Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 15:55

pien_2010 schreef:
Leintje je komt totaal niet achterlijk over. Dit is nieuws dat grote inpact kan hebben op je leven. Mag je wat confuus er van zijn? Dus je hoeft je totaal miet te verontschuldigen.

Lief :* ben ook altijd veel te streng voor mezelf

Neon

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:11

Bel even de huisarts en geef aan dat je pijn hebt aan je bekken... wellicht dat hij ervoor kan zorgen dat je naar voren geschoven wordt?
ik meen dat bokker Kathleen van paard Rêve d'or, Sam en Joy (gebruikersnaam Ayasha) eens aangegeven had dat botnecrose vaak begint vanaf het bekken? Anders haar eens een berichtje doen.. ik weet er het fijne niet van...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:12

Herkenbaar. Het is nu afwachten en die weken "in de wachtkamer zitten", is niet gemakkelijk voor je.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 16:21

Neon schreef:
Bel even de huisarts en geef aan dat je pijn hebt aan je bekken... wellicht dat hij ervoor kan zorgen dat je naar voren geschoven wordt?
ik meen dat bokker Kathleen van paard Rêve d'or, Sam en Joy (gebruikersnaam Ayasha) eens aangegeven had dat botnecrose vaak begint vanaf het bekken? Anders haar eens een berichtje doen.. ik weet er het fijne niet van...)

De pijn in m'n bekken zit aan de rechterkant (breuk zit links) en is afkomstig doordat ik zo moeilijk loop en het een jaar lang flink heb overbelast. De pijn is ook echt afkomstig van mijn SI-gewricht/lage rug, dus ik maak me wat dat betreft niet zoveel zorgen dat het botnecrose zou zijn. Het is een losstaand probleem van de ontsteking in m'n linkerbeen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 16:42

Toch nog een update: ik ben zojuist gebeld vanuit het AMC door een andere arts. De arts met wie ik een afspraak heb is nu nog op vakantie, maar er werd gevraagd of ik woensdagochtend al lang wil komen. Er moeten nog scans worden gemaakt en andere onderzoeken worden gedaan, wat in principe allemaal al kan worden gedaan. Dat geeft het ziekenhuis ook wat tijd om nog wat informatie op te vragen vanuit het ziekenhuis in Den Helder. Heel fijn dat het zo snel wordt opgepakt, tegelijkertijd krijg ik dan weer meteen en soort zenuwaanval. Maar komt goed, het is nu in gang gezet en door nu alvast het voorbereidend werk te doen, wordt de zaak alleen maar versneld. Dus het is wat dat betreft wel heel positief

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:43

Dat is heel positief zelfs! Hoe eerder hoe beter, zou ik zeggen. Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:54

Dit vind ik heel fijn voor je, want er is genoeg ad hand en je bent nog zo jong, dat alle deuren open mogen gaan. Bravo!!
En natuurlijk is het spannend, en dat is nu 3 weken vervroegd.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:55

man man, dat zit ook niet mee.
Zou toch langs huisarts gaan en vragen wat bokker Kathleen van sprak.
Niet onderzocht is zeker gemist.

positief dat ze toch nog terug gebeld hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:56

Fijn dat het voortraject nu al word gedaan en niet pas na het eerste consult.
Hopelijk heeft de arts dan al een duidelijk behandel traject voor je.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:17

Wat fijn dat ze zo snel zijn en je deze week al verder onderzocht kan worden!

Hopelijk valt het mee voor je, ik duim!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:08

Wat een vervelende update. Fijn dat je toch al eerder dan de 23ste terechtkunt bij de orthopeed.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:34

Wat fijn dat je alvast langs kunt komen om onderzoeken te doen. Succes woensdag!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:52

Neon schreef:

Heb ook al gepost. Statistisch gezien zijn de heupkoppen de meest voorkomende plaatsen waar het begint. Bij schade kan dit uitstraling geven naar de onderrug (het gevoel dat je je bekken niet kan kantelen of pijn in je bekken die mogelijk doorstraalt naar je onderrug), been (lies, knie voor of achterkant)

Bij mij wisselt het van heel lokaal tot echt bekken en onderrug pijn en soms Gecombineerd met uitstraling naar mijn knie en alles er tussen in. Het merendeel van de tijd is de pijn in mijn bekken en onderrug eigenlijk mijn heupen. :+

