Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:19

Das het nadeel vd wmo, of eigenlijk de huidige maatschappij.
De zorg wordt zoveel mogelijk op bezuinigd en de omgeving moet maar inspringen.
Wees heel, héél duidelijk dat jullie dat niet kunnen, ongeacht de redenatie dat jullie als familie (of vrienden, buren, kennissen etc) maar moeten bijspringen.
Dat vh inkomen heeft oa te maken met de eigen bijdrage en of je moeder evt zelf hulp kan inkopen ipv via de gemeente/wmo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:24

Wintu schreef:
Ik zit een beetje onder de meeleessteen. Ik lees veel dingen die ik herken en ik merk dat ik het lastig vind om te reageren. Ik had een fijne jeugd en ben nooit iets te kort gekomen. Mijn moeder is pas de laatste 10 jaar zo geworden.

We hebben nu besloten op de achtergrond alles te gaan regelen en verder amper nog contact te hebben. Vandaag moest ze naar het ziekenhuis, vrij genomen, maar ze wilde niet. En dat gaat dan met de nodige woedeuitbarstingen en gevloek, ze wil de thuiszorg er niet meer hebben en ze doet vervelend naar ze.

Gisteren zijn de mensen geweest die gaan kijken of ze een vorm van dementie heeft en ook die mensen hadden haar, volgens haar, schandelijk behandeld, tranen met tuiten waren het, om je vervolgens de huid weer vol te schelden. We zijn het zat, verdriet, frustratie, machteloosheid en boosheid, alles passeert de revue.

We hebben gesprekken met de wmo gehad voor hulp, maar zij wilden weten hoeveel geld mijn moeder op haar rekening heeft staan? En of onze pubers niet wat meer kunnen helpen in de huishouding. Tja, we zaten met de mond vol tanden.

Jeetje die vraag of jullie kinderen wat meer kunnen helpen ook. Echt bizar. Als ik jou was zou ik een gesprek aan gaan met je huisarts dat je er zelf heel moedeloos van wordt en dat het je opvreet. Mogelijk kan die wat betekenen voor jullie. Sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:28

Sterkte Wintu
je zou toch zeggen dat het iets met de ouderdom te maken heeft als ze eerder nooit zo was.

Ja heel normaal die vragen.
Dat hebben wij hier ook al gehad met onze moeder en schoonmoeder.
Iedereen moet maar bij springen.
Maar echt heel duidelijk zijn dat gaat niet!
Ook niet zeggen misschien kan ik/kleinkind wel een keer een uurtje, want dan kun je alles.

meggiemeg

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:43

Hier kwam ook de vraag inderdaad om maar bij te springen want zij waren zo druk. Ik woonde ten eerste op 20 min. afstand met de auto, heb een meer dan full-time baan. Dus nee dat was geen doen, heb het gedaan maar het ging niet meer, daarom hulp van buitenaf aangevraagd. Dat doe je vaak niet voor niets denk ik dan dat aanvragen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:59

Ik kan ook iets vertellen over de zorg rond mijn vader en hoe dat met instanties ging. Maar niet alles is geschikt voor op een forum maar uiteindelijk ben ik heel boos geworden en heb uitgesproken dat hun in de wetenschap waren van wat er gebeurde en ook daarmee een stukje verantwoordelijkheid hadden en als er iets zou gebeuren ik zeker niet zou schromen hun betrokkenheid te benoemen. Nou toen kreeg mijn vader ineens hulp.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:35

Wil je om redenen geen contact meer met je ouder(s).
Dwingt de maatschappij je om toch voor ze te zorgen.

Ik werk niet, afgekeurd. Maar lichamelijk en geestelijk heb ik op het moment meer dan genoeg aan mezelf.
Moeder en haar man passen er niet bij met hun negatieve gedoe.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:16

Wat ik begrepen heb is:

Zijn er geen kinderen beschikbaar dan maken ze adh daarvan een inschatting. Ze proberen wel altijd zoveel mogelijk het netwerk te betrekken. Is deze er niet, dan zullen ze wel hulp inzetten.
Zit het huis vol fam bij zo'n gesprek dan zullen ze minder snel hulp v. buitenaf inzetten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:34

Griffioen schreef:
Wat ik begrepen heb is:

Zijn er geen kinderen beschikbaar dan maken ze adh daarvan een inschatting. Ze proberen wel altijd zoveel mogelijk het netwerk te betrekken. Is deze er niet, dan zullen ze wel hulp inzetten.
Zit het huis vol fam bij zo'n gesprek dan zullen ze minder snel hulp v. buitenaf inzetten.

