Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:32

Misschien een gekke vraag maar is het ook mogelijk om alleen af te kolven en je kindje dan de fles te geven? Of is dat een onhaalbaar idee?
Het lijkt mij in sommige gevallen wat makkelijker en het kolven geeft mij ook minder pijn dan het hem rechtstreeks geven.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:33

secricible schreef:
Met een tepelhoedje is dat niet tot nauwelijks, maar er spelen meer mechanisme die daar voor zorgen dus die afstemming is er wel gewoon.

Ik kolf dus echt heel makkelijk. Vanochtend na drinken om 1.30 6.30 en even aftoppen voor de opvang om 7.15 kolfde ik nog 300cc een 2 uur later.. alle kolfmomenten erna waren voor de vriezer, daar ligt al zo'n 6 liter van met name de eerste tijd.

Ik bewaar in zakjes van 100ml en heb in het begin staafjes van 20ml ingevroren. Zo kan ik met kleine beetjes aanvullen als 100ml te weinig is.[ [url=m/QtG5Uv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kolf ook makkelijk maar 1 keer per dag is net te weinig, ook om de productie op gang te houden. Ben ook te gemakzuchtig omdat de vriezer vol ligt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:36

Escada schreef:
Misschien een gekke vraag maar is het ook mogelijk om alleen af te kolven en je kindje dan de fles te geven? Of is dat een onhaalbaar idee?
Het lijkt mij in sommige gevallen wat makkelijker en het kolven geeft mij ook minder pijn dan het hem rechtstreeks geven.

Dit zullen de fulltime kolvers vast het best voor je kunnen beantwoorden, maar over het algemeen wordt het live voeden als makkelijker/minder gedoe gezien dan kolven en fles geven (want sowieso dubbel werk en je lijf moet zich door de kolf toch laten foppen. Bij live voeden doet je baby dat “werk beter”)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:44

Escada schreef:

Kolven en dan voeden kan prima. Het is alleen wel wat meer handelingen, veel schoonmaken maar het voeden duurt natuurlijk ook langer. Normaal drinkt je baby je borst leeg, nu moet je je baby voeden en dan je borst leeg kolven of andersom.
Je ziet dan wel weer precies hoe veel je baby drinkt.

Ik gebruikte de Elvie kolf. Dan kun je tijdens het koken of stofzuigen of iets dergelijks gewoon kolven. Tijdens de fles geven gaat bij die hele kleintjes misschien ook nog wel. Mijn zoontje trapte ze gewoon van de tepel af dus dat was niet zo praktisch :+

Gamova

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:53

Ik vond dat qua organisatie een hele klus. Vooral ook tijdens de nachtvoedingen want je bent zeker dubbele tijd kwijt. Ik kreeg mijn borsten ook niet altijd mooi leeg gekolfd. Echt heel intensief! Voor één of twee voedingen zou ik het nu wel weer een optie vinden maar full time vond ik te zwaar... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:51

Escada schreef:

Ik heb geen idee, maar ik ken wel iemand die 2 maanden gekolfd heeft, terwijl ze flesvoeding gaf dus géén borstvoeding. Na 2 maanden hield de melkproductie op.
Het was dus niet haar doel om blijven melk te produceren, dus wellicht heeft ze het kolven afgebouwd, maar het is dus wel een goede vraag of een drinkende baby nodig is om het in stand te houden.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:24

Ik heb de comfykolf besteld, ben heel benieuwd.
Nu een voeding die eigenlijk heel goed gaat. Door de stuwing nu vind jij aanhappen lastig, tis ook een mond vol :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 02:30

Barbabientje schreef:
Hoe heb je staafjes ingevroren?
Ik heb nu ijsblok zakjes, maar die passen dus niet echt door de ingang van m’n fles :=

Staafjes invriezen en dan samen in een ziplock. Maar ik vind het niet ideaal, ook qua ruimte niet.
Afbeelding

Escada schreef:

Het kan zeker wel. Een vriendin van mij met een ernstige prematuur doet dit al 15mnd. Maar het is wel veel meer werk en gedoe dan gewoon live voeden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 05:18

Het kan, maar het is idd veel meer werk en veel gedoe. Maar zoals ik al eerder zei, als het jouw tepels rust geeft om een keertje/een paar keer te kolven ipv live te voeden is het een príma alternatief he! Ik zou alleen een beetje huiverig zijn om nu al flesjes te introduceren en zou dan liever kiezen voor fingerfeeding bijvoorbeeld. Dat is voor de vader ook leuk om te doen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:56

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:05

AMCM schreef:
Escada schreef:

Ik heb geen idee, maar ik ken wel iemand die 2 maanden gekolfd heeft, terwijl ze flesvoeding gaf dus géén borstvoeding. Na 2 maanden hield de melkproductie op.
Het was dus niet haar doel om blijven melk te produceren, dus wellicht heeft ze het kolven afgebouwd, maar het is dus wel een goede vraag of een drinkende baby nodig is om het in stand te houden.

Ik ken iemabd die 2 jaar (!!!) heeft gekolfd voor haar tweeling. Ik denk dat het een combinatie is van vaak blijven kolven en makkelijk kunnen kolven en vooral heel veel tijd hebben (dit betrof een thuisblijfmama). Het is over het algemeen zeker niet makkelijker om te kolven en via fles te geven. Het kost meer tijd en gedoe maar zoals lisitano zegt heb je tegenwoordig wel kolven die je tijdens je dagelijkse business kan gebruiken. Neemt niet weg dat het ontzettend pittig blijft. Als je echt veel problemen ervaart met de bv zou ik persoonlijk die proberen op te lossen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:25

Escada schreef:

Er zijn mensen die inderdaad fulltime kolven.

Persoonlijk vind ik direct de borst geven minder moeite. De eerste week heb ik fulltime gekolfd (Mathijs kreeg toen mijn voeding via de sonde). Toen hij van de beademing af was en het beter met hem ging rustig gaan proberen aan de borst met de ziekenhuis lactatiekundige. In het begin ook echt wel last van de tepels gehad (zeg eerste maand/ 2 maand). Mathijs heb ik toen op verschillende houdingen aangelegd. Elke voeding een andere houding. Dan ging het wel. Ook heel erg letten op hoe het kindje aanhapt. Niet goed, loskoppelen en opnieuw proberen. En lanoline creme smeren op de tepels, tepels goed drooghouden. Vochtige kompressen op tijd vervangen. Dat scheelt al heel veel. Na 3 maanden ging het steeds beter. Ook met tandjes krijgen eigenlijk ook geen last. Gewoon goed op blijven letten dat hij echt goed aanhapt. Als het niet prettig voelt, loskoppelen en opnieuw proberen.

Maar mocht je echt fulltime willen kolven, er zijn speciale facebook groepen waar je goed geholpen wordt met de vragen die je hebt.

edit: Als de borst echt vol is en de baby daardoor moeilijk aanhapt even met de hand de druk eraf kolven. Als er een beetje uit is (soms maar een paar druppels) is het gebied rond de tepel soepeleren en kunnen ze vaak beter aanhappen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:28

Sorry ik zie dat ik mezelf niet helemaal lekker heb uitgedrukt met de uitspraak dat er ‘rotzooi’ in kv zit. Ik weet dat kunstvoeding van hele hoge kwaliteit is, er zitten alleen bestanddelen in waar ik zelf ethische bezwaren tegen heb (zoals vis olie) waardoor ik het lastig vind om mijn eigen kindje ermee te voeden. Ik ben zelf al bijna mijn hele leven vegetariër en mijn man en ik willen dit ook bij onze dochter doorvoeren tot ze zelf kan kiezen.

Ik wil echter niemand veroordelen over het geven van kv, en waarschijnlijk ga ik zelf ook wel overstag, het is alleen iets wat ik dus persoonlijk wel lastig vind. Anyhow, sorry als ik iemand hiermee tegen het zere been heb getrapt, dat was absoluut niet de bedoeling.

Dat gezegd hebbende, ik heb ineens weer last van stuwing. Vannacht en vanmorgen maar een borst leeggekolft omdat ik niet meer kon liggen van de stuwing. Dochter heeft die ander leeggedronken. Wat kan dat opluchten haha! Mijn kolfopbrengst is overigens tussen de 100 en 130ml per borst ongeveer.

Die ijsblokstaafjes zijn handig! Weet iemand waar je die bpa vrij kan kopen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 08:34

De milkies milktrays zijn bpa vrij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:49

_Nelleke_ schreef:
Sorry ik zie dat ik mezelf niet helemaal lekker heb uitgedrukt met de uitspraak dat er ‘rotzooi’ in kv zit. Ik weet dat kunstvoeding van hele hoge kwaliteit is, er zitten alleen bestanddelen in waar ik zelf ethische bezwaren tegen heb (zoals vis olie) waardoor ik het lastig vind om mijn eigen kindje ermee te voeden. Ik ben zelf al bijna mijn hele leven vegetariër en mijn man en ik willen dit ook bij onze dochter doorvoeren tot ze zelf kan kiezen.

Ik wil echter niemand veroordelen over het geven van kv, en waarschijnlijk ga ik zelf ook wel overstag, het is alleen iets wat ik dus persoonlijk wel lastig vind. Anyhow, sorry als ik iemand hiermee tegen het zere been heb getrapt, dat was absoluut niet de bedoeling.

