Skeeleren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: Skeeleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:35

Als je skeelers met drie wielen koopt. Kunnen er grotere wielen onder dan dat je een systeem met vier wielen koopt. En met grotere wielen kan je sneller en heb je minder trilling. Dat is het enigste verschil dat ik weet. Maar ik ben ook maar beginner.

Ik heb de sluiting die jij laat zien en dat bevalt goed.

Je zou evt nog voor een set proffesionele skeelers op marktplaats kunnen kijken? Sommigen zijn nieuw 500 euro, 3 rondjes op geskeelerd, en kan je nu voor 100 euro afhalen...

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:37

Marrit13 schreef:
DoretteK schreef:
Ik ben alleen bang dat die niet op mijn blarenplek vallen... :( Het is allemaal wat :+

Dan is een zooltje nog een goedkoop experiment :D

Yes dat ga ik volgende week even proberen! Eerst die blaren even droog laten worden :')

Ik heb ook Lock sluitingen, bevallen heel goed! Voor die paar keer dat ik nu heb geskeelerd in ieder geval 8-)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:48

XxLMMxX schreef:
Als je skeelers met drie wielen koopt. Kunnen er grotere wielen onder dan dat je een systeem met vier wielen koopt. En met grotere wielen kan je sneller en heb je minder trilling. Dat is het enigste verschil dat ik weet. Maar ik ben ook maar beginner.

Ik heb de sluiting die jij laat zien en dat bevalt goed.

Je zou evt nog voor een set proffesionele skeelers op marktplaats kunnen kijken? Sommigen zijn nieuw 500 euro, 3 rondjes op geskeelerd, en kan je nu voor 100 euro afhalen...

Ik was inderdaad al aan het speuren. Ik hoef niet perse professionele skeelers denk ik. Maar als ik met 90mm wieltjes het mezelf al iets makkelijker maak dan met m’n 80mm. Dan zou ik daar liever voor kiezen.

https://www.bol.com/nl/p/nijdam-inlines ... gLGz_D_BwE Die zijn er op dit moment niet in mijn maat en zitten 100mm wieltjes onder, maar kun je daar dan eventueel nog iets kleinere wieltjes onder zetten?
Heb er echt geen verstand van :o

Zou het liefst van de veter af willen zelf.

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:21

Hebben jullie nu nog tips waar nog skeelers te koop zijn?

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:22

Ik heb die van mij vorige week op skate dump gekocht. Maar je moet maar net mazzel hebben dat je maat erbij zit.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:42

Ik heb mijn nieuwe skeelers ook bij skate-dump vandaan, maar het is echt elke dag kijken wat het aanbod in jou maat is.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:07

Raden jullie 3 of 4 wieltjes aan? En ik heb ergens gelezen dat hoe kleiner de wieltjes, hoe stabieler?

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:38

Ik meld me ook. Vroeger kon ik vanuit huis makkelijk bij een recreatiegebied komen waar ik op een gegeven moment bijna elke avond een rondje deed. Na verhuizing een paar jaar gestopt en nu woon ik weer op een skeelerproof plek :) Ik rijd nu vooral rondjes van 9-12km, een aantal jaar geleden was mijn top 23km. Nu we weer mogen buitensporten heb ik me ook aangemeld voor lessen bij een vereniging waar ik veel zin in heb.

Gelijk maar nieuwe skates besteld, de scheve wieltjes waren niet meer te redden en nieuwe wieltjes waren bijna even duur als nieuwe skates. Omdat ik toch wel fanatiek was en weer wil worden ben ik overgestapt van 4x80mm naar 4x90mm dus kan daar wel wat over vertellen.

Kleine wieltjes hebben een lager zwaartepunt, wat balans makkelijk maakt en afzetten niet zo zwaar. Wel voel je hobbels erg en gaat het minder snel.
Grotere wielen hebben hoger zwaartepunt, dus moeilijkere balans, ik sta nu wat schuin om de skates terwijl ik dat voorheen nooit had. Ik voel het afzetten meer in mijn spieren maar rol een stuk lekkerder.
Ook belangrijk om te weten is de lengte van het frame. Grotere wielen en meer wielen rollen langer door. Minder en kleinere wielen maken een korter frame wat wendbaarder is.
Het is dus maar net wat je fijn vind, wat je doel is en hoe behendig je bent.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:01

Ik ben overgestapt van 4x84mm naar 3x100mm. Moet er nog wel erg aanwennen, maar begin het wel fijner te vinden. Hobbels e.d. voel je minder. Het voelt nog wel minder stabiel, maar dat is nog even wennen.
Gister wel weer een deel van mijn gebruikelijke rondje gedaan van ongeveer 10 km.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:05

Hi dames! Mag ik hier misschien af en toe meekletsen? :)

Net mijn 2e rondje wezen skeeleren sinds jaren op 15 jaar oude Nijdam (?) skates := Rondje van 5,6km. Begin wel veel stilgestaan doordat ik moest kijken waar ik was (woon hier nu net 3 weken en was een fietspad op gegaan wat er vanuit de auto heel fijn uitzag, maar ik geen idee van had waar die uitkwam :') ). Daarna voor mijn doen wel redelijk de slag te pakken volgens mij.

