Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:51

Moderatoropmerking:
Complimenten voor de onderbouwde, inhoudelijke reacties in dit topic! +:)+ Ik zie wel dat de discussie nu erg naar één persoon wordt getrokken. Ook al zijn persoonlijke ervaringen waardevol voor TS, een hele discussie over of met 1 gebruiker is dat denk ik niet. Ik wil jullie dus vragen om de discussie weer iets breder te trekken.

Sjong

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:08

Dus breed getrokken: borderline heeft altijd invloed op de mensen rondom degene met borderline want de stoornis zit heel erg in de relatie met anderen en hoe dichterbij je bent hoe meer last je hebt. Kun je dus een relatie hebben en zorgen dat je partner niet dichtbij komt of jij bij je partner, dan heeft het kans van "slagen" ( of misschien van niet al te diepe wonden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:15

Elvira: Je moet het niet zien als slachtoffer en dader, waarbij diegene met borderline dader is. Bij borderline zijn er alleen maar slachtoffers. OOK diegene met borderline. Die is slachtoffer van zichzelf. Maar, de partner is OOK slachtoffer door de actie’s die diegene met borderline doet.

Verder is het niet netjes om te zeggen dat je een relatie maar eerder moet verbreken en dat iemand zich slachtoffer laat maken. Dat is victim blaming op een gruwelijke manier. Er is liefde. Vanuit liefde wil iemand zorgen voor een ander. Sommigen hebben zelfs zodanig veel liefde dat zij zichzelf opoffer voor een ander. Dat is een enorm mooie eigenschap, maar dat kan OOK iemand enorm schaden. Het is niet fair om dan te zeggen dat ze hunzelf zelf slachtoffer hebben gemaakt en maar eerder moesten vertrekken. Ze deden het vanuit de beste intenties en bedoelingen. Dat is juist ontzettend mooi en niet iets om op te veroordelen.

Ts: Na meerdere posts van jou lijkt het mij dat jij wel duidelijk ook een grens weet te stellen. Ik kan nog alleen maar als bijkomende tip geven om alles financieel goed op papier te hebben staan.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:20

maralyn schreef:
Elvira... Misschien beter voor het topic en te dit te stoppen.
Je lijkt jezelf steeds meer in een hoek te zetten, en om je heen te slaan.
Maak een eigen topic met je ervaringen, maar stop hier alsjeblieft!
Als je zo nodig wil reageren op deze post, doe het of niet, of via pb.

Ts heeft hier geen zak aan. En wij ook niet.

Maar misschien gaat geldt dit ook voor de rest van de mensen in dit topic. Ik krijg een beetje het idee dat mensen hier krampachtig proberen om Elvira iets in te laten zien en een reactie te krijgen waarin ze zegt: Jongens, jullie hebben gelijk. En weet je, dat gaat niet gebeuren. Ze ziet, waarschijnlijk juist door haar borderline, dit compleet anders dan de rest van de mensen. Kun je blijven proberen om haar te overtuigen, maar dat is dus onmogelijk. Dus misschien niet meer proberen iemand iets te laten inzien waar diegene letterlijk niet toe in staat is. Is voor beide partijen frustrerend.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:26

ElviraKelan schreef:
Ik zeg niet veel anders toch dus wat is je punt ?

Dit bericht van mij
Citaat:
Maar er zijn eveneens een heleboel mensen die hebben aangegeven dat er ook goede periodes zijn, mensen met borderline ook mooie, positieve eigenschappen hebben, ...

Maak een topic aan over een andere stoornis of beperking en je gaat gelijkaardige negatieve reacties lezen. Ik heb eens een vergelijkbaar topic gelezen van een partner van iemand met ptss. Die persoon vond het zeer erg, maar trok het niet meer samen met die persoon. Hierop kwamen ook andere negatieve reacties waarin gesteld werd dat samenleven met iemand met ptss heel moeilijk is. Het verschil was dat iedereen, inclusief mensen met ptss, die ervaringen er lieten zijn en er ook ruimte was voor de kijk van mensen met Ptss. Samenleven met iemand met een psychische kwetsbaarheid heeft invloed, laat je bepaalde zaken anders bekijken en doet je bepaald gedrag stellen. Als dan gevraagd wordt naar ervaringen is het logisch dat daar ook negatieve reacties bij zijn. Die hebben evenveel bestaansrecht als positieve ervaringen.

Was een reactie op wat Fleurtjeuh schreef:
Citaat:
Ik heb ergens aan het begin in dit topic gereageerd, maar de rest meegelezen.
Wat ik vermoed is dat Elvira vooral struikelt over het punt dat er een aantal zeer slechte ervaringen zijn gedeeld door mensen die dingen hebben meegemaakt. Of het nou moeders, zussen of een niet nader te noemen familielid is, er zijn een aantal heftige dingen gedeeld die een hele nare kant van Borderline laten zien.
Er is ook iemand geweest die positieve ervaringen heeft gedeed, twee vriendinnen met borderline als ik me niet vergis.
Doordat de negatieve ervaringen de meerderheid hebben kan ik enigszins begrijpen dat Elvira daar tegenin gaat, het is tenslotte niet allemaal negatief.
Ik denk dat Borderline een hele heftige stoornis KAN zijn, die zeer destructief kan zijn voor de omgeving. Ik heb er dan ook alle begrip voor dat mensen contact verbreken met diegene. Niet omdat de persoon met borderline slecht is of niks verdient, maar omdat het de persoonlijke gezondheid(geestelijk en/of lichamelijk) van de ander (kan) schaaden.

Ja, ik had die post van Fleurtjeuh misschien beter kunnen quoten voor de duidelijkheid.
Wat ik daarmee wil zeggen is a) dat ook mensen die negatieve ervaringen gedeeld hebben, ook iets gezegd hebben over positieve eigenschappen of periodes van mensen met borderline. Bijvoorbeeld:
Citaat:
Natuurlijk waren er ook goede en fijne momenten en hebben mensen met borderline goede kanten, talenten, fijne eigenschappen,... zoals iedereen anders.

