Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:40

Ik moet na anderhalf weer vakantie morgen weer aan het werk en inmiddels zijn er 2 collega’s besmet, merk dat ik het toch wel spannend vind om weer te beginnen. :=

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:57

Ik heb gisteravond voor een covid patiënt gezorgd. Hij lag bij mij in isolatie ivm verdenking op en later op dea avond kwam de positieve uitslag van de kweek eruit. Hij ging echt supersnel achteruit, bizar.bij aanvang dienst respiratoir slecht (10 liter zuurstof) maar wel nog aanspreekbaar. Heb medicatie nog met appelmoes gegeven, grapjes met hem gemaakt en aan het eind van mijn dienst was hij niet meer aanspreekbaar. Hij is naar de cohort afdeling overgeplaatst. Hoop dat hij de ochtend heeft gehaald maar hij was al heel ziek. Dus ben bang dat dit hem de das omdoet.

Succes giolli, heel normaal om het spannend te vinden!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:03

Ik lees al een tijdje mee en wilde diegenen die op een cohortafdeling/verpleegafdeling met positief geteste bewoners werken een virtuele knuffel geven! Respect!

Zelf werkzaam op een reguliere afdeling in het ziekenhuis( in zwaar aangedane streek( meer dan 100 positieve patiënten momenteel opgenomen, verspreid over meerdere afdelingen)
Buiten regelmatig een verdenking waarvoor wij in isolatie moeten verplegen en af en toe hulp bieden op een cohortafdeling..kom ik zelf weinig in contact met ( bekend) positief getesten...maar zelfs zo heeft het veel impact door alle maatregelen op de werkvloer, de angst onder collega's, de totale verlaten sfeer binnen het ziekenhuis en de onzekerheid over de komende werkdruk..

Respect voor diegenen die momenteel topzorg verlenen!

noviceh

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:14

Heftig itsme! Inderdaad bizar hoe snel patiënten achteruit kunnen gaan, helaas wel kenmerkend voor covid-19.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:18

itsmi schreef:
Ik heb gisteravond voor een covid patiënt gezorgd. Hij lag bij mij in isolatie ivm verdenking op en later op dea avond kwam de positieve uitslag van de kweek eruit. Hij ging echt supersnel achteruit, bizar.bij aanvang dienst respiratoir slecht (10 liter zuurstof) maar wel nog aanspreekbaar. Heb medicatie nog met appelmoes gegeven, grapjes met hem gemaakt en aan het eind van mijn dienst was hij niet meer aanspreekbaar. Hij is naar de cohort afdeling overgeplaatst. Hoop dat hij de ochtend heeft gehaald maar hij was al heel ziek. Dus ben bang dat dit hem de das omdoet.

Succes giolli, heel normaal om het spannend te vinden!

Ik wil je een hart onder de riem steken, zulke momenten kunnen voor patiënten heel groot zijn om om te kunnen gaan met de angst en stress. :(:)

Sterkte allemaal. Binnen mijn werk (GGZ) wordt vandaag de eerste corona patiënt opgenomen op onze cohort afdeling waar waarschijnlijk ook wat directe collega's van mij terecht gaan komen. Ik vind het ontzettend spannend en moet niet teveel denken aan de mogelijke gevolgen want dat trek ik slecht. Ik probeer me op het positieve te richten.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:02

Ik heb net de 1e 3 uur erop zitten
Wij wisselen elkaar af op de afdeling. Cliënt is geagiteerd en wil weg. Best pittig om te de-escaleren wanneer je door je mondkapje nonverbaal weinig kan inzetten. Je bent ook minder goed te verstaan en beangstigend voor de cliënt ook. Om 13.00 weer omkleden voor 2e shift deel.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:50

Eloya: jeetje heftig zeg!

Is het bij jullie ook zo'n rommel allemaal? Roosters die per dag worden gemaakt. Verpleegkundigen die niet komen werken. Of juist te veel verpleegkundigen die komen werken. Niemand wordt ingewerkt ook geen facilitair dienst met als gevolg dat ze vorig weekend alle handschoenen en mondkapjes hebben weggegooid die in de sluis stonden dus niet bij de patiënt. Hun redenatie was ja bij mrsa patiënten in de sluis moet ook alles weg. Daarnaast wordt iedereen maar gewoon ergens ingezet. En ik vraag me ernstig af of er wel hoge kwaliteit van zorg wordt geboden. Wat ik vooral mis is dat je geen rechten meer hebt als werknemer en dat er continue over je wordt besloten of je het er nou mee eens bent of niet. Nou nu hou ik weer op met klagen. Sterkte iedereen in deze moeilijke tijd!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:54

@Lobke,
Bij ons lopen de roosters soepel, sfeer onderling is ook goed en staan stevig als team. Het cohort team is samengesteld uit alle teams van het gebouw. Vrijwillig aangemeld hiervoor.
Echter het grote probleem bij ons zijn de PBM materialen.. We hebben schaarste en nu word ons gevraagd om de schorten te gaan hergebruiken nadat ze 72 uur uitgehangen hebben.. maar het zijn wegwerpschorten dus dit vind niet iedereen een prettig idee.
Maar nu hebben wij ook nog maar weinig cliënten op de cohort bij ons.. dus meer ruimte voor inwerken en duidelijke uitleg etc.