Dat gezegd hebbende, ik heb ineens weer last van stuwing. Vannacht en vanmorgen maar een borst leeggekolft omdat ik niet meer kon liggen van de stuwing. Dochter heeft die ander leeggedronken. Wat kan dat opluchten haha! Mijn kolfopbrengst is overigens tussen de 100 en 130ml per borst ongeveer.

Die ijsblokstaafjes zijn handig! Weet iemand waar je die bpa vrij kan kopen?

Voor die visolie is er ook een alternatief gemaakt van algen :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:13

Er zijn ook vegan KV’s, maar naast dat ze gigantisch duur zijn, is eentje bijna niet te krijgen (Novalac/Novarice, op rijstbasis, komt uit Frankrijk) en eentje vond ik maar vies spul (Mandorlé, op basis van maïs/maltodextrine). Extreem plakkerig, loste vrijwel niet op en kind moest er niets van weten. Deze was dat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik weet dat er genoeg vegan ouders zijn die het wel naar tevredenheid geven aan hun kinderen :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:54

Ah ja, zelf niet zo overtuigd van die vegan versies maar voor de visolie is iig een alternatief in de niet vegan versies :j
'
Ik heb een aardige motivatiedip momenteel, valt me best zwaar om er 4x per nacht nog uit te gaan en fulltime te werken.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:21

Wat een bikkels hier zeg :oo
Voor mij was de insteek echt als het lukt is het fijn, zo niet ook prima.
Inmiddels dan iets meer als 4 maanden onderweg en het gaat nu idd een stuk gemakkelijker als in het begin, ook psychisch minder zwaar.

Kolven gaat ook goed gelukkig. Ik kolf vaak een of twee extra voeding als hij op de opvang is. Daarnaast soms als hij sochtends niet goed drinkt.
Inmiddels ook een vriezer la vol, misschien dat ik binnenkort ga doneren. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik doe idd ook 100ml per keer en dan ijsklontjes. Die laat ik in zo'n Philips Avent bakje ontdooien en giet het dan in een flesje.Afbeelding

Fulltime kolven lijkt mij pittig hoor. Ik vind het altijd een gedoe met in elkaar zetten, schoonmaken etc. En ik vind het ook wel heel gezellig om borstvoeding te geven. Vandaag eigenlijk geen plannen en ik was niet heel fit dus vanmorgen om half 7 is hij weer in slaap gevallen op mij in bed, stiekem tussendoor aangehapt en samen nog anderhalf uur zo gedut :)

Wij moesten trouwens in de kraamweek al flesje gekolfde melk geven, zodat hij eraan zou wennen. Het maakt hem geloof ik echt niks uit of hij een flesje of borstvoeding krijgt. Wel is hij bij beide snel afgeleid en kan ik hem vaak niet aankijken, want dan gaat hij alleen maar lachen <3

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:25

Suuszels, ik heb heel veel van mijn gekolfde melk gedoneerd omdat onze kinderen vrijwel niet uit de fles dronken en ik wel kolfde op werk ivm productie. Er is een informele Facebook groep voor (moedermelk netwerk vond ik teveel gedoe), ik heb alle keren na een oproepje leuke moeders uit die groep gevonden aan wie ik de melk gedoneerd heb.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:27

Doe je dan een ijsklontje in het zakje erbij en waarom?

Ik lees alles mee, ben zwanger dus alle info is handig :)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:27

Ik heb deze besteld, past in je bh en draadloos met opvangbakje erin tot 180ml. Leek mij ideaal dus ben benieuwd

Afbeelding

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:41

ruitje schreef:

Ja ik bewaar de melk in zakjes van 100ml maar op dit moment drinkt hij ongeveer 140 ml maar het is zonde om dan 200ml te ontdooien dus dan ontdooi ik nog 2 ijsblokjes

Niet in het zakje trouwens, zou op zich nog kunnen. Maar ik pak ze eigenlijk altijd de avond van te voren uit de vriezer zodat ze in de koelkast ontdooien

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:44

Solistar schreef:
Suuszels, ik heb heel veel van mijn gekolfde melk gedoneerd omdat onze kinderen vrijwel niet uit de fles dronken en ik wel kolfde op werk ivm productie. Er is een informele Facebook groep voor (moedermelk netwerk vond ik teveel gedoe), ik heb alle keren na een oproepje leuke moeders uit die groep gevonden aan wie ik de melk gedoneerd heb.
ik ga eens zoeken of weet je toevallig hoe deze heet? Ik heb nu ook wel 3 vriendinnen die zwanger zijn, maar goed ik hoop eigenlijk dat ze het niet nodig hebben :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:14

Ik ken borstvoeding donormelk iig

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:24

ruitje schreef:

Geen ijs-ijsklont hoor, maar borstvoeding in een ijsklontjes-vorm/zakje ;) dus geen water of ijs bij de borstvoeding