[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:28

Hieperdi schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die klachten ervaren met gebruik van de pil zoals depressie, weinig zin en energie hebben om wat te doen, veel slapen (ook overdag)

Ja, ik werd er emotioneel erg labiel van. Stemmingswisselingen, neerslachtig, onzeker, angstig en noem maar op. Eenmaal gestopt met de pil heb ik dat nooit meer gehad en zit ik veel lekkerder in mn vel.

Berdien

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:37

Ik ben sowieso wel snel moe (fibromyalgie) maar met de pil was alles moeilijker, zwaarder.. Heel snel heel emotioneel. Deed m’n relatie niet perse goed := Nu al een half jaar? zoiets eraf en ik ben gewoon weer mezelf. Met als bonus dat mijn menstruatie lichter is dan de stopweek met de pil. Moest de pil doorslikken ivm zware bloedingen maar stopweek brak er stug elke maand doorheen -O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:56

Ik kwam er door het stoppen achter dat ik endometriose heb. Waarbij ik leerde dat het onbekend is welke hormonen endometriose doen verergeren. Oftewel: het kan met hormonen zoals de pil stabiel blijven, maar ook verergeren. Maar dat geldt dus ook als je geen extra hormonen gebruikt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:21

Hieperdi schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die klachten ervaren met gebruik van de pil zoals depressie, weinig zin en energie hebben om wat te doen, veel slapen (ook overdag)

Ja voor mij de reden om te stoppen met kunstmatige hormonen en een koperspiraal te laten zetten.
Wat een zegen!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:35

Slmt9 schreef:
Ik kwam er door het stoppen achter dat ik endometriose heb. Waarbij ik leerde dat het onbekend is welke hormonen endometriose doen verergeren. Oftewel: het kan met hormonen zoals de pil stabiel blijven, maar ook verergeren. Maar dat geldt dus ook als je geen extra hormonen gebruikt.

Wow wat heftig! En hoe kwam je daar achter? Ik lees er best veel over maar ik weet niet echt wat het nou is

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:26

Slmt9 schreef:
Hieperdi schreef:

Ja, ik werd er emotioneel erg labiel van. Stemmingswisselingen, neerslachtig, onzeker, angstig en noem maar op. Eenmaal gestopt met de pil heb ik dat nooit meer gehad en zit ik veel lekkerder in mn vel.

Bij mij niet de pil maar de nuvaring, maar ik werd depressief en neerslachtig en somber, zo erg had ik dat nog nooit ervaren. Duurde even voor ik de link legde naar de nuvaring... nooit meer anticonceptie gebruikt sindsdien.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:43

Hier precies dezelfde ervaring als Sheran met de Nuvaring. Maar echt vermoeider niet per se. Alleen een stuk somberder en neerslachtiger.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:58

Hieperdi schreef:
Slmt9 schreef:

Wow wat heftig! En hoe kwam je daar achter? Ik lees er best veel over maar ik weet niet echt wat het nou is

Heb je even een pb gestuurd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:53

Slmt9 schreef:
Hieperdi schreef:

Ik had dat meer zonder pil, door de schommeling van de hormonen. Met spiraal voelt het voor mij mooi in evenwicht.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 23:21

En een maand later na stoppen met pil.
Mijn huid is echt vreselijk, maar ook ben ik nog niet in de periode gekomen. Ik moest het een week terug al zijn.

Hoelang duurde het bij jullie na stoppen met pil tot de menstruatie terug kwam?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:59

Nooit meer de pil voor mij, achteraf heeft die mij zoveel ellende bezorgd. Angststoornis, depressies, stemmingswisselingen, dwang gedachten.
Heb nu een kyleena spiraal en merk het ook nog wel maar lang niet zo erg als met de pil. Vreselijk!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:26

Hoe snel kregen de mensen die hier gestopt zijn met de prikpil hun 1ste menstruatie? Het is voor mij nu 2 weken geleden dat ik een nieuwe prik had moeten krijgen, maar ik wil van de troep af. Ik begrijp dat ik pas net gestopt ben, en voorlopig nog geen (normale) cyclus kan verwachten, maar ik ben benieuwd wanneer het tijd is om tampons mee te gaan nemen of inlegkruisjes te gaan dragen...

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:05

Maureen95 schreef:
Hoe snel kregen de mensen die hier gestopt zijn met de prikpil hun 1ste menstruatie? Het is voor mij nu 2 weken geleden dat ik een nieuwe prik had moeten krijgen, maar ik wil van de troep af. Ik begrijp dat ik pas net gestopt ben, en voorlopig nog geen (normale) cyclus kan verwachten, maar ik ben benieuwd wanneer het tijd is om tampons mee te gaan nemen of inlegkruisjes te gaan dragen...

Gevonden op Google
De prikpil is minstens drie maanden in je lichaam aanwezig. Als je zou willen stoppen, bijvoorbeeld omdat je veel last hebt van bijwerkingen, kan dat niet zomaar ineens. Na een injectie zit je er als het ware drie maanden aan vast. Wanneer je bent gestopt met de prikpil word je meestal na 3-6 maanden weer ongesteld.

Bij mij duurde het ook lang voor dat ik menstruatie kreeg.