Ik heb wel echt diep respect voor jullie wie een hele shift in PBM lopen,ik heb 2 shifts van 2.5 uur met mondkapje etc gelopen en had de drukplekken al op mijn gezicht staan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:57

Ja bij ons wordt het rooster ook steeds gewisseld omdat er maar beperkt aantal collega's zijn die op de locaties werken. Nu is op een andere locatie ook het virus vastgesteld.
Cliënt snapte er niks van wat ik kwam doen met mondkapje en schort voor, was steeds aan het vragen of ze weg moest. (ik maak schoon in de zorg)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:59

Eloya: wat goed om te horen dat het dus ook anders kan! Ik moet ook zeggen dat we hier als ziekenhuis ook slecht op voorbereid zijn hoor. Met als gevolg dat alle belangrijke beslissingen op het laatste moment moesten worden gemaakt. Ja die drukplekken krijg je vrij snel op het gezicht het duurt ook weer even voordat het allemaal wegtrekt. Bij ons weten verpleegkundigen niet eens wanneer ze precies de arts moeten bellen en waar ze op moeten letten... Kan alleen maar goed gaan zoiets

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:00

Fjordjes: wat vervelend! Werk je ook in een ziekenhuis?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 17:01

Oh, daar schrik ik best van lobke. Wij hebben ook allemaal geen ervaring of weinig ervaring met long, maar we weten wel wanneer we arts of ic moeten bellen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:01

Nee ik werk in een zorginstelling voor dementerende ouderen

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:04

Geerte: hebben jullie dan een soort van klinische lessen gehad? Of wordt het gewoon verteld? Wat ik namelijk hoor is dat andere ziekenhuizen wel hun best doen om personeel zo goed mogelijk voor te bereiden door filmpjes te delen die ze moeten kijken en klinische lessen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 17:09

We hebben een klein lesje gehad over zuurstof toedienen. Verder wordt er goed informatie en kennis onder elkaar gedeeld.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:15

Oei daar schrik ik ook wel van,
Wij werken in de GGZ, waarvan een aantal collega's ook niet veel somatische kennis hebben
Maar hebben wel informatie gekregen over de basis dingen, EWS en wanneer contact op te nemen met een arts. Ook hele stroomschema's wat te doen bij zieke cliënt of klachten bij cliënt/ koorts etc.

En dat voeren wij "thuis isolatie" uit en nog niet eens zoals in het ziekenhuis
Kanttekening, als de cliënten achteruitgaan dragen wij ze wel over aan het ziekenhuis. wij gaan zoals het er nu uit ziet ook geen zuurstof toedienen. Maar als dat tzt nodig is, word de kennis wel bijgeschoold.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:21

Bij ons wordt er ook gewerkt met ews dat gaat allemaal goed hoor. Maar bij covid moet je dat eigenlijk een beetje voor blijven want mensen scoren vaak niet meteen daarop maar kachelen toch bij kleine signalen al in bijvoorbeeld als de saturatie normaal 97 is en dan opeens 94 dat is nog acceptabel maar eigenlijk wel al een teken.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:19

Oh oke :)
Maar het belangrijkste is dat iedereen zijn uiterste best doet! We doen het met zijn allen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:26

Diep respect voor jullie!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:05

Ook hier roosterwijzigingen, aankomende nacht wordt het hele nachtdienstrooster van april opnieuw gemaakt en wordt er iemand ziek of volgt er nog een besmetting, dan zal weer alles veranderen.

Afgelopen nacht is een oom van mijn vriend overleden aan de gevolgen van corona. In Uden was geen plek, dus hij moest naar Gouda, daar leek hij redelijk stabiel, dus hij werd weer naar huis gebracht. Daar was al snel duidelijk dat het niet goed ging, hij kon toen wel terecht in Uden en daar is hij overleden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:19

Nog niet bijgelezen, maar zijn er meer mensen het webinar van het JBZ aan het bekijken?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:48

Eloya: klopt je hebt helemaal gelijk
Grit: jeetje wat heftig gecondoleerd!
Gomir: nee wat is dat precies en is het ook terug te kijken?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:54

Ervaringen uit het Jeroen Bosch Ziekenhuis met goede organisatorische tips.
Ik weet niet of het later ook online terug te zien zal zijn via hun website.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:08

Bij ons zijn 160 artsen en verpleegkundigen in een kleine week tijd geschoold hiervoor . Type patiënten waar ze normaal nooit mee werken . Maar zover wij het horen loopt alles soepel

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:12

@Grit, sterkte!

Persconferentie 31-3
Vanaf maandag kan zorg personeel getest worden op corona.

Hoop dat wij het dan ook voor onze cliënten voor elkaar kunnen krijgen, want het is best traumatisch voor hen om op een cohort afdeling te liggen en verpleegd te worden door aliens in hun ogen (psychiatrisch zieke cliënten) Wanneer ze dan negatief testen kunnen ze naar een gewone afdeling.. zou veel leed schelen denk ik

Ik vermoed ook dat wij over een tijdje een piek gaan krijgen met HIC opnames en suicides (pogingen)
Laatst bijgewerkt door Eloya op 31-03-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt