Zorgverzekering 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:30

Slmt9 schreef:
verootjoo schreef:
Dan lijkt het me een erg slechte deal :? 400 besparen om 500€ extra te betalen. Of kom je niet aan €885?

Nope, alles valt zo goed als onder basis + aanvullend.

Je eigen risico wordt gerekend over de basisverzekering hè…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:36

Oeps, ik bedoelde idd dat ik alles uit aanvullend haal.

De medicatie die ik jaarlijks gebruik kom ik ook niet boven de max 200,- op jaarbasis. Dus dan kan ik toch net zo goed tot 885,- doen? Of mis ik iets? Als ik tot 885,- doe scheelt me dat 180,- premie.

Mijn man komt al jarenlang niet aan zn eigen risico.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:45

Ik zit al jaren bij anderzorg. Maar wil misschien overstappen.
Ga volgend jaar van 125 naar 140 euro per maand. Voor basis plus fysio (4 behandelingen)

Heb geen tandarts verzekering, daar kom ik toch maar eens per 3 jaar
Fysio vind ik wel fijn omdat ik soms last van mijn rug heb.

En eigen risico, pff zo lastig. Ik had altijd minimaal staan, toen een keer op max gezet. En net dat jaar ging ik met mijn paard onderuit en brak mijn sleutelbeen. Kon ik bijna 1000 euro gaan betalen. Eerste keer ooit dat ik echt iets serieus opliep.

Dus voelt een beetje als karma afroepen als ik 'm weer hoog ga zetten. Durf het niet goed.

Maar over andere kant wil ik geen 140 in de maand kwijt zijn. Met alle extra kosten zoals de gasrekening etc.
Blijft er nu eind van de maand al niet veel meer over.

Jaar geleden konden we einde van de maand zo'n 500 tot 800 per maand wegleggen.
Nu is dat met geluk een keer 200 euro.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:56

Slmt9 schreef:
Oeps, ik bedoelde idd dat ik alles uit aanvullend haal.

De medicatie die ik jaarlijks gebruik kom ik ook niet boven de max 200,- op jaarbasis. Dus dan kan ik toch net zo goed tot 885,- doen? Of mis ik iets? Als ik tot 885,- doe scheelt me dat 180,- premie.

Mijn man komt al jarenlang niet aan zn eigen risico.

Wij durven het niet meer hoor.. ik werd onverwacht ziek, werd opgenomen en kreeg (veel) medicatie mee. Binnen 2 weken was ik door mijn ER heen.

Collega van mijn man.. hij en zijn partner hadden het hoogste ER die kon, kregen een ongeval en kwamen daardoor wel in problemen.

Muurp

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:01

Hier inmiddels over naar een nieuwe verzekering, met name omdat collectiviteit via werk wegviel zou het me wel het een en ander schelen.

Uiteindelijk om 40 euro in de maand minder uit gekomen dan nu :) Best tevreden over. En dan heb ik nog wel fysio, tand, anticonceptie en reisverzekering erbij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:40

Ik ben in januari of februari al door ER heen := Ligt eraan wanneer ik medicatie bestel. Zelfs zonder die medicatie zou ik ER niet durven te verhogen met chronische ziekte, elk jaar komen er toch wel weer nieuwe kosten. En helaas ook elk jaar meer wat ik zelf moet gaan betalen of mee moet stoppen omdat het daardoor te duur wordt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:48

Dan moet je het uiteraard ook niet doen.

Maar als je het als buffer achter de hand hebt en je verwacht normaal gezien geen kosten dan kan het interessant zijn om je eigen risico te verhogen. Een ongeluk oid is nooit te voorzien natuurlijk, maar daarom spaar je dus zelf voor dat verschil. Kun je het verschil niet zelf ophoesten, dan niet doen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 23:22

Eigen risico is eigen keuze.

Maar grof bekeken scheelt het €260

€385 euro ben je sowieso kwijt.
Stel je zet hem maximaal. Dan betaal je €885

Dat verschil is (885-385) 500 euro.
Je krijgt ook grofweg )20 per maand korting op je premie. (12 x 20) = 240
500-240 is 260. Dat is het risico waar je het over hebt (mits je die 20 euro korting achter de hand houdt.

Heb je niks, dan houd je 240 euro extra over.
Heb je veel, dan kost het je €885. Maar dat is dus eigenlijk maar €260 euro meer (885-385-240). Oftewel een kleine €22 per maand.

Als je twijfelt kun je je eigen risico gespreid betalen. Meestal in 10 maanden van februari tm november.

