Nouja als jullie er over door willen gaan (niet mij de schuld geven dan
)
Als je er echt graag meer over wilt weten dan is dit nog wel een goede denk ik:
https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/
Die PFAS-achtige stoffen zijn mij wat te risicovol nog qua wat ze er allemaal nog niet over weten, en wij wonen hier toch vlak onder de industrie, paar jaar geleden de alarmklokken geluid over de waterkwaliteit aan deze kant van het land.
In dat stuk (en dit: https://www.drinkwaterplatform.nl/water ... -en-onzin/ ) zeggen ze ook dat de kwaliteit van drinkwater in Nederland heel goed is. Dat de verontreinigingen die er in zitten, nog binnen de gezondheidskundige grenswaarde zitten. Maar ook dat ze eigenlijk niet zo heel zeker zijn of dat wel goed klopt, en tegelijk zeggen ze ook dat we teveel PFAS binnen krijgen. Het komt op mij een beetje over als natte vinger werk waar men nog niet genoeg onderzoek naar heeft gedaan. En daar nog druk mee bezig is.
Citaat:
Moeilijk te zuiveren
Drinkwaterbedrijven willen het liefst geen PFAS in hun drinkwater, maar de stoffen zijn moeilijk te zuiveren met traditionele zuiveringstechnieken. Van der Aa: “Zandfilters halen de deeltjes er nauwelijks uit, met actieve koolfiltratie kun je enkele tientallen procenten verwijderen. Alleen met membraanzuivering, zoals omgekeerde osmose, haal je het overgrote deel PFAS uit het water. Maar dat is wel een dure techniek die veel energie verbruikt. Weinig drinkwaterbedrijven maken dan ook gebruik van membraantechnologie.”
En dat kan je nu juist wel prima doen in je eigen keukenkastje, voor een paar honderd euro heb je zo'n systeem.
Nadeel ervan kan zijn dat je filters verontreinigen omdat je geen onderhoud pleegt / ze niet op tijd vervangt. Maar daar ben je zelf bij. Net zoals bij het goed vastmaken van een autostoeltje of helm, of bij het op de juiste manier smeren / gebruiken van zonnebrandcrème.
Ander nadeel kan zijn dat je zowat alles er uithaalt, dus ook veel mineralen. Maar ook daar ben je zelf bij, die mineralen hoef je niet per-sé via je kraanwater binnen te krijgen. Er zijn zat mensen die zelden of nooit kraanwater drinken. Als je je bewust bent van het verwijderen van mineralen kan je prima in de gaten houden dat je die dan wel op een andere manier binnen krijgt.
Als je het gewoon met gezond verstand toepast dan is het best een fijn idee dat je waarschijnlijk nog heel wat door de waterzuivering "gemiste" dingen er uit filtert. Ook eventuele rommel van wellicht oude / beschadigde ondergrondse drinkwaterleidingen die het water naar je kraan brengen. Echt schoon water is ook wel handig her en der in huis. En zoals gezegd: het smaakt gewoon lekkerder (vind ik, anderen vinden het juist weer van niet, heel persoonlijk).
En het staat je vrij om gefilterd water af te wisselen met gewoon water, dan heb je toch een paar glazen minder potentieel hormoonverstorende stoffen binnen gekregen. Misschien is dat wel net zo veel of weinig effectief als je zonnebrand producten even goed checken
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-05-23 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt