Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 00:36

Texas02 schreef:
Je kunt misschien ook de afspraak voor het bloed prikken een dag uitstellen? Bij ons kan dat gewoon online, ik weet niet of dat bij jou ook kan? Maar dan heb je net iets meer tijd om het aan te laten passen.

Ik heb gekeken om te wijzigen, eerste mogelijkheid hier in de buurt wordt half april. Ik ga gewoon maandag een poging wagen

Texas02

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 01:18

Oh, dat duurt wel heel lang. Dan maandag maar inderdaad!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:41

Albertina71 schreef:
Ik had achteraf gezien al vanaf de pubertijd trage schildklier symptomen. Altijd wallen (vocht) onder mijn ogen en als puber al putjes in de achterkant van mijn bovenbenen (vocht), rustelozen benen , hevige menstruaties, altijd bloedarmoede en ijzertekort, enorme koukleum, futloos en ja, ook haaruitval maar dacht dat dat normaal was.
Maar ook... superslank, om de dag diarree en vaak stevige hoofdpijn.

Ik heb zeker 15 jaar af en toe mijn schildklierwaardes laten prikken, omdat ik steeds stijver en kouwelijker werd en omdat het in de familie veel voorkomt.
Ik dacht aan trage schildklier (koukleum, stijf, moe), mijn huisarts dacht aan te snelle schildklier (chronisch diarree, slank, moe). Maar de waardes waren steeds oké.

Misschien was het wel allebei: nu achteraf denk ik dat ik een omzettingsprobleem had/heb en daardoor teveel T4 (kwam daar de diarree vandaan?) en te weinig T3 (stijve koukleum), want T4 moet je zelf omzetten naar T3.
Ik verdraag ook nu niet veel T4 en gebruik daarom een combinatie van T4 (Levothyroxine) en T3 (Cytomel). En dan gaat het best goed.

Ik mocht van mijn huisarts niet met schildkliermedicate beginnen, ook niet toen mijn TSH eindelijk omhoog ging, ook niet als proef om te kijken hoe ik daarop zou reageren. Met 4,8 was die veel hoger dan de vele jaren daarvoor. Ik functioneerde op dat moment echt niet meer, maar toch moest ik van hem wachten tot het nog hoger was _-:( .
Ik ben toen teruggegaan naar een natuurarts die me een paar jaar daarvoor behandeld had. Hij liet mijn waardes ook testen en intussen was mijn TSH 8 ofzo.
Hij heeft me toen medicijnen voorgeschreven. Meteen al een combinatie, omdat zijn patiënten daar heel goed op reageren. Ik had in het begin bizar veel medicijnen nodig, maar voelde me zoveel beter dan daarvoor. Ik begon echt aan mijn 2e jeugd :D

(sorry voor de lange post!)

Wat is dat dat voor natuurarts? Hoe kom je bij zo iemand terecht?

En @Mando die boeken zien er wel veelbelovend uit!

Ik zit echt te twijfelen om helemaal glutenvrij te eten. Ik probeer wel altijd al te minderen maar helemaal stoppen is wel ingewikkeld denk ik...

Ik zat laatst ook te kijken naar ene Ruud Rotteveel, die had een soort mini cursus online staan en hij had het juist weer over dat glutenvrij eten helemaal niet hoeft perse en dat volkoren producten juist heel goed zijn

Ik heb me wel in 2024 een poos heel goed gevoeld, was ik wel ook echt strenger op mijn voeding en lekker veel aan het bewegen. Ik was bijna 10 kilo kwijt, minder moe, minder last van mijn darmen. Maar afgelopen maanden wel echt weer ruk hahaha. en ja ben dus ook meer brood aan het eten, dus misschien is dat wel de oorzaak... :=

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:20

Texas02 schreef:
Oh, dat duurt wel heel lang. Dan maandag maar inderdaad!

Het was toch nog gelukt! Ik ben alleen wel rete zenuwachtig.. Gister eigenlijk al waardoor ik vannacht weer slecht heb geslapen. :+

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:27

Ik ben via via bij die Natuurarts gekomen, een arts die 14 jaar gynaecoloog was en daarna het alternatieve circuit inging omdat hij nu naar de hele mens kan kijken en naar eigen zeggen zo meer mensen kan helpen.
Hij is al flink op leeftijd, maar praktiseert nog steeds. Hij is lid van de AVIG. Via de AVIG website kun je een alternatieve arts in je omgeving zoeken. Ik kan de naam van mijn arts evt. delen in PB.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:35

Ik ben ook niet helemaal gestopt hoor al probeer ik voor 90% te verbannen.
Maar dan moet je wel weer vitamines bij gaan slikken en dat doe ik nu wel.

