Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:02

cobiie schreef:
Dat soort "problemen" hebben te maken met je "fantasy zelf", de persoon die je in je hoofd denkt/wilt zijn.
Als je eerst die doorgrond en aanpakt, zijn ook sommige aankopen in de toekomst makkelijker te voorkomen (en schuldgevoelens verdwijnen).

Stille meelezer hier, maar deze post heeft gezorgd dat ik verder ben gaan zoeken op die term en dat was een behoorlijke "Aha!" en heeft erin geresulteerd dan het gros van mijn cupcakeversiermeuk vandaag in een doos onderweg gaat naar iemands wiens werkelijke zelf van bakken houdt ipv de fantasy self :+

denice

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:53

Hahaha, heel goed!!

Mooie post allebei!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:01

Wat goed Alwiene!! Dat van de fantasy self vond ik ook een rake post.

Ik heb net alle boeken ingepakt voor onze verhuizing. Toch nog een paar die op marktplaats konden en inmiddels alweer weg zijn. En de boekenkasten zijn verkocht, wiehoe! Komt wel wat nieuws voor in de plaats tzt, maar dit ruimt alvast lekker op.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:08

Alwiene schreef:
cobiie schreef:
Dat soort "problemen" hebben te maken met je "fantasy zelf", de persoon die je in je hoofd denkt/wilt zijn.
Als je eerst die doorgrond en aanpakt, zijn ook sommige aankopen in de toekomst makkelijker te voorkomen (en schuldgevoelens verdwijnen).

Stille meelezer hier, maar deze post heeft gezorgd dat ik verder ben gaan zoeken op die term en dat was een behoorlijke "Aha!" en heeft erin geresulteerd dan het gros van mijn cupcakeversiermeuk vandaag in een doos onderweg gaat naar iemands wiens werkelijke zelf van bakken houdt ipv de fantasy self :+

Leuk om te horen Alwiene. Fijn dat de spullen straks ook echt gebruikt gaan worden.

Voor mij was het ook leerzaam toen ik het voor het eerst hoorde en nog loop ik soms in die val als ik impulsief iets koop.

Ik zit er nog tegen aan te hikken hoe ik het aanrechtblad van de keuken hoofdzakelijk leeg krijg, er staan nu teveel spullen dag en nacht daarop.
Blijkbaar zijn er dus nog teveel spullen in de keuken dat die zaken geen vast plekje in een kastje kunnen krijgen.
Nadeel van de keuken ontspullen is dat mijn man daar ook zeggenschap over heeft en hij veel minder moeite heeft met een overdaad aan spullen.

Ik heb wel geleerd dat wanneer er voldoende ruimte is om spullen op te bergen dat je ook veel sneller geneigd bent dat te doen dan wanneer je het moet proppen of bang bent dat er een aantal andere dingen omvallen wanneer je iets terug legt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:25

Ik heb een tijd geleden de keuken onderhanden genomen en het viel me toen onwijs op hoeveel ovenschalen etc. we hadden. Ik heb op twee schalen na alles weggedaan, de keukenmachine die ik nooit gebruikte is ook weg, al het bestek, spatels, dubbele dingen, alles weg.

Ik moest mezelf wel af en toe even tot de orde roepen als ik 'voor het geval dat' en sentimenteel ging doen. Ik heb denk ik ruim de helft van onze spullen weggedaan en tegenwoordig is inderdaad het aanrecht leeg.

Gewoon een keer doen als hij niet thuis is. Dan bewaar je de spullen ergens in een doos en als hij binnen een maand niet paniekerig vraagt waar dat ene ding is, dan kan het weg }:) ~~}>

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:00

denice schreef:
Gewoon een keer doen als hij niet thuis is. Dan bewaar je de spullen ergens in een doos en als hij binnen een maand niet paniekerig vraagt waar dat ene ding is, dan kan het weg }:) ~~}>

Zo iets zal het wel worden denk ik :Y)

Ik heb de afgelopen maanden al geregeld wat nutteloze zaken weggedaan.

Maar daarna niet weer opnieuw de kastjes ingedeeld. Door nu 2 dingen van plek te wisselen kon ik al 2 apparaten van de aanrecht afhalen en in een kastje kwijt. Dus dat is al een mooi begin.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:15

Afbeelding

Ik heb me ook even kwaad gemaakt hoor :+ Ik bel morgen de kringloop om de boel op te komen halen, ik heb namelijk heel minimalistisch geen auto :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:32

Afbeelding

Hier vandaag ook een begin gemaakt met uitzoeken van speelgoed. Door komt allemaal van de zolder en is ongeveer de helft van het "overige" speelgoed.
Alleen aan sorteren toegekomen, spellen compleet proberen te maken enz.
Oudste dochter had er toch wel zin in om dingen te verkopen. Het weer was er vandaag niet naar maar hopelijk kunnen ze volgend weekend wel een speelgoedverkoop houden op de oprit.
Wat niet wordt verkocht koop ik in één keer op en breng ik naar de inbrengwinkel.
Nu nog dingen uitzoeken om weg te doen hahaha maar het begin is er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:34

Heerlijk! Heb nu ook weer zin om op te ruimen :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:58

Opisop en foaly lekker bezig! _/-\o_

cobiie schreef:
denice schreef:

Zo iets zal het wel worden denk ik :Y)

Ik heb de afgelopen maanden al geregeld wat nutteloze zaken weggedaan.

Maar daarna niet weer opnieuw de kastjes ingedeeld. Door nu 2 dingen van plek te wisselen kon ik al 2 apparaten van de aanrecht afhalen en in een kastje kwijt. Dus dat is al een mooi begin.

Gisteren viel het mij man op dat er wat verplaatst was,
van 1 van die dingen zei hij gelijk dat dat wel weg kan.
Zo kon nog 1 apparaat in het kastje gezet worden.
Van de week maar eens weer echt beginnen aan de keuken.

Grappig dat zo'n ding normaal niet opvalt maar nu op een "nieuwe" plek neem je het wel waar.

Nu staat een deel het fruit ook nog op het aanrecht, ik ben bang als dat in de koelkast of iets dergelijks gaat dat het dan meer vergeten wordt te eten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:24

Wat is het hier rustig.

Ik ben nog steeds niet door de gehele keuken geweest. :o Wel wat losse onderdelen aangepakt maar nog niet de gehele ruimte gehad.

Mijn voornemen minimaal 1 item per dag te declutteren hou ik nog steeds vol, meestal zijn het 4 tot 8 items per dag, waar ik zeer tevreden over bent.

Ik ben nu aan het rondkijken naar schoonmaak routines ed. Over flylady heb ik al meerdere YouTube filmpjes gezien en daar zie ik best wat nuttige punten in voorkomen maar het geheel heb ik nog niet omarmd, wel heb ik er al wat kleine stukjes uitgepakt.

Ook merk ik dat ik steeds meer tweedehands aan kleding koop Ipv nieuw, tegenwoordig voornamelijk via vinted.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:37

Hier hebben we al wel één rondje inbrengwinkel gedaan nadat we e.e.a hebben verkocht aan kinderboeken enz dat we niet meer gebruiken. Dat leverde de kinderen ongeveer 75 euro op, wat hun wel weer motiveerde.
Afspraak is nu dat we alles weg doen waar ze niet meer mee spelen en ook de oude bedden enz die in de schuur staan en dan mogen zij van het geld een telefoon kopen. Ze gingen gelijk akkoord hahaha. Nu nog even tijd voor zien te vinden.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:22

De keuken is inderdaad zo’n ding...

Ik was (ben) zo trots dat er in onze keuken 2 kastjes volledig leeg zijn. Komt mijn man van de week : “er zijn 2 lege kastjes in de keuken, wat ga je daar mee doen?”
Nou, niks.
“Ja maar daar moet toch wel wat in?”
Uh, hoezo? Omdat alles wat leeg is opgevuld moet worden of wat is de logica?
Bleek dus dat hij het erg raar vindt, lege keukenkastjes. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:26

Ik heb net weer een hele hoop kleding naar Appel & Ei gebracht. Een boodschappentas vol. En er gaat ook een boodschappentas naar de kringloop. :=

Zometeen is de keuken aan de beurt. Daar heb ik wel echt “te veel” spullen. Maar dat is ook lastig want vee dingen zijn wel nuttig maar gebruik je niet vaak. Zoals een bakblik of muffintray. Heb er daar maar 1 van maar dat is toch iets wat ruimte inneemt. :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:33

Kyno schreef:
De keuken is inderdaad zo’n ding...

Ik was (ben) zo trots dat er in onze keuken 2 kastjes volledig leeg zijn. Komt mijn man van de week : “er zijn 2 lege kastjes in de keuken, wat ga je daar mee doen?”
Nou, niks.
“Ja maar daar moet toch wel wat in?”
Uh, hoezo? Omdat alles wat leeg is opgevuld moet worden of wat is de logica?
Bleek dus dat hij het erg raar vindt, lege keukenkastjes. :=

:D Ik kan mij voorstellen dat iemand even raar staat te kijken van legen keukenkastjes, een plek in huis waar veel mensen juist klagen over ruimte te kort.

Opisop_shop, lekker dat de kinderen zo leren hun spullen uitzoeken. In de toekomst ruil je ook vaak iets in voor geld (of dat nu tijd, kennis of spullen is) dus niet verkeerd om dat nu al te leren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:56

Ja, hoewel ze vandaag twee uur niet met mij wilde praten nadat ik haar oude, te kleine maar natuurlijk oh zo mooie cap had verkocht :7 :')
Maar dat zat vanavond al wel weer goed en ze wil graag dat ik morgen de trailer klaar zet zodat ze haar spullen die ze niet meer wil daar in kan leggen voor naar de inbreng, gelukkig hahaha.

Lege kastjes lijkt me heerlijk, of nou ja helemaal leeg niet maar dan zou ik de rest vd spullen daar gewoon over verdelen zodat alles super ruim staat opgesteld.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:36

Galja schreef:
Ik ga die docu ook maar eens kijken... :o

Mijn vader is vorige maand overleden ( en mijn moeder is 7,5 geleden al overleden) dus dwz dat nu het ouderlijk huis leeg moet.. en ik heb daar zoveel moeite mee ;(
Er liggen daar ruim 31 jaar aan spullen en dus herinneringen en ook nog heel veel spullen van mij die daar zijn blijven staan toen ik ( 11 jaar geleden ) het huis uit ging.
Ik snap heel goed het “ als je het een half jaar niet hebt gebruikt kan het weg” maar als ik dan na 11 jaar (!) een kastje opentrek en al die spulletjes zie kan ik het niet over mn hart verkrijgen het zomaar weg te gooien. Ik weet dat ik er niks meer aan heb en er waarschijnlijk nooit meer mee ga doen maar toch...
Hetzelfde met spullen van mn ouders... ik kán het gewoon niet wegdoen...ik weet dat alles opslaan ook niet de oplossing is want, wat ga je er dan mee doen? Elke keer naar de opslag om naar een stel kasten/stoelen/tafels te kijken??? En al die fotoalbums/ boeken en cds, ga ik daar echt nog wat mee doen??

Rationeel weet ik dat het onzin is alles te bewaren....emotioneel ben ik er nog lang niet aan toe alles uit te zoeken en weg te doen :o

En ergens houd ik zelf wel van een redelijk praktisch en niet te vol huis...dusja

Dit schreef ik 2,5 jaar geleden en sindsdien ben ik een trouwe meelezer maar heb nog steeds hetzelfde probleem :')
Ik zit met tientallen dozen vol spullen uit mn ouderlijk huis, we hebben zelfs een kamer er voor “opgeofferd “ ( en een halve schuur en een kwart zolder :o )
Ik weet niet waar ik moet beginnen. De rest van ons huis is gewoon netjes en vrij leeg zelfs. Maar al die spullen waar herinneringen aan kleven blijven in de dozen zitten.
Rationeel gezien zou ik het zo weg doen...totdat ik weer een doos opentrek...
Ik wil dingen bewaren omdat er herinneringen aankleven maar ook omdat ik denk dat het nog wel van pas kan komen ( zo heb ik bv nog geen 1x afwasmiddel hoeven kopen, zoveel had mn vader op voorraad :+ )
Nu we inmiddels ook een klein mannetje van een jaar hebben rondlopen gun ik mezelf ook weinig tijd om echt de boel eens goed uit te zoeken....
Wie heeft de ultieme tip of geeft me een schop onder mn kont? :')

