Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:42

Brrrr wat eng zeg.. ik snap dat je gespannen bent. Dat zou ik zowiezo al zijn :=
Hopelijk valt het de volgende keer mee voor je!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:49

Pff wat een verhaal Jolien :(:)
Hoop dat het de volgende keer allemaal meevalt!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:23

Dat hoort volgens mij echt niet te gebeuren. Bij mij bloedde het nauwelijks. Klinkt eigenlijk alsof ze iets kapot geprikt heeft in de baarmoederwand bij het opmeten := Kan me eigenlijk niet herinneren dat het opmeten pijn deed bij mij. Bij mij was het lastig de baarmoeder te pakken te krijgen omdat ie gekanteld lag. Maar bij jou had ze snel de mond te pakken zei je. Het zetten (uitzetten) van de spiraal was wel gemeen, maar het opmeten was volgens mij pijnloos.
Mijn huisarts had nog een meer ervaren huisarts laten komen omdat ze bang was iets kapot te maken, daar ben ik toch wel heel blij mee.
Eigenlijk raar dat ze je zo heeft laten gaan, ik had dat toch even willen controleren als huisarts denk ik. Zou het toch even aangeven bij de gyn!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:04

Dankjulliewel.

Ik heb nu alleen wel allemaal spookgedachten dat ik misschien wel een infectie krijg of dat mijn baarmoeder nu stuk is. -O-
Voordat mijn broek woensdag überhaupt ook maar omlaag gaat, wil ik de gynaecoloog eerst op hoogte brengen van vandaag. En dan is het aan hem om maar heel voorzichtig te doen en hopelijk te kunnen zien of er niets beschadigd is van binnen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:07

Ze had je baarmoeder schoongemaakt zei je? Dan zal een infectie vast niet zomaar gebeuren. Het is fijn dat je woensdag terecht kan, ik zou je plan van aanpak inderdaad volgen en dan moeten ze maar even goed kijken.

Heel naar dat het zo gelopen is, sterkte!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:47

Idd even overleggen met je gynaecoloog, die snapt vast dat je hier gespannen door bent.

En lekker even weer pcm en ibu nemen vtv.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:28

Ik heb sinds een paar dagen echt enorm gevoelige tepels. Is dat herkenbaar onder de stoppers?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 09:38

Nog niet opgevallen :D

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:34

_San87_ schreef:
Ik heb sinds een paar dagen echt enorm gevoelige tepels. Is dat herkenbaar onder de stoppers?

Dat had ik inderdaad ja, zo erg dat de dokter het niet vertrouwde en er uiteindelijk een mammografie en echo is gemaakt.

Bleek uiteindelijk toch echt een hormoonhuishouding kwestie.

Na het plaatsen van spiraal was het even weg, nu helaas weer terug. :roll:

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:58

Century schreef:
Ze had je baarmoeder schoongemaakt zei je? Dan zal een infectie vast niet zomaar gebeuren. Het is fijn dat je woensdag terecht kan, ik zou je plan van aanpak inderdaad volgen en dan moeten ze maar even goed kijken.

Heel naar dat het zo gelopen is, sterkte!

Ja klopt. Ik ben er nu ook wel iets minder bang voor.
Ik ben alleen nog steeds praktisch ongesteld, er komt nog steeds oud bloed uit. Ik ben dus benieuwd wat voor slagveld de gynaecoloog zondag gaat aantreffen.
Dankjewel!

Ik denk dat je echt van alles kunt verwachten zodra je stopt met de pil. Hormonen kunnen gekke dingen doen met je lijf.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:41

_San87_ schreef:

Ik had dat altijd rond mijn ovulatie. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:19

Fem schreef:
_San87_ schreef:

Dat had ik inderdaad ja, zo erg dat de dokter het niet vertrouwde en er uiteindelijk een mammografie en echo is gemaakt.

Oh dat is wel extreem :oo. Zo ver gaan we hier maar niet.

Sem_ schreef:
_San87_ schreef:

Ik had dat altijd rond mijn ovulatie. :j

Ik ben net klaar met bloeden. Maar misschien komt ronde twee eraan...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:24

_San87_ schreef:
Fem schreef:

Ze nemen nou eenmaal geen risico's als het borsten betreft. Maar goed ook, maar kan wel zeggen, zo'n mammografie is geen pretje #)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:26

Fem schreef:
_San87_ schreef:

Ze nemen nou eenmaal geen risico's als het borsten betreft. Maar goed ook, maar kan wel zeggen, zo'n mammografie is geen pretje #)

Daar mogen ze ook wel eens een andere optie voor uitvinden.

Of gewoon meteen een catscan.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:27

Mee eens, het is zo vrouwonvriendelijk, alsof het een paar stukken biefstuk zijn.
Maar dat is een ander verhaal... Hopelijk nemen de klachten af bij je!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:33

Fem schreef:
Mee eens, het is zo vrouwonvriendelijk, alsof het een paar stukken biefstuk zijn.
Maar dat is een ander verhaal... Hopelijk nemen de klachten af bij je!

Ja ik hoop t ook. Niet heel erg prettig :').

Verder klaag ik (nog) niet :D.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:42

Jolien87 schreef:
Dankjulliewel.

Ik heb nu alleen wel allemaal spookgedachten dat ik misschien wel een infectie krijg of dat mijn baarmoeder nu stuk is. -O-
Voordat mijn broek woensdag überhaupt ook maar omlaag gaat, wil ik de gynaecoloog eerst op hoogte brengen van vandaag. En dan is het aan hem om maar heel voorzichtig te doen en hopelijk te kunnen zien of er niets beschadigd is van binnen.

Bij mij deed dat pakken van de baarmoedermond al gruwelijk veel zeer. Bij het opmeten heb ik aan stuk door gevloekt, was echt heel pijnlijk. Daarna nog dat ding plaatsen, zelfde verhaal.

Heb ook erg gebloed na de tijd. Snap dat je bang bent nu dit zo is gelopen maar voor iedereen voelt het anders. De een zegt er weinig van mee krijgen, anderen gaan door de grond. Zelf val ik ook in de laatste categorie dus...

Misschien om je iets gerust te stellen dat er echt niet iets kapot hoeft te zijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:58

Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt om er een te krijgen? :o moet je eerst een afspraak bij de huisarts maken om te zeggen dat je er eentje wilt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:04

San87, :(:)

ilaan, "gelukkig" ben ik niet de enige hoewel ik voor ons beiden had gehad dat het niet zo was geweest.
Dankjewel. :)

Geryon, ik heb de huisartsenpraktijk gebeld en uitgelegd dat ik wil stoppen met de pil en in plaats daarvan een spiraaltje wil. Hierop heeft de assistente een telefonische afspraak ingepland met mijn huisarts want hiervoor hoefde ik niet naar de praktijk te komen.
Een paar dagen later belde mij huisarts om de opties te bespreken: koperspiraal of Mirena. Ze heeft me nog eens alle voors en tegens van beiden spiraaltjes verteld. Hiervoor had ik me al ingelezen maar het was wel fijn om dit nog even bevestigd te krijgen van mijn huisarts. Hierop heeft ze voor mij het koperspiraaltje besteld bij de apotheek, deze lag twee dagen later voor me klaar. Omdat de apotheek in mijn huisartsenpraktijk zit kon ik bij het ophalen meteen een afspraak maken om het spiraaltje te laten plaatsen. En de rest van het verhaal is inmiddels wel bekend. :=

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:42

Jolien87 schreef:
Bedankt voor jullie lieve reacties.
De schrik zat er wel even goed in. En met mijn huidige toestand ligt er standaard een huilbui op de loer.

Het vastpakken van de baarmoedermond was al niet heel fijn maar dat duurde maar een paar tellen, daarna was ik er wel aan gewend. Vervolgens ging ze de baarmoederwand schoonmaken met jodium, daar voelde ik niks van. En toen ging ze de diepte van de baarmoeder opmeten, godsklore wat was dat een gemene pijn. Dus toen ze zei dat het plaatsen van het spiraaltje ook zo vervelend is, moest ik alle zeilen bijzetten om niet in een kramp te schieten.
Na een paar tellen hoorde ik haar zeggen "We hebben een klein technisch mankementje hier" dus even dacht ik dat ik iets stuk had gemaakt omdat ik inmiddels niet echt meer kon ontspannen. Maar toen bleek dus dat ze het het spiraaltje niet goed uit de verpakking had gehaald en hij was ook niet meer te fixen. De apotheek had alleen nog een spiraaltje met hormonen op voorraad maar ze wist eigenlijk ook wel dat, dat in mijn geval geen optie was.
Dus toen ze de boel er beneden weer uithaalde, kwam er een enorme lading bloed mee. Geen idee hoe dat kwam maar ik schrok er echt van. Misschien niet zo fris maar toen ik rechtop stond, liep het bloed in straaltjes langs mijn benen.
Dikke tranen van verdriet want ondanks de pijn was ik dus nog geen stap verder. En toen ging ze ook nog eens heel lief doen, dat is voor mij 100% garantie op een fikse huilbui. Ze zei: "En je wilde nog wel zo graag stoppen met de pil". Wheeee, daar ging ik! |( |( |(

Ik weet niet zo goed waarom ze me nu heeft doorverwezen naar de gynaecoloog. Toen ik vroeg of het daar minder pijnlijk zou zijn, zei ze dat het evenveel pijn zal doen. Dus, nu kijk ik er enorm tegenop en ben ik bang dat ik niet goed kan ontspannen waardoor het niet goed gaat.
Gelukkig is mijn vriend zo lief om met me mee te gaan ter ondersteuning maar ik vrees dat het niet tof gaat worden.