Citaat:
Maar momenteel heb ik twee prachtige mensen met borderline in mijn leven en ik zou niet meer zonder ze kunnen.

Citaat:
Mijn familielid kan heel vrijgevig, spontaan en creatief zijn.

b) dat naast ervaringen van borderline ook ervaringen van naasten gedeeld mogen worden (ook al zijn die niet zo positief) en c) dat het in een topic als dit, waar gevraagd wordt naar ervaringen met het samenleven met iemand met een psychische kwetsbaarheid oid normaal is dat er ook negatieve ervaringen gedeeld worden en het vaker voorkomt, ook bij andere psychiatrische stoornissen, dat de reacties dan overwegend negatief zijn. Is het dan prettig om - als je de betreffende stoornis hebt - die negatieve reacties te lezen? Nee tuurlijk niet. Maar dat maakt niet dat die negatieve ervaringen er niet mogen zijn. Iedereen heeft zijn of haar persoonlijke ervaringen, zowel naasten als in dit geval mensen met borderline zelf, en die werden hier gedeeld. Die ervaringen zijn gewoon niet te beoordelen. Het zijn ervaringen; gebeurtenissen die samen met emoties enz van de persoon zijn opgeslagen in het geheugen. Daar is niks goed of fout aan. Die ervaringen zeggen dan ook niets over alle mensen met borderline of over mensen met borderline die we niet kennen, het zegt enkel iets over hoe iemand een bepaalde situatie met een specifieke persoon met toevallig borderline beleefd heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:31

Vandaar dat ik op de vorige pagina even een soort van score opgemaakt had. Er zijn 4 positieve verhalen gepost, en ver over de 30 negatieve ervaringen. Daarmee kan de TS een kansberekening maken op de kans op succes voor haar relatie. Ergens rond de 10%, schat ik zo in...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:31

Nezzie schreef:
maralyn schreef:
Elvira... Misschien beter voor het topic en te dit te stoppen.
Je lijkt jezelf steeds meer in een hoek te zetten, en om je heen te slaan.
Maak een eigen topic met je ervaringen, maar stop hier alsjeblieft!
Als je zo nodig wil reageren op deze post, doe het of niet, of via pb.

Ts heeft hier geen zak aan. En wij ook niet.

Maar misschien gaat geldt dit ook voor de rest van de mensen in dit topic. Ik krijg een beetje het idee dat mensen hier krampachtig proberen om Elvira iets in te laten zien en een reactie te krijgen waarin ze zegt: Jongens, jullie hebben gelijk. En weet je, dat gaat niet gebeuren. Ze ziet, waarschijnlijk juist door haar borderline, dit compleet anders dan de rest van de mensen. Kun je blijven proberen om haar te overtuigen, maar dat is dus onmogelijk. Dus misschien niet meer proberen iemand iets te laten inzien waar diegene letterlijk niet toe in staat is. Is voor beide partijen frustrerend.

Dit is wat ik wilde zeggen.
Dit is haar waarheid en dat van jullie die van jullie.
Juist als je ervaring hebt met mensen die borderline hebben weet je dat de kans groot is dat er een eigen kijk op is.
Dat dat pijn kan doen of vervelend is kan ik me ergens voorstellen echter ben je er nu zelf bij hoe je erop reageert.

Ze zal niet inzien dat er een andere kant/kijk op is. Dat is nu wel duidelijk. Door gaan op haar manier van reageren heeft simpelweg geen nut. Het zwart of wit verhaal

Ondanks dat ik heel goed voor kan stellen dat haar reacties flink kwetsend (kunnen) zijn vind ik t wel knap dat ze het toegeeft en wel haar best doet mbt relatie partner.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:34

Zo denk ik er ook over mondy.
En als iedereen stopt met reageren op, is het ook klaar.
Dat was mijn intentie ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:40

Lalidan schreef:
Sinds wanneer is borderline 'een probleem dat opgelost kan worden, mits die persoon maar hulp wil'? Als dat is waar je op hoopt, dat dingen opgelost worden als je partner hulp krijgt, zou ik héél snel je spullen pakken en wegrennen. Zo werkt het namelijk niet, dat is geen reële wens. Hoe lang en hoe goed ben jij bekend met wat borderline inhoudt?

De enige manier waarop je, in mijn ogen, met iemand met een borderline stoornis samen kan leven, is als je afstand kan nemen, je ongevoelig bent voor manipulaties (en ze op tijd herkent) en je je verwachtingen lager dan laag kan houden. En dan nog hangt het van de ernst van de stoornis af.

BillyJ schreef:
Borderline is een gedragsstoornis en met de juiste hulp en aanpak en routine kan je leren om je emoties onder controle te houden, je emoties plaats te geven. Ze hebben balans nodig in hun gevoel, emotie en leven zodat niet alles zwart/wit blijft.
Dit geld voor vele psychische aandoeningen, kijk naar depressie bvb.
Hulp kan dus zeker goed zijn, in die zin dat ze zelf wat stabieler worden en dus hopelijk ooit zo het geluk weer terugvinden.
Het zijn ook maar mensen die terug moeten leren dat ze waardig zijn voor het leven.

Borderline is geen gedragsstoornis. Het is een persoonlijkheidsstoornis. Ontstaan vanuit een erfelijke gevoeligheid en negatieve omgevingsfactoren in de kinder-/jongvolwassenentijd. Net als een antisociale persoonlijkheidsstoornis, Narcisme, psychopatie, etc. Medicatie en cognitieve en dialectische gedragstherapie zijn behandelingen om met deze stoornis om te gaan. Niet om te genezen. Dat kan namelijk niet. Een persoonlijkheidsstoornis is na een leeftijd van 25 volledig gevormd. Daarvoor nog beperkt beïnvloedbaar.

Een relatie met een borderliner is en blijft een slijtageslag voor de partner. Ben het dan ook eens met Lalidan: je zult je verwachtingen aanzienlijk moeten bijstellen, wil je relatie nog een kans van slagen hebben. Als je het kunt verdragen is dat mooi. Maar verwacht geen verbetering.
Het feit dat jouw vriend aangeeft het "alleen op te willen lossen" en professionele behandeling vooralsnog afwijst maakt het er zeker niet beter op.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:50

Citaat:
Elvira schrijft:
Pannetje 100 bestaat niet
Hiermee wek je de indruk allereerst dat je het pannetjessysteem niet begrijpt.
verantwoordelijkheid nemen heb ik al uitgelegd hoe iemand met borderline dat kan doen. Maar dat is helaas niet door beloftes te maken die degene nooit waar kan maken

Je snapt het echt niet.
Het gaat niet om pannetje 5 of pannetje 3000.
Maar dat je ondanks je stoornis, ziekte, beperking altijd verantwoordelijk ben voor je eigen gedrag.
Dus ook met borderline ben je verantwoordelijk voor schelden, manipuleren, met borden gooien, slaan, bijten, zelfmoordpogingen.

Ts in een relatie wil je jezelf kunnen zijn.
Ik wil mij veilig voelen en kunnen zeggen wat ik wil.
Geen enorme ruzie omdat je later thuis ben of de piepers zijn verbrand.
Geen gelieg en gedraai.

Wie weet werkt latten wel voor jou. Bewaak je eigen grenzen.

Mijn moeder is heel sociaal en heel creatief. Qua intelligentie heeft ze ook niet te klagen.
In goede periodes een leuk mens.
In slechte periodes een draak van een vrouw waar de rollen behang niet voor aan te slepen zijn om haar achter te plakken.
Nadat ze onze 2 jarige zoon niet wilde teruggeven is er bij mij iets geknakt.
Van mijn kind blijf je gewoon af. Stond op punt om politie te bellen en haar te laten arresteren.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:32

Wat een heftige discussie! Wat ik mij afvraag, hoeveel mensen met BPS zoeken daarvoor hulp? Ik vond ergens terug dat bij degenen die therapie krijgen, het uitvalpercentage tussen de 40 en 60% is.
Het lijkt dat Elvira vooral over de rooie gaat als de "schuld" bij de persoon met BPS gelegd wordt, zoals met beëindigen van een relatie. Ergens te begrijpen, alles wat in haar leven zou fout gelopen zijn ten gevolge BPS wordt zo op haar conto geschreven (het is duidelijk dat er nog behoorlijk veel frustratie is tov de ex die ze regelmatig vernoemd).
Ik herken hier eigenlijk schrikwekkend veel dingen in uit eerdere relaties. Nooit in die richting gedacht, ook al gaf 1 mij ooit het boek de borderline dans om een keer te lezen (jaren na einde van die relatie). Ik vraag mij wel af hoe je, als stabiel persoon, moet weten wat de reden is dat een persoon op de typische borderline manier reageert. Ik heb dit altijd gezien als zelf ergens te falen. Op sommige vlakken was dit achteraf gezien ook een dunne lijn. Alleen was de reactie idd vaak niet in verhouding tot wat er gebeurde (bv 5 minuten te laat thuis na gaan sporten was een ramp en kon tot enorme ruzie leiden). Ook de rondvliegende borden zijn herkenbaar. Wat ik vooral wil zeggen, ja ik snap dat er ergens ook een aandeel is van mij. Op 2 vlakken, ten eerste maakte ik zeker ook fouten en ten tweede had ik er inderdaad beter sneller de brui aan gegeven. Alleen, als je iemand graag ziet, dan ga je ervoor. Als jong persoon (ik was 18) is je persoonlijkheid ook niet helemaal gevormd, is er nog een zoeken naar een identiteit, wie je bent en wil zijn. Dan is het niet makkelijk om dat helder en objectief te bekijken. Achteraf krijg ik wel te horen dat ik te meegaand ben geweest, had moeten terugroepen en op mijn strepen staan. Maar dat gaat dan ook voorbij aan hoe heftig de reacties waren op momenten dat ik dat deed. En vooral, zonder te weten wat er speelt, zonder inzicht in het gedrag dat ze stelde, ik was degene die steeds moest veranderen, plooien, toegeven, ... Ook omdat ik door ervaringen in mijn gezin daar vatbaar en gevoelig voor was heb ik dat geprobeerd. Maar wat ik ook deed, het werd nooit beter. De laatste 4 jaar werd ik bedrogen. Toen ik daarachter kwam kon ik kiezen tussen het erbij nemen of uit elkaar gaan. Ik heb het een klein jaar geprobeerd, maar was uiteindelijk nog een flauw afkooksel van de persoon die ik ooit was en ik heb dan, na 18 jaar, beslist om er mee op te houden. Te laat? Gedeelde schuld? Misschien wel, maar ik heb wel heel hard mijn best gedaan, veel opgegeven, aangepast, geprobeerd, ... Maar een vijand die zich niet laat kennen duikt overal op, van alle kanten. Ik was volledig geconformeerd naar de eisen, zette geen pas meer scheef maar het bleef opduiken. Om dan, als ik hoopte dat ik eindelijk "goed genoeg" was staalhard bedrogen te worden. Wat ik dus vooral wil zeggen, partners weten niet wat er precies speelt. Jonge mensen zijn zelf ook niet volledig gevormd qua persoonlijkheid en zullen ondanks dat dingen niet ok zijn daarvoor ook de verantwoordelijkheid (deels) bij zichzelf zoeken en als je iemand graag ziet kan dat ver gaan. Om dan te zeggen dat ze het maar voor het samenwonen hadden moeten beseffen. Tja, dat is echt wel heel naar om te zeggen. Hetgene dat aanvankelijk problematisch is in de relatie ligt bij 1 van de partijen, waarvan waarschijnlijk een minderheid BPS erkent en er aan werkt. Van dat kleine aandeel die het erkent is zowat de helft niet therapietrouw. Dan weet je ook dat er een heleboel mensen gekwetst worden door mensen die blijven wijzen naar hun aandeel, blijven zeggen dat het de ander is die het triggert, ... Net zoals dus hier in dit topic ook gebeurt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:46

ElviraKelan schreef:
Nikaas dank je wel.
In zelfreflectie ben ik steeds beter geworden. Oa heb ik erbij gezegd dat ik echt veel respect naar mijn man toe heb. Dat zegt volgens mij genoeg.

