Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Huisartsen, waarom gaat het zo vaak fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:48

Oh sorry, verkeerd gelezen, ik dacht nog steeds over iemand buiten laten wachten :')

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:11

Schade vergoedingen zijn niet gebruikelijk. Letselschade (dus door grove fout je werk niet meer kunnen doen) zou eventueel wel kunnen maar dat zijn lastige en heel lang slepende zaken die bijna nooit iets opleveren behalve heel veel stress.
Mijn tante heeft anderhalf jaar aangeklopt bij de huisarts, die deed haar klachten af als zijnde overgangs klachten. Uiteindelijk deed ze een second opinion, kanker. Een maand na die diagnose is ze op 42 jarige leeftijd overleden. Met de juiste diagnose en behandeling was ze er misschien nu nog geweest. De huisarts heeft enkel een berisping gekregen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:25

Wat naar rytir. :(:)

Over beeldvorming, soms is dat ook gewoon lastig en lijkt het niet nodig te zijn. Achteraf blijkt dan van wel, maar is dat echt een medische fout of is het protocol gevolgd maar blijkt deze casus niet te voldoen aan de normale dingen?
Ik heb een enorm slecht lijf, veel klachten en pijn. En toch kan ik het aantal foto's scans en echo's bijvoorbeeld op 1 hand tellen, want blijkbaar vinden ze het niet nodig.

Hier heb ik wel gehad dat de huisarts heel alert was en me doorstuurde naar het ziekenhuis en de neuroloog. Die wilde een ct scan met contrast. Die uitslag was wat twijfelachtig, de neuroloog gaf aan zsm een mri te wilen, want er waren bepaalde vlekken te zien. Dat kon niks zijn, maar ook fout nieuws en al door mijn hele hoofd zitten. Je kan je voorstellen dat wij allemaal erg in de stress zaten, want als er gezegd wordt dat er iets door het hele hoofd kan zitten? Op de afspraak waar de uitslag besproken zou worden deed de neuroloog er heel lacherig over, waarom we ons zo druk gemaakt hadden. Dat was nergens voor nodig.

Wij zijn daarna ook overgestapt naar een ander ziekenhuis, want hoe er eerst medegedeeld werd wat er gezien werd en later ontkent en ons voor gek verklaren dat we ons zorgen maakten was wel heel slecht voor het vertrouwen en het gevoel dat je serieus genomen werd. Nu had ik het geluk dat het dus 'goed' was, maar met mijn klachten was dat niet vanzelfsprekend.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:39

Ik denk dat het ook wel super lastig is om bij vage klachten de wel ernstige gevallen eruit te halen en dat Corona het nog lastiger heeft gemaakt.

Wij hebben pas ook meegemaakt dat we pas na de derde keer bellen serieus werden genomen. Dochter had COVID gehad en na eerst opgeknapt te zijn kreeg ze hoofdpijn en werd misselijk, ze hield niets meer binnen, maar ze had geen koorts. Eerste keer werd gezegd dat het een buikgriep zou zijn en dat we het aan moesten kijken. ‘S nachts viel ze, toen ze naar de wc wilde en toen de dokterswacht gebeld, weer advies om paracetamol te nemen en het aan te kijken. Overdag leek ze soms uitval verschijnselen te hebben en weer de huisarts gebeld, toen mochten we komen. De huisarts kon niets vinden maar belde toch de neuroloog voor overleg. Die dacht meteen aan sinus trombose en liet haar opnemen. De neuroloog bleek gelijk te hebben.

Vorige week nog een gesprek gehad met de huisarts, en ze vertelde dat mijn dochter niet meetbaar ( geen koorts, hoge hartslag, afwijkende bloeddruk e.d.) iets mankeerde, maar wel duidelijk erg ziek was. En dat ze als de neuroloog niet gezegd had dat hij haar naar het ziekenhuis wilde hebben, ze ons waarschijnlijk naar huis had gestuurd met het advies het nog even aan te kijken. Uiteraard was ze heel blij dat het zo niet gelopen is en was het voor haar ook een leermoment. Nu is sinus trombose iets zeldzaams, dus of je de huisarts dan wat kan verwijten als ze zelf daar niet aan denken… .Gelukkig besloot de huisarts wel een neuroloog te raadplegen en dat we pas na de derde keer bellen konden komen vond ik vervelend, maar begrijp ik wel (door de vage klachten en COVID).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:47

Heftig sharani! En idd begrijpelijk van de huisarts, maar wat fijn dat deze uiteindelijk toch gebeld heeft. Het is ook gewoon lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:51