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:44

Oh Galja, ik snap best dat je daar moeilijk afscheid van kunt nemen. Eerlijk is eerlijk, ik heb geen tips daarvoor. Ik heb ook spullen bewaard voor een langere periode (een paar dingen nog na 10 jaar! Het gaat dan over iets banaals als een onafgemaakte opleiding). Mijn moeder zij toen, je bent vanzelf een keer klaar om het los te laten. In mijn geval was dat ook zo. Maar bij mij ging het om een paar dozen, geen kamers vol. Het is wel zo dat ik soms 1 of 2 dingetjes er uitviste en wegdeed en dan de dozen weer wegzette voor een hele lange tijd.

Op dit moment worstel ik vooral met kleding. Ik wil van vrij veel kleding af, gewoon omdat ik het een gigantische worsteling vind om elke dag weer te bedenken wat ik aan moet trekken. Maar tegelijkertijd vind ik het erg zonde en aan sommige kleding zit ook emotionele waarde. Daarnaast heb ik dan op andere gebieden eigenlijk weer kleding nodig, zoals rijbroeken. Het liefst koop ik meer van hetzelfde dus bijvoorbeeld gewoon 3 zwarte rijbroeken in de kast, niet een blauwe een bruine en een rode. Dit heb ik nu ook al deels met t-shirts en geeft mij rust omdat ik niet hoef te kiezen en het past overal bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:51

Wat je zou kunnen doen is foto's maken van al die spullen, en daar foto albums van maken. Heb je wel de herinneringen, maar vreet het niet de ruimte.

Je kunt voor jezelf bedenken hoe je de ruimte waar nu dozen staan wil gebruiken. Maak een moodboard van je ideale werkkamer /logeerkamer /hobbyruimte en hang die op de deur.

En vraag je af of deze spullen voor je ouders ook zo belangrijk waren. Wat mij hielp met veel dingen was dat ik me realiseerde dat ik vasthield aan dingen die alleen maar in mijn leven waren omdat oma ze toevallig had op het moment dat ze dood ging...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:02

Ervaring leert hier dat je er vanzelf aan toe bent om afscheid te nemen van dat soort dingen. Ik heb ook zowat de hele inboedel van m’n overleden moeder in huis gehad, ik heb toevallig vorige week de laatste dingetjes die nog stonden in een doos gedaan, die wil ik niet wegdoen. De rest is langzaam maar zeker toch vertrokken en dat is prima...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:19

Zoals hiervoor gezegd het is inderdaad een kwestie van er klaar voor zijn. Hier zijn er ook dingen geweest dat ik eerst wilde houden, in een later stadium werd dat twijfel maar toch nog houden en dan daarna ergens mocht het gewoon weg.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:41

Ik ben ook (samen met zus en broers) ons ouderlijk huis aan het leegruimen. Dus ook mijn oude kinderkamer waar ik al 15 jaar uit weg bent. Bizar wat er nog voor oud speelgoed gegeven wordt en mijn moeder vroeger zeggen dat het weggegooid geld was om dat te kopen. Nu gaan sommige zaken voor meer dan 3 keer de nieuwwaarde weg. :')
Maar met sommige zaken in het huis is het inderdaad lastig. We vonden een doopcertificaat van mijn opa uit 1911. Het was niet echt mooi meer (ivm een brand wat in ons ouderlijk huis ooit geweest is), maar blijft zonde om zo iets ouds toch weg te doen.
Dozen vol met spullen voor de kringloop staan klaar.
Van sommige zaken waarbij gelijk een leuke oude herinnering boven kwam, hebben we een foto gemaakt van het artikel. Zo konden we wel afscheid nemen van het artikel, als het voor de rest geen meerwaarde bracht voor ons.

Met dozen en dozen vol "herinneringen" opslaan, is het probleem dat je ze waarschijnlijk nooit/weinig gaat bekijken. Met maar een paar "nuttige" artikelen met herinneringen die je werkelijk gebruikt/uitstalt, dat heeft vaak uiteindelijk meer waarde in je dagelijks leven.

Zaken als een lading afwasmiddel zou ik ook gewoon houden (of nieuwe verpakkingen doneren aan een locale voedselkast/voedselbank), dat verbruik je en is wat dat betreft geen blijvende "last" in je huis.

Je kan besluiten wat dubbele zaken die betrekking hebben op een zelfde herinnering weg te doen. Als het servies van je vader iets is waar je moeilijk afstand van kan doen en je vindt het ook niet mooi/fijn om het dagelijks te gebruiken. Kan je ook besluiten om 1 bord/kopje of zo te houden voor als tastbare herinnering en de rest weg doen. 1 bord of kopje is makkelijker uit te stallen/te gebruiken dan een heel servies op zolder te laten liggen.

En soms heeft het gewoon nog wat langer nodig voordat je er klaar voor bent, ook dat is niet erg.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:33

Ik vind dit een heerlijk topic.

Kan er echt van genieten als iets op of versleten is :')

Al vind ik weggooien soms toch wel moeilijk.
Net zoals een aantal anderen heb ik ook een hele inboedel geërfd.
Nu hebben wij plek zat en dat maakt het denk ik juist lastiger.

Merk wel dat beetje bij beetje ik wat afstand van doen van bepaalde dingen
Dit heeft tijd nodig en wat deze spullen betreft gun ik die mezelf ook.

Al zou ik heel graag wat minder spullen hebben. Dat is echter heel erg lastig met een partner die een gat in z’n hand heeft en een familie die niet alleen voor verjaardagen kadootjes aan de kinderen geeft. Maar ook met Pasen, kerst, Sint en van alles. En dan niet een pakje. Nee deze Pasen waren het er 10 :=
Ik vind dat zo ontiegelijk zonde. Ze spelen toch niet met alles.
En ik probeer ook keer op keer te benadrukken koop nu via marktplaats. Maar helaas ...

Ik maak nu lijstjes.
Zo heb ik een lijst van mijn schoenen (ik had een schoenen verslaving). Dus die moeten eerst op voordat er überhaupt nieuwe mogen komen. Ik draag nu al bijna 2 jaar hetzelfde paar en ze verslijten maar niet. Dus denk dat ik in mijn leven geen schoenen meer mag kopen :').
Idem met make up.

Ook heb ik een lijst gemaakt met spullen die binnen komen.
Bijvoorbeeld nieuwe kleding, of speelgoed voor de kleine etc.
En een lijst met spullen die er uit gaan. Ik probeer echt regelmatig iets weg te doen.

Tot op heden is de uit lijst nog groter dan de in lijst. Dus das iig positief :))

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:46

Super dat je echt op papier bij houdt hoeveel er uit en hoeveel erin komt. Dat geeft veel duidelijkheid.
Ik heb ook een spijkerbroek die bijna echt doorgesleten is, maar het wil maar niet lukken om hem helemaal door te krijgen. Terwijl je er echt al doorheen kan kijken. :')

Zonde dat er gewoon teveel speelgoed binnenkomt, zo'n overkill help je kinderen echt niet mee helaas.

Hier ben ik afgelopen week bezig gegaan uitschrijven van digitale nieuwsbrieven ed. Het werd gekkenhuis hoeveel er weer dagelijks binnenkwamen terwijl ik 2 jaar geleden ook al flink had huisgehouden.
Maar het was toch weer behoorlijk toegenomen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:39

Het is wel confronterend hoor haha.

Vriendlief is zo van het kopen. En ook van het stiekem kopen en gezien we best veel ruimte hebben merk ik het vaak pas later :+

De kleine is inmiddels jarig geweest. O mijn God wat een hoop speelgoed er bij :wow:

Als het goed is gaat vriendlief deze week nog met een aanhanger richting de stort.
Dus ik ga de komende dagen even flink verzamelen }>