Fijn dat het steeds beter gaat. En ik denk dat het best bijzonder is dat je zo'n goede relatie hebt met je man.
Begrijp je wel dat ik je reactie op Moonfish kil vind? Zij heeft duidelijk veel verdriet van haar ervaringen met iemand met een bps. Daar kan jij niks aan doen, maar het is wel fijn als je dan kan zeggen dat je dat erg voor iemand vindt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:53

Callsto 84 een zeer korte inhoudelijke reactie vanaf mijn kant.
In het elgemeen kan je stellen bij het borderline persoonlijkheidsstoornis dat veel mensen met borderline schooldiploma’s, werk etc niet lang kan behouden door deze stoornis.
Dat zal dus ook zeker voor therapie gelden dat dit percentage hoog ligt.
Enerzijds door het besef bij degene zelf dat de therapie niet aanslaat en er dus mee stopt maar anderzijds ook door de stoornis zelf en dan kan je er aan denken dat het met name door de kenmerken van borderline erg lastig is om een langdurige relatie aan te gaan.

Nikass schreef:
ElviraKelan schreef:
Nikaas dank je wel.
In zelfreflectie ben ik steeds beter geworden. Oa heb ik erbij gezegd dat ik echt veel respect naar mijn man toe heb. Dat zegt volgens mij genoeg.

Fijn dat het steeds beter gaat. En ik denk dat het best bijzonder is dat je zo'n goede relatie hebt met je man.
Begrijp je wel dat ik je reactie op Moonfish kil vind? Zij heeft duidelijk veel verdriet van haar ervaringen met iemand met een bps. Daar kan jij niks aan doen, maar het is wel fijn als je dan kan zeggen dat je dat erg voor iemand vindt.

Ja dat kan ik mij vanuit jullie voorstellen maar andersom geld dit net zo goed. Ook ik vind jullie reacties soms erg pijnlijk. Daar word helaas ook aan voorbij gegaan
Laatst bijgewerkt door Dani op 05-08-19 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de wijzig-knop gebruiken.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:00

In mijn ogen kan iedereen aan zichzelf werken om geen of zo min mogelijk last te hebben van iemand die, om het even welke, een psychiatrische stoornis heeft.

Niet iedereen met een stoornis heeft inzicht om hulp te zoeken maar je kunt altijd zorgen dat je als partner, familielid, collega, vriend enz.... jezelf gaat ontwikkelen, in balans komt, je issues opruimt.
Je komt steeds steviger met beide benen op de grond te staan en je kunt je eigen verantwoordelijkheid steeds meer nemen en de ander ookveratwoordelijk laten zijn voor wat hij wel of niet doet...

Daardoor wordt het steeds minder nodig naar `de patient` te wijzen.

Het programma van de AA bv, wordt ook gebruikt voor de mensen om hem/haar heen, omdat je snel in een patroon wordt gezogen.
Maar in het stappenplan, ben je allemaal zelf verantwoordelijk.....voor jezelf en voor je eigen binnenwereld en je gedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:09

Is het wentelen in slachtoffer zijn een onderdeel van deze aandoening?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:15

Elvira, ik vind het 'fijn' om jouw ervaringsverhalen vanuit dealen met de bps te lezen. Ik ben ook heel blij dat jij je verantwoordelijkheid hebt genomen met het zoeken en aanvaarden van hulp. Jij hebt ook niet voor bps gekozen, net zo min als alle andere mensen met bps. Als ik bij mijn ex van tevoren had geweten dat hij dit had was ik eerlijk gezegd gillend weggerend, want dit was niet wat ik zocht in een relatie en niet hoe ik een relatie wil. Daar ben ik dan ook heel eerlijk in. Ik vind het knap dat jouw man zo stevig in zijn schoenen staat dat jullie hier samen wel een effectieve weg in hebben gevonden en ik hoop dat dat voor jullie blijft werken.

Mijn ex wilde geen hulp. Ik was 18 toen ik iets met hem kreeg en in de tijd dat ik met hem samen was is hij me steeds meer gaan uitbuiten, leegzuigen en fysiek en emotioneel gaan mishandelen. Ik heb geprobeerd grenzen aan te geven maar daar werd overheen gewalsd en ik kreeg daar op slinkse wijze de schuld van toebedeeld. En dat deed hij zo manipulatief en handig dat ik nog geloofde dat ik schuldig was ook. Dat heeft nog heel lang pijn gedaan. Als ik zei dat ik bij hem weg wilde gaan, gooide hij zichzelf voor een auto. Als ik niet continu liet weten waar ik was, hadden we ruzie en verwondde hij zichzelf. Dat was allemaal mijn schuld volgens hem. Als ik de hele dag had gewerkt en thuis kwam, was hij boos omdat ik de afwas niet had gedaan en ging hij met het servies gooien. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om te vluchten uit de relatie nadat ik hoorde hoe het bij zijn ex was gegaan. De dag er op werd ik door het ziekenhuis gebeld dat ze zijn maag leeg aan het pompen waren. De week er op heeft hij zichzelf neergestoken en me nog maandenlang gestalkt. Dat duurde tot hij een nieuw slachtoffer had. Ja, bij hem spreek ik over slachtoffers. Hij maakte iedereen in zijn omgeving kapot en wilde niet zijn eigen aandeel zien. Dat is mijn ervaring met bps. Dit maakt ook dat ik er voor heb gekozen geen hechte banden meer te willen met iemand met bps, want de relatie met hem heeft mijn leven getekend en achtervolgt me tot de dag van vandaag. Ik heb hier hulp voor gezocht en dat helpt me enorm, maar het wist nooit uit wat er allemaal met mij is gebeurd.

