Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:18

Au Marije wat naar, hopelijk geen zweepslag maar het klinkt wel zo.

Zertab, hoe vaak heb je fysio? Kan die niet tapen?

Hier aan het genieten van mijn rustweek, moet zeggen dat het met dit weer geen straf is.
Loop wel elke dag een rondje en ga op de fiets naar werk/boodschappen/stal enz. Dus wel beweging maar geen sport.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:06

Oej, balen Marije! Hoe voelt het vandaag.

Nou echt he, dit weer is toch fantastisch, en dan met al die mooie herfstkleuren buiten is het helemaal top.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:02

MarliesV, 100km mtb knap dat je dat red. Lijkt mij best zwaar.
Dit weer is top idd, al heb ik het wel constant koud buiten :brr:

Marije_jiplover, 2 minuten rust tussen door is wel beter. Vind dat alleen lastiger met de tijd in de gaten houden, zeker als ik al wat moeier word :')
Fijn dat je training goed ging! Lastig he het zoeken naar een goede opbouw?
Beterschap met je kuit!

KletsKoekje, snap je helemaal. Suppen kan leuk zijn, maar wel met warmer weer.

XxLMMxX, hier geen PT. Zou het wel een keertje willen, om te kijken of ik de oefeningen goed uitvoer. De prijs houd mij alleen tegen, zeker als je het wekelijks gaat doen.

Renee1991, haha succes met HIIT vandaag. Hopelijk valt het mee als je er bent.

Zertab, sterkte met je enkel! Enkels zijn echt rot dingen..

Ik heb maandag weer meegedaan met m'n basketbaltraining was toch best zwaar. 2 jaar niet kunnen spelen door een enkelblessure. Nu een paar keer (deels) meegetraind en heb toch elke keer spierpijn erna. Eerst had ik echt nooit spierpijn van basketbal. Lang niet kunnen rennen/springen voel je toch wel echt. Interval sporten gaan mij wel echt beter af dan duur sporten, toch moet hardlopen ook weer gaan lukken.
Vanmiddag met een vriendin naar de sportschool, altijd gezellig. Toch traint het wel minder fijn vind ik, onze schema's lopen ook niet gelijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:52

@Marije: hoe is het vandaag?

@kosseh: ervaring met enkelblessures zo te lezen... wel heel fijn dat je weer wat kan trainen!

Iedereen dankjewel voor het sterkte wensen! Ik heb 1x per week fysio, vorige week dus begonnen. Maar ben door mijn behandelingen heen...
Mijn fysio kan prima tapen, maar heeft hij niet gedaan. Ik ben zelf ergotherapeut en werk met fysio's, die aangeven dat het met een tapje al verlichting kan geven en de doorbloeding kan stimuleren. Dus ik ga zelf wel tape kopen bij het Kruidvat, morgen meenemen naar werk en dan kan mijn collega even aangeven hoe ik het precies moet aanleggen haha.
Nu met degene waar ik mijn paard lease afgesproken om de lessen wel te rijden op mijn tempo en de dag dat ik zelfstandig mag rijden even elke keer te kijken of het haalbaar is. En anders zonder zadel wat stap oefeningen.
Vanmorgen niet opgestapt maar lekker getut en geknuffeld <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:00

Ik ben niet zo'n voorstander van zelf tapen ipv een prof. Maar als je zelf ergotherapeut bent, dan is het niet helemaal vreemd voor je en snap ik je wel. Hopelijk brengt het verlichting!
Fijn dat je qua paard toch wat kan doen, al is het een aangepast programma.

Kosseh, kou ken ik gelukkig niet, haha. Ik ben de meest warmbloedige persoon zo ongeveer op aarde.
Er doet maar 4% vrouw mee komende zondag, dus best bijzonder om onderdeel van die minderheid te zijn. Maar heb er zin aan, nu hopen dat er niet teveel regen valt, want als alles modder is wordt het een nog grotere uitdaging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:15

Ik tape mijn teen, wanneer die opspeelt, ook zelf, na uitleg van mijn fysio. Ze heeft mij het eerste rolletje zelf verkocht.

