Knobbel in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Knobbel in borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 23:37

Wat heftig! Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:39

Peuk schreef:
Hi,

Ik zag dat er al een tijdje niet meer gereageerd is in dit topic. In ben benieuwd hoe het met iedereen gaat? Die te maken heeft met (de gevolgen van) een knobbeltje in haar borst?

Maar hoe gaat het met jou?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:51

Fijn om even bij te lezen vind ik!

Sterkte Dabo en Humpiedumpie.

Napie, fijn dat je zo fit bent. En mooi doel voor jezelf en anderen.

Met mij gaat het overigens wel goed. Ik heb onlangs mijn eerste scan gehad en daarop was te zien dat de tumor kleiner is geworden. Aankomende dinsdag krijg ik chemo nummer 6. Ben bijna op de helft!

Bij mij is ondertussen ook duidelijk dat er sprake is van erfelijke belasting, BRCA1. Nu komt de operatie in zicht (dubbelzijdige borstamputatie). Ik vind de reconstructie mogelijkheden allemaal maar niks, dus dat vind ik allemaal wel best spannend.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:27

Heftig, Peuk. Sterkte!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:55

Laurora schreef:
Mijn echo is inmiddels geweest, het is een cyste *\o/*

Pfff jongens, nooit verwacht dat ik hier een update voor zou moeten schrijven...

Het knobbeltje groeide, begon zeer te doen en bovendien deukte mijn tepel in.
Allemaal alarmbellen, dus afgelopen dinsdag weer een echo gehad, en een biopt.
Ze vonden het er op de echo gunstig uit zien, een fibroadenoom (bindklierweefsel) werd er gezegd.
Gisterochtend de uitslag van het biopt.
Kanker.
Ik ben compleet verbijsterd en in shock.
Ik blijf maar denken "dit kan niet, ik ben 29, ik heb het gedroomd"
Meteen s'middags weer naar het ziekenhuis voor een MRI, die uitslag krijg ik dinsdag als het goed is.
Volgens de arts die ik sprak lijkt het goed te behandelen. Ik heb een redelijke cupmaat dus de kans op een borstbesparende operatie is aanzienlijk.
Maar dat het goed behandelbaar was zeiden ze ook over mijn vaders kanker, en die is nu 2,5 jaar dood.
Ik weet het even niet meer.
Iemand raad om de eerste dagen door te komen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:59

Jeetje dat is schrikken! Hoe kan dat nou ineens? Geen tips, sorry. Maar wel een hele dikke knuffel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:58

Laurora schreef:
Laurora schreef:

Pfff jongens, nooit verwacht dat ik hier een update voor zou moeten schrijven...

Ze vonden het er op de echo gunstig uit zien, een fibroadenoom (bindklierweefsel) werd er gezegd.
Kanker.
Meteen s'middags weer naar het ziekenhuis voor een MRI, die uitslag krijg ik dinsdag als het goed is.
Volgens de arts die ik sprak lijkt het goed te behandelen. Ik heb een redelijke cupmaat dus de kans op een borstbesparende operatie is aanzienlijk.
Maar dat het goed behandelbaar was zeiden ze ook over mijn vaders kanker, en die is nu 2,5 jaar dood.

Poeh jeetje wat heftig meid. Een cyste kan toch nooit veranderen in kanker? Heb er ook een paar namelijk..
Jeetje weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Laat het maar over je heenkomen.. Heb je binnenkort een afspraak met een oncoloog?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:46