Rytir schreef:
Schade vergoedingen zijn niet gebruikelijk. Letselschade (dus door grove fout je werk niet meer kunnen doen) zou eventueel wel kunnen maar dat zijn lastige en heel lang slepende zaken die bijna nooit iets opleveren behalve heel veel stress.
Mijn tante heeft anderhalf jaar aangeklopt bij de huisarts, die deed haar klachten af als zijnde overgangs klachten. Uiteindelijk deed ze een second opinion, kanker. Een maand na die diagnose is ze op 42 jarige leeftijd overleden. Met de juiste diagnose en behandeling was ze er misschien nu nog geweest. De huisarts heeft enkel een berisping gekregen.

Dit is erg kort door de bocht. Letselschade is meer dan je werk niet kunnen doen.
Ik loop met blijvende longklachten omdat ik niet behandeld ben toen ik in de zwarte schimmel woonde maar te horen kreeg dat ik maar gewoon wat dieper in moest ademen om te zorgen dat ik niet meer benauwd was. Dat valt onder letselschade.
Alle lichamelijke schade valt onder letselschade. Het moeilijke is alleen de aansprakelijkheid vaststellen en als je een schadevergoeding eist ben jij degene die het moet bewijzen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:53

Polly schreef:
Mensen met luchtwegklachten worden bij ons in de praktijk ook beoordeeld maar wij adviseren ook om met de auto te komen en in de auto te wachten. Dit is overigens conform het protocol van de overkoepelende huisartsen organisatie.
Waarom ben je niet in de auto gebleven?

Bij de meeste praktijken is de wachtruimte zo klein dat je de veiligheid van andere patiënten niet kan garanderen en hoestklachten zijn voor mensen met een zwakke gezondheid op dit moment best beangstigend. En het staat niet op haar voorhoofd dat ze negatief getest is.

Bijna alle praktijken incl de huisartsenpost hier in de regio hebben het protocol om met dergelijke klachten de patiënt niet in de wachtkamer te laten plaatsnemen

Dat kan ik me voorstellen. Overigens is de wachtruimte niet klein. Grootste probleem is dat er geen parkeerplaats of wat dan ook aan schilplek in de buurt is. Dus word je wel gedwongen om in regen en wind buiten te staan... en zo lang ook nog... een half uur...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:22

Daarom noteren wij ook altijd een mobiel nummer dan kunnen we mensen bellen als ze aan de beurt zijn

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:42

Sushi en jij hebt daar een bedrag voor gekregen?

Een financiële schadevergoeding komt (gelukkig!) in Nederland weinig voor.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:47

[***] schreef:
Rytir schreef:

Dit is erg kort door de bocht. Letselschade is meer dan je werk niet kunnen doen.
Ik loop met blijvende longklachten omdat ik niet behandeld ben toen ik in de zwarte schimmel woonde maar te horen kreeg dat ik maar gewoon wat dieper in moest ademen om te zorgen dat ik niet meer benauwd was. Dat valt onder letselschade.
Alle lichamelijke schade valt onder letselschade. Het moeilijke is alleen de aansprakelijkheid vaststellen en als je een schadevergoeding eist ben jij degene die het moet bewijzen.

Heb je dit geld gekregen van de woningbouw? Lijkt me dat de eerste stap is om te verhuizen, als dit zo is?
Hoe ben jij uiteindelijk hiervoor behandeld, want dit komt amper voor? Ben benieuwd, misschien kan ik er nog wat van leren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:57

Tanya schreef:
[***] schreef:

Heb je dit geld gekregen van de woningbouw? Lijkt me dat de eerste stap is om te verhuizen, als dit zo is?
Hoe ben jij uiteindelijk hiervoor behandeld, want dit komt amper voor? Ben benieuwd, misschien kan ik er nog wat van leren.

Ik neem aan dat daar idd de huiseigenaar voor aansprakelijk is gesteld en niet de HA.
Ik ben geen arts, maar wel heel goed bekend in longrevalidatie maar hier kun je alleen symptoomverlichting voor geven. De enige mogelijkheid en hoop op herstel is uit de schimmel gaan, dan kan je het behandelen. Schimmel is funest voor je longen en kan blijvende schade aanrichten. Daar kan een HA niks aan veranderen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-04-22 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:59

Charaz schreef:
Sushi en jij hebt daar een bedrag voor gekregen?

Een financiële schadevergoeding komt (gelukkig!) in Nederland weinig voor.

