Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:35

Vaccineren is levensreddend, maar ja de hulpstoffen he, die verpesten het...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:52

Citaat:
'Valeriaan helpt bij stress' - tja de kruidengeneeskunde is zo oud als de mensheid.
Waarschijnlijk ouder zelfs: ook dieren die zich niet lekker voelen gaan 'op kruidenjacht'.

Ja daarom eten paarden ook af en toe JKK omdat ze daar naar op zoek gingen en vonden dat ze het nodig hadden :? Een paard denkt niet zo bewust na over wat ie eet hoor, wat voor zn neus staat vreet ie op. Helaas, dus ook taxus, geen goed idee. Dit soort sprookjes over kruiden zoeken door paarden worden nog steeds verteld helaas.

Om terug te komen op bewijs voor natuurlijk bekappen; bewijs voor hoefijzers is er ook niet en de keren dat er WO gedaan wordt, komt er keer op keer uit dat ijzerloos minder trillingen veroorzaakt, minder krachten etc. Er is nu één onderzoek bekend waarin de NB aanpak van HB significant beter bleek dan de ouderwetse aanpak. Het komt heel langzaam. Het beste boek tot nu toe is dat van Pete Ramey waarin hij samenwerkt met wetenschappers.
Afbeelding

Vergeet niet dat de 'bedenkers' van NB beide traditionele hoefsmeden waren (Jaime Jackson en Pete Ramey) en geen vage homeopaten op blote voeten. :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:09

BigBen schreef:
sanne83 schreef:
Als je dan fysio/chiro (lage kosten, laag risico) afzet tegen andere interventies als operaties (hoge kosten, hoog risico), chronische pijnstiller gebruik (hoger risico), dan weet ik wel waar ik voor zou kiezen.

Neem ook nog even mee dat SMT niet op zichzelf staat bij de meeste behandelaars, zoals in dit soort onderzoeken getest wordt. Er wordt oa. vergeleken met pijnstillers, warmte/kou, massage, aanpassen van houding/gebruik, training. In de praktijk combineer je juist. Het is niet of/of.

Ik vind het verder prima dat het één niet beter werkt dan het ander. Die conclusie geldt voor grote groepen en als persoon zal je dus moeten uitvinden wat voor jou het beste werkt. Voor de één is dit warmte plus massage plus pijnstillers. Voor de ander is het chiro + beweging.

Kijk, jij kunt er nu wel wat spin rondweven, maar de conclusie van de review was klaar en duidelijk: spinale manipulatie werkt niet beter dan sham. Sham kun je vertalen als doen alsof. Met andere woorden, of je voor rugpijn nu behandeld wordt door een chiropracter, of de eerste de beste voorbijganger doet alsof hij/zij je behandelt, het resultaat blijft hetzelfde.

Chiropractie bestaat zo'n 120 jaar, osteopathie 135 jaar, maar zelfs als het over rugpijn gaat, wat toch een "ideaal" behandelingsgebied zou moeten zijn, komen geen van beide disciplines verder dan placebo. Bekijk het zoals je wil, dat is een ongelofelijk slecht resultaat. Stel je eens voor dat de reguliere geneeskunde na 135 jaar niet verder zou staan dan placebo...

Je reageert eigenlijk op niets wat ik schrijf. De conclusie van de cochrane-review is alles behalve eenduidig. Allemaal vrij laag-kwaliteit studies, plus dat in de conclusie eigenlijk verschillende conclusies worden gegeven. Ik geef je een nieuwere review waar wel een moderate effect wordt beschreven, maar daar reageer je niet op. Ik spin er niets omheen, ik geef alleen aan waarom behandelingen (bijv chiro of bekappen) heel lastig zijn om met dubbel-blind placebo onderzoek aan te tonen. Het is afhankelijk van meerdere factoren, plus dat het aanpasbaar moet zijn op de persoon/paard, plus dat het afhankelijk is van de behandelaar. Lijkt mij heel moeilijk te standaardiseren.

In Nederland zijn er inderdaad geen chiropractoren in ziekenhuizen, in andere landen wel. In de VS heb je de doctor of osteopathy, daar eigenlijk gewoon een normale arts, maar kan ook de spinale manipulatie (die je bij chiro/osteo doet) toepassen.

Ik ben het verder trouwens enorm eens dat er heel veel zweefkezen rondlopen speciaal in paardenland :D Ik geloof alleen dat dat meer een soort van religie is geworden, heeft ook helemaal geen zin om daar tegenin te gaan. Bijna iedereen weet ook echt wel wanneer ze gewoon een regulier iemand erbij moeten halen.

Arabesk schreef:
Om terug te komen op bewijs voor natuurlijk bekappen; bewijs voor hoefijzers is er ook niet en de keren dat er WO gedaan wordt, komt er keer op keer uit dat ijzerloos minder trillingen veroorzaakt, minder krachten etc. Er is nu één onderzoek bekend waarin de NB aanpak van HB significant beter bleek dan de ouderwetse aanpak. Het komt heel langzaam. Het beste boek tot nu toe is dat van Pete Ramey waarin hij samenwerkt met wetenschappers.

[ Afbeelding ]

Vergeet niet dat de 'bedenkers' van NB beide traditionele hoefsmeden waren (Jaime Jackson en Pete Ramey) en geen vage homeopaten op blote voeten. :+

De reden waarom ik vraag naar natuurlijk bekappen is omdat die met exact dezelfde problematiek zit qua onderzoek. Ook hier is het praktisch heel lastig om groepen tegenover elkaar te zetten, plus dat het heel veel geld kost en niemand dat geld gaat terugverdienen met onderzoek.