Ik ga er idd vanuit dat het wel echt een zweepslag is, wanneer het verrekt was, had ik al wel minder pijn en meer belastbaarheid verwacht vandaag.
Ik heb nu in overleg met mijn fysio mijn kuit ook weer zelf getaped.
En dat geeft wel echt enorm verlichting.
Vanmorgen had ik een stukje tape los zitten door het woelen in mijn slaap, wat ook niet meer plakte.
Dus tape eraf en dat verschil was echt enorm.
Voorzichtig de trap af en beneden opnieuw getaped (mijn tape lag nl beneden).

En een hakverhoger in mijn schoen, om de kuit te ontlasten (opgerolde sok onder de binnenzool).

Vandaag had ik een themadag over werkgeluk en we hadden diverse workshops, waar je uit kon kiezen.
Heb de wandelworkshop maar overgeslagen, maar de yogaworkshop wel mee gedaan en mijn been was vermoeider na een "theoretische" workshop waarbij ik gewoon op een stoel zat, dan 1 waarbij we wat bewegingsoefeningen deden.
Heb niet zelf auto gereden, maar me laten ophalen en thuisbrengen, want het is mijn rechterbeen, dus gasgeven en remmen is echt niet te doen nog. Was het maar links, ik rijd elektrisch en dus in een automaat :+

Nu weer thuis met pootje omhoog.

Morgen heb ik een dag opleiding en dan laat ik me brengen en halen door mijn partner.

Zertab, wat balen van je enkel. Wat je beschrijft over je wat je fysio zei, zou ik je haast de mijne willen aanbevelen. Mijn enkel daar zat ook iets in geblokkeerd en zij had dat dus echt in 30 seconden los, terwijl ik er bij de fysio hier in het dorp al minstens 20 behandelingen voor gehad had en die heeft me uiteindelijk "ontslagen" met dat ik ermee moest leren leven, dat de mobiliteit in mijn enkel nooit meer helemaal terug zou komen.

@kosseh: kun je geen intervaltraining in je horloge of je telefoon zetten? Zo doe ik het, krijg ik automatisch een piepje als de 2 minuten rust (of de 1 of 2 of 3 minuten rennen) weer voorbij zijn en hoef ik verder niet zo op te lossen.

En wel grappig dat jij aangeeft dat je samen trainen eigenlijk lastiger vind dan in je eentje.
Veel mensen vinden het fijner om samen te gaan sporten, omdat je dan elkaar motiveert om wel te gaan.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 20:53

Sterkte marije!!
Ik heb op dit moment mijn eten als aandachtsdoel.
Ik maakte er echt een zooitje van. Nu 6 momenten op een dag.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:20

Jeetje je bent er maar zoet mee Marije, zuur |o

Ik heb de HIIT overleefd! Hij was echt lekker, aan het eind uiteraard pittig. Maar ergens ook weer geinig om te merken dat het dan vooral mentaal een strijd wordt, meer dan fysiek.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:03

Hier de HYROX training van vanavond ook overleefd. Een workout met veel rennen, roeien, skierg en fietsen in duo's. Kapot gaan to the max _/-\o_ love it!

Sterkte @Marije!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:36

Thnx allemaal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:04

Super rot Marije, beterschap!

HITT, HYROX, jullie zijn lekker bezig.
Dat mentale herken ik wel, dat je moe wordt maar eigenlijk achteraf qua lijf het makkelijk trekt, maar je hoofd denk, nee dit is echt klaar nu haha.

Ff spammen, hier had ik een mtb dagje voor opgegeven:
Daphara @ [ITP] Shires in de herfst
Ondanks dat het niet erg intensief is qua hoeveelheid draven/galopperen, had ik mooi spierpijn er na in de liezen, toch een iets ander maatje dan normaal haha.

TS, eet je 'speciaal' in de vorm van een eetwijze als koolhydraadarm of een dieet?
Waar loop je op vast?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:28

Jeetje Marije wat vervelend! Beterschap!

Dat mentale herken ik ook enorm, vooral bij conditionele dingen... Dan geeft mijn hoofd veel eerder op dan mijn lichaam. Tijdens een wedstrijd of groepstraining kan ik ook veel meer omdat ik druk voel, maar met alleen trainen krijg ik echt niks voor elkaar :Y) .

