Kwanyin schreef:Als ik redenen zoek waarom ik mij zou moeten laten vaccineren, krijg ik hele duidelijke feitelijke uitleg. Kan ik opzoeken wat het vaccin inhoudt en hoe het werkt. Krijg ik een plausibele uitleg “waarom het zo snel klaar is”. Kan ik onderzoeksresultaten opzoeken. Kan ik uitleg vinden van virologen en anderen die jaren van hun leven besteed hebben aan het bestuderen van virussen.
Als ik redenen zoek waarom ik niet zou vaccineren, kom ik vooral mensen tegen die met moeite als hoogste score een 6 op biologie haalden maar wel “volgens mijn gevoel”…vanalles vinden. Of regelrechte hoaxes als argument, zoals het inmiddels wel uitgekauwde “meisje van zes ernstig ziek omdat ze een vaccin kreeg in een land waar ten eerste nog niet eens een vaccin beschikbaar is en dat terwijl kinderen niet eens ingeënt worden”.
Ik verkies mijn vertrouwen te stellen in de wetenschap en in mensen die er verstand van hebben dan jan in de straat die “naar zijn mening” vindt dat het maar een griepje is en dat “met zijn gezond verstand” denkt dat een beetje weerstand kweken wel gaat helpen.
Over lange termijngevolgen zijn ze ook heel eerlijk dat ze dat niet weten. Maar ik maak me ook geen zorgen over de langetermijngevolgen van het stuk vlees uit de supermarkt waar god weet wat voor spul in zit. Van de pesticiden die misschien niet helemaal van mijn appel gewassen zijn. Ik vraag mijn schoonouders ook niet van eerst een analyse van de grond van hun moestuin alvorens ik hun zelfgemaakte pompoensoep eet. Ik adem elke dag uitlaatgassen en andere rommel in en ik draag continue een gsm op zak met alle straling van dien. Maar als het om een vaccin gaat dat de wereld terug draaiend zou kunnen maken en levens redden, moet ik opeens nadenken over “ja maar wat als er nu die hele klein kans is dat er iets mis is?”
Helaas zwanger en van plan borstvoeding te geven dus ik zal nog een tijdje achteraan de rij staan, maar anders was ik graag vooraan gaan staan. Dat maakt het extra vervelend, ik zou heel graag mezelf beschermen maar ben afhankelijk van de goodwill van anderen om zich rondom mij.
Zo is het precies !
Mijn jongste dochter is 8 weken te vroeg geboren en haar entingschema liep daardoor achter. Ik woonde toen in een gereformeerde wijk met zeer grote gezinnen , waar kinderen niet ingeënt werden.
Ik vond dat heel vervelend en angstig als ik bijv. ging wandelen of boodschappen doen bij mijn gereformeerde groenteboer met 11 kinderen, juist omdat er toen ook een uitbraak was van ik dacht rode hond.