Glutenvrij brood is niet lekker maar de afbakbroodjes, muffins en eierkoeken wel weer _O-
Ik bestel ze bij de glutenvrije bakker in Almelo maar vind wraps ook prima.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:02

oh ik zie op die website van AVIG iemand bij mij in de omgeving waar ik wel goeie verhalen over heb gehoord. Dus die ga ik berichten!

Welke vitamines slik jij bij Mando?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 21:41

Ik alleen vitamine D. De rest was bij mij in orde,ferritine wat laag,maar sinds ik goed om mijn eten denk is dat oké.

Ik zou absoluut de facebookgroep schildklier nl aanraden, staat echt heel veel goede tips en info in.
https://m.facebook.com/groups/schildklier/?ref=share

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:35

Zo dat was snel.
Tsh van juli vorig jaar van 8.7 nu naar 13.. FT4 van 13.7 naar 12.9 en de TSH receptor antistoffen <0.10
Alleen heb ik nog steeds het idee dat dus de tpo waarde die ik aanvroeg dus niet is gedaan, maar de TSH receptor antistoffen.. Donderdag belt de huisarts.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:02

Oh dat is lekker verhoogd die TSH. Zat jij al aan de medicatie of nog niet?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:20

vigo_is_lief schreef:
Oh dat is lekker verhoogd die TSH. Zat jij al aan de medicatie of nog niet?

Nee, nog niet. Huisarts wil eerst even wat uitzoeken en belt donderdag om dan eventueel te starten met medicatie.

Ik vermoed ook dat vorig jaar eind januari de griep die ik heb gehad de boel een extra zetje heeft gegeven, want sinds dien is er van alles waar ik 'last van heb' of meer last. Waar ik mijn vinger eigenlijk niet op kon leggen. 2 jaar terug naar een japanse headspa geweest en daar kreeg ik eigenlijk al te horen dat ik heel veel haarverlies heb. Maarja, ga eens naar de huisarts met bij de japanse headspa zeiden ze dat ik heel veel haarverlies heb. Wat kan je daar aan doen? :+ Maar dan vallen ook nu puzzelstukjes in elkaar.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:24

Hahahah ja dan gaan ze je raar aankijken _O-

Ik kwam er ook achter toen ik een half jaar veganistisch was en toen een dubbele keelontsteking kreeg en alsmaar moe bleef... Dus kan me best voorstellen dat indd jou griep de boel ook een zetje geeft gegeven!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:32

Oeii... keelontsteking.. Dat is ook pittig! Hier is inderdaad ook vermoeidheid gebleven en dan de ene keer heftiger dan de andere keer.
Er is alleen 1 ding wat ik ook niet kan plaatsen. Voor mijn griep had ik een lichaamstemperatuur van rond de 36.3. Griep gehad en nu blijft hij heel erg wisselend in de ochtend van 37.3 tot 37.8 en eind van de dag kan ik gerust 38.5 hebben. In juli ook aangegeven, maar verder niks mee gedaan. Ik ga het maar gewoon afwachten en horen hoe en wat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:11

Momo94 schreef:
Zo dat was snel.
Tsh van juli vorig jaar van 8.7 nu naar 13.. FT4 van 13.7 naar 12.9 en de TSH receptor antistoffen <0.10
Alleen heb ik nog steeds het idee dat dus de tpo waarde die ik aanvroeg dus niet is gedaan, maar de TSH receptor antistoffen.. Donderdag belt de huisarts.

Ook raar eigenlijk want de tsh antireceptor doen ze om te kijken of je Graves hebt..een te snel werkende schildklier en dat heb jij duidelijk niet.
Misschien een fout gemaakt met wat de arts had moeten doorgeven?
Zou daar zeker even naar vragen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:25

ellepel schreef:
Momo94 schreef:
Zo dat was snel.

