To smeren of not to smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 06:23

Nee, de tds meet alleen maar deeltjes, dat kan net zo goed alleen kalk zijn die het filter tegen houdt. Echt, tegen de enorme koolstoffilters en de bacterie bakken bij de waterzuivering kan een thuisfilter niet op.

Urbanus

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 07:41

Wat heb je dan aan een thuisfilter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:45

Het kan kalk zijn, of andere zooi. Als je niets doet dan weet je zeker dat je niets extra's tegenhoudt.
Het water smaakt er in ieder geval lekkerder door en dat alleen is het al waard :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:52

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:10

Die waterfilters voor rampen zijn ook echt puur daar voor. Of als backpacker dat je altijd het kraanwater in een land waar je bent kunt drinken. Je kunt er dan overigens net zo goed een waterzuiveringstablet in gooien. Smaakt het water wel naar chloor, maar is wel drinkbaar.

Maar in Nederland is water filteren echt niet nodig. Mijn vader heeft een ontharder. Ja, daar gaat het water anders van smaken, maar het wordt niet gezonder ofzo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:13

Als de thuisfilters echt zouden werken, zouden we dure installaties van de waterschappen niet meer nodig hebben :). Het is een verdienmodel inderdaad. Ik drink ook graag water met mineralen, kalk en natrium heb je nodig voor je lichaam, als je dat allemaal uit het water filtert (want dat kunnen de thuisfilters wel) mis je die essentiële mineralen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:31

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:41

Dank je Urbanus! En prompter, fijne informatie zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:49

Eindconclusie van Keuringsdienst van waarde: filters zijn enkel een voedingsbodem voor bacteriën, zuiveren niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:51

Dat is ongeveer net zo'n simpele conclusie als die van een poosje terug, dat zonnebrandspul onzin zou zijn omdat het verkeerd gebruikt wordt. Of dat het allemaal te lastig is om uit te zoeken dus ik koop wel gewoon dit flesje dat best wel okee zal zijn, want overal is wel wat mis mee.

Zo'n waterkan is ook wel het simpelste thuisfilter dat er is. Er zijn verschillende systemen voor thuisgebruik :) En 2 keer per jaar je koffiezetapparaat ontkalken....? Hier moet dat om de paar weken := Wij hebben ook een huis van meer dan een eeuw oud waarvan je natuurlijk niet exact weet wat voor leidingen er nog onder de grond zitten. Plus dat het water beter smaakt en je gewoon je verstand kan gebruiken bij het gebruik van gefilterd water, je hoeft niet alleen maar in zwart-witte extremen te denken :)*

Maargoed, ieder zijn ding, voor ons heeft het toegevoegde waarde. Voor een ander niet. Helemaal prima hoor. Ik was niet op zoek naar een discussie ofzo := Verder on-topic over zonnebrand zou ik zeggen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 12:30

Je kunt natuurlijk ook zelf het programma even kijken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:35

Natuurlijk is het goed om kritisch te zijn, maar inmiddels kun je de keuringsdienst van waarde ook wel met een korrel zout nemen.
Het is tenslotte infotainment. Het verhaal moet met een paar sappige quotes in 20 minuten passen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 15:46

En de Volkskrant is ook maar een blaadje natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:18

Nouja als jullie er over door willen gaan (niet mij de schuld geven dan := )
Als je er echt graag meer over wilt weten dan is dit nog wel een goede denk ik:
https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/

Die PFAS-achtige stoffen zijn mij wat te risicovol nog qua wat ze er allemaal nog niet over weten, en wij wonen hier toch vlak onder de industrie, paar jaar geleden de alarmklokken geluid over de waterkwaliteit aan deze kant van het land.

In dat stuk (en dit: https://www.drinkwaterplatform.nl/water ... -en-onzin/ ) zeggen ze ook dat de kwaliteit van drinkwater in Nederland heel goed is. Dat de verontreinigingen die er in zitten, nog binnen de gezondheidskundige grenswaarde zitten. Maar ook dat ze eigenlijk niet zo heel zeker zijn of dat wel goed klopt, en tegelijk zeggen ze ook dat we teveel PFAS binnen krijgen. Het komt op mij een beetje over als natte vinger werk waar men nog niet genoeg onderzoek naar heeft gedaan. En daar nog druk mee bezig is.

