LV19952 schreef:Tsja kan er weinig anders van maken.met een ander geslacht kan je in principe niet geboren worden toch?
Jawel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Elisa2 schreef:Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.
Niet mee eens. Ik zou wel degelijk gepikeerd zijn als iemand mij met 'hij' of 'ferdinand' aanspreekt, dat slaat werkelijk waar nergens op.
Urbanus schreef:Elisa2 schreef:
Daar verschillen we dan over van mening.
Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.
Je begrijpt niks van respect. Ik weet oprecht niet of je zit te trollen nu.
Vjestagirl schreef:Je kunt geboren worden met de uiterlijke geslachtskenmerken van een man of een vrouw. Dat is je geslacht. Maar je geslacht is niet hetzelfde als je gender.
"Sekse en geslacht verwijzen vooral naar lichamelijke kenmerken. Gender verwijst ook naar de sociale, culturele en psychologische kenmerken die ermee in verband gebracht worden."
Oftewel: ook als je met een mannelijk geslacht geboren wordt, hoef je geen man te zijn.
Elisa2 schreef:Overigens zeg ik nergens dat als iemand vraagt om rekening te houden met zijn/ haar gevoel dat je dat niet moet doen. Alleen dat als iemand dat niet wil doen om bepaalde eigen redenen dat degene daar ook gewoon recht op heeft. Want die heeft ook recht op zijn/ haar eigen gevoelens.
Elisa2 schreef:Ow nu begrijp ik niets van respect? Misschien moet je even een beetje goed terug lezen? En weer inhoudelijk op de discussie reageren ipv persoonlijk worden?
Elisa2 schreef:Ow nu begrijp ik niets van respect? Misschien moet je even een beetje goed terug lezen? En weer inhoudelijk op de discussie reageren ipv persoonlijk worden?
Brainless schreef:Elisa2 schreef:Als iemand een Hij genoemd wil worden en degene ziet er uit als een Zij dan is het aan de ander om daar wel of niet aan mee te doen, en als degene dat niet wilt om bepaalde redenen dan moet daar ook respect voor zijn. Respect werkt beide kanten op.
Maar als degene tegen jou zegt: joh ik ben een man/hij dan moet dat toch geen probleem zijn?
Shadow0 schreef:Elisa2 schreef:Ow nu begrijp ik niets van respect? Misschien moet je even een beetje goed terug lezen? En weer inhoudelijk op de discussie reageren ipv persoonlijk worden?
Ik snap ook niet wat jij nou precies onder respect lijkt te verstaan, want het gaat alleen maar over wat jij wilt kunnen doen en zeggen. Dat is nou juist niet respectvol, maar egoistisch. Respect gaat over een houding naar iets buiten je. Als jij over de voorkeuren van iemand anders heenwalst, dan toon je geen respect.
Elisa2 schreef:Brainless schreef:Maar als degene tegen jou zegt: joh ik ben een man/hij dan moet dat toch geen probleem zijn?
Voor mij niet, maar er kunnen mensen zijn die daar wel een probleem mee hebben en die hebben ook gewoon recht op hun eigen gevoelens/ mening vind ik.
Ailill schreef:Elisa2 schreef:Okay.
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Dus als ik vind dat jij een koe bent, dan mag ik je ook zo aanspreken?
Suzanne F. schreef:Sellyxx schreef:Ik weet dat veel misschien zullen tolereren wat ik denk en geloof, maar niet zullen accepteren; wanneer acceptatie dus betekent dat je je beeld of mening aanpast. Maar het punt wat ik probeer te maken en waarom ik geloof erbij haal, ik ben wie ik wil zijn daarin, tuurlijk is het fijn als mensen het begrijpen, respecteren etc. Maar ik heb geen bevestiging nodig van anderen die het onzin vinden wat ik geloof. Ik ben daarvan niet afhankelijk.
Ondanks dat ik denk dat het goed is dat er over dit onderwerp gepraat wordt, er meer kennis over komt en ook meer acceptatie/aandacht voor misstanden. Denk ik wel dat we soms in een hele gevoelige “ik voel me gekwetst doordat jij een andere mening hebt dan ik- maatschappij ” terecht komen. En dat gaat verder dan alleen maar de gender-discussie, dat geldt voor veel andere onderwerpen.
Eens. Goed verwoord. Zo voel ik het ook.
Op Bokt kunnen er ook vaak hele grove dingen worden gezegd over het geloof. Soms zelfs dat je eigenlijk niet wijs bent en achterlijk dat je die onzin gelooft. Moet je dit eens doen in een zwarte pieten discussie of in een gendersituatie en je wordt afgemaakt.
Alles is zo gevoelig geworden, je kan echt niks meer zeggen heb ik het idee. Grappen zijn snel grof of rascistisch, alles is maar woke en me too. Je kan amper nog wat zeggen of doen of het kan echt niet. We leven echt in een supersensibele maatschappij tegenwoordig.
Elisa2 schreef:Voor mij niet, maar er kunnen mensen zijn die daar wel een probleem mee hebben en die hebben ook gewoon recht op hun eigen gevoelens/ mening vind ik.