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:01

Josien_ schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik heb gister mijn Kyleena laten zetten. Het was binnen een kwartiertje gepiept, alles bij elkaar. Dus ik stond zo weer buiten. Het zetten was wel even naar. Het opmeten en daadwerkelijk plaatsen deed even goed zeer, maar dat was misschien twee keer een halve minuut.

De rest van de dag en vandaag een wat zeurderig gevoel in mijn buik. Maar verder voel ik me echt prima :)

Zojuist mijn Kyleena laten vervangen en vooralsnog dezelfde ervaring :) .
Ook meteen uitstrijkje gedaan, maar dat is peanuts vergeleken bij het zetten van de spiraal.

Iemand trouwens een tip voor menstruatie ondergoed? Wil het toch eens proberen.

Ik zat zelf ook te kijken, maar ik zag een heel handig artikeltje waarbij ze meerdere merken heeft getest. >> https://www.pretparque.com/beste-menstr ... en-getest/

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:32

Hebben mensen ook ervaring met het vast laten stellen van pmdd?

Ik twijfel al zo lang of ik dat niet heb.

De week voordat ik ongesteld moet worden krijg ik last van depressieve klachten , angstklachten ( ik ben sowieso al bekend met angst) , ongerust voelen , slecht in slaap kunnen vallen, stemmingswisselingen , vermoeidheid , snel boos worden....

Zodra ik ongesteld ben , vaak al op de eerste dag voel ik mij geestelijk al beter.

Van het ongesteld zijn zelf heb ik niet veel last. Vaak wel even een uurtje erge buikpijn maar dat kan ik wel verhelpen. Maar ook dar begint nu een beetje uit te breiden met klachten.

Het is vooral ook dat ik er beter mee om wil leren gaan en mijzelf niet elke keer zo in de weg zit.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:10

Ik twijfel er ook over, ik heb ook last van wat jij benoemd. Ik ben alleen gediagnosticeerd met pms.
Wat bij mij al wel veel helpt is magnesium en vit.D slikken.
Ik lees even mee

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:06

JorienNH schreef:
Josien_ schreef:

Iemand trouwens een tip voor menstruatie ondergoed? Wil het toch eens proberen.

Ik zat zelf ook te kijken, maar ik zag een heel handig artikeltje waarbij ze meerdere merken heeft getest. >> https://www.pretparque.com/beste-menstr ... en-getest/

Ik heb inmiddels het ea getest, maar per model en merk vind ik het een fijner dan het ander. Wel vind ik vooral de modellen voor lichtere dagen over het algemeen het fijnst.
Voor mij prima aangezien ik amper bloedverlies heb bij mijn spiraaltje.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:00

Hallo Hallo !

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, ik heb een klein vraagje met betrekking tot het uitstellen van mijn menstruatie. Eind oktober gaan mijn vriend en ik op vakantie en net in die periode moet ik nét ongesteld worden. Nu heb ik gegoogeld en zijn er wel tabletjes die je menstruatie kunnen uitstellen. Aangezien ik niet aan de pil ben (dik een jaar nu ervan af) Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben ?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:31

Ik niet,wel mijn zus. Houd er rekening mee dat als je dan gaat menstrueren het dubbel zo erg word. Zowel het bloeden als de pijn.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:35

Lous schreef:
Ik niet,wel mijn zus. Houd er rekening mee dat als je dan gaat menstrueren het dubbel zo erg word. Zowel het bloeden als de pijn.

Dat is dan eenmalig mag ik hopen ? Dat het de keren daarop weer enig zins normaal is?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:36

Lous schreef:

Dit is helemaal niet waar?

Ja ik heb hier ervaring mee. Ben gesteriliseerd, maar om uit te stellen slik ik soms de pil (Marvelon). Week voor je menstruatie zou moeten beginnen, max die hele strip (dus 2 weken uitstellen).

Hier ging het altijd maar om een paar dagen verschuiven, dus max anderhalve week slikken.

Edit: gewoon in overleg met de huisarts trouwens.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:52

Ze heeft het NIET OVER DE PIL, maar WEL over tabletjes om de menstruatie uit te stellen. Dat is iets anders, en helaas geven die wel die bijwerkingen. :(

Colaaa schreef:
Lous schreef:

Dat is dan eenmalig mag ik hopen ? Dat het de keren daarop weer enig zins normaal is?

Ja daarna gelukkig weer wel. Aangezien de dosering hormonen in deze pillen heel anders is dan in de gewone anti conceptie pil
Laatst bijgewerkt door Lous op 02-10-24 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:22

Maar dan kies je toch niet voor zo’n pil? De anticonceptiepil geeft dan geen (amper?) bijwerkingen.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:59

Ik gebruikte deze Primolut-N door de huisarts voorgeschreven. Ik had er ook om gevraagd ook ivm vakantie.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:55

Persoonlijk zou ik niet lopen rommelen met hormonen voor een vakantie. Iedereen ervaart het op zijn eigen manier maar toen ik in het verleden nog wel probeerde om uit te stellen zat ik eigenlijk toch alleen maar in de stress of het misschien toch door zou breken en voelde ik vanalles wat er niet was. Nu heb ik gewoon pech als het zo gebeurt. Uiteindelijk is het misschien 2 of 3 dagen dat het heftig is en ik er aan moet denken maar verder heb ik er geen last van door de menstruatiedisc.