Vanavond wil ik met mijn vriend en de hond nog even een kleine hardlooptraining doen, maar dit weer maakt het nog minder aantrekkelijk :') .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:16

Ja die regen motiveert niet he, goed als je toch gaat Josien, ik heb die ruggegraat niet haha.

Om dat mentale deel fiets ik dus zondag die 100 samen met iemand. Dan kan je elkaar er door praten als het mentaal lastig wordt.
Sport psychologie is niet voor niets een 'ding' voor (top)sporters

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:13

Zertab, ja, helaas wel. Begon met verzwikken op een scheve stoeptegel ruim 4 jaar geleden. Nu 2 operaties verder en heel wat fysio behandelingen..

Fijn dat zelf tapen te doen is! Heb ik ook een tijd gedaan. Met zadel, zonder beugels kan je ook heel.leuk rijden. Dat heb ik veel.gedaan als het pijn deed.

Marije_jiplover,
Fijn dat je op een beetje aangepaste manier toch nog heb mee kunnen doen met die dag.
Snap dat je wandelen hebt overgeslagen
Volgens mij heb ik wel iets van interval op m'n horloge. Weet alleen niet hoe ik de tijd daar aanpas. Wel een goede om daar even verder naar te kijken.
Haha, met een vriendin samen sporten ben ik minder vrij in wat ik ga traien en hoelaat. Je moet toch samen een tijd afspeken. Was gister wel weer heel gezellig :D.

XxLMMxX, 6x eten op een dag, ik moet er niet aan denken. Of zitten daar ook al kleine tussen doortjes of snack momenten bij?

Renee1991, vaak kunnen we lichamelijk meer dan we mentaal denken idd.

MuSLi, klinkt echt als een mega training, maar wel fijn.

Gister samen met een vriendin gesprot, was weer gezellig. In maart hebben we samen de circuit run staan. 12km over circuit, strand en door het drop. We hebben alleen niet het zelfde loop tempo, daarom proberen we er tussen in te gaan zitten. Gister dus ook even op 10km/h (haar tempo) gelopen ipv 12,5km/h (mijn tempo).
Voelde de eerste minuut echt zo gek, echt even zoeken naar hoe ik m'n passen moest maken. Uit eindelijk ging het wel oke en 6 minuten volgehouden. M'n opbouw schema is dus al weer lekker in de warm gegooit..
Voelde erna echt zo goed. Voor het eerst sinds 2 jaar dat ik weer 1km aan een stuk heb hardgelopen. Beste van alles is dat ik nog kan staan en lopen vandaag zonder pijn **\O/**

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:43

Vervelend Marije... :(

Hier gister weer pijn gehad, in de avond voor het slapen twee paracetamol. Om even weer rust te krijgen.
Gistermiddag ook de plek waar ik pijn heb getaped. Dus vanaf mijn enkel gewoon rechte stroken omhoog en licht aantrekken. Mijn gewricht durfde ik niet te doen, en gezien gewrichten vast zetten niet echt handig is als het gewricht al stijf is...
Vanmorgen pijnvrij wakker geworden! *\o/* En vandaag ook pijnvrij doorgekomen! Heb wel steun aan de tape en dat is echt fijn.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 23:12

Ik eet onregelmatig.
Soms heel veel, soms juist te weinig.
En op hele vreemde tijdstippen.
Dat doet mij geen goed qua energie.

Als ik voor mijzelf echt drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes “plan” dan gaat mijn eten prima.
Voel ik mij redelijk energiek door de dag heen.
Ik hoef verder niet aan te komen of af te vallen. Dus hoef niet streng ergens rekening mee te houden.
Het gaat er gewoon om dat ik goed voor mijzelf zorg.

Het aantal, zes, heb ik niet zelf bedacht maar is mij in het verleden door artsen geadviseerd. Afgestemd op mijn behoeftes dus. Sommige mensen doen het juist heel goed op drie grote maaltijden op een dag en verder niks tussendoor bijvoorbeeld. Ieder zijn ding.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:28

Ik doe het ook veel beter op 6 dan op 3, anders ga ik snaaien tussendoor. Dus beter verdelen.
Fijn dat het 'gewoon' het ritme is en niet wat je eet. Dat is veel makkelijker aan te passen en vol te houden met eventueel een geheugensteuntje voor jezelf.