Daarom adviseerde ik al een mri van de heupen. Mijn knieën waren op RX volledig gezond en op de MRI een half jaar later vol necrose, :+
Maar necrose zit binnen in het bot dus zolang er geen misvorming is, zie je dat niet op een RX.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:37

leintje_ schreef:
Toch nog een update: ik ben zojuist gebeld vanuit het AMC door een andere arts. De arts met wie ik een afspraak heb is nu nog op vakantie, maar er werd gevraagd of ik woensdagochtend al lang wil komen. Er moeten nog scans worden gemaakt en andere onderzoeken worden gedaan, wat in principe allemaal al kan worden gedaan. Dat geeft het ziekenhuis ook wat tijd om nog wat informatie op te vragen vanuit het ziekenhuis in Den Helder. Heel fijn dat het zo snel wordt opgepakt, tegelijkertijd krijg ik dan weer meteen en soort zenuwaanval. Maar komt goed, het is nu in gang gezet en door nu alvast het voorbereidend werk te doen, wordt de zaak alleen maar versneld. Dus het is wat dat betreft wel heel positief

Wat fijn dat ze alvast van te voren alle dingen als een scans etc van te voren worden gemaakt.
Snap wel dat het even schrikken is en het je overvalt.
Succes morgen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:09

Jemig wat een update... Ik zag dat dit topic weer actief was en besloot even bij te lezen.

Dat zijn geen dingen die je wilt horen als je aan het revalideren bent! Fijn dat je zo snel al terecht kunt bij het AMC. Succes morgen en hopelijk blijkt het straks allemaal mee te vallen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 14:17

Ik ben net weer terug uit Amsterdam, heb daar een afspraak gehad met een arts-assistent die ook veel samenwerkt met de professor die aan het roer staat van mijn behandeling (omdat hij dus nog op vakantie is). Er is heel veel besproken en er zijn eigenlijk twee scenario's mogelijk op dit moment. Welk van de twee scenario's het wordt, dat wordt bepaald door wat de CT-scan laat zien. Scenario 1 is dat er een geheel defect is en dat er dus helemaal geen contact meer is tussen de bovenste en onderste botdelen van mijn dijbeen. Als dat het geval is, dan word ik binnen afzienbare tijd geopereerd en wordt het materiaal dat er nu in zit verwijderd. Het gat wordt vervolgens opgevuld met een soort lijm/cement en wordt er een plaat tegen het bot gezet en dat moet dan 6-8 weken blijven zitten. Na die periode wordt het cement dan verwijderd en wordt er een bottransplantatie gedaan. Het botweefsel wordt daarvoor uit mijn bekken gehaald.
Het tweede scenario is iets gunstiger, dan wordt het materiaal verwijderd en wordt er een nieuwe pen geplaatst. Ook dan zou er volgens mij nog een tweede operatie volgen, maar wat ze dan precies gaan doen is een beetje langs me heen gegaan.
Ik moet er rekening mee houden dat het naar alle waarschijnlijkheid scenario 1 zal worden. Ik moet morgen weer terug naar Amsterdam en de afspraak die 23 augustus gepland is, wordt waarschijnlijk naar voren gehaald en zal dan op 16 augustus worden gepland.
Al met al dus weer heel veel informatie en het vooruitzicht op een lang traject. Ik had me mentaal al wel voorbereid op nog een operatie en een lange herstelperiode, dus wat dat betreft valt het nieuws wat minder rauw op m'n dak dan de uitslag van vorige week. Er ligt een plan op tafel, daar ben ik wel blij mee en wat het ook wordt, het komt waarschijnlijk wel goed. Het gaat alleen wel lang duren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:24

Oef jeetje, wat een traject zeg. Heel veel succes!
Waar een 'klein' onhandig ongelukje met skates wel niet voor kan zorgen :=

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 14:37

Ja ik heb nog vaak gedacht aan mijn laatste rondje skeeleren. Ik wilde die dag alvast wat gaan doen voor mijn herexamen farmacologie, maar in plaats daarvan ben ik gaan simsen. Toen dacht ik eine vd middag; "Ga dan iig nog even skeeleren, want dan doe je nog wat nuttigs." Nou dat heb ik geweten. :+ In het vervolg luister ik gewoon naar m'n gevoel als ik ergens geen zin in heb :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:58

Al iets meer duidelijkheid. Fijn en zeer pittig.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:18

Fijn dat er iig schot in zit. Maar dit is wel een domper. Pfff zoiets verwacht je totaal niet, en dan ben je er voorlopig nog wel zoet mee ook

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:28

Citaat:
We stellen onszelf allereerst de 'waarom'-vraag: wat zorgt ervoor dat het botweefsel niet geneest? Daar stemmen we de zorg in overleg met de patiënt vervolgens op af. Van diagnostiek tot nazorg."