Dit maakt niet dat ik jou zie als 'zo'n soort persoon'. Het maakt ook niet dat ik mijn ex geen geluk gun, ik hoop voor hem dat hij zijn leven op orde krijgt en ook ooit gelukkig kan worden. Iedere persoon is anders en gaat anders om met de tegenslagen in zijn leven. Maar mijn tegenslag heeft er voor gezorgd dat ik dit NOOIT meer wil en dat ik anderen ook zal waarschuwen: weet waar je aan begint. Want het is absoluut niet gemakkelijk. Je leeft met onbekende spelregels die in sommige gevallen drie keer per dag opnieuw worden geschreven zonder dat je dit weet. Bij mijn ex waren het standaard drie fijne weken waarin hij een lieve vriend was en blij, en 1 week waarin de hel losbarstte en ik regelmatig hoopte dat het huis zou instorten met mij er in. Ik kon niet bij hem weg, want dan had ik zijn dood op mijn geweten. Maar met hem leven wilde ik ook niet meer. Ik noemde het "zijn mannelijke ongesteldheid". Je kon er bijna de klok op gelijk zetten.

TS, goed dat jullie nu een methode hebben gevonden waarin jullie allebei ruimte hebben. Maar hoe zie je dit voor je als jullie naar Hongarije vertrekken?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:15

Elvira, kan best zijn dat het uitvalpercentage hoog ligt door de stoornis zelf. Dat het moeilijk is langdurige relaties aan te gaan. Maar ik heb niet gekozen daarvoor. Ik ben verliefd geworden. Ik wou wel een langdurig engagement aangaan. Wou mezelf ervoor wegcijferen. Zonder besef dat er mogelijk BPS in het spel is. Als je als persoon niet inziet dat je gedrag dingen onmogelijk maakt, ongeacht of dat door een persoonlijkheidsstoornis komt of iets anders, dan is het voor een partner nog moeilijker om dat in te zien. Liefde maakt blind is niet voor niets een gezegde. Zeker wanneer het gaat om mensen die enthousiast, innemend, ... zijn. Die vragen naar volledig engagement. Die voorhouden dat ze dat engagement ook aangaan. Alleen wordt het eerder aantrekken en afstoten. Van de hemel naar de hel en dat kan van het ene moment op het andere.
Ik vind vooral dat je heel veel begrip en empathie vraagt voor BPS, maar weinig empathie en begrip toont voor de andere kant. Dat je er zelfs geen begrip voor kan hebben dat iemand zonder te weten waarmee die moet dealen erdoor gekraakt wordt en dat dit ook na jaren kan leiden tot een relatie einde. Zonder dat je dan moet gaan wijzen naar het aandeel van die persoon, die alles heeft gegeven, die begrip heeft gehad voor gedrag dat buiten elke proportie is. En je kan dan wel zeggen dat BPS een aandoening is die maakt dat die persoon op het moment dat die dingen zich voordoen er geen vat op heeft, het blijft wel dat dat degene is die dat gedrag stelt. Iemand met een diagnose, iemand die het erkent en die er alles aan doet om inzicht in zichzelf te hebben, dat transparant uit naar een partner en er bewust probeert mee om te gaan (zoals jij nu) daar kan je als partner mee proberen om te gaan. Maar iemand die alles bij de omgeving, partner, familie, ... blijft leggen (en ik heb het gevoel dat er in dit topic heel veel reacties daarover gaan) hoe kan je er dan mee omgaan? Iemand die therapie volgt en er de brui aan geeft tgv de stoornis zelf, die zegt eigenlijk dat er geen issue (meer) is, dat het genoeg is geweest en dat hij/zij zelf wil doorgaan, zonder ondersteuning, dat de buitenwereld het probleem is en er maar moet mee omgaan zoals het is. Anders zoek je desnoods andere hulp. Iemand die zich niet wil laten helpen is iemand die niet overtuigd is dat er een probleem is en dan moet die persoon ook maar de verantwoordelijkheid opnemen voor zijn/haar gedrag. Dan is verschuilen achter een stoornis zelfs laf, je zadelt je omgeving op met iets waar zij geen vat op hebben en waar ze vooral veel negatieve gevolgen van dragen. Als die er dan, al is het na 10 jaar, voor kiest dat het genoeg is geweest dan kan je dat die persoon op geen enkel vlak kwalijk nemen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:21

Snadrem en dit is de andere zeer pijnlijke kant van borderline. En die onderken ik ook niet en erken ik ook.

Daarom had ik een reactie ook gezegd hulp voor iig degene met borderline maar transpirantie en ermee leren omgaan als partner hoef je het wiel niet voor uit te vinden. Dus hulp voor jezelf zoals Rakkie ook omschrijft is ook belangrijk om dit te kunnen bewerkstelligen. En het komt mogelijk kil over maar daarin heeft in de eerste plaats de partner ook een eigen verantwoordelijkheid in.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:24

Rakkie123 schreef:
In mijn ogen kan iedereen aan zichzelf werken om geen of zo min mogelijk last te hebben van iemand die, om het even welke, een psychiatrische stoornis heeft.

Niet iedereen met een stoornis heeft inzicht om hulp te zoeken maar je kunt altijd zorgen dat je als partner, familielid, collega, vriend enz.... jezelf gaat ontwikkelen, in balans komt, je issues opruimt.
Je komt steeds steviger met beide benen op de grond te staan en je kunt je eigen verantwoordelijkheid steeds meer nemen en de ander ookveratwoordelijk laten zijn voor wat hij wel of niet doet...

Daardoor wordt het steeds minder nodig naar `de patient` te wijzen.

Het programma van de AA bv, wordt ook gebruikt voor de mensen om hem/haar heen, omdat je snel in een patroon wordt gezogen.
Maar in het stappenplan, ben je allemaal zelf verantwoordelijk.....voor jezelf en voor je eigen binnenwereld en je gedrag.

Het gaat ook niet om het wijzen. Maar als het zo is dat er door bepaald gedrag geen liefdevolle relatie meer is, waarom zou je die dan verder zetten? Dat is ook een eigen verantwoordelijkheid. Als het een gevecht wordt, laat het dan maar. Daarvoor is het leven te kort. Er leren mee om gaan om er zo weinig mogelijk last van te hebben is wel iets dat zinvol is voor ouders, kinderen, ... Maar waarom zou iemand als partner in een hel blijven, vooral als er door de persoon met BPS niet erkent wordt dat er een probleem is? Hoeveel mensen met BPS erkennen het en gaan en blijven in therapie? In dat geval is er misschien wel veel mogelijk. Maar de meerderheid erkent het niet of wil er zelf niks mee doen. Dan kan je zelf veel proberen en vooral slikken, maar uiteindelijk blijft het een gevecht tegen een onvoorspelbare vijand en dat is niet wat ik zoek in een relatie.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:26

Zo 14 pagina's doorgeploegd. Ik vond het bijster interessant. Zelf een relatie gehad met een manisch persoon met veel herkenningspunten met een borderliner, maar ook wel vriendschappelijke contacten met mensen die geconstateerd borderline hebben.

Ik vind de bijdrage van Elvira enorm interessant en ik vind het bijzonder knap hoe zij omgaat met de heftige reacties op haar. Zonder de heftige reacties op haar en van haar te bagatelliseren. Ik begrijp haar volledig vanuit haar standpunt omdat de heftige reacties op haar schrijven vaak komen omdat ze haar teksten op een andere manier lezen dan dat zij het heeft benoemd. Echter kan ik dat hun ook niet kwalijk nemen. Het zijn ook 2 totaal verschillende kijk en denkwijzen uit totaal verschillende werelden.

Er zijn ook hele goede reacties van mensen die dat prima kunnen scheiden van elkaar.

Het moeilijke is dat er helaas zoveel 'slachtoffers' zijn van vreselijke emotionele relaties met mensen die borderline hebben dat een reactie vanuit iemand met borderline juist heel heftig overkomt. Sommigen hebben het gevoel dat Elvira hard en kill overkomt en zich LIJKT te verschuilen achter haar stoornis zoals hun eigen partner / moeder / vriend / vriendin altijd heeft gedaan. En dat komt nog veel harder aan, want het is echt iets vreselijks wat je hebt meegemaakt aan (emotionele) mishandeling.

Echter door daar weer zo heftig op te reageren bij iemand die dat vanuit een ander perspectief en andere rol ziet in de hoop (want zo voelt het voor mij als ik die emotionele reacties lees) de ander te overtuigen van het slachtoffer zijn werkt niet omdat het beiden zo anders wordt gezien.

Elvira vindt het (lees ik uit haar reacties) wel degelijk vreselijk wat mensen overkomt, maar probeert dus aan te geven dat er ook een ander kant is. (het vragen van iemand te laten lopen zonder benen). Ik vond dat wel een heel mooi voorbeeld, maar gezien de vele emoties van de mensen die jarenlang gebukt zijn gegaan onder de ernstige gevolgen van een relatie (in welke vorm dan ook) met een borderliner trekken dat gewoon niet. Het is immers niet te begrijpen waarom iemand het ene moment met pannen / borden gooit of dreigt met zelfmoord en dan gewoon zelf niet kan zeggen dat ze aan therapie toe zijn. tsja dat is nu net het probleem. Iemand met borderline heeft een stoornis waardoor het niet vanzelfsprekend is dat hij/zij aan de therapie en medicijnen moet gaan. Was het maar zo, daar gaat een hele lange destructieve periode aan vooraf.

Laatst was er ook een veroordeling van iemand die is iemand heeft vermoord maar 'vrijgesproken' is omdat deze persoon ontoerekeningsvatbaar is verklaard. Misschien had Elvira in deze emotionele setting beter dat voorbeeld kunnen nemen dan iemand laten lopen zonder benen. Want wellicht dat dat voorbeeld beter aansluit bij het gevoel van dat je leven kapot is gemaakt. Deze 'moordenaar' heeft alleen TBS. Dat is nagenoeg gelijk aan lang de gevangenis in, maar juridisch en in de discussie 'verantwoordelijk zijn' voor eigen daden en 'verantwoordelijkheid nemen' toch geheel anders. En dat is wat een borderliner in zekere zin ook nodig heeft. Niet zozeer altijd TBS in een gesloten inrichting (al zou daar zeker een aantal voor in aanmerking kunnen komen en ook al zitten) maar wel een leven lang therapie en medicatie (in welke vorm dan ook). Waarom? Omdat ze zogezegd ontoerekeningsvatbaar zijn en anders niet kunnen functioneren in een 'normale' samenleving.

Nemen 'wij' (vanuit het voorbeeld hierboven) het de 'moordenaar' kwalijk: JA, vinden wij de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA, Vindt de familie van het slachtoffer de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA. Is hij (juridisch) verantwoordelijk: NEE. En tsja daar gaat het nu dus mis. Je leven is kapot gemaakt, je gaat er aan onderdoor, je bent alles kwijt, en hij/zij heeft dat allemaal veroorzaakt.

Je was verliefd, of het is familie, of het was zo'n goede vriend / of vriendin. Ja allemaal waar. Durf dan nog maar eens te zeggen hij/zij kon er niets aan doen.... vreselijk, maar puur sec gezien kan hij/zij er niets aan doe totdat hij/zij (al dan niet gedwongen) in therapie gaat.

TS: Het is niet zo gek om eens met je vriend eens te gaan praten met iemand als Elvira en haar partner hoe zij het werkbaar hebben gekregen. Nu kan jouw vriend misschien wel een andere gradatie hebben of 'last' hebben van andere onderdelen van de stoornis borderline. Misschien kunnen jullie het wel werkbaar krijgen. Elvira is vast niet de enige die een werkbare relatie hebben. Waar ik en velen met mij (de meesten) het niet kunnen, want ook ik wilde 'redden', maar ben (op tijd) weggegaan voor al het geld vergokt was, gaat het vaak mis. Als jullie het wel kunnen en daar beiden gelukkig in kunnen worden waarom niet. Een gewone relatie is al hard werken (1 op de 3 loopt al stuk) maar iedere relatie heeft zijn / haar uitdagingen. Voor nu hebben jullie een werkbare modus gevonden en misschien gaat dit wel heel lang goed, als je maar goed op je eigen grenzen let. Na 2 jaar zit je ook nog op een roze wolk vaak, wie weet hoe het over 3 jaar is, maar dat geldt voor een 'gewone' relatie ook. Ik wens jullie veel wijsheid en geluk toe.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:27

ElviraKelan schreef:
Snadrem en dit is de andere zeer pijnlijke kant van borderline. En die onderken ik ook niet en erken ik ook.

