Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:42

Ja maar als de bijna dode persoon donor is ontkom je daar dus niet aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:45

Elnienjo: Ik vind het ook niet fatsoenlijk dat je onderdelen straks als het ware van de staat / samenleving zijn tenzij je bezwaar maakt.

Ik snap het uiteraard wel waarom men hiervoor gekozen heeft, en daar is echt wel wat voor te zeggen - maar ethisch gezien vind ik het ècht niet kunnen. Maar het doel heiligt de middelen blijkbaar.

Mijn voorkeur zou zijn geweest om mensen op andere manieren flink te stimuleren om een keuze te maken. Maar als je geen keuze maakt dat men dan gewoon van je afblijft.

Maargoed dat station zijn we al gepasseerd en dat stukje zelfbeschikkingsrecht hebben we al weggegeven... op naar het volgende -O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:04

Je hebt nog steeds alles zelf in de hand. De enige die roet in het eten kunnen gooien zijn de nabestaanden. Niet de regering of het ziekenhuis.

Overigens heeft men dus jaren proberen te stimuleren donor te worden en dat werkt blijkbaar niet genoeg en bovendien stellen ze het dan volgens anderen veel te rooskleurig voor...

Als je kijkt naar landen waar je allang automatisch donor bent (Nederland was meer een uitzondering dan regel in Europa) komen er jaarlijks meer organen ter beschikking (maar nog steeds wachtlijsten omdat je nu eenmaal te maken hebt met exacte matches, maar wel veel kortere). Het is logish dat men dat in Nederland ook wilde. Helemaal omdat:
Citaat:
Om te voorkomen dat een land enkel organen schenkt en er geen ontvangt, of omgekeerd, houdt men bij de eind-rangschikking rekening met het aantal organen afkomstig uit het land van de ontvanger. Wie behandeld wordt in een land dat veel organen schenkt, zal dus een kleine voorrang krijgen op iemand die behandeld wordt in een land met weinig donoren.

Bron https://www.demaakbaremens.org/themas/o ... tie/653-2/

Opt out is gewoon een systeem dat meer donoren oplevert.
https://www.nierstichting.nl/media/file ... ie_int.pdf

Men gaat ondertussen ook gewoon door met ontwikkelen van andere oplossingen. Een donor orgaan hebben is nl nog steeds niet ideaal.

Over Eurotransplant:
https://www.eurotransplant.org/cms/inde ... etherlands
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-07-19 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:05

Nou zeg, je kunt toch zeggen: dat wil ik niet. En klaar is het. Je krijgt geen mes op de keel om het wel te doen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:05

Ik snap de drama ook niet. Vul dan nee in, klaar.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 17:06

pmarena schreef:
Elnienjo: Ik vind het ook niet fatsoenlijk dat je onderdelen straks als het ware van de staat / samenleving zijn tenzij je bezwaar maakt.

Ik snap het uiteraard wel waarom men hiervoor gekozen heeft, en daar is echt wel wat voor te zeggen - maar ethisch gezien vind ik het ècht niet kunnen. Maar het doel heiligt de middelen blijkbaar.

Mijn voorkeur zou zijn geweest om mensen op andere manieren flink te stimuleren om een keuze te maken. Maar als je geen keuze maakt dat men dan gewoon van je afblijft.

Maargoed dat station zijn we al gepasseerd en dat stukje zelfbeschikkingsrecht hebben we al weggegeven... op naar het volgende -O-

Vergeet niet dat je toen een keuze had, en dat die keuze er nu nog steeds is. Als je écht tegen bent, dan is het weinig moeite om dat door te geven.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:14

Die vrije keuze heeft iedereen hoor, ja of nee invullen kost je nog geen minuut. In de tijd dat je hier zo zit te zeiken had je dat al tig keer kunnen invullen :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:15

Lusitana schreef:
Dat is gewoon kont tegen de krib gooien en vergeten dat er nog steeds gewoon een keuze is, alleen moet je het nu aan gaan geven wat je niet wilt (er is overigens altijd keuze geweest in wat je wel en niet wilde).
Je kunt dus nog steeds alles zelf bepalen. De enigen die roet in het eten kunnen gooien zijn de nabestaanden. Niet de regering of het ziekenhuis.

Maar, maar... dan moeten mensen ineens gaan nadenken over dingen waarover ze niet willen nadenken -O-

Tenminste, ik denk dat dat het is.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:17

elnienjo schreef:
Ik sta zowel bij huisarts als bij mijn oncoloog geregistreerd als euthanasie-willend en onder welke omstandigheden. Ook mijn moeder is daarvan op de hoogte. Zij heeft voor haarzelf ook die wens de stekker eruit te trekken en niet te reanimeren.

Het vergelijk met #metoo gaat wat mij betreft op door het stilzwijgend toestemming geven tenzij je uitdrukkelijk nee registreert. Een persoon heeft jou namelijk ook niet zomaar aan te raken omdat je niet iedereen die binnen een straal van een meter komt afblaft en zegt handen thuis te houden.

Zover ik weet heb je tijdens misbruik niet even de keuze om op een formulier te registreren of je het wel of niet wilt.

Vind dit vergelijk bijzonder onsmakelijk.

Verder is het mij om het even waar anderen voor kiezen en welke beweegreden ze hebben. Maar ik ben voor het feit dat mensen zich inlezen en even de tijd nemen om erover na te denken. Hebben ze die tijd er niet voor over ben ik persoonlijk ook van mening dat het ze niet voldoende boeit en dat het automatisch doneren dan een hele goede optie is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:20

En de toestemming is ook niet echt stilzwijgend trouwens. Je krijgt folders, er is continu reclame over op tv en radio en in de kranten. En overal hangt er ook reclame over dat je je keuze moet registreren.
Als je het dan nog niet weet leef je echt in een grot en kom je er nooit uit. Maar dan kom je ook niet in aanmerking om donor te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:21

Dancyy schreef:
Die vrije keuze heeft iedereen hoor, ja of nee invullen kost je nog geen minuut. In de tijd dat je hier zo zit te zeiken had je dat al tig keer kunnen invullen :roll:

Was het niet zo'n 15-20 jaar geleden dat er een actieve campagne was door de overheid? Toen heb ik mijn 'nee' al vastgelegd middels inzenden van een formulier. Jaren later toen we digid kregen heb ik dat ns nagekeken en het staat ook goed geregistreerd in het systeem.

nynke55

pmarena schreef:

Ik ben het volledig met je eens.

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik heb mijn keuze zojuist veranderd naar nee.

Ik ben vanaf mijn 18e wél donor geweest en stond hier ook achter. Ik heb nooit echt goed onderzoek gedaan denk ik? Ik wist niet waar ik ja tegen zei.

Punt is, het maakt mij geen bal uit wat er met me gebeurd als ik kom te overlijden, maar wel waar ik mijn nabestaande mee op scheep.

Ik denk dat het helemaal niets uit maakt of je wel of geen donor bent, het maakt vooral uit dat je weet wat je kiest en waar je voor kiest. Ik had geen idee waar ik ja tegen zei en zolang ik nog niet precies weet hoe het gaat nadat ik ben overleden voor mijn nabestaanden, is mijn keuze nee.

Edit: wijzigen heeft me ongeveer 30 seconden gekost.

verootjoo

elnienjo schreef:
Dancyy schreef:

Was het niet zo'n 15-20 jaar geleden dat er een actieve campagne was door de overheid? Toen heb ik mijn 'nee' al vastgelegd middels inzenden van een formulier. Jaren later toen we digid kregen heb ik dat ns nagekeken en het staat ook goed geregistreerd in het systeem.

En wat is dan precies je probleem als je er toch al op nee in staat :?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:22

elnienjo schreef:
Dancyy schreef:

Waar zeur je hier dan over :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:24

verootjoo schreef:
En de toestemming is ook niet echt stilzwijgend trouwens. Je krijgt folders, er is continu reclame over op tv en radio en in de kranten. En overal hangt er ook reclame over dat je je keuze moet registreren.
Als je het dan nog niet weet leef je echt in een grot en kom je er nooit uit. Maar dan kom je ook niet in aanmerking om donor te zijn.