Citaat:
Moeilijk te zuiveren
Drinkwaterbedrijven willen het liefst geen PFAS in hun drinkwater, maar de stoffen zijn moeilijk te zuiveren met traditionele zuiveringstechnieken. Van der Aa: “Zandfilters halen de deeltjes er nauwelijks uit, met actieve koolfiltratie kun je enkele tientallen procenten verwijderen. Alleen met membraanzuivering, zoals omgekeerde osmose, haal je het overgrote deel PFAS uit het water. Maar dat is wel een dure techniek die veel energie verbruikt. Weinig drinkwaterbedrijven maken dan ook gebruik van membraantechnologie.”

En dat kan je nu juist wel prima doen in je eigen keukenkastje, voor een paar honderd euro heb je zo'n systeem.

Nadeel ervan kan zijn dat je filters verontreinigen omdat je geen onderhoud pleegt / ze niet op tijd vervangt. Maar daar ben je zelf bij. Net zoals bij het goed vastmaken van een autostoeltje of helm, of bij het op de juiste manier smeren / gebruiken van zonnebrandcrème.

Ander nadeel kan zijn dat je zowat alles er uithaalt, dus ook veel mineralen. Maar ook daar ben je zelf bij, die mineralen hoef je niet per-sé via je kraanwater binnen te krijgen. Er zijn zat mensen die zelden of nooit kraanwater drinken. Als je je bewust bent van het verwijderen van mineralen kan je prima in de gaten houden dat je die dan wel op een andere manier binnen krijgt.

Als je het gewoon met gezond verstand toepast dan is het best een fijn idee dat je waarschijnlijk nog heel wat door de waterzuivering "gemiste" dingen er uit filtert. Ook eventuele rommel van wellicht oude / beschadigde ondergrondse drinkwaterleidingen die het water naar je kraan brengen. Echt schoon water is ook wel handig her en der in huis. En zoals gezegd: het smaakt gewoon lekkerder (vind ik, anderen vinden het juist weer van niet, heel persoonlijk).

En het staat je vrij om gefilterd water af te wisselen met gewoon water, dan heb je toch een paar glazen minder potentieel hormoonverstorende stoffen binnen gekregen. Misschien is dat wel net zo veel of weinig effectief als je zonnebrand producten even goed checken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-05-23 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:20

Neuh, ik geloof niet in sprookjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:23

Ieder zijn ding :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:48

Ik denk dat het verschil in water en kwaliteit in Nederland al behoorlijk verschilt waar je woont en uit welk waterwingebied je water krijgt. Het water hier (Drenthe) vind ik persoonlijk stukken lekkerder dan in Zuid-Holland. Ook hoor je mensen op andere plaatsen veel vaker over het ontkalken dan waar ik tegenaanloop. Dus een 'algehele kwaliteit van Nederlands drinkwater'... Ik denk dat er echt wel regionale verschillen tussen zitten.

En een filter: Als het goed is maak je een filter ook regelmatig schoon ter voorkoming van....

Nav een discussie eerder heb ik even zitten speuren bij mijn waterschap wat zij delen over waterwinning en (drink)waterkwaliteit. En moet zeggen dat dat echt zoeken is bij hen. Veelal over dijkjesherstel, meanderherstel etc. Dus hoe het lokaal hier zit qua waterkwaliteit en watervervuiling: ik durf dat eigenlijk niet zo te zeggen. Een klein stukje agrarisch wel, maar qua huishoudelijke vervuiling (incluis microplastic) is niet te vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:53

Ik ben een simpel mens, geef me een sauvignon en een chardonnay en ik kan blind aanwijzen wat wat is maar water is water voor mij. Of het uit Alkmaar, Londen of een fles komt. Ik proef geen verschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:13

Drents water is echt lekker ja :j Ik weet niet of het per regio nog verschilt, maar wij waren vorige zomer in Drenthe en voor we terug naar huis gingen, heb ik onze in die vakantie leeggedronken flessen nog gevuld met water uit de kraan daar :D Echt prima spulletje!