Jeetje. Vreselijk. Iemand van 29 zou dit niet moeten krijgen. Op jouw leeftijd is het zeker goed om erfelijkheid mee te nemen in jouw traject. Want als je een gendefect heb en nog kinderwens dan kan je traject anders lopen. De eerste tijd is vreselijk. Als je nog niet weet wat er gaat gebeuren je je moet vaak wachten op uitslagen en nieuwe onderzoeken. Ik heb in die tijd ook niet gewerkt ( eerst nog wel tot toch chemo nodig bleek te zijn) en vooral veel afleiding gezocht in sporten en toch wel leuke dingen doen om de dag door te komen. Tevens contact gehad met de huisarts die mij oxazepam voor schreef. Uiteindelijk dat weinig gebruikt maar wel iets homeopatische ( iets van de Vogel. Valariaan geloof ik) Zet je vragen op papier of in de Owiise app. Bedenk goed wat voor Jou belangrijk is. Wil je graag je borst behouden of voelt het voor jou beter van niet, vind je het een probleem als je borst verkleind wordt, zie je het eventueel zitten om chemotherapie te krijgen of absoluut niet., zo ja voor een operatie of wil je zo snel mogelijk geopereerd worden, wat vind jij belangrijk wat betreft jouw leven. Als voorbeeld mezelf: ik wou geen erfelijkheidsonderzoek. Ik heb geen kinderen en kinderwens en wou niet voor de keuze komen van preventieve amputatie. Ik wou überhaupt geen amputatie maar borstbesparend en heb gekozen voor eerst chemo en na een half jaar de operatie. Grote kans dat het niet zou aanslaan maar daar kan ik mee leven. Dat was voor mij belangrijk en daar ging de arts in mee. Ik snap dat dit heel moeilijk is zeker door jouw ervaring met je vader.
Mijn PB staat voor je open. Ik weet precies hoe jij je voelt nu.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:22

Achteraf gezien was het in maart natuurlijk ook al mis, ze hebben toen nog gevraagd of ik een biopt wou, ik heb toen gevraagd wat zij zelf zouden doen. Omdat ze toen dachten dat het om een cyste ging zeiden ze dat het waarschijnlijk niet nodig was, als er iets veranderde moest ik aan de bel trekken.
Nu denk ik: oliebol, had ik toch maar dat biopt meteen gedaan, maarja dat is achteraf praten.

Ik weet verder nog niet precies hoe alles eruit gaat zien. Ik heb dinsdag een afspraak en ik vermoed dat ze dan een behandelplan gaan opzetten. Gister is er ook een hoop informatie langs me heen gegaan, ik heb wel een hele stapel folders meegekregen maar ik ben er nog niet helemaal aan toe om die ook echt te lezen, dan word het echt "echt" zegmaar.
Bij de volgende afspraak gaat mijn moeder mee om geen informatie te missen.

Ik krijg inderdaad wel een erfelijkheidsonderzoek, maar meer voor mijn broertje, ik heb verder geen kinderwens dus dat scheelt.
Ik ben wel echt mega bang om mijn borst(en) te verliezen, maar het belangrijkste is natuurlijk gewoon beter worden, dus als het moet dan moet het.

Ik begin volgende maand bij een nieuwe pyscholoog (voor andere zaken) en tevens krijg ik therapie van iemand die voorheen therapie gaf aan mensen met kanker. Ook is heel mijn familie en vriendenkring mega betrokken en lief, ik krijg van alle kanten steun en aanbiedingen voor afleiding dus mijn vangnet zit gelukkig helemaal goed.

Dank jullie wel voor de lieve woorden en steun, merk dat dit me meteen helpt om me minder "alleen" te voelen <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:28

Wat raar dat ze je niet aanraadden om een biopt te nemen. Dat weet ik dus voor mocht het ooit zover komen, al hoop ik dat het er nooit van komt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:37

Suzanne F. schreef:
Wat raar dat ze je niet aanraadden om een biopt te nemen. Dat weet ik dus voor mocht het ooit zover komen, al hoop ik dat het er nooit van komt.

Achteraf is dat wel raar idd, ik had ook wel een klein beetje het gevoel dat het wat ge downplayed werd.
Want je bent nog zo jong, het is vast onschuldig. (wat ik ergens ook wel snap, het komt inderdaad niet zo vaak voor en je wil mensen niet onnodig ongerust maken)

Goede les voor ieder met knobbels: meteen hameren op die biopt om 100% zekerheid te hebben.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:38

wow Laurora, heftig!
Veel sterkte!
Ik was die dagen niet te genieten, toen ik op de uitslag wachtte. Was net op vakantie, met paard, alles ging mis, in het hotel, met paard, Als ik daar nog aan denk...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:30

Laurora schreef:
Laurora schreef:

Kanker.

Tjee wat superheftig, ik heb biet echt woorden merk ik waarmee ik je zou kunnen steunen. Als je ooit iets kwijt wilt via pb, mijn inbox staat open voor je, al klinkt dit ook nogal hol.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:17

Wat een nare update zeg! Ik hoor het de laatste tijd zoveel bij jonge dames.
Ik kan ook de juiste woorden niet vinden maar ik wil je wel een hart onder de riem steken met dit bericht.

Mocht je ooit behoefte aan een luisterend oor van een buitenstaander, een berichtje mag je altijd sturen.

