Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
VuurVleugels schreef:Klopt, dat heet Rejection Sensitive Dysphoria. Rejection: afwijzing, Sensitive: gevoeligheid, Dysphoria: buitensporig groot/niet overeenkomend met de werkelijkheid. Men gaat er nu vanuit dat het komt doordat neurodivergente mensen met 80% méér negatieve feedback te maken krijgen in hun leven dan neurotypische mensen. Recent onderzoek heeft daarnaast ook uitgewezen dat 94% van de kinderen die te maken krijgen met 'schoolleed' (zowel sociaal als qua niveau) neurodivergent zijn. En al die negatieve sociale ervaringen creëeren een soort hypergevoelige lens op signalen die in de buurt zouden kunnen komen van een afwijzing.
Josien_ schreef:Voor jezelf zorgen is heel belangrijk! Maar ook best moeilijk.
Hebben jullie ook dat je erg gevoelig bent voor afwijzing of negatieve feedback?
Ik las online dat dat ook vaak voor komt bij ADHD, zelf heb ik er erg last van maar ik weet niet of dat nou echt daarmee te maken heeft

Douce schreef:Ik twijfel bij dat soort dingen altijd of het niet onder autisme valt. Maar goed, met alle overlap tussen adhd, autisme en hoogbegaafdheid probeer ik voor mezelf maar te accepteren en het te houden op "neurodivergent".
SusanH schreef:Ik vermoed sinds kort dat ik ook een neuro divergent brein heb. Ik herken dat afgewezen voelen ook heel erg. Ik vind een functioneringsgesprek of zoals dat bij ons nu heet een jaargesprek echt vreselijk. Ik denk altijd dat ik dan ontmaskerd wordt ofzo. Onzin want ik werk er al 18 jaar.
). Wanneer je weet dat je een goed punt hebt en sterk in je schoenen wil staan, maar je gewoon begint te huilen ook al voel je je niet eens echt verdrietig.
Vreselijk! Dat beginnen huilen herken ik ook, terwijl ik rationeel weet dat er geen echte reden is om te huilen. Maar het gebeurt gewoon. En jaargesprekken, bah. Eulogy schreef:Gelukkig zit ik nu bij een heel fijne organisatie en zijn ze wel blij met mijJa hier hetzelfde. Mijn manager schoot vandaag een 1 op 1 in voor volgende week. Heb ik zelf om gevraagd, om die vaker te hebben, en toch meteen dikke stress
Denk dat het, zeker met werk, ook een stukje is dat ik dan (irrationeel) bang ben dat mensen "erachter zijn gekomen" dat ik moeite heb met "gewone dingen". Of zo
SusanH schreef:Ik herken veel meer dingen hoor. Maar ik vind het juist in de meeste gevallen een verrijking. Er zitten ook echt wel voordelen aan