Ook raar eigenlijk want de tsh antireceptor doen ze om te kijken of je Graves hebt..een te snel werkende schildklier en dat heb jij duidelijk niet.
Misschien een fout gemaakt met wat de arts had moeten doorgeven?
Zou daar zeker even naar vragen.

Even terug gekeken ik heb voor de tpo gevraagd in de mail, maar in het document voor bloedprikken staat TSI TSH receptor as. (TSI)
Geen idee waarom dit vanuit de huisarts anders is aangevraagd.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:47

Ga je er nog achteraan?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:10

Ja, dat vraag ik vandaag na. De huisarts zou vandaag nog even bellen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:26

Ohhh top!
Ik ga maandag testen of ik iets van een gluten intolerantie heb, en daarna echt even strikt glutenvrij eten om te kijken of ik me dan beter ga voelen! Als iemand nog recepten tips heeft, let me know!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:54

vigo_is_lief schreef:
Ohhh top!
Ik ga maandag testen of ik iets van een gluten intolerantie heb, en daarna echt even strikt glutenvrij eten om te kijken of ik me dan beter ga voelen! Als iemand nog recepten tips heeft, let me know!

Misschien wel goed om voor jezelf na te gaan of je ook last van je darmen hebt als je pasta of iets dergelijks eet.
Want het zijn niet altijd de gluten die last veroorzaken als je brood eet , maar heel vaak zijn het de toevoegingen in het brood .
Ik kwam daar achter omdat ik als ik in het buitenland brood at nergens last van had , maar thuis wel.
Het brood in het buitenland is vaak gewoon meel , water , zout en gist of zuurdesem .
Het Nederlandse brood zit vol met toevoegingen om het maar zo lang mogelijk vers te houden en zo snel mogelijk gerezen te krijgen .
Dat was bij mij de bottleneck.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:04

Naja ik eet eigenlijk al jaren geen pasta meer. Misschien heel soms een keer, omdat ik dan bij iemand eet die toevallig pasta gemaakt heeft. Maar ik heb gewoon constant dat enorm vermoeide gevoel, brainfog, hele droge huid, verotte darmen haha... En ik eet wel brood.

En over dat onbewerkte brood vraag ik me ook nog wat af. Want ja, het is goed dat het zo min mogelijk bewerkt is, weinig toegevoegde zooi. Maar het is niet volkoren. Maar volkoren brood is toch sowieso veel beter dan ''gewoon brood''. Wat is jullie mening daarover? Want ik ben wel vóór zo min mogelijk bewerkt voedsel eten.

Net als dat naanbrood nu helemaal een hype is als sport trend. Dat dat super gezond en eiwitrijk is, maar eigenlijk is dat ook maar gewoon wit brood :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:12

Mijn darmen in nl piepen heel vaak. In frankrijk met vers stokbrood van de bakker geen enkel probleem

Bruin/volkorenbrood in nl is vaak niet eens veel gezonder dan witbrood

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 21:26

De huisarts is vergeten te bellen... mail gestuurd en morgen in de ochtend anders maar even de assistente bellen of ze erop willen reageren.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

Ik weet nog steeds niks.. Gister belde de huisarts, maarja ik moet ook gewoon werken. En ik had klanten, net misschien 2 seconde te laat met de telefoon oppakken. Nog gehoopt dat hij eind van de dag terug belde, maar helaas niks. Dus ik heb via medgemak maar een mail gestuurd of het ook via daar kon. Woensdag wel een vrije dag, maar dan werkt deze huisarts niet. Ik wil inmiddels wel graag wat weten, vooral omdat mijn energie echt 0 is.. ;(

En ik vind het al heel lastig als iets niet voorspelbaar is en ik nu dus niet weet waar ik aan toe ben..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Lastig,kun je ze niet zelf weer bellen en misschien dat de assistente het je ook vertellen kan

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

ellepel schreef:
Lastig,kun je ze niet zelf weer bellen en misschien dat de assistente het je ook vertellen kan

Gebeld.. nu is de huisarts ziek.. kan hij ook niks aan doen, maar nu hopen dat hij donderdag beter is. Hij had geprobeerd donderdag te bellen, maar ik heb odido en die had storting. En de assistente zei dat er bij mij geen voicemail ingesproken kon worden. Heel vreemd, want dit heeft altijd gekund. Pff... ik vind dit heel lastig.. En vooral omdat hij parttime werkt en de andere huisarts ook.