Ik kan mij voorstellen dat je je op dit moment onrustig voelt en je eigenlijk gewoon gelijk wilt weten waar je aan toe bent.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 01:46

Hey Laurora,

Ik ben 27 jaar en ik heb ook borstkanker. Ik begrijp helemaal in welke rollercoaster je terecht bent gekomen. Op onze leeftijd komt (borst)kanker weinig voor, dus dat stukje erfelijkheid is heel belangrijk hoor. Ik ben zelf drager van het BRCA1 gen. Hoewel ik hoop voor jou dat het ‘pech’ is, want dan is het vaak minder agressief.

Mocht je willen kletsen met een leeftijdsgenoot dan mag je me natuurlijk een berichtje sturen. Ik kan je heel veel info en tips geven over het traject. Mits je daar behoefte aan hebt. Ik werd aan het begin van mijn traject gekoppeld aan een buddy door het ziekenhuis. Zij liep voor op mijn behandelingen en ik heb daar veel aan gehad. De eerste paar weken is echt een enorme chaos en die informatie gaf mij houvast. Ik kon me daardoor goed voorbereiden op de behandelingen en ging er met een zelfverzekerd gevoel in.

Ik ben zelf op de helft van mijn chemokuren. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik verdere beslissingen ga maken rondom de operatie.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:44

Sjee hee Peuk, 27 ook pas ;(
Ik hoop heel erg voor je dat de chemo goed verloopt en alles gewoon goedkomt :knuffel:

Ik wist natuurlijk wel dat kanker wel eens voorkomt bij jongere mensen, maar het blijft een ver van je bed show, een "dit gebeurt mij toch niet" gevoel.
Hoewel ik het echt super rot vind (ik had natuurlijk het liefste gehad dat niemand kanker kreeg) voelt het ook wel als een soort "geruststelling" dat ik hier niet als enige doorheen hoef. Dat er lotgenoten en ervaringsdeskundigen zijn.

Vooralsnog probeer ik positief te blijven en flink veel afleiding bij mijn paard te zoeken, maar soms barst ik spontaan in huilen uit als er weer een "wat als" door mijn hoofd gaat. Ik ben ook echt super zenuwachtig en ook angstig voor dinsdag.
Ik geloof dat mijn ziekenhuis ook een soort buddy's heeft, daar ga ik sowieso even naar informeren, ik denk dat dat inderdaad heel waardevol kan zijn voor mij.

Merk wel dat ik het fijn vind dat ik hier een beetje van me af kan schrijven, dat geeft weer wat ruimte in mijn hoofd.

Nogmaals dank voor de steunbetuigingen en lieve woorden mensen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:29

Lieve Laurora, zoals je misschien wel hebt gelezen is mijn moeder onlangs gediagnosticeerd met borstkanker. De tijd van de diagnose en alle bijbehorende onderzoeken waren heel heftig, met paniek angst tranen racend hart etc. Inmiddels zijn we bijna 3 maand op weg en begint het nieuws een beetje te landen en vinden we er een weg in. Voor haar (en voor jou) is het natuurlijk een andere beleving, want jullie zijn "lijdend voorwerp" zoals wij het noemen.
Je komt hier doorheen, het zal zeker in het begin niet makkelijk zijn, maar dat gaat anders worden.
Ook mijn pb box staat voor je open. Wat een rotziekte is het :knuffel:.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:59

Even een update:
Vandaag heb ik de uitslag van de MRI gekregen, en die is voor zover mogelijk gunstig. Ze hebben geen afwijkingen in mijn lymfeklieren gevonden *\o/*
De tumor is niet eiwitgevoelig (dus geen immunotherapie) maar wel hormoongevoelig.
Mogelijk krijg ik nog hormoonblokkers (pil ben ik reeds mee gestopt)
Ze hebben bloed afgenomen voor het erfelijkheidsonderzoek, uitslag duurt ongeveer twee weken.
Afhankelijk van de uitkomst word er gehandeld.
Ik hoef geen chemo te ondergaan, ze kunnen direct opereren. Verwachting is dat dit over +/-6 weken kan.
Als het erfelijk is, krijg ik een mastectomie (in elk geval de aangetaste borst, de andere kunnen ze nog niet met zekerheid zeggen)
Als het niet erfelijk is krijg ik waarschijnlijk een borstbesparende operatie +verwijdering van de poortwachtersklier met daarna bestraling.
Hoewel ik nog steeds in shock ben ben ik voorzichtig positief.
Uiteraard is het allemaal nog niet in beton gegoten, er kan altijd wat veranderen, maar dat zien we dan wel weer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:27

Even afwachten dan nu. Fijn dat je geen chemo hoeft in ieder geval. En operatie kan al vrij snel gelukkig, dat is positief.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:41

Benieuwd hoe het is met iedereen.