Die waarom vraag heb ik al vanaf het begin dat ik dit topic lees. Nl is het toeval dat bovenbeen gebroken is of was er al iets niet goed waardoor bovenbeen brak? Dus de kip en het ei vraag.

Nu met deze update vind ik die vraag wel relevant. Toen als medelezer leek het mij ook zo'n toeval dat ik hem niet gesteld heb terwijl ik hem toen ook al had.

Fijn een extra adres zo nodig als second opinion.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 08:46

paars schreef:
Goh wat een toestand voor je!! Wat fijn dat je eerder gezien kon worden. Ken je deze poli ook?

https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/maastricht-umc-opent-poli-voor-niet-genezende-botbreuken

Lijkt me gezien de ernst en je leeftijd de moeite waard om mss hier een second opinion te vragen?
Heel veel succes!!

Thanks :). Bedankt ook voor de link, maar buiten het feit dat Maastricht voor mij een beetje ver is (woon zelf id buurt van Den Helder), denk ik dat de prof in Amsterdam zelf ook voldoende expertise heeft over niet-genezende botbreuken, aangezien hij daar zelf op is gepromoveerd :).

pien_2010 schreef:
Citaat:
We stellen onszelf allereerst de 'waarom'-vraag: wat zorgt ervoor dat het botweefsel niet geneest? Daar stemmen we de zorg in overleg met de patiënt vervolgens op af. Van diagnostiek tot nazorg."

Die waarom vraag heb ik al vanaf het begin dat ik dit topic lees. Nl is het toeval dat bovenbeen gebroken is of was er al iets niet goed waardoor bovenbeen brak? Dus de kip en het ei vraag.

Nu met deze update vind ik die vraag wel relevant. Toen als medelezer leek het mij ook zo'n toeval dat ik hem niet gesteld heb terwijl ik hem toen ook al had.

Fijn een extra adres zo nodig als second opinion.

Het is toeval dat het bot is gebroken. Door de manier waarop ik ben gevallen is er heel veel kracht op het bovenbeen gekomen, waardoor het gebroken is. Dit type fractuur komt ook heel veel voor bij skiërs, doordat die vaak op een vergelijkbare manier vallen. Wat is er nou gebeurd; er zat een hobbeltje in het fietspad en daardoor ben ik mijn evenwicht verloren. Toen ben ik wrs rond mijn as gedraaid en is mijn voet op zijn plek blijven staan, waardoor er torsiekrachten op mijn been hebben ingewerkt en het is gebroken. Het is dus in de lucht al gebroken en niet doordat ik op het asfalt terecht kwam.

Wat betreft het niet goed genezen, dat kan twee oorzaken hebben. Het kan zijn dat het vlinderfragment niet meer is geaccepteerd door het bot in de nieuwe situatie en het daardoor is opgelost. Het kan ook zijn dat er toch een bacterie zit die zorgt voor een low-grade infectie/ontsteking en ik niet ziek van ben geworden en ook geen last van heb. Dat laatste is waar de behandeling wel op gericht is, dus na de operatie word ik op meerdere manieren volgestopt met antibiotica. De lijm/het cement wat in het gat wordt geplaatst zit namelijk vol antibiotica en ik moet na OK ook nog 4/5 dagen blijven voor antibiotica die IV toegediend, voolaleer ik over kan gaan op orale antibiotica.

Ik heb gewoon echt heel veel pech gehad. In de eerste instantie omdat ik mijn dijbeen brak en in de tweede instantie omdat er naar alle waarschijnlijkheid een infectie is bij gekomen waar ik niks van heb gemerkt en dus al een tijdje aan het sluimeren is. Ik heb geen signalen gehad van een infectie, de wond is mooi genezen en zelfs de ontstekingswaarden in m'n bloed zijn nu niet hoog. Het is gewoon pech
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 02-09-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:29

Pech kan je het inderdaad wel noemen. Daarom hopelijk nu de keerzijde en heb je de komende maanden juist geluk met je genezingsproces :D . Fijn dat er zo snel gehandeld is en er toch een vrij positief behandelsplan op tafel ligt!

Kom je de dagen nog een beetje door? Kan me voorstellen dat je je ondertussen behoorlijk verveeld/frustreert omdat je zo weinig kan en mag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:57

Dat kun je wel stellen....heel veel pech!