Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:31

Tekort: 0-100 nmol/L (0-40 ng/ml) –> de meeste mensen vallen in deze categorie!
Voldoende: 100-200 nmol/L (40-80 ng/ml)
Hoognormaal: 200-250 nmol/l (80-100 ng/ml)
Ongewenst: boven de 250 nmol/L (boven de 100 ng/ml)
Toxisch (giftig): boven de 375 nmol/L (boven de 150 ng/ml)

In NL gebruiken we volgens mij altijd de eerste van deze waardes. Hier zie je ze in vergelijking met de waardes die ze in Duitsland gebruiken

Helaas houden artsen NL vaak aan dat 50 nmol al voldoende is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:52

In het schema van Destination uit Duitsland is 31 ng ( 80 nmol ) al een goede waarde ...

superpony

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:14

Ik heb mn lab uitslag even op gezocht en het regeltje geplakt hieronder;

25-OH vitamine D nmol/l 50 - 160

Dat is wat ze hier hanteren. Mijn waarde was 19 en stond in het blauw........Zover ik weet is blauw te weinig en rood te hoog. Zwart is binnen het kader.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:14

Ja klopt Superpony, in Nederland zien ze 50 pmol ( 20 ng) nog als normaal/goed.
Niet alle laboratoria en artsen trouwens. Er zijn ook Nederlandse labs/artsen die uitgaan van 75-80 nmol (30-32 ng) als minimum waarde.

In de VS gaan ze uit van 50 a 60 ng ( dus 125-150 pmol als goed )

Hoe hoog is je waarde nu, weet je dat ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:17

Maris schreef:
Ja klopt Superpony, in Nederland zien ze 50 pmol ( 20 ng) nog als normaal/goed.
Niet alle laboratoria en artsen trouwens. Er zijn ook Nederlandse labs/artsen die uitgaan van 75-80 nmol (30-32 ng) als minimum waarde.

In de VS gaan ze uit van 50 a 60 ng ( dus 125-150 pmol als goed )

Hoe hoog is je waarde nu, weet je dat ?

Nee, de reumatoloog nam het dus niet bijster serieus en heb hier nog geen MDL arts eigenlijk. Mn volgende afspraak is pas in Augustus en dan week ervoor prikken.
Dan zou afspraak daarna pas in februari weer zijn. Maar ik vermoed dat als het in Augustus gestegen is, het gelijk einde verhaal is.

Waar de reuma vereniging wel een stuk had dat vit D tekort ook kramp en pijn an veroorzaken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:24

Je kan het ook zelf laten testen he, via internet. Alleen snap ik best dat je daar niet zoveel aan hebt ivm andere medicijnen etc.

Hier kan het onder andere ( en gelijk een heel stuk met info over vitamine D ) : https://www.cerascreen.nl/blogs/news/vitamine-d

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:41

Maris schreef:
Je kan het ook zelf laten testen he, via internet. Alleen snap ik best dat je daar niet zoveel aan hebt ivm andere medicijnen etc.

Hier kan het onder andere ( en gelijk een heel stuk met info over vitamine D ) : https://www.cerascreen.nl/blogs/news/vitamine-d

Ik ben verhuisd en heb mn huisarts nog nooit ontmoet, maar wel zitten denken om daar eens heen te gaan en een algeheel vit onderzoekje aan te vragen.
Ik vind sowieso dat artsen steeds minder checken en ze wat terughoudend zijn. Waar ik voorheen elke 3 maanden uitgebreid bloed onderzoek had. En eigenlijk is mijn situatie hetzelfde of erger dan toen.....

Maar thanx voor de link!! Heb hem opgeslagen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:03

Dit topic is al even stil, maar ik heb dus een (licht) tekort (48). Ik vraag mij af of mensen die ook een tekort hebben of zij echt verbetering zien na extra inname van vitamine D?
Wat waren de klachten en zijn die weg gegaan?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:09

Ik had een tekort. 2x stootkuur gehad en toen voelde ik me iets beter. Inmiddels weer op 54 dus nu onderhoudsdosis bij slikken

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:11

Ik slik 20 microgram per dag en dan blijf ik goed zitten. Ik merk heel duidelijk verschil als mn D te laag is.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:59

Ik had afgelopen jaar een aardig tekort, zat op 35. Met een stootkuur en daarna bijhouden met capsules is het redelijk op peil. Dit jaar gecontroleerd, weer een korte kuur en bijhouden.

Ik merk het gelijk als 't weer inzakt, dan krijg ik meer last van spieren en gewrichten, en mentaal ben ik niet meer vooruit te branden. Neem ik weer voldoende vit. D, dan trekt dat weer weg.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:03

Waarom nemen jullie niet dagelijks vitamine D? Ik neem al 2 jaar dagelijks 5000IE = 125 mcg + 200 mcg vitamine K2 (om de calcium op de juiste plaatsen te krijgen) en 400 mg Magnesium om de vitamine D beter op te nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:03

Hmmm ik zat altijd rond de 40 nmol qua waarde. Vorig jaar na veel buiten en bijslikken op 82 nmol. En nu neem ik ook bij. Maar ik voel geen verschil verder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:06

Ik zat vorig jaar dus op 19 en probeer het niet te vergeten om dagelijks te nemen. Laatste keer is het weer niet meegenomen in bloed trekken zag ik, ggrrrr

Heb die van Vitalize nu.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:52

Ik ben nu een jaar dagelijks D3 aan het bijslikken en ga volgende week bloed laten prikken om te kijken of 't voldoende helpt.
Van 't weekend voor 't eerst over K2 gelezen en dat ook bespreken met de HA

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:03

Ik heb gewoon druppels waarin vit D3 en K2 zit.
Waar slik je de vit D voor Jaan81 ? Gewoon omdat de waarde te laag was of echt ook voor bepaalde klachten ?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:34

Maris schreef:
Waar slik je de vit D voor Jaan81 ? Gewoon omdat de waarde te laag was of echt ook voor bepaalde klachten ?

Welke is dit als ik vragen mag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:49

Je hebt ze van verschillende merken dacht ik. Ik slik die van epigenar.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:13

Maris schreef:

Waarde idd te laag, ondanks dat ik iedere dag minimaal 5 uur buiten ben.
En hoop dat het mijn klachten van de fibromyalgie wat kan verminderen (is niet 't enige waar ik mee bezig ben)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:02

Mijn waarde was dus 19 en dat is echt laag. Het was getest door mijn reumatoloog op mijn verzoek. Ondanks dat het zelfs bij de reuma vereniging bekend is dat je daar op moet letten, hecht hij er weinig waarde aan. Hij schreef ook echt veel te weinig voor.

Ik hoop ook dat het helpt bij de reuma.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:08

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:26

Dit topic is al even niet meer actief zie ik, maar ik hoop toch te mogen posten. Ik heb deze week uitslag gekregen van een labo (ben particulier gaan testen). Mijn waarde zit (ondanks multivitaminen) op 25.8nmol/l en zit daarmee tegen de ondergrens. Geen idee hoe mijn HA erop gaat reageren maar nu dus vast kijken wat te gaan slikken.

Kruidenpotje schreef:
Waarom nemen jullie niet dagelijks vitamine D? Ik neem al 2 jaar dagelijks 5000IE = 125 mcg + 200 mcg vitamine K2 (om de calcium op de juiste plaatsen te krijgen) en 400 mg Magnesium om de vitamine D beter op te nemen.

Houdt deze suppletie rekening met vet oplosbaarheid?

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:10

F_Orumster schreef:
Dit topic is al even niet meer actief zie ik, maar ik hoop toch te mogen posten. Ik heb deze week uitslag gekregen van een labo (ben particulier gaan testen). Mijn waarde zit (ondanks multivitaminen) op 25.8nmol/l en zit daarmee tegen de ondergrens. Geen idee hoe mijn HA erop gaat reageren maar nu dus vast kijken wat te gaan slikken.