Bij mij gaat het naar omstandigheden goed. Ben inmiddels een beetje gewend aan het idee.
Heb vorige week te horen gekregen dat het niet genetisch is, en ik dus borstbesparend geopereerd kan worden. (of mijn tepel gespaard kan worden kunnen ze waarschijnlijk pas zien tijdens de operatie, dus ik word wakker met of zonder....)
Dit gaat gebeuren op 6 september. Gister pre-op gehad, begin m nu wel een beetje te knijpen hoor....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:53

Veel sterkte Laurora. Kan me voorstellen dat je het allemaal heel spannend vind.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:27

Spannend. Hopelijk kan jouw tepel behouden.
Ik heb momenteel erg last van het litteken. Valt wel wat tegen na zes maanden. Er zit een stugge streng onder de borst. Op de plek van de reconstructie en borstontsteking. De bestralingsschade zit er ook nog.
Inmiddels werk ik full time en heb ook al weer nachtdienst gedraaid dus ik hoop dat het werk gaat meewerken en mij beter gaat melden.
Over twee weken loop ik met de Dam tot Dam loop mee voor pink Ribbon. Vanwege de warmte de laatste tijd weinig gewandeld. Gisteren wel 50 km gefietst door Luxemburg

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:29

Laurora schreef:
Benieuwd hoe het is met iedereen.

Bij mij gaat het naar omstandigheden goed. Ben inmiddels een beetje gewend aan het idee.
Heb vorige week te horen gekregen dat het niet genetisch is, en ik dus borstbesparend geopereerd kan worden. (of mijn tepel gespaard kan worden kunnen ze waarschijnlijk pas zien tijdens de operatie, dus ik word wakker met of zonder....)
Dit gaat gebeuren op 6 september. Gister pre-op gehad, begin m nu wel een beetje te knijpen hoor....

Spannend! Heel veel succes! :(:)

Voor mij geldt nog 4 chemokuren te gaan. Ik heb op dit moment een herstelweek vanwege bloedwaarden die niet mee werken.

Helaas begint de neuropathie bij mij ook weer toe te nemen (eerder is de chemo al verlaagd naar 75% om die reden), dus ik ben benieuwd of ik ze allemaal af kan maken (op 75%). Lichamelijk gezien gaat het verder met mij wel goed gelukkig nu. Mentaal even niet in the best place. Heb nu wel vaker toch last van vervelende gedachten die de overhand nemen. Gelukkig zijn die meestal niet van lange duur.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:31

Ai Napie, wat vervelend.
Trekt het erg ofzo?
Hoe was bij jou die bestraling als ik vragen mag? Ik lees veel uiteenlopende ervaringen en wil je me zo goed mogelijk voorbereiden op wat komen gaat.

@peuk
Jee wat naar, ik hoop dat je de chemo af kan maken.
Vervelend ook dat je mentaal zo worstelt, het is ook allemaal niet niks om hier doorheen te moeten gaan op zo'n jonge leeftijd (of überhaupt natuurlijk)

Beide veel sterkte :(:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:47

De bestraling viel gelukkig mee. Ik zag er toen wel tegenop. Vond het best eng terwijl ik de chemo en de operatie al had gehad. Misschien angst voor de schade aan de net nieuwe borst. Ik kreeg er twintig met boost. Na vijftien werd de borst flink rood. Alsof je te lang in de zon had gelegen incl wat blaartjes. Vermoeidheid had ik alleen een beetje bij de laatste vier en de week erna maar ik werkte toen ook gewoon een aantal dagen per week en ging regelmatig op de fiets naar de kliniek (40 km) Mijn tips: bij de Hema hebben ze van die elastische hemdjes. Dan kan je gewoon naar het apparaat lopen en pas bij liggen doe je die heel makkelijk even om je middel. Dan loop je minder bloot. Ook had ik vaseline bodylotion in mijn koelkast staan. Fijn om erna even te smeren.