Maar schoolgaande pubers? Vind ik een brug te ver. Prima als die een keer helpen, maar structureel inzetten, zoals Wmo voorstelt... ik vind er wat van

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:20

Ja..heb ook wel eens gehoord dat buren structureel ingezet werden bij mensen die geen contact meer hadden met hun kinderen.

Dan forceer je de band met de buren lijkt mij. (Het weinige wat daarvoor wel lekker liep)

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:58

Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:45

Je buren inschakelen is ook nogal wat.

Met een paar buren letten wij ook op een oudere buurman.
De een vist hem ‘s nachts van de grond als hij gevallen is.
Ik check de schoonmaaksters en breng hem naar de huisarts of ziekenhuis.
Maar dat is allemaal op vrijwillige basis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:42

Toen bij ons de buurvrouw na een kort en heftig ziekbed kwam te overlijden heb ik de buurman in de gaten gehouden. Bracht hem 3x per week een maaltje eten, even een praatje maken, hij vond het altijd erg leuk, zijn dochters waardeerden het enorm, nu is hij verhuisd en heel soms breng ik hem nog een maaltje als ik langs hem heen kom, het contact is nog altijd erg leuk, nu is hij ook een sociale man en gaat naar alle verjaardagen en bijzondere dagen van familie en anderen, dat merk je wel als hij zijn verjaardag viert, dan huurt hij een zaaltje af in het dorpshuis want er komt minimaal 85 man. Dat zegt wel genoeg.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:30

Er zijn ook gelukkig heel veel leuke mensen en normale families die liefdevol met elkaar omgaan.

Het leven is al zo niet vanzelfsprekend.

Als kind viel mij al op dat het ook gewoon normaal kon bij anderen.

Normaal is in mijn ogen meer dan goed genoeg. Dan mag je echt gezegend zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:22

Griffioen ‘normaal’ zou fijn zijn.

Mijn zusje en ik dromen regelmatig dat we flinke ruzie hebben met onze moeder.
In de dromen gaat het er dan heftig aan toe.

Hebben meer mensen dit?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:40

@ Luuntje,

Als ik erover droom dan is het dat ik weer thuis woon bij moeder en stiefvader.
Over mijn vader droom ik weinig tot niet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:40

LayD ben je dan ook boos in je droom?

Ik droom niet over mijn bio vader. Die is niet interessant.
Mijn moeder heb ik flinke ruzies mee in dromenland.
Zusje zei dat dat normaal was.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:45

De laatste dagen wel over mijn stiefmoeder, maar das niet zo gek. :+
Mijn moeder alleen als er wrijving oid is wat me bezig houdt.
Gok dat ik het op die manier verwerk ofzo.
Niet persé dat ik terug thuis woon maar dat er echt knallende ruzie is ofzo.
En soms over de avond dat ik letterlijk met een hersenschudding en blauwe plekken uit huis vertrokken ben.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:01

luuntje schreef:
LayD ben je dan ook boos in je droom?

Ik droom niet over mijn bio vader. Die is niet interessant.
Mijn moeder heb ik flinke ruzies mee in dromenland.
Zusje zei dat dat normaal was.

Nee niet boos wel angstig en verdrietig, in mijn droom ben ik dan wel gewoon mijn volwassen nu en mijn kinderen zijn er ook, in mijn droom heb ik ook geen zeggenschap over mijn zowel als mijn kinderen het doen en laten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:26

Nee geen dromen over mijn moeder of zussen. Wat ik wel erg mis is het contact met mijn zus die afgelopen jaar is overleden. Zij woonde in het buitenland, door het tijdverschil zaten we vaak 's nachts te appen. Bij hun was het dan avond en bij mij 's nachts. Omdat ik een slechte slaper ben en soms een uur of langer wakker ben tussendoor zaten we vaak te appen. Ik pak nog vaak mijn telefoon om en denk dan ik stuur een berichtje... Maar dat gaat niet meer. Moet ook steeds verder de lijst door scrollen om bij onze gesprekken te komen, dan besef je weer hoe snel de tijd gaat...

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:48

Oe heftig idd! Wel mooi dat je fijne herinneringen hebt die je koesterd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:55

Confronterend als je dan steeds verder naar onderen moet.... :knuffel:

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:10

meggiemeg schreef:
Nee geen dromen over mijn moeder of zussen. Wat ik wel erg mis is het contact met mijn zus die afgelopen jaar is overleden. Zij woonde in het buitenland, door het tijdverschil zaten we vaak 's nachts te appen. Bij hun was het dan avond en bij mij 's nachts. Omdat ik een slechte slaper ben en soms een uur of langer wakker ben tussendoor zaten we vaak te appen. Ik pak nog vaak mijn telefoon om en denk dan ik stuur een berichtje... Maar dat gaat niet meer. Moet ook steeds verder de lijst door scrollen om bij onze gesprekken te komen, dan besef je weer hoe snel de tijd gaat...

