Kuggur schreef:Het staat helemaal niet "buiten kijf" dat we een ziel hebben (of zijn).
Dank je wel. Want n.a.v jouw opmerking schoot ik eerst in de lach, om mij vervolgens af te vragen " wat is eigenlijk een ziel, en wat heeft men daar ooit over geschreven ?"
Dus Google geraadpleegd en via onderstaand artikel kwam ik uit bij Descartes, Aristoteles, en anderen en het onderstaande artikel met de spannende titel
https://www.filosofie.nl/descartes-bewi ... n-de-ziel/
" Descartes bewijs voor het bestaan van de ziel".
Citaat:
In de zeventiende eeuw bewees Descartes dat de onstoffelijke ziel bestaat. Zijn bewijs blijft overtuigend, ook in de tijd van hersenscans.
Citaat:
Bestaat er zoiets als een ziel, die los van enig lichamelijk proces kan waarnemen en zich voorvallen kan herinneren? De meeste neurologen – blijkt ook uit een artikel over Van Lommel in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek – achten het onmogelijk. Ze sluiten daarmee aan bij een discussie die al duizenden jaren oud is: het debat over de onstoffelijkheid van de ziel. In de hoogtijdagen van de Griekse filosofie, zo’n 2500 jaar geleden, meent Democritus dat alles – dus ook de ziel – uit materie bestaat. Daarmee werd hij een van de bekendste materialisten
Citaat:
Pas in 1637 pakt de in Nederland verblijvende Fransman René Descartes de draad weer op. Descartes is een modern man – zo iemand die het lichaam opensnijdt om te kijken waar het bewustzijn zich bevindt en het dan nergens aantreft. Maar hij kan het geloof in het bestaan van de ziel niet loslaten. Als je nergens een gedachte in het lichaam aantreft, wil dat immers nog niet zeggen dat je gedachteloos bent. Die gedachten zitten toch ergens? Het intellectus, het denkende zielendeel, moet dus wel op de een of andere wijze bestaan.
Citaat:
Descartes beseft dat het bestaan van de ziel niet met die moderne wetenschappelijke methodes kan worden bewezen, omdat de wetenschap zich bezighoudt met zaken die lengte en gewicht hebben. Terwijl de ziel geen lengtematen heeft. Je kunt de denkende ziel niet observeren, niet opensnijden; je kunt er niet in prikken, je kunt er niet mee experimenteren. De ziel is geen ding, geen materie.
Citaat:
Descartes vat het samen in een fraaie zin: Je pense, donc je suis. Later gebruikt hij ook de Latijnse versie van deze zin: Cogito ergo sum: ik denk, dus ik ben.
Citaat:
Zijn bewijs voor het bestaan van de ziel is briljant. Hij schrijf daarover: ‘Ik ontdekte dat het mogelijk is om aan te nemen dat ik geen lichaam heb en dat er geen wereld of plaats is waarin ik mij bevind, maar dat ik me daarbij niet kan voorstellen dat ik niet besta.’
Het hele artikel is de moeite waard.