Nee, omdat er op het moment teveel speelt waardoor ik het er niet bij kon hebben. Dit is niet zijn enige fout geweest en ik heb momenteel al een rechtszaak lopen waardoor ik het traject niet in ben gegaan.
Die vergoeding komt weinig voor omdat mensen niet het traject kennen en omdat de aansprakelijkheid moeilijk aan te tonen is. Dat was in mijn geval wel heel duidelijk.

Tanya schreef:
[***] schreef:

Ik ben er niet voor behandeld, dat is ook het probleem. Pas jaren later had ik een goede huisarts die aangaf dat ik direct behandeld had moeten worden. Nu heeft het geen zin meer.
Ik huurde particulier en kreeg de schuld van de zwarte schimmel. Het zou komen doordat ik te weinig luchtte, wat niet waar is. Ik ben verhuisd inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:00

verootjoo schreef:
Tanya schreef:

Ik neem aan dat daar idd de huiseigenaar voor aansprakelijk is gesteld en niet de HA.
Ik ben geen arts, maar wel heel goed bekend in longrevalidatie maar hier kun je alleen symptoomverlichting voor geven. De enige mogelijkheid en hoop op herstel is uit de schimmel gaan. Schimmel is funest voor je longen en kan blijvende schade aanrichten. Daar kan een HA niks aan veranderen.

Bij directe behandeling had er nog iets gekund, nu niks meer. Mijn huisarts gaf aan dat ik maar wat dieper moest ademen als ik benauwd was, er is niets onderzocht. Hij heeft zelfs niet naar mijn longen geluisterd...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:04

[***] schreef:
Bij directe behandeling had er nog iets gekund, nu niks meer. Mijn huisarts gaf aan dat ik maar wat dieper moest ademen als ik benauwd was, er is niets onderzocht. Hij heeft zelfs niet naar mijn longen geluisterd...

Helemaal niks is wel heel karig ja, al is het maar om je minder benauwd te laten voelen. Met wel behandeling weet je ook niet of het volledig herstelt. Schimmel is mega slecht voor je longen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:19

verootjoo schreef:
[***] schreef:

Helemaal niks is wel heel karig ja, al is het maar om je minder benauwd te laten voelen. Met wel behandeling weet je ook niet of het volledig herstelt. Schimmel is mega slecht voor je longen.

Ik heb er relatief kort gewoond, geloof dat ik er op dat moment 9 weken ofzo zat. Daarom was er toen nog in ieder geval hoop op herstel. Nu nog na corona klachten overgehouden dus is het helemaal feest :+

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:10

Mijn vorige huisarts deed eigenlijk weinig meer dan zeggen dat ik rust moet houden en paracetamol moest nemen. Echt jarenlang met ontstoken amandelen gelopen. Antibiotica na antibiotica. Zelfs zo erg dat het zo ontstoken was dat het bleef bloeden. Elke dag had ik keelpijn, ook als ik niet zo’n heftige ontsteking had. Op een gegeven moment kwam ik bij een dokter (praktijk met meerdere huisartsen) die heeft me doorgestuurd om mijn amandelen te knippen en guess what? Nooit, maar dan ook nooit meer keelpijn gehad. Waarom moest dat jaren duren?

Nu loop ik al 4 weken met lage buikpijn (rechtsonderin) maar deze arts neemt me wel serieus en zoekt wel verder. Dat het niet levensbedreigend is snap ik (anders was het allang fout gelopen) maar 4 weken met pijn lopen is ook niet alles.

Toch snap ik wel dat huisartsen regelmatig de plank mis slaan. Ze hebben een protocol waar ze zich aan moeten houden, en heb je bepaalde klachten juist wel of niet (je past niet in het typische plaatje) dan is er natuurlijk kans op gemiste diagnoses.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:35

Mijn zusje heeft oktober 2021 haar vinger gebroken.
Gelijk naar het ziekenhuis en er werd een spiraalbreuk geconstateerd.
Trauma arts vond het niet nodig om de handchirurg te bellen, al zei hij dat hij dat wel gedaan had. Weekje gips en fysiotherapie en het moest beter zijn.

