar beschermen.
Ieder voor zich he

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:52

Wauw....
Ik heb al zoveel waar ik rekening mee moet houden, moet ik dan ook tijdens de griepgolf maar thuis gaan zitten, omdat de rest van de Nederlanders geen enkel fatsoen hebben om een klein beetje rekening met elkaar te houden.

Omgekeerde wereld dit, gatverdamme :r :r :r

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:54

BarbaLala schreef:
SansaS schreef:
Ja want het is immers je eigen schuld dat je chronisch ziek bent of kanker hebt natuurlijk!

Is afstand van mensen bewaren die dat vragen of op prijs stellen als je zelf verkouden of ziek bent nou écht teveel gevraagd?

Het gaat niet om schuld.
Het gaat er om dat als je kwetsbaar bent, jij daar zelf rekening mee dient te houden. Want JIJ bent verantwoordelijk voor JOUW lichaam, niet een ander.

Tja... Die tja... Die tja...

Weet je wat het woord EMPATHIE betekend of. ben je daar te onwetend voor?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:59

BarbaLala schreef:
SansaS schreef:

Het gaat niet om schuld.

Dus kwetsbare moeten maar thuis blijven om niet ziek te worden. Lekker dan. Is toch een beetje ikke ikke ipv rekening houden met elkaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:03

Petpa schreef:

Blijf je wel op de bal spelen alsjeblieft?

Ik vind het echt heel vreemd om zoveel reacties te lezen van mensen die zichzelf slachtofferen.
Het zou mijn eer te na zijn.
Misschien ook goed om de eerste regel van mijn onderschrift te lezen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:05

BarbaLala schreef:
Petpa schreef:

Blijf je wel op de bal spelen alsjeblieft?

Ik vind het echt heel vreemd om zoveel reacties te lezen van mensen die zichzelf slachtofferen.
Het zou mijn eer te na zijn.
Misschien ook goed om de eerste regel van mijn onderschrift te lezen.

Wie bedoel je met zichzelf slachtofferen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:14

BarbaLala is heel goed in anderen neerhalen, de 'angst' heeft ons in z'n greep, we slachtofferen onszelf etc.etc. Volgens mij waren we ooit ook schapen? Hoe denk jij er eigenlijk over BarbaLala, hoef je nooit rekening met anderen te houden, of alleen mbt besmettelijke ziektes niet? of?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:16

Een eer te na om rekening te houden met een ander? Die vind ik bijzonder.

In het ziekenhuis is het verplicht, als je op het moment luchtwegklachten hebt moet je een mondkapje. Toevallig kreeg ik daar net een mail over ivm een afspraak morgen.

Ik vind de huidige griep ook wel een tikkeltje anders dan normaal. Ken meerdere mensen incl. mijzelf die er echt een paar weken afgelegen hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:05

Ik denk dat juist door de coronamaatregelen er gezonde mensen enorm ten onrechte beperkt zijn en dat betekent dat ze nu gewoon geen zin meer hebben in 'je doet het voor een ander'.
Voorheen werd er niet gezeurd, had je gewoon gezond verstand. En deed niemand moeilijk over een kuchje hier of daar. Nu is er een groep die het bij een ander probeert op te leggen en dat levert weerstand op, en dat gaat dan misschien wel nu om meer weerstand dan wat voorheen gewoon even rekening houden met elkaar was. De wereld is sindsdien veel egoïstischer geworden lijkt het wel.

Als ik dit topic gewoon bekijk, dan zijn er velen die gewoon logisch doen en hun gezonde verstand gebruiken. Maar er zijn er die vinden dat zelfs een hoestje reden is om je ziek te melden. Er is gewoon nog steeds een groot verschil tussen niet 100% fit zijn en ziek zijn.
En het irriteert sommigen dat anderen hen proberen ziek te praten terwijl ze dat niet zijn.

Ik denk dat we dus gewoon de discussie netjes moeten houden en iedereen kan dan zijn of haar zegje doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:14

BarbaLala schreef:
Het gaat er om dat als je kwetsbaar bent, jij daar zelf rekening mee dient te houden. Want JIJ bent verantwoordelijk voor JOUW lichaam, niet een ander. Zou een mooie boel worden anders, haha.

Je groeit op in een maatschappij die alleen maar bestaat omdat we juist hebben ontdekt dat samenwerking en solidariteit veel beter werken dan ieder voor zich - en dat weet je dan helemaal te missen. Bijzonder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:19

SansaS schreef:
Dat vind ik ook zo bizar.

En dan de mensen die zeggen ja goed voor de weerstand.

Door al zulke mensen kom ik dus nergens meer en leef ik zelf als een soort kluizenaar om maar niet ziek te worden.

Hier precies zo.
Laat dat soort van maar weg im leef als een kluizenaar ook omdat ik nu alleen ben. Maar ik kom nergens maar daar heeft Corona niks mee te maken een griep kan al funest zijn.
Goddank zit het "chemo" traject er bijna op en kan er weer meer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:27

Bo_Y schreef:
BarbaLala schreef:

Het gaat niet om schuld.

Dus kwetsbare moeten maar thuis blijven om niet ziek te worden. Lekker dan. Is toch een beetje ikke ikke ipv rekening houden met elkaar.

Maar dat doen de kwetsbare wel hoor.
Er zijn best veel mensen die al hoestende en proestend bij een prikpoli zitten bijvoorbeeld in het ZH. En daarna gewoon lekker naar hun werk gaan of boodschappen doen.

Als je kwetsbaar bent dan kun je zo'n virusje echt niet gebruiken en wat bij de èèn een lichte neusverkoudheid veroorzaakt kan bij de ander zoals SanSas en mij voor iets veel heftigers zorgen. Maar wanneer is iemand te ziek om naar buiten te gaan boodschappen doen of te werken? Is dat bij koorts? Is dat bij verkoudheid? Is dat als iemand niet op kan staan?

In die zin. Als kwetsbare vind ik er wel degelijk wat inzitten dat ik zelf ook verantwoordelijk ben. Ik weet dat ik kwetsbaar ben en kan niet aan iedereen zien of die iets besmettelijks heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:08

Als het allemaal zo erg zou moeten zijn, waarom nemen ziekenhuizen en huisartsenpraktijken dan geen maatregelen?
Bijvoorbeeld het verplicht stellen van mondkapjes?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:11

Geen maatregelen? In veel ziekenhuizen mag nog steeds niemand mee naar behandeling en geld een mondkapjes plicht als je verkouden bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:15

purny schreef:
Als het allemaal zo erg zou moeten zijn, waarom nemen ziekenhuizen en huisartsenpraktijken dan geen maatregelen?
Bijvoorbeeld het verplicht stellen van mondkapjes?

Omdat ze geen zin hebben in alle agressie die dat oproept denk ik?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:21

SansaS schreef:
Geen maatregelen? In veel ziekenhuizen mag nog steeds niemand mee naar behandeling en geld een mondkapjes plicht als je verkouden bent.

Hier in de randstad niet hoor.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:22

purny schreef:
SansaS schreef:

Hier in de randstad niet hoor.

Vind Amsterdam aardig randstad eigenlijk.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:23

SansaS schreef:

Hier in het umcg ook niet. Geen enkele maatregel meer.