En als je nu nog niks invult krijg je daar ook nog een aantal brieven over (geloof 2 of 3?) waarin staat dat wanneer je niks invult ze er geen bezwaar van maken. Niet te missen geloof ik.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:25

Wat een negatieve toon ineens, zeiken, zeuren, een probleem hebben, waar komt dat ineens vandaan?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:26

Giolli schreef:
Ik denk dat het helemaal niets uit maakt of je wel of geen donor bent, het maakt vooral uit dat je weet wat je kiest en waar je voor kiest. Ik had geen idee waar ik ja tegen zei en zolang ik nog niet precies weet hoe het gaat nadat ik ben overleden voor mijn nabestaanden, is mijn keuze nee.
.

Je weet toch nooit de precieze omstandigheden van het overlijden?
Ik denk dat het donatie protocol juist relatief duidelijk is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:27

verootjoo schreef:

Omdat ik het principe gewoon verkeerd vind. Het zou gewoon nee tenzij bewust voor ja gekozen moeten blijven wat mij betreft.

Giolli
Zeg maar Ber!

_Snow_White schreef:
Giolli schreef:
.

Je weet toch nooit de precieze omstandigheden van het overlijden?
Ik denk dat het donatie protocol juist relatief duidelijk is.

Haha, dat klopt. Ik doelde meer op het filmpje dat een paar pagina`s terug werd gedeeld en dat me aan het denken heeft gezet.

quera

nynke55 schreef:
Wat een negatieve toon ineens, zeiken, zeuren, een probleem hebben, waar komt dat ineens vandaan?

Omdat dat het gewoon is. Dit is gewoon miepen om te miepen.
De keus kan je ten alle tijden zelf maken. Daar is ieder ook vrij in. Alleen veel mensen vulden uit luiheid niets in en waren dus geen donor.
Nu sta je standaard als donor. Tenzij je in 10 seconden het vinkje veranderd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:28

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Omdat ik het principe gewoon verkeerd vind. Het zou gewoon nee tenzij bewust voor ja gekozen moeten blijven wat mij betreft.

En daardoor zijn er nu dus tekorten. En hopen ze het zo op te lossen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:31

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Dat is het nu eenmaal niet :)

Er zijn grote tekorten en ik denk dat er hierdoor veel mensen weer extra goed erover nadenken en hopelijk komen daar meer donoren uit :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:33

quera schreef:
nynke55 schreef:

Omdat dat het gewoon is. Dit is gewoon miepen om te miepen.
De keus kan je ten alle tijden zelf maken. Daar is ieder ook vrij in. Alleen veel mensen vulden uit luiheid niets in en waren dus geen donor.
Nu sta je standaard als donor. Tenzij je in 10 seconden het vinkje veranderd.

Niet alleen uit luiheid. Er is nog een generatie die niet overweg kan met internet en dus afhankelijk van hulp bij alle digid zaken. Of mentaal niet voldoende in staat te beseffen wat de consequenties zijn. En dat zijn niet alleen maar mensen die niet toerekeningsvatbaar zijn.
Dat ik het principe fout vind dat je organen gebruikt mogen worden tenzij je actief nee registreert hoort evengoed in deze discussie thuis.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:35

nynke55 schreef:

In elk topic met dit onderwerp (en dat zijn er veel) komen steeds weer spookverhalen die mensen onterecht bang maken en "je hebt geen keuze meer" terug. In plaats van dingen te vertellen die niet waar zijn kan er ook een keer een discussie gevoerd worden middels feiten.

Wat je kiest maakt me verder niet uit maar het zo jammer dat mensen nee invullen omdat ze zich laten informeren door onwaarheden op internet. We hebben het niet over iets kleins, dit kost gewoon levens.

Bokt is ook geen klein forum waar je gezellig wat kunt kletsen, Bokt is onwijs groot en je vind alles terug op google en daar blijft het ook staan. Niet iedereen bedenkt dat je niet alles klakkeloos moet geloven wat mensen op een forum zeggen.