Het kraanwater hier thuis vind ik prima te drinken. Maar gezuiverd toch lekkerder, verfrissender ofzo :=
Bij mijn schoonmoeder vind ik het kraanwater ronduit smerig.... er zit soms echt ontzettend veel verschil in :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:11

Haha ik proef wel verschil in water, maar het speelt geen hoofdrol in mijn leven. Pmarena, gewoon dat filter blijven gebruiken, hou alleen in je achterhoofd dat het mogelijk niet alle schadelijke stoffen kan weg vangen. Maar ik zou zeker de leidingen in je huis checken en als ze nog van lood zijn vervangen, want met name voor kinderen kan lood erg schadelijk zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:58

Ik proef ook zeker verschil. In Malta is het drinkwater echt smerig, maar je wordt er niet ziek van. Op Bonaire en Curacao proef je echt chloor.
Sommige oppervlaktewateren smaken helemaal niet verkeerd als je een slok binnenkrijgt, een beetje een grondsmaak, maar dan minimaal. Je zou zeggen dat dat heel smerig is, maar dat valt dus mee. Vinkeveen of de Nionplas zijn voorbeelden. Maar er zijn ook plassen waar je dan echt niet blij wordt van die per ongelukke slok. ;)

Overigens heb ik een 1 liter waterkoker gekocht voor vakantie, en dat ding stinkt chemisch. Al 2 keer een liter water gekookt, maar het meurt echt. Heb het idee dat het water er ook naar gaat smaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:49

Oh wat balen van die waterkoker, raar zeg :? Heeft die een kunststof binnenkant ofzo die dat veroorzaakt?

Prompter: ja we hebben het filter heel bewust geïnstalleerd dus geen enkele reden om hem niet gewoon met goed verstand te blijven gebruiken, ik lees hier niets dat ik nog niet wist :+ Slechte leidingen in huis hebben we uiteraard al direct na aankoop vervangen, jaren voordat die kleine er was. Maar je weet natuurlijk niet wat er verder nog onder de grond loopt, kan moeilijk de straat open gaan breken := Maar ik ga er vanuit dat het ouwe zooi is net zoals de rest van de aansluitingen stukjes antiek zijn... (waren)

Voor ons voldoende redenen in ieder geval om voor de gemoedsrust (en gewoon betere smaak) een dubbele kraan te nemen. Een ander kiest voor een Quooker als 2e kraantje (nutteloos in onze ogen, ideaal voor een ander) en wij voor gefilterd water als 2e kraantje :P

Met zonnebrandcreme en ander spul let ik ook op, denk dat ons meest chemische spul de badschuim en douche-gel zijn enzo, die je dan her en der als cadeau krijgt weet je wel.... daar is niet doorheen te komen joh, zitten nog spul weg te werken van jaren geleden :=

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:16

Om het weer even een beetje on-topic te brengen, ik vond deze handige lijst van EWG — veilige zonnebrand producten. Ik denk dat ze hier alleen naar hormoonverstorende en kankerverwekkende ingrediënten hebben gekeken, en minder naar bijvoorbeeld microplastics. Misschien hebben jullie er iets aan!

https://www.ewg.org/sunscreen/best-suns ... unscreens/

Ik werk aan een lijstje (nou… LIJST) onveilige zonnefilters zodat ik zelf makkelijker een ingrediëntenlijst kan lezen zonder steeds te moeten googelen. Als deze af is plemp ik hem hier neer!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:17

Dat zou heel fijn zijn Eapy want het is toch een hele uitzoekerij :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:23

Daarom gaf ik de EWG tip eerder in het topic, die maken er al jaren echt flink werk van met hun zonnebrand overzichten +:)+