Hebben jullie nog goede tips en tops? :)

Zitten nu geloof ik 72mm wieltjes onder (zie ik jullie hierboven over praten) maar ik ben allang blij dat ik met deze niet op mijn plaat ga :D

Afbeelding

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:06

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:11

julya schreef:
Even een vraagje;
Ik heb deze skeelers op het oog https://www.decathlon.nl/p/skeelers-dam ... 46&c=GROEN

Is dit iets om te beginnen? 4 wieltjes, 84mm. Ik had begrepen dat kleinere wielen meer stabiel voelen?

Deze heeft een vriendin Nu jaartje en super tevreden over

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:12

Ik kom me ook melden!
4 weken terug skates gekocht met 5 wielen, vond het best lastig. Bleek ook dat m’n wieltjes aan het slijten waren direct.
Vorige week waren ze echt kapot (zie foto :') ) Afbeelding

Nu had m’n vriend nieuwe bestel, 85 mm? En vanmorgen vloog ik echt over de weg. Heerlijk, stuk minder zwaar en vermoeid.
Dus ik vond het nu ook veel leuker om te doen!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:37

in 4 weken wieltjes al kapot?? Dat moet niet kunnen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:06

Wow bizar binnen 4 weken. Ben je niet terug gegaan naar de winkel

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:53

Ik had deze tweedehands, had ik er misschien even bij moeten zetten.
Maar dan nog baalde ik er wel van, ze zagen er super goed uit toen we ze binnen kregen (2 paar, is bij allebei gebeurt)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:23

Wow die wieltjes!! Logisch dat je niet lekker reed

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:09

Jeetje die wielen! :=

Net weer een rondje gegaan. Er zit vooruitgang in!! :D
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:38

Hele week niet gedaan. Vorige week eigenlijk, zo druk met werk..

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:35

Lijken me prima skates julya. Kleinere wielen zoals 80mm zijn inderdaad fijn om mee te beginnen.

Zo klein door het slijten als de foto van Lis_Ol krijg ik spontaan pijn in mijn voeten van, jeetje zeg! Zo'n frame heb ik niet eerder gezien, is dat iets nieuws?

DideH, dat is volgens mij al een best tempo voor zulke kleine wieltjes. Ik weet verder niet hoe je skeelert, maar als tip wil ik meegeven dat afzetten met zo lang mogelijke slagen enorm veel energie scheelt en meer snelheid geeft. Kwam ik laatst achter na al die tijd kort afzetten, te lui voor 'extra energie' in lange slagen.

Heerlijk weer vandaag, dus ik heb ook een heerlijk rondje kunnen doen.
Afbeelding

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:22

Jeetje wat ga jij hard zeg _/-\o_

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:40

Hier gisteravond ook weer lekker rondje gedaan van zo'n 11km.
Ik zit ook meestal rond de 15km/h

Is er iemand bekend met skaten bij kinderdijk??

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:00

Vandaag De Heuvel genomen, 30m omhoog :') Ging eigenlijk heel goed, alleen naar beneden raakte ik iets in paniek omdat ik niet kon remmen :D Wel geprobeerd met het blokje maar remde niet genoeg (of moet harder drukken :P ) Gelukkig net op tijd bedacht dat ik zou uitkomen op een weg die rechtsom weer iets omhoog zou gaan, dus die ingeslagen en toen stond ik zo stil :+ Zo kom je nog eens ergens.

Afbeelding

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 06:39

Haha dit doet me zo herinneren aan toen ik nog niet kon remmen vond het dood eng haha!

Tip kijk een filmpjes op YouTube ze leggen daar heel duidelijk uit hoe je kan remmen en ga dit dan oefenen op rechte stukken.
Ik ben begonnen als ik super langzaam ging en dit opgebouwd.
Nu kan ik bijna in stilstand naar beneden.

Wat ik daar fijn aan vind ik ga overal heen zonder te denken help straks moet ik ergens naar beneden eng stuk en kan ik niet remmen

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:29

Marrit13 schreef:
Vandaag De Heuvel genomen, 30m omhoog :') Ging eigenlijk heel goed, alleen naar beneden raakte ik iets in paniek omdat ik niet kon remmen :D Wel geprobeerd met het blokje maar remde niet genoeg (of moet harder drukken :P ) Gelukkig net op tijd bedacht dat ik zou uitkomen op een weg die rechtsom weer iets omhoog zou gaan, dus die ingeslagen en toen stond ik zo stil :+ Zo kom je nog eens ergens.

[ [url=m/PnMudr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Skeeler jij over zand/schelpen paden? Of zie ik dit verkeerd?