Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:32

Cer schreef:
Dengue heb ik eigenlijk niet eerder van gehoord.. hoe gaat men om met mensen die vanuit een gebied waar dat voorkomt (waar dan?) ergens anders heen willen reizen? Zijn daar dan ook tests voor ofzo?

Dengue is net zoals malaria niet besmettelijk. Je krijgt het rechtstreeks van een mug. Nadeel bij dengue is dat dat door overdag actieve muggen wordt overgebracht, terwijl de malariamug alleen na zonsondergang actief is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:33

Ah ik lees het idd.. muggen...
Nog een reden om eens iets te verzinnen om die ziekteoverbrengers uit te roeien... -O- En op het klimaat te gaan letten..
En niet meer naar oa Bali te gaan.. %)

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:34

gewoon dood aan alle muggen :o niks goeds van die beesten

(en ja, ik weet dat het genuanceerder ligt :+ Iets met eco-systeem enzo)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:35

Was een constatering wat betreft Elnienjo, geen kritiek. Wanneer iemand zo in het leven staat vind ik het prima. Ik ben nog uit de tijd dat Biafra groot in het nieuws was en heb door de jaren heen gemerkt dat ontwikkelingshulp op de manier zoals het al vijftig jaar gaat niet werkt. Groot gedeelte komt in de verkeerde zakken terecht . Hoeveel schepen, vliegtuigen vol voedsel en bakken met geld erbij heen gaat. Mensen zelfredzaam maken door onderwijs, veel betere gezondheidszorg en hulp bij het opzetten van voedselprogramma’s wel. Maar zeer veel word meteen weer teniet gedaan door binnenlandse oorlogen, geweld en zoals nu de coronapandemie. Daardoor liggen de vaccinatieprogramma’s tegen dodelijke kinderziektes weer stil en om dat weer in te halen ben je jaren verder. En wat ik persoonlijk doe? Ik heb contact met zeer kleinschalige groepen op enkele plaatsen in de wereld waar ik rechtstreeks geld aan geef, waarvan ik verantwoording terug krijg hoeveel waterputten en naaimachines en schoolspullen of medische goederen er zijn aangeschaft. En druppel op de gloeiende plaat maar toch , tot zover mijn inzet. Al dertig jaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:36

Zou dat een oplossing zijn, niet meer naar Bali of andere paradijselijke risicogebieden gaan? Niet meer reizen, geen import meer uit die landen (las dat de muggen vaak met autobanden meekomen).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:43

juval schreef:
Zou dat een oplossing zijn, niet meer naar Bali of andere paradijselijke risicogebieden gaan? Niet meer reizen, geen import meer uit die landen (las dat de muggen vaak met autobanden meekomen).

Nope.. ik lees dat de mug hierheen komt doordat het klimaat verandert..

Dus, nu trekken er mensen aan de bel doordat de mug oprukt naar Europa, terwijl er in warmere landen dus al langer een probleem is :+

En ik vind het noga een pittige constatering Bigone.. om dat gewoon zo even neer te schrijven.. Als je meent dat iemand er bepaalde gedachten op nahoudt, hoeft het niet perse zo gemeld te worden, toch?
(of denk ik nu te veel aan de topics op FZ van de afgelopen tijd.. :) )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:53

Inmiddels in Luxemburg bioscopen,theaters, fitness centra en horeca dicht.

Bezoek toegestaan van 2 mensen ipv 4.

In winkels nog extreem druk ( alle niet essentiële winkels in belgie zijn dicht. Dus giga druk in Luxemburg)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:23

juval schreef:
(las dat de muggen vaak met autobanden meekomen).

Broodje aap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:25

Cer schreef:
Nope.. ik lees dat de mug hierheen komt doordat het klimaat verandert..

Hier in westen van Andalucia mensen overleden aan west nijl virus bv, door muggen die hier eigenlijk niet voor horen te komen.
De tijgermug is hier aan de zuidkust inmiddels ook vaste gast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:28

Ja, dan dus toch door klimaat veranderingen waardoor ze nu wel kunnen overleven in gebieden waar dat voorheen niet kon?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:37

Cer schreef:
Ja, dan dus toch door klimaat veranderingen waardoor ze nu wel kunnen overleven in gebieden waar dat voorheen niet kon?

Ja.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:39

of ze komen met het vliegtuig mee
zoals die 2 malaria doden bij ons laatst

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:52

Maar het is zeker opvallend dat de tijgermug vooral op die plekken gevonden word waar een bandenimport bedrijf zit. Limburg en Drenthe volgens mij en ja, dat zal vroeger ook zo zijn geweest maar door de huidige temperaturen overleven ze hier nu ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:54

Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-11-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:57

O zou dát even een goed idee zijn. En alsjeblieft kabinet, doe het dan vóór de kerstvakantie. Erna heeft veel minder zin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:59

Kan er een korte omschrijving als er een link geplaatst wordt? Dan weet ik een klein beetje of ik er wel of niet op wil klikken :)
Hoeft niet hoor, maar ik dacht dat het gangbaar was om te doen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:00

Juist niet, tijdens kerst en oud en nieuw komen er toch veel mensen in families bij elkaar waar zonder meer veel besmettingen uit voortkomen , wanneer je die twee weken van school weghoud heb je al een flinke klap erop gegeven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:01

Sheran schreef:
O zou dát even een goed idee zijn. En alsjeblieft kabinet, doe het dan vóór de kerstvakantie. Erna heeft veel minder zin.

Juist erna! Dan kunnen ze na al die sociale events even een paar weken thuis geisoleerd worden voordat ze weer massaal bij elkaar komen op scholen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:01

Sheran schreef:

Bij voorkeur vanaf 7 december de boel dicht tot 4 januari. Ja, dat is bijna een maand, maar geeft mogelijk wel rust. En dan ook de attractieparken maar dicht en andere uitjes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:02

Ik zou vanaf 1 t/m 14 januari een strenge lockdown doen met alles dicht om wat er met de feestdagen weer verpest wordt recht te kunnen zetten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:03

elnienjo schreef:
Sheran schreef:

Juist erna! Dan kunnen ze na al die sociale events even een paar weken thuis geisoleerd worden voordat ze weer massaal bij elkaar komen op scholen.

Ik zou zeggen juist ervoor, want dan wordt het met kerst niet zo verspreid. En liefst ervoor én erna.
Dit is overigens ook een opmerking uit puur eigenbelang _O-.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:03

Sheran schreef:
Ik zou zeggen juist ervoor, want dan wordt het met kerst niet zo verspreid. En liefst ervoor én erna.

Hahha gewoon 6 weken alles dicht. Hoppa :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:04

Wij begrijpen elkaar! _O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:08

Sheran schreef:

Er wordt nu al veel te veel massaal geshopt voor kerst, dus die verspreidingen blijven gaan. Na oudjaar is er gelukkig niets meer te vieren, de winkels halen hun kerstversieringen weg, dus winkelen wordt weer saai. Dan is een sluiting en lockdown makkelijker te respecteren denk ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:09

elnienjo schreef:
Ik zou vanaf 1 t/m 14 januari een strenge lockdown doen met alles dicht om wat er met de feestdagen weer verpest wordt recht te kunnen zetten.

Winged schreef:
Sheran schreef:

Bij voorkeur vanaf 7 december de boel dicht tot 4 januari. Ja, dat is bijna een maand, maar geeft mogelijk wel rust. En dan ook de attractieparken maar dicht en andere uitjes.

En wat is iedereen het weer eens
Het kan ook nooit voor iedereen goed zijn blijkt wel