Ik heb het vaak met facebook, die dan opeens met een herinnering komt, vind ik ook confronterend. Dan ben ik er wel heel de dag mee bezig.

Mijn zwager heeft ooit mee gedaan aan een programma 'opdienen of afserveren' over het opzetten van een nieuwe horeca onderneming. Ging het ineens daar over het overlijden van mijn zus en bam daar was ze vol in beeld op de enorme televisie, we schrokken er allemaal van.

Tijd gaat snel en ook na een overlijden word je er onverwacht vaak mee geconfronteerd in mijn beleving.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:20

Ergens inderdaad confronterend maar ik vind het ook wel weer prettig dat je het gevoel hebt dat de tijd zo snel gaat, dan gaat het door en blijf ik niet hangen in het verdriet.
Maandag zou mijn moeder jarig zijn geweest, 89 was ze dan geworden, precies 2 maanden voor haar verjaardag heeft ze euthanasie gepleegd. Ben ergens heel benieuwd hoe die dag gaat voelen.
Klopt Wintu, de herinnering op de tijdlijn van FB kunnen ook zo binnen komen, heftig om dat zo van je zus op de tv terug te zien.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:27

Ik ben een stille meelezer.
Ik heb nog wel contact met mijn ouders. Bij mij gaat het over mijn moeder. Vroeger was ze een lieve moeder. Nu na een paar tia’s en een hersenbloeding een koude, kille vrouw. Mijn vader is nog steeds mijn lieve paps, ze zijn nog altijd samen. Al weet ik dat mijn vader vaak dingen niet zegt vanwege de lieve vrede.
Mijn moeder is alleen aardig als ze je nodig heeft, anders is ze vaak hard en kwetsend. Ik weet dat als ik iets vertel dat ik leuk vind zij altijd iets vind dat toch niet goed is. Of als ik iets nieuws heb qua kleding ofzo, is het nooit helemaal leuk volgens haar.
Vrienden van hen komen eigenlijk ook nooit meer langs, volgens haar omdat ze geen tijd hebben voor haar. Maar ze gaat zelf ook niet bij hun langs dus aan wie het dan ligt…

Ik heb al eens het contact verbroken voor maar 3 maanden. Er was ruzie en ik ben boos weg gelopen. Door mijn vader is er weer contact. Excuses zijn er nooit gekomen.

Ik weet dat het in het niet valt bij veel van jullie verhalen maar wilde het toch delen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:41

Siersma schreef:
Ik ben een stille meelezer.
Ik heb nog wel contact met mijn ouders. Bij mij gaat het over mijn moeder. Vroeger was ze een lieve moeder. Nu na een paar tia’s en een hersenbloeding een koude, kille vrouw. Mijn vader is nog steeds mijn lieve paps, ze zijn nog altijd samen. Al weet ik dat mijn vader vaak dingen niet zegt vanwege de lieve vrede.
Mijn moeder is alleen aardig als ze je nodig heeft, anders is ze vaak hard en kwetsend. Ik weet dat als ik iets vertel dat ik leuk vind zij altijd iets vind dat toch niet goed is. Of als ik iets nieuws heb qua kleding ofzo, is het nooit helemaal leuk volgens haar.
Vrienden van hen komen eigenlijk ook nooit meer langs, volgens haar omdat ze geen tijd hebben voor haar. Maar ze gaat zelf ook niet bij hun langs dus aan wie het dan ligt…

Ik heb al eens het contact verbroken voor maar 3 maanden. Er was ruzie en ik ben boos weg gelopen. Door mijn vader is er weer contact. Excuses zijn er nooit gekomen.

Ik weet dat het in het niet valt bij veel van jullie verhalen maar wilde het toch delen

In deze dingen is het een niet erger dan het andere, het is het gevoel dat je er van krijgt en als het jou een rotgevoel geeft, dan is het allemaal even erg :(:)

Heel fijn dat je ziet dat je vader het te verduren heeft thuis. Zo kun je hem ondersteunen en meer begrip hebben voor zijn standpunt in sommige situaties.
Ik zag pas de nare kant van mijn moeder na het overlijden van mijn vader en besefte toen pas hoe vaak mijn vader de kolen voor mijn moeder of voor ons uit het vuur heeft gehaald. Toentertijd begreep ik zijn houding soms niet, maar achteraf juist des te meer. 'Had ik het maar geweten' , denk ik nu vaak, dan had ik het voor hem zoveel makkelijker kunnen maken door gewoon te weten waar hij stond in het geheel. Ik voel me schuldig dat ik het niet heb gezien. Dus grijp die kans met beide handen aan en help hem waar nodig :j