Nicjuh, geen idee eigenlijk. Maar ik mag toch hopen dat het fiasco van vanmorgen (incl. spiraaltje wat in de prullenbak is beland) me niks gaat kosten.

Toen ik jouw verhaal las, kreeg ik zelf die pijn weer. Ik had ook een koperspiraal laten zetten. En die pijn...... := := Was echt NIET oke gewoon. Ik ging door een hell! en ik ben ECHT niet kleinzerig. Totaal niet zelfs. Maar dit doe ik nooit meer.
Ik kreeg enorm veel pijn in mijn buik van de koperspiraal en was van de 4 weken ongeveer 3 weken ongesteld. Ik had zulke krampen in mijn buik, ook als ik geen bloedverlies had, dat ik soms mijn bed niet uit kwam.... het was hells!! :\ :\

Ik heb hem eruit laten halen en ben over gegaan op de minipil omdat ik niet goed tegen hormonen kan..hier krijg ik migraine van.
De eerste 3 maanden ging goed, daarna begon de hoofdpijn weer steeds meer op te zetten. Ik weer terug naar de fysio etc maar heeft geen zin. Tot ik vorige week weer wakker werd met migraine en de maat vol was! Ik kan gewoon niet tegen hormonen en heb die pil door de wc gespoeld. Ik ben er klaar mee :j

Bij mij komt er in ieder geval niks meer in, geen pil en geen hormonen meer!

BTW: Je kunt ook onder verdoving een spiraal laten zetten bij de gyn. Ik zou daar naar vragen als ik jou was.
Ik doe het iig never never nooit meer. :') :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:23

Ohjee, dan hoop ik maar niet dat al die pijn en dat bloed een voorbode is voor wat er komen gaat zodra het spiraaltje er in zit.
Ik moet morgenochtend om 8:30 bij de gyn zijn, ik heb er wel een paar keer aan gedacht maar ik heb geprobeerd er niet te gestresst van te raken. Dat is nog een hele uitdaging maar ik zal er hoe dan ook doorheen moeten morgen. Ik ga er stiekem een beetje vanuit dat de pijn en het bloeden komt door de onhandigheid van de huisarts maar dat kan morgen natuurlijk net zo uitpakken. Ik hoop vooral dat hij me een beetje op mijn gemak kan stellen en dat hij het relatief vlug gedaan kan krijgen.
Gelukkig gaat mijn vriend mee dus ik lig er niet helemaal alleen voor.

Ohja, ik kreeg vanmorgen mooi een rekening van de zorgverzekering van ruim €50 voor 'pharmacy'. Dat kan maar één ding zijn. Ik wacht morgen dus even af en ga dan toch maar weer even de huisartsenpraktijk bellen met wat ik nu moet doen om deze rekening niet te hoeven betalen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:02

Voor de mensen die twijfelen door wie ze de spiraal laten zetten (huisarts of gyn), is het wel goed om te weten dat het plaatsen bij de gyn meer kosten met zich meebrengt. :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:06

Ongetwijfeld. Maar als je daarmee voorkomt dat je 2x op zo'n tafel met je benen wijd moet dan wil ik met alle liefde wel een beetje meer betalen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:14

ik ga donderdag naar de huisarts, ik heb zo veel last van emotieschommelingen, echt om de 5 minuten kan ik wisselen van stemming. Dit had ik in mijn stopweek ook wel wat. Nu ik gestopt ben met de pil (vanaf september) lijkt het wel erger te worden. Eens kijken of de huisarts ook denkt dat het daarvan komt en wat eventuele oplossingen zijn. (ik heb ook nog andere klachten waarvoor ik naar de huisarts ga, maar denk niet dat deze pil gerelateerd zijn).

Sterkte morgen bij de gyn Jolien87! hopelijk valt het mee!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:18

Nou morgen slik ik dan mijn aller laatste pil, donderdag laat ik de spiraal plaatsen.

Ik heb heel vele negatieve dingen gelezen over dat het heel veel pijn doet, maar ik heb daarintegen ook weer veel dingen gelezen over dat het niet zo heel veel voorsteld. Gelukkig ben ik niet zo heel angstig aangelegd (hoewel ik dit wel een beetje spannend vind). Ik wil gewoon heel graag een spiraal dus ik zie wel hoe het gaat verlopen een uurtje voor de tijd neem ik 1 naproxen en 2 paracetamol hopelijk kan ik er dan tegen aan!