Zusje kon 3 vingers van de hand niet meer gebruiken omdat gebroken vinger scheef stond.
Fysiotherapie haalde niks uit.
Toch doorgestuurd naar de handchirurg. Ze had gelijk geopereerd moeten worden.
Binnenkort wordt ze dan eindelijk geopereerd.
Kan dus al een halfjaar haar hand slecht gebruiken.
En dat door een oelewapper van een trauma arts die zijn ego te groot was om de handchirurg te bellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:44

luuntje schreef:
Mijn zusje heeft oktober 2021 haar vinger gebroken.
Gelijk naar het ziekenhuis en er werd een spiraalbreuk geconstateerd.
Trauma arts vond het niet nodig om de handchirurg te bellen, al zei hij dat hij dat wel gedaan had. Weekje gips en fysiotherapie en het moest beter zijn.

Zusje kon 3 vingers van de hand niet meer gebruiken omdat gebroken vinger scheef stond.
Fysiotherapie haalde niks uit.
Toch doorgestuurd naar de handchirurg. Ze had gelijk geopereerd moeten worden.
Binnenkort wordt ze dan eindelijk geopereerd.
Kan dus al een halfjaar haar hand slecht gebruiken.
En dat door een oelewapper van een trauma arts die zijn ego te groot was om de handchirurg te bellen.

Maar heeft hij echt niet gebeld of geen contact gehad met de handchirurg? Als hij/zij zei dat hij het wel had gedaan?

Dit gaat trouwens dan niet over een huisarts :o

Maar natuurlijk wel heel erg naar voor voor je zusje, ik hoop op een voorspoedig herstel

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:00

Trauma arts zei gebeld te hebben met de handchirurg.
Navraag recent bij de handchirurg leerde dat hij niet gebeld was door betreffende trauma arts.

Je gelooft toch dat wanneer een trauma arts zegt gebeld te hebben dat dit waar is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:48

Nou gaat hier ook goed. Fysio kan alleen nog tapen van mijn rug en huisarts wil mij niet zien.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:17

Nou hier even een soort van positieve opmerking dan.

Na 5 jaar strijden heb ik eindelijk de doorverwijzing naar de reumatoloog, dus nu hopen dat die me wel serieus neemt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:49

Ben je verder dan mij en dat 20 jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:48

Hier een positief verhaal!
Precies vier weken geleden vandaag mocht ik uit corona. De hoestklachten verdwenen ook heel snel en ik was tot en met afgelopen dinsdag weer 100% actief bezig.

Woensdag stond ik op en was mijn stem weg, in de loop van de dag werd dit weer beter maar wel vroeg naar huis gegaan van werk en op donderdag een korte dag thuis gewerkt.
En in plaats van dat het beter werd, werd ik vanochtend nog veel zieker wakker. Wist niet wat ik moest, dus de huisarts gebeld, hoewel ik niet echt kan praten :+
Assistente nam de klachten zeer serieus en wilde me graag vanochtend nog in de praktijk zien.
Huisarts was ook totaal niet bang, heeft me nagekeken en gaat uit van een virale keelontsteking. Dat stelt enigszins gerust, ik ben namelijk geen groot fan van antibiotica als ik me flink ziek voel en ik niet weet waar het van komt... :+
Daarnaast heeft hij genoteerd dat ik als ik bel een algemeen bloedonderzoek mag doen, geen enkel bezwaar ook al ziet hij onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing voor bepaalde tekorten... Nouja, prima, als ik de uitslag maar mag zien :)

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:37

Ik zal last van stress klachten hebben. :+ :+ Uiteindelijk een cyste van 14 cm in m'n buik. De hoge hartslag zal ook van stress komen. De nieuwe huisarts ziet al vanaf 2017 in de bloedwaarden terug komen dat ik een erg ijzer te kort heb. De duizeligheid zal wel onzin zijn. Hier krijg ik nog onderzoeken naar. Het langdurige hoesten zit tussen je oren, ik blijk astma te hebben.

Gelukkig heb ik nu een huisarts die mij serieus neemt en alles aan het uitzoeken is wat de oude huisarts afwimpelde als onzin.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:50

Ik heb weer een pareltje gehoord van een dorpsgenootje die bij dezelfde praktijk zit als ik...

Ze is Oekraïnse, woont al jaren in Nederland, heeft hier ook gestudeerd. Haar man is van Turkse afkomst en heeft een bedrijf met meerdere filialen. Beide spreken gewoon Nederlands, hij klinkt bijna Gronings zelfs. :+
Zij iets minder, maar is goed verstaanbaar...

Nu heeft ze al een aantal keer gevraagd om bloedonderzoek omdat ze zich te vaak ziek voelt. Maar de reden van de huisarts om dat niet te doen is: "Ja, dat gaat je eigen risico kosten en dat is niet verstandig."

Say what?!?! Staat niet 100% Nederlands zijn gelijk aan geen geld hebben???