Elisa2 schreef:Ik zou lachen en vragen of degene een brilletje nodig heeft, en als ik Ferdinand ben dan is hij/zij Fred.![]()
![]()
Maar goed, ik zou me dan dus ook niet gekwetst voelen.
Elisa2 schreef:Overigens zeg ik nergens dat als iemand vraagt om rekening te houden met zijn/ haar gevoel dat je dat niet moet doen. Alleen dat als iemand dat niet wil doen om bepaalde eigen redenen dat degene daar ook gewoon recht op heeft. Want die heeft ook recht op zijn/ haar eigen gevoelens.
Galaika schreef:Om zo trots te zeggen dat 'je iedereen accepteert' vind ik dat er veel hier zijn die eigenlijk niet accepteren maar tolereren. Nee, ik hoef geen hele buiging en speech over wie ik ben en dat je dat oké vindt. Ik vraag wel om veilige omgevingen en juiste gebruik van voornaamwoorden, net als dat ik dat doe voor anderen.
Galaika schreef:Ik ben geboren als meisje en heb ook heel lang geprobeerd om vrouw te zijn maar het moment dat ik mijn haar geknipt heb heeft mij compleet veranderd. Ik kan het niet anders uitleggen dan: 'ik keek in de spiegel naar mijn korte haar en zag mezelf voor de eerste keer ooit'. Daarna heb ik nog een jaar lang geprobeerd om gewoon een 'mannelijke lesbian' te zijn maar dat ging gewoon niet. Ik voel, nee, ik weet dat ik geen vrouw ben maar ik ben ook geen man. En dan kan iedereen denken en zeggen dat dat niet bestaat, weet je hoe dat dan klinkt?
Ik weet wie ik ben en ik accepteer mezelf maar ik krijg geen acceptatie terug van wie dan ook in mijn omgeving. Dat doet mij ontzettend veel pijn maar ik moet maar gewoon accepteren dat er op deze wereld geen plaats is voor mij?
Elisa2 schreef:Brainless:
Nee, als je iemand aanspreekt en zegt dat je een vrouw bent en zo aangesproken wilt worden en degene gaat door dan is het inderdaad pest gedrag.
Het is alleen als iemand aangesproken wil worden met paars, zoals bijv. in dit topic aangehaald werd dat je niet overal in mee hoeft te gaan wat buiten de normen ligt als je daar niet achter staat. En wat ik dan vind dat de normen zijn, is gewoon hij/zij, dames en heren. (hoop dat ik het zo begrijpelijk uit leg)
Memories schreef:Elisa2 schreef:Ik zou lachen en vragen of degene een brilletje nodig heeft, en als ik Ferdinand ben dan is hij/zij Fred.![]()
![]()
Maar goed, ik zou me dan dus ook niet gekwetst voelen.
Ik denk dat het ook gewoon lastig is om dit echt te doorvoelen als iets anders dan een grapje of een geinig misverstandje als je je echt geen voorstelling kan maken van hoe het is om je anders te voelen dan hoe je er op het eerste gezicht uitziet.Elisa2 schreef:Overigens zeg ik nergens dat als iemand vraagt om rekening te houden met zijn/ haar gevoel dat je dat niet moet doen. Alleen dat als iemand dat niet wil doen om bepaalde eigen redenen dat degene daar ook gewoon recht op heeft. Want die heeft ook recht op zijn/ haar eigen gevoelens.
Dat is allemaal goed en wel maar ik denk dat je met zo'n instelling ook niet verbaasd moet zijn als je dan ergens niet meer welkom bent of per direct mag vertrekken. Of in een ongunstiger geval een keer de verkeerde treft en een stomp in je gezicht krijgt.
Vjestagirl schreef:Elisa2 schreef:Brainless:
Nee, als je iemand aanspreekt en zegt dat je een vrouw bent en zo aangesproken wilt worden en degene gaat door dan is het inderdaad pest gedrag.
Het is alleen als iemand aangesproken wil worden met paars, zoals bijv. in dit topic aangehaald werd dat je niet overal in mee hoeft te gaan wat buiten de normen ligt als je daar niet achter staat. En wat ik dan vind dat de normen zijn, is gewoon hij/zij, dames en heren. (hoop dat ik het zo begrijpelijk uit leg)
Maar wat jij vindt dat de normen zijn, zijn niet meer de normen. Je kunt een zwart persoon geen neger noemen omdat jij vindt dat dat kan. Je kunt niet in een vergadering zeggen "het enige recht van een vrouw is het aanrecht" omdat jij vindt dat dat kan. En dus kun je iemand die zegt dat ze non-binair zijn niet vertellen dat ze een vrouw zijn omdat jij dat vindt. Zo werkt dat niet. Normen veranderen. Gelukkig maar, anders mochten vrouwen nog steeds niet stemmen, mochten mannen nooit huilen, mochten homo's niet met elkaar trouwen en mochten kinderen geen mening hebben.
Wat je doet is pesten goedpraten.