En vergeet niet dat je meestal je zorgverzekering vooruit betaalt. Dus in december betaal je voor januari. Als je overstapt moet je even je rekening in de gaten houden. Want als dat het geval is dan wordt in januari twee keer afgeschreven, maar krijg je ook het teveel betaalde van je oude zv terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:05

Ik kreeg nog een mail uit verrassende hoek. Een motorverzekeraar is een samenwerking aangegaan met aevitea wat uiteindelijk best scheelt. Mogelijk 20 euro per maand zelfs :oo daar duik ik van de week even in om goed uit te zoeken en na te bellen :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:04

Kan je wat meer informatie geven? Welke motor verzekeraar betreft dat? Ik ben niet van plan om over te stappen, maar dit klinkt dan weer net interessant genoeg om er even naar te willen kijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:26

Combimotors stuurde die mail. :j Ze hebben ook een gratis stukje aanvulling fysio na een motorongeval, motorbrillen ook als je brilaanvulling hebt en nog iets in het buitenland bij ongevallen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:43

Is er iemand die mij kan helpen, want ik kom er niet helemaal uit.
Ik wil me graag aanvullend verzekeren voor mijn aankomende bevalling. Het gaat dan om poliklinisch bevallen en de eigen bijdrage daarvan als ook de eigen bijdrage van de kraamzorg.

Nu lees ik de voorwaarden en ik kom er niet helemaal uit of ik het wel goed lees. Het gaat mij er dus om dat als ik me aanvullend verzeker ik geen eigen bijdrage meer heb.

Als er iemand is die met me mee wil kijken? Mag via PB.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:51

Mellow schreef:
Is er iemand die mij kan helpen, want ik kom er niet helemaal uit.
Ik wil me graag aanvullend verzekeren voor mijn aankomende bevalling. Het gaat dan om poliklinisch bevallen en de eigen bijdrage daarvan als ook de eigen bijdrage van de kraamzorg.

Nu lees ik de voorwaarden en ik kom er niet helemaal uit of ik het wel goed lees. Het gaat mij er dus om dat als ik me aanvullend verzeker ik geen eigen bijdrage meer heb.

Als er iemand is die met me mee wil kijken? Mag via PB.

Ik kom in dezelfde zoektocht uit op ditzo met de eenvoudigste aanvullende verzekering.
Als je specifiek iets wilt weten mag dat ook via pb.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:28

Mandy_89 schreef:
Ik zit al jaren bij anderzorg. Maar wil misschien overstappen.
Ga volgend jaar van 125 naar 140 euro per maand. Voor basis plus fysio (4 behandelingen)

Heb geen tandarts verzekering, daar kom ik toch maar eens per 3 jaar
Fysio vind ik wel fijn omdat ik soms last van mijn rug heb.

En eigen risico, pff zo lastig. Ik had altijd minimaal staan, toen een keer op max gezet. En net dat jaar ging ik met mijn paard onderuit en brak mijn sleutelbeen. Kon ik bijna 1000 euro gaan betalen. Eerste keer ooit dat ik echt iets serieus opliep.

Dus voelt een beetje als karma afroepen als ik 'm weer hoog ga zetten. Durf het niet goed.

Maar over andere kant wil ik geen 140 in de maand kwijt zijn. Met alle extra kosten zoals de gasrekening etc.
Blijft er nu eind van de maand al niet veel meer over.

Jaar geleden konden we einde van de maand zo'n 500 tot 800 per maand wegleggen.
Nu is dat met geluk een keer 200 euro.

Ik hen exact hetzelfde pakket en dezelfde verzekering. Ik ga nu naar Ditzo €132,45 voor 3 fysio en verder niks. Eigen risico laat ik standaard op 358 staan.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:40

Luxorvalkje schreef:
Eigen risico is eigen keuze.

Maar grof bekeken scheelt het €260

€385 euro ben je sowieso kwijt.
Stel je zet hem maximaal. Dan betaal je €885

Dat verschil is (885-385) 500 euro.
Je krijgt ook grofweg )20 per maand korting op je premie. (12 x 20) = 240
500-240 is 260. Dat is het risico waar je het over hebt (mits je die 20 euro korting achter de hand houdt.

Heb je niks, dan houd je 240 euro extra over.
Heb je veel, dan kost het je €885. Maar dat is dus eigenlijk maar €260 euro meer (885-385-240). Oftewel een kleine €22 per maand.

Als je twijfelt kun je je eigen risico gespreid betalen. Meestal in 10 maanden van februari tm november.

En vergeet niet dat je meestal je zorgverzekering vooruit betaalt. Dus in december betaal je voor januari. Als je overstapt moet je even je rekening in de gaten houden. Want als dat het geval is dan wordt in januari twee keer afgeschreven, maar krijg je ook het teveel betaalde van je oude zv terug.

Precies, dat is de rekensom met daarbij 1 aanvulling: mocht je hem op maximaal zetten én de kosten hebben dan moet je dat wel kunnen betalen natuurlijk (gespreid of in 1x) en er geen slapeloze nachten van hoeven te hebben.

Zelf kom ik met mijn medicatie per jaar uit op nog geen €200,-, heb het eigen risico al jarenlang op maximaal staan en 1x 'pech' gehad en het ook daadwerkelijk moeten betalen, maar toen had ik de jaren ervoor bespaard, en apart gezet dat dat dan ook geen probleem is. Maar ik weet dat niet iedereen er zo mee om kan gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:52

Ik ga de 2e helft van december vergelijken. Nu zijn er nog te veel contracten niet rond.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:24

Vorig jaar waren in februari ook nog lang niet alle contracten rond.