Hier gisteren even na alle regen lekker op de fiets naar stal, stelt niet veel voor maar heen en terug heb je dan toch in totaal 15 km in de benen en ff lekker uitgewaaid.

Zertab, wat naar weer pijn, maar gelukkig helpt het tapen! Nu hopen dat de fysio behandelingen aanslaan en je langzaamaan weer mobieler wordt qua enkel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:22

Met mijn manke pootje wel naar de yogales gegaan.
Docente even ingelicht en die heeft de les aangepast op mijn beperking dat ik mijn kuitspier niet mag rekken en niet op mijn tenen kan staan.

Was een heel fijne les, nuttig ook wel, kan merken dat ik scheef loop en dus mijn lijf scheef belast.
Rug weer beide kanten op losgemaakt tijdens de yoga, fijn!

Toch nog wat beweging zo.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:27

Succes morgen Marlies.
Kosseh, wat fijn dat je geen last hebt overgehouden, maar lekker verder opbouwen.
Marije, hoe lang duurt het herstel van zo’n zweepslag?

Hier net lekker rondje hard gelopen. Ik wilde eigenlijk 10km doen op tempo in 2 delen, maar het ging zo lekker dat ik de pauze heb overgeslagen en voor een PR ben gegaan. Kwam uiteindelijk op 54.13 uit. Daarmee heb ik dan gelijk 1 van m’n jaardoelen gehaald (10 in 55m)

Hardlopen doe ik ook altijd liever alleen, klimmen moet wel samen en vind ik ook gezellig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:32

Volgens thuisarts.nl staat er 2 tot 8 weken voor het genezen van een zweepslag, gemiddeld.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:39

Oh een zweepslag, vreselijk irritant. Ik heb er zo ook een tijdje uit gelegen begin van dit jaar, heel frustrerend. :(:)

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:33

Pff Musli dat klinkt voor mij echt veel te conditioneel :') Daar ga ik echt op stuk.

Eten is en blijft hier ook een dingetje hoor. Ben een enorme emotie-eter en moet echt keihard mijn best doen om niet af te wijken van wat goed voor mij werkt.

Hele mooie tijd Lieke! :j

Hier lijk ik een beetje tegen een griepje of zo aan te zitten. Mega veel spierpijn (terwijl laatste training 3 dagen geleden is en ik daar normaal niet zo'n spierpijn van heb), snotterig, geen puf. Dus ik houd me even gedeisd. Heb maandag weer een uurtje small group staan, zie wel of het gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:42

Lekker Lieke als het lopen zo goed gaat.

Kalm aan Renee, je lijf heeft soms meer baat bij rust.

Hier vandaag de 100km in 6 uur gereden. Het was zwaar, heel zwaar. Maar we hebben het gedaan. - 8 bij de start, bidons bevroren na 30 km en een heel stuk op randsoen gereden met een klein beetje drinken.
Tegen de kou was bijna niet op te eten maar na een mentale overwinning op mezelf toch super uitgereden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:14

Over ontslagen worden bij de fysio met dat er niets meer aan te doen is kan ook een verzekeringskwestie zijn. Wegens contracten mogen ze bepaalde behandelingen voor bepaalde kwalen niet langer dan een X aantal keren uitvoeren. Mijn fysio vertelde me vorige week dat je in principe een marge van ongeveer 20% hebt op het gemiddelde wat nodig is voor een bepaalde kwaal. Een hielspoor bijvoorbeeld moet in 6 tot 8 keer over zijn. De klant mag dan wel naar een andere fysio, maar die fysio mag het voor een vergoeding van verzekeringen dan niet meer behandelen. Als je dus tegen de max van je vergoedingen aanloopt en toch al zelf moet betalen, dan moet je zoiets even kenbaar maken.

MTB-en komt er bij mij niet meer van. Alleen geen zin. Best jammer ergens, maar alleen wandelen doe je sneller vind ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:36

Dat speelde 12 jaar geleden nog niet echt, @Germie.
We zijn gestopt omdat hij niks meer kon verbeteren aan mijn enkel, terwijl mijn huidige fysio met een totaal andere techniek het probleem in ca 30 seconden had opgelost.

Daarna zelf geoefend en 2 weken later een herhaling, ipv 10 weken lang 2x per week een achteraf totaal niet effectieve behandeling bij de eerste fysio.