Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:22

Nou ik vind het maar stom die hele overgang. Ik ben kilo's aangekomen terwijl ik niets anders doe of eet en daar baal ik flink van. Ben nu een paar weken met hormoon behandeling bezig maar merk nog weinig. Wil te snel denk ik maar goed ik heb in ieder geval veel minder last van stijfheid en rusteloze benen en dat is wel heel fijn.

Mijn eetpatroon bestaat voornamelijk uit eiwitten dankzij een GBP 8 jaar geleden maar desondanks ben ik gewoon aangekomen helaas.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:44

Dat aankomen kan ik over meepraten, maar ik probeer mij er niet aan te ergeren.
Ik ben altijd een latje geweest en nu heb ik tenminste normale benen, maar helaas wel veel vet rond mijn buik.
Ik probeer er wel aan te werken, maar ik hou ook lekker eten dus dat is lastig.
Maar je leeft maar 1 keer en ik weet dat het zo over kan zijn dus ik probeer er wel gewoon van te genieten.

Waar ik wel van baal is dat ik na 4 maanden toch weer omgesteld ben geworden :(.
Ben verdorie 52 wanneer houdt het eens op. %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 23:53

52 is niet specifiek laat toch?
Rond de 51 is gemiddeld en kan rustig doorlopen tot 60.

Het niet ergeren aan buikvet lijkt me heel moeilijk dus respect voor je instelling _/-\o_

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:27

Mungbean schreef:
52 is niet specifiek laat toch?
Rond de 51 is gemiddeld en kan rustig doorlopen tot 60.

Het niet ergeren aan buikvet lijkt me heel moeilijk dus respect voor je instelling _/-\o_

Lekker vooruitzicht op mijn 41e en al in de overgang -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:10

DE overgang is maar 1 dag, namelijk de dag dat je exact 12 maanden niet meer ongesteld bent geweest.
(Dat is een extreem onwetenschappelijk definitie trouwens, ik vind het hoog tijd voor een wat zinvolle definitie als ik eerlijk ben.)
Hoe lang die tijd eromheen is, is heel verschillend.
Het gemiddelde voor HET moment is bij 51 met variatie tussen ongeveer 45-60.
Echter kun je dan al jaren een onregelmatige cyus hebben en andere klachten.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:43

Hier ook in de overgang ,maar ik ben aan de hormonen begonnen .
Ik had 8 opvliegers in een uur ,kon niet meer functioneren , sliep niet meer .
Heb van alles geprobeerd , overgangsconsulente, canglion stallatum blokkade.
Ik mag eigenlijk geen hormonen vanwege borstkanker maar het was een hel

Er is inmiddels een nieuw middel op de markt wat inmiddels vrij is gegeven.
Morgen afspraak met gynocoog of ik zo ja en hoe over mag stappen.
Dit middel is hormoonvrij .

Veoza is de naam ,helaas maar 1 maand vergoed , en anders vijftig euro in de maand .
Maar mocht dit iets voor mij zijn heb ik het graag voor over .

Als jullie willen kan ik jullie op de hoogte houden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:48

Ik ben benieuwd naar je ervaringen over Veoza, ik heb er nog niet eerder over gehoord.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 19:20

Daar ben ik ook benieuwd naar! Hou je ons op de hoogte?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:50

Silly1972 schreef:
Dat aankomen kan ik over meepraten, maar ik probeer mij er niet aan te ergeren.
Ik ben altijd een latje geweest en nu heb ik tenminste normale benen, maar helaas wel veel vet rond mijn buik.
Ik probeer er wel aan te werken, maar ik hou ook lekker eten dus dat is lastig.
Maar je leeft maar 1 keer en ik weet dat het zo over kan zijn dus ik probeer er wel gewoon van te genieten.