Ik heb dit jaar 18 keer de fysio gezien en 7 keer de osteopaat.

Vooral die eerste hakt erin qua kosten. Van nr 2 weet ik dat ik een deel terug krijg, dus daar houd ik rekening mee. Verbruikt eigen risico is €39.

Ik zoek een aanvullende verzekering die dus (veel) fysio vergoed. Eigen bijdrage is geen probleem, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Mijn lijf zit los in elkaar, maar helaas staat dat niet op de lijst met chronische ziekten.

Eigenlijk kom ik overal bij de duurste of op-een-na-duurste optie uit.

Wie heeft er een tip?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:32

DSW. Niet de goedkoopste (av top ergens rond 180 p/m), maar de best betaalbare met voldoende fysio (27) die ik heb kunnen vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:49

Mag ik brutaal zijn en vragen wat jouw aandoening is? Mijn ziekte staat niet zelf op de lijst, maar valt onder een andere benaming die er wel op staat. Ik krijg dus vanuit de basisverzekering in principe 2 keer per week fysio vergoed. Als ik het aanvraag zelfs 3 keer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:15

Luxorvalkje schreef:
Vorig jaar waren in februari ook nog lang niet alle contracten rond.

Ik heb dit jaar 18 keer de fysio gezien en 7 keer de osteopaat.

Vooral die eerste hakt erin qua kosten. Van nr 2 weet ik dat ik een deel terug krijg, dus daar houd ik rekening mee. Verbruikt eigen risico is €39.

Ik zoek een aanvullende verzekering die dus (veel) fysio vergoed. Eigen bijdrage is geen probleem, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Mijn lijf zit los in elkaar, maar helaas staat dat niet op de lijst met chronische ziekten.

Eigenlijk kom ik overal bij de duurste of op-een-na-duurste optie uit.

Wie heeft er een tip?

Misschien eerst handig om bij je fysio na te vragen bij wie ze een contract heeft.
Mijn fysio zit nog maar bij 3 verzekeraars, dus dan weet je ook gelijk welke keuze je hebt.

Wij zijn naar Menzis gegaan. Derde aanvullende pakket. Is met 20 fysio en 500,- (40,- per dag vergoed) alternatief. Wellicht valt de osteopaat hieronder?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:17

MyWishMax schreef:
Mag ik brutaal zijn en vragen wat jouw aandoening is? Mijn ziekte staat niet zelf op de lijst, maar valt onder een andere benaming die er wel op staat. Ik krijg dus vanuit de basisverzekering in principe 2 keer per week fysio vergoed. Als ik het aanvraag zelfs 3 keer.

Ik ben gewoon hypermobiel. Niks aan te doen. Maar daardoor kan het helaas voorkomen dat ik soms een beweging maak die negatief uit pakt. Gelukkig is het meestal makkelijk te verhelpen. Maar daar heb ik dus wel hulp bij nodig.

Ik ga kijken Slmt9!

Zag net dat DSW inderdaad veel fysio vergoed.
Met de sportmedische keuring doen zij echter niets.
Dus dan zou ik mijn APK een jaar over slaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:33

Luxorvalkje schreef:
MyWishMax schreef:

Ik ben gewoon hypermobiel. Niks aan te doen. Maar daardoor kan het helaas voorkomen dat ik soms een beweging maak die negatief uit pakt. Gelukkig is het meestal makkelijk te verhelpen. Maar daar heb ik dus wel hulp bij nodig.

Ik ga kijken Slmt9!

Ah dat is balen, ja. Ik heb 'geluk' eds dus val wel onder de chronische lijst dus. Die bewegingen ken ik, ik kan dus ook echt niet zonder die 1 of 2 keer perbweek. Maar niet elke fysio weet dat, dus ik hoopte voor jou ook dat het zo was. Behalve de klachten die erbij horen :+

Maar ik heb alsnog 20 fysio behandelingen uit de aanvullende. Helaas mag ik er daar maar 9 van gebruiken voor manuele therapie, dus gooi voor mijn gevoel elk jaar weg.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:22

Voordeel van DSW vond ik is dat de fysio en cesar/mensendieck therapie niet uit hetzelfde potje komen. Je kan dus 27 fysio behandelingen vergoed krijgen en 36x mensendieck therapie. Na een knieoperatie heb ik van beiden veel gebruik gemaakt dus dat was ideaal.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:40

Luxorvalkje schreef:
MyWishMax schreef:

Ik ga kijken Slmt9!

Sportmedische keuring krijg je 60÷ vergoed bij dsw, heel erg zeker weten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:27

Het voordeel van dsw is ook dat ze zich niet bemoeien met hoe vaak iemand naar de fysio mag, onafhankelijk van hoe je verzekert bent. Ze bemoeien zich niet met de administratie op een bizarre manier.
Dat kun je niet weten als patient, maar ik denk dat het uiteindelijk wel zichtbaar gaat worden. Er zijn dit jaar bijvoorbeeld al minder fysio's die met alle verzekeraars contracten afsluiten.
DSW splitst oefentherapie en fysio inderdaad. :)