Kruidenpotje schreef:

Houdt deze suppletie rekening met vet oplosbaarheid?

Ik weet niet precies wat je bedoelt met je laatste opmerking maar idd een overschot aan vitamine D kan opgeslagen worden in vet en kan op die manier toxisch worden. Uit onderzoeken is echter gebleken dat zelfs bij een langdurige dagelijkse inname van 20.000 IE er geen problemen ontstaan.

De door jou genoemde ondergrens is een zeer conservatieve, orthomoleculair wordt een ondergrens van 100 aangehouden, streefwaarde tussen de 100 en 200. Ikzelf heb al tijden rond de 125 en voel me stukken beter dan toen ik lager zat.

De meeste huisartsen weten niet veel van vitamines omdat ze slechts een halfjaartje vitamineleer krijgen tijdens hun opleiding en varen alleen op de conservatieve waardes. Orthomoleculaire geneeskunst gaat daar veel dieper op in en mijn ervaring leert dat veel huisartsen jouw waarde prima zullen vinden en je hooguit 800 IE per dag aanraden. Als ze iets voorschrijven dan zal dat een stootkuur zijn van bv 25.000 per week omdat dat het enige is wat ze kennen en voor mogen schrijven.

Zoals ik in een andere post ook al schreef is heel veel informatie te vinden in de Faceboek groep "Vitamine D en K2 tekort" https://www.facebook.com/groups/1066490903421134

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:20

Dankjewel voor je informatieve post! Ik ga FB bekijken.

Met mijn laatst opmerking vraag ik naar of de suppletie goed gedacht heeft aan de Opneembaarheid van pil door het lijf (vet oid) dat je geen dure urine koopt ;)

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:47

F_Orumster schreef:
Dankjewel voor je informatieve post! Ik ga FB bekijken.

Met mijn laatst opmerking vraag ik naar of de suppletie goed gedacht heeft aan de Opneembaarheid van pil door het lijf (vet oid) dat je geen dure urine koopt ;)

Vitamine D is vetoplosbaar en zal dus niet uitgeplast worden, een eventueel teveel zal in je lichaamsvet opgeslagen worden. Bedenk echter dat je lichaam al zo'n 3.000 - 4.000 IE per dag verbruikt dus je zal niet snel teveel hebben.

Eerst werd gedacht en geadviseerd om vitamine D in te nemen bij een voldoende vetrijke maaltijd om de vitamine D goed op te kunnen nemen maar recent heeft een Duitse professor onderzoek gedaan en kwam tot de volgende conclusie:

"Verrassende uitspraak van Prof.Holick, vitamine d deskundige tijdens een congres van Akademie fur menschliche Medizin: er is geen verschil in opname van vitamine d tussen softgels of tabletten. Ook maakt het niet uit wanneer je vitamine d neemt, tijdens een maaltijd, op een lege maag of wanneer.
Uit zijn onderzoek werd geen verschil geconstateerd wat betreft opname." (https://www.facebook.com/groups/1066490903421134/permalink/5330393857030796)

Ikzelf neem het altijd tegelijk met 2 visolie capsules zodat daar het vet inzit wat eventueel nodig is. Ik doe dat bewust een tijdje na een maaltijd omdat ik ook magnesium neem en die de zuurgraad van de maagsappen beïnvloed waardoor de opname van voedingsstoffen slechter kan worden.

Even nog een opmerking over hogere doses van vitamine D en de huisarts. Bij dergelijke doses zijn de huisartsen bang voor hypercalcemie (een te hoog calcium gehalte in je bloed), daar komt vitamine K2 om de hoek. Deze zorgt ervoor dat de calcium op de juiste plaats terecht komt, in de tanden en de botten ipv in de aders (aderverkalking).

Zo zie je maar waar je allemaal rekening mee moet/kan houden...