Waar ik wel van baal is dat ik na 4 maanden toch weer omgesteld ben geworden :(.
Ben verdorie 52 wanneer houdt het eens op. %)

Hier 11 jaar geen bloedingen gehad en vandaag ineens, tijdens één van de vier stopweken dit jaar... Hele rare gewaarwording (en irritant, want wat was ik blij dat ik daar geen last meer van had). Mijn man denkt dat het te maken heeft met de afbouw van de andere medicatie. Zou me niets verbazen, aangezien ik momenteel geestelijk en lichamelijk behoorlijk door de mangel ga door de onttrekkingsverschijnselen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:55

Och jee na 11 jaar, lijkt mij inderdaad een hele vreemde gewaarwording.
Heb je daarbij ook nog de normale ongesteldheidsklachten? Of zijn die weer anders?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:28

Totaal geen klachten, ik ging naar het toilet en ineens was het een Gaza-gebied. Heel bizar. Het heeft een volle dag geduurd en was vanmorgen weer over. Heb van zaterdag op zondag wel enórm liggen zweten in bed, maar vannacht weer nergens last van.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:32

Ik ben ook benieuwd naar je ervaring met Veoza Colette. Het is hormoonvrij en wil dit zelf eigenlijk ook graag proberen. Jammer dat het niet vergoed wordt. :(

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:53

Ik ga deze week starten met veoza.
Het komt op 62.50 per maand.
Over twee maanden weer overleg over het resultaat , recenties zijn veelbelovend.
Ik houd jullie op de hoogte

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:34

Ben heel benieuwd. Succes, ik hoop dat het helpt voor je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:47

colette40 schreef:
Ik ga deze week starten met veoza.
Het komt op 62.50 per maand.
Over twee maanden weer overleg over het resultaat , recenties zijn veelbelovend.
Ik houd jullie op de hoogte

Ik ben ook benieuwd, mijn moeder heeft weer opvliegers ivm hormoonremmers. Wellicht wat voor haar alhoewel het officieel nog niet toegelaten is on combinatie daarmee.

Overigens ook weer fascinerend hoe uit het het onderzoek tevens komt hoe goed placebo werkt.
Dat staat er welliswaar los van, maar dat blijft interessant. Dat betekend waarschijnlijk dat er voor veel vrouwens ook nog winst te halen is op puur psychogische ondersteuning.

„After 12 weeks of treatment, the average reduction was 63% for women taking Veoza 45 mg, and 40% for women on placebo.“
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/veoza

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:12

Ja placebo effect kan heel sterk zijn. Ook zelfs als je weet dat het een placebo is.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 04:07

Hoi,

Ik slik nu ruim twee weken Veoza
IIg geen last van bijwerkingen

Ik heb het wel wat warmer maar tis zeker tot nu toe heel draggbaar.
Beter dan hormonen nemen ,zeker in mijn geval.
Geen drijfnatte buien

Hormonen had ik wat minder warmte klachten, maar tot nu toe blijf ik hier mee door gaan

Groetjes

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:11

viphorse schreef:
Ik zit nu in mijn pilloze stopweek morgen avond begin ik weer maar ongesteldheid is bijna niks meer maar waar ik wel last van heb is nu voor de derde dag op rij migraine . Iets wat ik echt in geen jaar meer heb gehad ook tijdens de pil niet . Ik ga even afwachten of het deze week mindert als ik de pil weer ga slikken.

Hoe is dit verder gegaan bij jou?
Ik slik al sinds jonge puberteit de pil vanwege heftige acne. Ben nu begin 40 en wil er eigenlijk mee gaan stoppen. Heb nog wel acne en helpt natuurlijk ook als anticonceptie....maar vind het pilgebruik op deze leeftijd wel een risico.

Ik heb de pil vaak doorgeslikt. Laatste stopweek was een halfjaar terug en toen nauwelijks bloeding.
Nu alweer op dag 6 van mijn stopweek.
Heb nu al 3 dagen gierende hoofdpijn en geen enkele pijnstiller helpt.
Nauwelijks bloedverlies, hooguit bij het afvegen na plassen sochtends iets, maar verder niks.
Normaal gesproken ook veel buikkramp tijdens de stopweek,maar nu niet.
Zou ik in de overgang raken? (Nee, test zegt niet zwanger te zijn)

Ik herken mij in jouw bericht en ben benieuwd hoe het nu met jou gaat?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 14:51

2 jaar geleden dat ik dit topic opende. Deze maand voor het eerst niet meer ongesteld geworden. Weer een stapje verder. Ben benieuwd of het volgende maand wel weer terug komt. Ik weet dat het vanaf nu steeds vaker zal gaan gebeuren.
Verder voel ik me prima. Ik heb alleen erg veel last van hartkloppingen. Ik wil dat toch een keer bespreken bij de huisarts.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:57

veneri schreef:
viphorse schreef:
Ik zit nu in mijn pilloze stopweek morgen avond begin ik weer maar ongesteldheid is bijna niks meer maar waar ik wel last van heb is nu voor de derde dag op rij migraine . Iets wat ik echt in geen jaar meer heb gehad ook tijdens de pil niet . Ik ga even afwachten of het deze week mindert als ik de pil weer ga slikken.

Hoe is dit verder gegaan bij jou?
Ik slik al sinds jonge puberteit de pil vanwege heftige acne. Ben nu begin 40 en wil er eigenlijk mee gaan stoppen. Heb nog wel acne en helpt natuurlijk ook als anticonceptie....maar vind het pilgebruik op deze leeftijd wel een risico.

Ik heb de pil vaak doorgeslikt. Laatste stopweek was een halfjaar terug en toen nauwelijks bloeding.
Nu alweer op dag 6 van mijn stopweek.
Heb nu al 3 dagen gierende hoofdpijn en geen enkele pijnstiller helpt.

Nauwelijks bloedverlies, hooguit bij het afvegen na plassen sochtends iets, maar verder niks.
Normaal gesproken ook veel buikkramp tijdens de stopweek,maar nu niet.
Zou ik in de overgang raken? (Nee, test zegt niet zwanger te zijn)

Ik herken mij in jouw bericht en ben benieuwd hoe het nu met jou gaat?

Ik pb je even

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:21

Mungbean schreef:
DE overgang is maar 1 dag, namelijk de dag dat je exact 12 maanden niet meer ongesteld bent geweest.
(Dat is een extreem onwetenschappelijk definitie trouwens, ik vind het hoog tijd voor een wat zinvolle definitie als ik eerlijk ben.)
Hoe lang die tijd eromheen is, is heel verschillend.
Het gemiddelde voor HET moment is bij 51 met variatie tussen ongeveer 45-60.
Echter kun je dan al jaren een onregelmatige cyus hebben en andere klachten.

De menopauze is maar 1 dag, nl de dag van je laatste menstruatie. Dat weet je meestal pas een jaar later, dat het de laatste was. De hele overgang bestaat uit peri-menopauze, waarin je hormonen gaan schommelen, menstruatie onregelmatiger wordt etc, dan menopauze gevolgd door post-menopauze.

Ik zit er ook vol in intussen. Op vliegers had ik al wel nu en dan, maar bleven op de pil nog wel beperkt. Alleen in 2023 een periode van geen pil gebruik om te kijken hoe mijn cyclus op gang zou komen, had ik ze echt mega. Toen kreeg ik de tip isoflavonen te gaan slikken. Dat is een natuurlijk stofje uit soja. Mijn menstruatie, die na 3 maanden (normaal bij een periode stoppen was 'ie altijd gelijk weer regelmatig) weer kwam was nu mega zwaar en veel langer, dus toch weer terug gegaan op de pil.

De afgelopen 4-5 is echter ook mijn slapen steeds slechter geworden. Slecht inslapen, niet doorslapen, tig keer eruit om te plassen. Nooit de link met de overgang gelegd tot min zangdocente eens vroeg naar mijn leeftijd (ik oog een stuk jongen kennelijk) en zei dat het wel eens bij de overgang zou kunnen horen. Zij had ook zulke slaapproblemen gehad en na de start met HST zag ze heel veel verbetering.

Dat was afgelopen oktober en in februari kon ik eindelijk terecht bij Karmenta, waar een overgangspoli zit. Ik ben van de pil rechtstreeks overgestapt op HST en dan niet cyclisch, maar gewoon elke dag en merkte in elk geval qua slapen al heel snel verbetering. Niet dat ik alweer barst van de energie, daar speelt nog wel wat meer mee. Ik dook wel gelijk in een onttrekkingsbloeding, dus nu is het zien hoe zich dat gaat ontwikkelen de komende tijd. Enige bijwerking die heb, is enige vertraging in mijn stoelgang.