Daarom had ik een reactie ook gezegd hulp voor iig degene met borderline maar transpirantie en ermee leren omgaan als partner hoef je het wiel niet voor uit te vinden. Dus hulp voor jezelf zoals Rakkie ook omschrijft is ook belangrijk om dit te kunnen bewerkstelligen. En het komt mogelijk kil over maar daarin heeft in de eerste plaats de partner ook een eigen verantwoordelijkheid in.

Degene die in de eerste plaats verantwoordelijk is is de persoon met BPS. In elke vorm van interactie doet BPS namelijk problemen ontstaan (je verwijst zelf naar moeilijkheden met school, werk, langdurige relaties, ...). Dat iemand in een relatie met iemand met BPS er OOK wil mee leren omgaan is pas in tweede instantie. Want zolang iemand met BPS het zelf niet erkent en er iets aan doet kan je als partner doen wat je wil.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:28

Callisto04 schreef:
Elvira, kan best zijn dat het uitvalpercentage hoog ligt door de stoornis zelf. Dat het moeilijk is langdurige relaties aan te gaan. Maar ik heb niet gekozen daarvoor. Ik ben verliefd geworden. Ik wou wel een langdurig engagement aangaan. Wou mezelf ervoor wegcijferen. Zonder besef dat er mogelijk BPS in het spel is. Als je als persoon niet inziet dat je gedrag dingen onmogelijk maakt, ongeacht of dat door een persoonlijkheidsstoornis komt of iets anders, dan is het voor een partner nog moeilijker om dat in te zien. Liefde maakt blind is niet voor niets een gezegde. Zeker wanneer het gaat om mensen die enthousiast, innemend, ... zijn. Die vragen naar volledig engagement. Die voorhouden dat ze dat engagement ook aangaan. Alleen wordt het eerder aantrekken en afstoten. Van de hemel naar de hel en dat kan van het ene moment op het andere.
Ik vind vooral dat je heel veel begrip en empathie vraagt voor BPS, maar weinig empathie en begrip toont voor de andere kant. Dat je er zelfs geen begrip voor kan hebben dat iemand zonder te weten waarmee die moet dealen erdoor gekraakt wordt en dat dit ook na jaren kan leiden tot een relatie einde. Zonder dat je dan moet gaan wijzen naar het aandeel van die persoon, die alles heeft gegeven, die begrip heeft gehad voor gedrag dat buiten elke proportie is. En je kan dan wel zeggen dat BPS een aandoening is die maakt dat die persoon op het moment dat die dingen zich voordoen er geen vat op heeft, het blijft wel dat dat degene is die dat gedrag stelt. Iemand met een diagnose, iemand die het erkent en die er alles aan doet om inzicht in zichzelf te hebben, dat transparant uit naar een partner en er bewust probeert mee om te gaan (zoals jij nu) daar kan je als partner mee proberen om te gaan. Maar iemand die alles bij de omgeving, partner, familie, ... blijft leggen (en ik heb het gevoel dat er in dit topic heel veel reacties daarover gaan) hoe kan je er dan mee omgaan? Iemand die therapie volgt en er de brui aan geeft tgv de stoornis zelf, die zegt eigenlijk dat er geen issue (meer) is, dat het genoeg is geweest en dat hij/zij zelf wil doorgaan, zonder ondersteuning, dat de buitenwereld het probleem is en er maar moet mee omgaan zoals het is. Anders zoek je desnoods andere hulp. Iemand die zich niet wil laten helpen is iemand die niet overtuigd is dat er een probleem is en dan moet die persoon ook maar de verantwoordelijkheid opnemen voor zijn/haar gedrag. Dan is verschuilen achter een stoornis zelfs laf, je zadelt je omgeving op met iets waar zij geen vat op hebben en waar ze vooral veel negatieve gevolgen van dragen. Als die er dan, al is het na 10 jaar, voor kiest dat het genoeg is geweest dan kan je dat die persoon op geen enkel vlak kwalijk nemen.

Hierin praten we als het gaat omdat ik in jouw ogen te weinig empathie toon uit twee verschillende perspectieven
Enerzijds de omgeving vanuit zijn perspectief met de omgang met iemand die gediagnosticeerd is met borderline en het vanuit zijn visie ziet
Anderzijds de perspectief van iemand die gediagnotisceerd is met borderline en zijn eigen ervaring heeft.
Beide ervaringen zijn belangrijk.

De rest ga ik in mee en deel ik jouw mening en heb ik zelf ook zo gehandeld nadat ik door had en zelfinzicht dat ik wel eens wat kon mankeren. Ik praat het geen hulp zoeken, geen medicatie slikken, etc dus ook zeker niet goed en dat is mijn inziens best de verantwoordelijkheid die iemand met borderline kan nemen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:30

ElviraKelan schreef:
En het komt mogelijk kil over maar daarin heeft in de eerste plaats de partner ook een eigen verantwoordelijkheid in.

Dat ben ik met je eens in de gevallen waarin de persoon zonder bps dit weet bij het aangaan van de relatie. In mijn geval was dit echter niet zo. Er werd pas in de laatste fase van de relatie mee geschermd en achter gescholen. Toen was ik al tot aan mijn enkels afgebroken door hem.

Je moet weten waar je aan begint. Daarom vertel ik aan een nieuwe partner ook over mijn ptss en wat ik heb meegemaakt. Omdat ik soms anders kan reageren dan je zou verwachten, en dat ligt dan niet aan die partner.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:31

Mer1980 schreef:
Zo 14 pagina's doorgeploegd. Ik vond het bijster interessant. Zelf een relatie gehad met een manisch persoon met veel herkenningspunten met een borderliner, maar ook wel vriendschappelijke contacten met mensen die geconstateerd borderline hebben.

