Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:39

Djilna schreef:
Ik ook de M 30, maar niks slikken is voor mij geen optie. Dan krijg ik zulke zware menstruatie dat ik 2 dagen ziek op bed kan gaan liggen en niks meer binnen kan houden, ook pijnstillers niet.

Hier hetzelfde probleem met zware menstruatie. Heb de afgelopen 3 maanden Microgynon 30 maar ben nu al 2x erdoorheen ongesteld geworden -O- (nee, zeker geen doorbraakbloeding)

Nu vandaag maar naar de apotheek toegegaan ipv mailen, en een andere samenstelling gekregen in overleg met de huisarts. Heb nu voor 3 maanden Ethinylestradiol/Desogestrel Mylan 0,03/0,15 mg, deze kon wel gedeclareerd worden bij de verzekering. Ze zei dat vanaf januari waarschijnlijk mijn gewoonlijke pil weer leverbaar zou zijn

Djilna

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:42

Ja jan/feb geven ze aan. Gelukkig is dat dan redelijk vlot.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:44

Hanafubuki schreef:
steefvicky schreef:

Oh die heb ik nu gekregen en ik snapte al niet van waar die verschillende kleuren. Dan ben ik denk ik al verkeerd begonnen... maar ik heb toch maar één strip. Dan zal het niet erg zijn..

Hoe verkeerd ben je begonnen? Als je niet met fase 1 begonnen bent is het wel een probleem qua veiligheid maar ook qua doorbraakbloedingen.

Ik moest de dagen zelf boven de pillen plakken en die kwamen niet echt uit met mijn ritme. Mijn eerste pil slik ik op vrijdag, dus begin altijd in het midden. Dus toen dacht ik, ik ga zo logisch mogelijk verder. Ik heb nog maar één pil geslikt van 1 kleur en twee van een andere kleur. Dus ik zal me vanaf nu er eens beter inlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:45

Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat in januari/februari. Zullen ze dan genoeg voorraad hebben voor iedereen die het nodig heeft? Wat volgens mij zo'n 90% van Nederland is. :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:47

E_J, ik snap er niks meer van. Jij krijgt dus M30 en bij ons is die al een half jaar niet meer te krijgen.
Ik vroeg of ze niks met een andere apotheek konden regelen, maar ik moest ze zelf allemaal af gaan bellen zei ze.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:48

karuna schreef:
Oh oei trigynon gekregen en verkeerd begonnen, :oo zou even met apotheek of huisarts overleggen hoe nu verder. Heel grote kans dat je niet meer beschermd bent nu. Maar apart dat je die krijgt zonder extra uitleg. Maar geen lampje gaan branden bij die kleurtjes?

Maar die heb ik ook altijd gehad. Die viel het beste hier. :j

Ik ben niet seksueel actief. Anders had ik me er meer over ingelezen. Ik heb verder geen uitleg gekregen, behalve dat ik niet mocht doorslikken. Maar doorslikken doe ik toch niet. Ik ben er gelukkig nog niet ver mee, maar zal eens kijken of ik t kan herstellen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:57

Scum schreef:
E_J, ik snap er niks meer van. Jij krijgt dus M30 en bij ons is die al een half jaar niet meer te krijgen.
Ik vroeg of ze niks met een andere apotheek konden regelen, maar ik moest ze zelf allemaal af gaan bellen zei ze.

Probeer een grotere keten.

Ik zit bij Benu apotheek en die hebben heel veel vestigingen, in mijn woonplaats al twee. Ik heb 1 keer achter het net gevist, maar dat kwam omdat ik zelf te laat was met aanvragen, laatste keer voor een half jaar mee gekregen. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:00

Gowlan schreef:
Jammer. Ik heb nog zo'n 3 (en een halve) strip ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03 liggen.

Die hebik nu als vervanger van microgynon gekregen. En dus nu bijwerkingen. Maar alles beter dan ongesteld worden. Ik kan nog 9 weken voor uit. Dan weer nieuwe halen.

Ik krijg altijd 6 strips. Datis dus voor 18 weken bij mij. Geen 26. Stopweek gaat niet, ben ik ziek.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:06

Scum schreef:

Nee, ik krijg dus nu ook géén M30 meer, die hadden ze niet meer. Die heb ik in september voor 3 maanden gekregen, maar nu heb ik dus die Ethinylestradiol/Desogestrel. Andere samenstelling dan M30

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:08

Ik heb vanmorgen 1 strip van het duurdere merk gekregen dan die ik had. Samenstelling is hetzelfde. Ik moet 14.81 betalen voor 3 maanden maar ze mogen maar 1 per keer geven dus over 1 maand de volgende halen.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:47

Zucht.. Vandaag geprobeerd, maar ze kunnen niks leveren. Ik wil zeker geen nieuwe samenstelling. ;( Heb nu van Teva de Ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15. Nu kom ik uit dat ik tijdens mijn enige vakantie mijn stopweek heb _-:( _-:(

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:20

Mijn pil (Nogest) is al eeuwen slecht leverbaar. Om de 3 maanden moet ik stad en land af rijden om 'm te pakken te krijgen.

Ik ben er klaar mee, morgen gaat er een spiraal in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:26

Ik ga er wel van uit dat ik straks weer 6 strips krijg. En geen stopweken. Dan ben ik ziek en gebruik al jaren geen tampons meer, heb ook nietsin huis en komt er ook niet.
Of moet ik gaan melden dat ik ze verloren ben op vakantie?

Spiraal is nooit een optie, in mijn lichaam geen lichaamsvreemde rommel. Te vaak ellende gezien. Beter gezegd, in mijn vriendenkring had iedereen met spiraal ellende.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:30

Het lijkt mij dat er voldoende alternatieven zijn voor de klachten die men veelal omschrijft waardoor men de anticonceptiepil slikt. Als medici weten dat er een tekort ontstaat waarom anticipeert de HA/apotheker dan niet op de alternatieven ?

Zoals ik hier al lees stappen anderen al over, en denk idd dat daar niet veel mis mee is. Maar ben toch nieuwsgierig :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:30

xJennifx schreef:
Vorige week besteld en vandaag afgehaald, de pil die ik normaal heb; microgynon 30, zou pas weer leverbaar zijn vanaf april volgens de apothekersassistente 8)7

Nu voor drie maanden ethinylestradiol desogestrel mee gebreken en het zegt me helemaal niks. :o

Hopelijk is dit snel voorbij!

Hier zeiden ze gister vanaf januari

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:36

PandorJ schreef:
Het lijkt mij dat er voldoende alternatieven zijn voor de klachten die men veelal omschrijft waardoor men de anticonceptiepil slikt. Als medici weten dat er een tekort ontstaat waarom anticipeert de HA/apotheker dan niet op de alternatieven ?

Zoals ik hier al lees stappen anderen al over, en denk idd dat daar niet veel mis mee is. Maar ben toch nieuwsgierig :)

Nee. Ik ben te vaak ente lang ongesteld dan. Al vanaf mijn 12e. Dus slik ik door. Prikpil geen optie wegens toch kans op bloedingen. Rest dus ook niet. Ik moet gewoon absoluut niet ongesteld worden. En zo heb ik dus geen klachten.
Overstappen kan naar ander merk, maar juist stederil en microgynon geven geen klachten. De rest wel. Merkloos met zelfde hormonen dus ook. Maar diehebik nu. Datgaat nog. Maar pillen met stopweek zijn geen optie dus.
Dus zo eenvoudig is het niet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:37

germie schreef:
Gowlan schreef:
Jammer. Ik heb nog zo'n 3 (en een halve) strip ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03 liggen.

Die hebik nu als vervanger van microgynon gekregen. En dus nu bijwerkingen. Maar alles beter dan ongesteld worden. Ik kan nog 9 weken voor uit. Dan weer nieuwe halen.

Ik krijg altijd 6 strips. Datis dus voor 18 weken bij mij. Geen 26. Stopweek gaat niet, ben ik ziek.

Ik kreeg ook altijd voor een half jaar of een jaar mee omdat ik door slikte. Nu de laatste keer dan voor 6 maanden (waar ik dan niet zo lang mee doe). Vervelend dat je bijwerkingen hebt, al ben ik daar helaas ook bekend mee (de eerste 2 jaar dat ik 'deze' pil had niet overigens).

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:49

Nou ik ga mn pil maar op marktplaats gooien denk ik.. afgelopen maand dus over gegaan op de microgynon 30.. wat een ramp :=

Hoofdpijn, puistengebergte op mijn hoofd, en steeds het gevoel dat ik ongesteld ben geworden terwijl dat dus niet is :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:24

Ik heb nog een week tot mn ethinylestradiol/levonorgestrel op is :( morgen toch maar weer de apotheek bellen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:44

germie schreef:
Ik ga er wel van uit dat ik straks weer 6 strips krijg. En geen stopweken. Dan ben ik ziek en gebruik al jaren geen tampons meer, heb ook nietsin huis en komt er ook niet.
Of moet ik gaan melden dat ik ze verloren ben op vakantie?

Spiraal is nooit een optie, in mijn lichaam geen lichaamsvreemde rommel. Te vaak ellende gezien. Beter gezegd, in mijn vriendenkring had iedereen met spiraal ellende.

En je denkt als je zegt dat je ze verloren bent op vakantie de apotheek opeens strips te voorschijn kan toveren? Nogmaals apotheek doet dit niet om mensen te pesten of om geld te vangen van iedere maand leveren zoals eerder genoemd. Die zijn ook gewoon afhankelijk van wat groothandels kunnen leveren

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:33

Vandaag 1 strip op kunnen halen bij de apotheek -O- Heb normaal Ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 maar kreeg nu een blanco doosje mee en zag thuis pas dat ik nu Microgynon heb meegekregen, ook nog eens zonder bijsluiter. En ik moest bijna €9,- voor één strip! Volgens de dame achter de balie was het niet mogelijk om er meerdere nu te betalen en later op te halen... hoewel zij er niks aan kan doen, voel ik me toch best wel genaaid :(

Heb de huisarts dus maar even gebeld en ik krijg nu een pil met een andere werkzame stof. De enige nadelige bijwerking is de iets hogere kans op trombose, maar die kans blijft erg klein en is bij iedere pil aanwezig. Een lichtere pil werd afgeraden ivm de kans op doorbraakbloedingen. Wat een gedoe dit joh...

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:53

Ik heb juist de Microgynon gekregen als alternatief voor mijn normale pil. Echt, wat een verschrikkelijk ding is dat. Ik krijg er zo'n buikpijn en stemmingswisselingen van. Heeft iemand de laatste tijd nog eth/lev 0,03/0,15 van het merk Wecare meegekregen?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:05

Oh, help. Ik heb ook Microgynon 30 meegekregen als vervanging voor mijn eigen pil. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen als ik die verhalen zo lees...

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:11

Westhof schreef:
Oh, help. Ik heb ook Microgynon 30 meegekregen als vervanging voor mijn eigen pil. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen als ik die verhalen zo lees...

Ik heb die geloof ik ook nu gekregen. Morgen even kijken.. ben ook benieuwd

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:34

Westhof schreef:

Ik heb ook de microgynon 30 nu gekregen ipv mijn normale. Moet er aanstaande maandag mee beginnen. Ik ben nu ook wel benieuwd..