Daar had ik voordat het hele gedoe van de overgang ook last van, mede door medicijngebruik en dus jaren movicolon gebruikt. Tot de overgang kwam, achteraf gezien, en de movicolon de boel in overdrive zette. Daar ben ik toen dus mee gestopt en nu is dat weer opgestart, want de medicijnen slik ik ng steeds en kan ik ook niet mee stoppen. Maar goed, als dat het ergste is, dan kan ik het wel hebben. We gaan het zien.

@veneri, het schijnt dat pilgebruik na je 50ste riskanter wordt. Bij HST doen ze ook nog wel een mirena als anti-conceptie ipv orale progesteron. Dan zit je wel weer op een synthetische variant, maar ik meen wel lager gedoseerd dan de pil. Die optie werd mij aangeboden als mijn menstruatie zou blijven emmeren op bio-identieke HST. Om te kunnen prikken op hormonen moet je een maand of 3 pilvrij zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:48

Je hebt gelijk inderdaad, in het Engels heb je daar eigenlijk geen goed vervangend woord voor (Overgang vs menopauze)

Inmiddels merk ik dat ik onregelmatig ben geworden en vaker last heb van wisselende stemmingen. Met regelmatig salie blaadjes eten lijkt het voor nu nog onder controle al is dat mogenlijk gewoon placebo.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:07

Nee, in het Engels gebruiken ze echt peri-menopause, menopause en post-menopause en hebben ze niet een term om het geheel te duiden. Menopausel misschien op z'n best.

Bij Karmenta werken ze met de greenscale vragenlijst en daar scoorde ik in de hoogste klasse, dus er was duidelijk het nodige aan de hand. Maar het niet fatsoenlijk kunnen slapen, versterkte ook een hoop van de klachten. Maar idd, snel geïrriteerd of juist snel emotioneel, kort lontje, of juist een depri gevoel, het kan er allemaal bij horen.

Ze hebben in het patientenportaal, waar je alleen via inlog bij kunt, ook een handig plaatje van de hele overgang met de verschillende fasen en wat er met je hormonen gebeurt:
Afbeelding

Perimenopauze: eierstokken gaan minder oestrogeen aanmaken, dit heeft invloed op de menstruatie (onregelmatig, zwaarder en/of langer, andere overgangsklachten zoals opvliegers, stemmingswisselingen, hoofdpijn etc)
Menopausze: laatste menstruatie
Post-menopauze: eierstokken maken bijna geen hormonen meer aan, hormoonspiegels stabiliseren doorgaans, maar overgangsklachten kunnen nog blijven aanhouden.

Overgang in z'n geheel kan 2 tot 10 jaar duren en de leeftijden zijn uiteraard richttijden. Mijn slechte slapen begon echt al voor mijn 47ste de opvliegers en het nachtzweten ook bij vlagen.

Overigens hebben vriendinnen en andere vrouwen om me heen allemaal doodleuk geroepen dat de degene dit het hele gebeuren van menstruatie en overgang heeft bedeacht, vast een man moet zijn geweest, zoals zoveel dingen die voor vrouwen zijn uitgevonden, maar niet goed werken :D . Het had vast ook met een stuk minder ellende gekund! :+

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:42

Ik schop dit topic omhoog :)
Ik ga ook met HST beginnen o.a. tegen de opvliegers. Ik hoop dat ik weer normaal kan gaan slapen en dat mijn gewrichten ook minder problemen gaan geven, zodat ik weer kan gaan sporten. Maar geen opvliegers zou al een mooi resultaat zijn!

Het is een zoektocht geweest naar een combinatie zonder lactose en soja en liefst bio-identieke hormonen. De apotheker heeft uiteindelijk een combinatiepil gevonden met bio-identieke oestradiol en bio-identieke progesteron: Bijuva 1mg/100 mg

Ik ben heel blij dat ze die gevonden heeft. Fingers crossed dat ze doen wat ze moeten doen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:07

Fijn dat je het deelt. Er zijn trouwens met GLP1 - medicatie ook goede verhalen met betrekking tot de overgang. Schijnt overgangsverschijnselen en zelfs PCOS klachten te verminderen.