Ik vind de bijdrage van Elvira enorm interessant en ik vind het bijzonder knap hoe zij omgaat met de heftige reacties op haar. Zonder de heftige reacties op haar en van haar te bagatelliseren. Ik begrijp haar volledig vanuit haar standpunt omdat de heftige reacties op haar schrijven vaak komen omdat ze haar teksten op een andere manier lezen dan dat zij het heeft benoemd. Echter kan ik dat hun ook niet kwalijk nemen. Het zijn ook 2 totaal verschillende kijk en denkwijzen uit totaal verschillende werelden.

Er zijn ook hele goede reacties van mensen die dat prima kunnen scheiden van elkaar.

Het moeilijke is dat er helaas zoveel 'slachtoffers' zijn van vreselijke emotionele relaties met mensen die borderline hebben dat een reactie vanuit iemand met borderline juist heel heftig overkomt. Sommigen hebben het gevoel dat Elvira hard en kill overkomt en zich LIJKT te verschuilen achter haar stoornis zoals hun eigen partner / moeder / vriend / vriendin altijd heeft gedaan. En dat komt nog veel harder aan, want het is echt iets vreselijks wat je hebt meegemaakt aan (emotionele) mishandeling.

Echter door daar weer zo heftig op te reageren bij iemand die dat vanuit een ander perspectief en andere rol ziet in de hoop (want zo voelt het voor mij als ik die emotionele reacties lees) de ander te overtuigen van het slachtoffer zijn werkt niet omdat het beiden zo anders wordt gezien.

Elvira vindt het (lees ik uit haar reacties) wel degelijk vreselijk wat mensen overkomt, maar probeert dus aan te geven dat er ook een ander kant is. (het vragen van iemand te laten lopen zonder benen). Ik vond dat wel een heel mooi voorbeeld, maar gezien de vele emoties van de mensen die jarenlang gebukt zijn gegaan onder de ernstige gevolgen van een relatie (in welke vorm dan ook) met een borderliner trekken dat gewoon niet. Het is immers niet te begrijpen waarom iemand het ene moment met pannen / borden gooit of dreigt met zelfmoord en dan gewoon zelf niet kan zeggen dat ze aan therapie toe zijn. tsja dat is nu net het probleem. Iemand met borderline heeft een stoornis waardoor het niet vanzelfsprekend is dat hij/zij aan de therapie en medicijnen moet gaan. Was het maar zo, daar gaat een hele lange destructieve periode aan vooraf.

Laatst was er ook een veroordeling van iemand die is iemand heeft vermoord maar 'vrijgesproken' is omdat deze persoon ontoerekeningsvatbaar is verklaard. Misschien had Elvira in deze emotionele setting beter dat voorbeeld kunnen nemen dan iemand laten lopen zonder benen. Want wellicht dat dat voorbeeld beter aansluit bij het gevoel van dat je leven kapot is gemaakt. Deze 'moordenaar' heeft alleen TBS. Dat is nagenoeg gelijk aan lang de gevangenis in, maar juridisch en in de discussie 'verantwoordelijk zijn' voor eigen daden en 'verantwoordelijkheid nemen' toch geheel anders. En dat is wat een borderliner in zekere zin ook nodig heeft. Niet zozeer altijd TBS in een gesloten inrichting (al zou daar zeker een aantal voor in aanmerking kunnen komen en ook al zitten) maar wel een leven lang therapie en medicatie (in welke vorm dan ook). Waarom? Omdat ze zogezegd ontoerekeningsvatbaar zijn en anders niet kunnen functioneren in een 'normale' samenleving.

Nemen 'wij' (vanuit het voorbeeld hierboven) het de 'moordenaar' kwalijk: JA, vinden wij de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA, Vindt de familie van het slachtoffer de 'moordenaar' verantwoordelijk: JA. Is hij (juridisch) verantwoordelijk: NEE. En tsja daar gaat het nu dus mis. Je leven is kapot gemaakt, je gaat er aan onderdoor, je bent alles kwijt, en hij/zij heeft dat allemaal veroorzaakt.

Je was verliefd, of het is familie, of het was zo'n goede vriend / of vriendin. Ja allemaal waar. Durf dan nog maar eens te zeggen hij/zij kon er niets aan doen.... vreselijk, maar puur sec gezien kan hij/zij er niets aan doe totdat hij/zij (al dan niet gedwongen) in therapie gaat.

TS: Het is niet zo gek om eens met je vriend eens te gaan praten met iemand als Elvira en haar partner hoe zij het werkbaar hebben gekregen. Nu kan jouw vriend misschien wel een andere gradatie hebben of 'last' hebben van andere onderdelen van de stoornis borderline. Misschien kunnen jullie het wel werkbaar krijgen. Elvira is vast niet de enige die een werkbare relatie hebben. Waar ik en velen met mij (de meesten) het niet kunnen, want ook ik wilde 'redden', maar ben (op tijd) weggegaan voor al het geld vergokt was, gaat het vaak mis. Als jullie het wel kunnen en daar beiden gelukkig in kunnen worden waarom niet. Een gewone relatie is al hard werken (1 op de 3 loopt al stuk) maar iedere relatie heeft zijn / haar uitdagingen. Voor nu hebben jullie een werkbare modus gevonden en misschien gaat dit wel heel lang goed, als je maar goed op je eigen grenzen let. Na 2 jaar zit je ook nog op een roze wolk vaak, wie weet hoe het over 3 jaar is, maar dat geldt voor een 'gewone' relatie ook. Ik wens jullie veel wijsheid en geluk toe.

Dank voor jouw begrip naar mij toe.
Je hebt de spijker op zijn kop geslagen

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:43

Mer1980 schreef:

Maar dan is het toch ook niet gek dat het merendeel hier zegt : run Forrest run? Je stelt jezelf bloot aan emotionele instabiele buien, maar de persoon die het doet " kan er niks aan doen". Wat eigenlijk wil zeggen dat je het maar gewoon "moet" accepteren.