Wat je wel kan doen, is naar de anatomie, pathofysiologie, biomechanica etc kijken en daaruit conclusies trekken. Ook in medicijn onderzoek zijn dat de eerste stappen, je gaat immers niet zomaar in het wilde weg medicijnen testen.

Met die kennis vind ik natuurlijk bekappen absoluut het meest onderbouwd, ook chiro kan ik op die manier onderbouwen. Homeopathie bijv. kan ik niet op die manier onderbouwen, dus daar kan ik niets mee.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:59

sanne83 schreef:
Je reageert eigenlijk op niets wat ik schrijf. De conclusie van de cochrane-review is alles behalve eenduidig.

Ach wat. De conclusie van de Chochrane review is zo klaar als pompwater. SMT werkt niet beter dan sham. Maar natuurlijk, als die conclusie niet in je straatje past kun je argumenten gaan zoeken waarom het misschien toch allemaal niet zo duidelijk is. En jawel, bingo, de auteurs noteren ook dat er nog verder onderzoek moet komen. Alleen, dat is zo'n beleefdheidsformule die je onder ieder abstract wel leest.

Plus, SMT presteert niet slechter dan reguliere behandelingen. Dat lijkt heel wat. Als chiropracter kun je alvast claimen dat je behandeling even goed is als regulier. Fijn, maar wat is dat dan, de reguliere behandeling van (lage) rugpijn zonder duidelijke onderliggende oorzaak ? Nsaid's, wat aanwijzingen ivm een 'correcte' houding, en als het goed gaat nog een paar oefeningen voor thuis. Die nsaid's zullen wel werken, maar verder stelt het ook maar weinig voor. Als puntje bij paaltje komt zijn in dit geval regulier en alternatief niet even goed, maar even slecht. Met uitzondering van de nsaid's werkt geen van beiden beter dan placebo.

De zaak is dat regulier dat ook niet claimt, maar osteopaten en chiropracters doen dat wél. Als je pijn hebt in je rug zonder duidelijke oorzaak moet je naar een osteopaat ? Nee dus, want die kan er even weinig aan verhelpen als een reguliere behandelaar.

Wat de review van Neil Paige e.a. betreft, sorry, ik had eerst over de link heen gekeken. Ik ben deze review wel eens eerder tegengekomen. Voorstanders schijnen te denken dat de conclusies in het voordeel van SMT spreken. En het klopt, Paige rapporteert minder pijn, en beter functioneren na SMT behandeling. Alleen, het verschil is dan wel statistisch significant, maar het is zo klein dat het klinisch eigenlijk geen enkel verschil maakt. Voor pijn gaat het om een verschil van 0.95 op een schaal van 10. Met andere woorden, als je begint met pijn=10, dan kom je na de behandeling uit op pijn=9. Hetzelfde effect als pakweg een aspirientje. Dat aspirientje kost 20 cent, de chiropracter of osteopaat tussen de 30 en 50 euro.

Kijk, regulier wordt de eis gesteld dat een behandeling of medicijn statistisch significant beter presteert dan placebo. Pas dan is de werking 'bewezen'. Op papier kan 5% beter al significant zijn , maar in de praktijk is dat nonsens. Het is nonsens, omdat de marge veel te klein is, wat toch weer het vermoeden doet ontstaan dat er niet herkende externe factoren hebben meegespeeld. En het is nonsens, omdat het klinisch geen enkele betekenis heeft. De patiënt wordt er niet beter van. Ik ben niet op zoek naar een medicijn of een behandeling met 'bescheiden' resultaten. Ik ben op zoek naar een behandeling met duidelijke, uitgesproken positieve resultaten, die telkens opnieuw herhaalbaar zijn, onafhankelijk van de setting. SMT zit niet in die categorie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:13

90% van de aspecifieke lage rugpijn gaat binnen 6weken weer weg.

Dus ja, ook als je naar een fysio of chiro gaat.
Wat mij meer tegen de borst stuit is dat er veel fysio’s/chiro’s zijn waarbij je elke maand terug moet komen. Terwijl er zat constructievere oplossingen zijn die blijvende oplossingen zijn. Zoals core stability training welke wèl evidence based is. (Als de klachten er na 6wkn nog zijn, richtlijn is nl 1e zes weken geen interventie behalve pijnstilling van de ha)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:15

verootjoo schreef:
90% van de aspecifieke lage rugpijn gaat binnen 6weken weer weg.

Dát is een zeer terechte opmerking.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:38

sanne83 schreef:
Met die kennis vind ik natuurlijk bekappen absoluut het meest onderbouwd, ook chiro kan ik op die manier onderbouwen. Homeopathie bijv. kan ik niet op die manier onderbouwen, dus daar kan ik niets mee.

Nou daar valt nog wel het eea op af te dingen:

Citaat:
Daniel D. Palmer (1865-1913), geboren in Canada en op 20-jarige leeftijd geëmigreerd naar Iowa in de VS, was aanvankelijk boer, kruidenier, bijenhouder en onderwijzer voordat hij zich vanaf zijn 40-ste toelegde op natuurgeneeskunde en magnetiseren. Zijn praktijk liep goed en hij studeerde op spiritualisme, vitalisme en liep een stage bij Andrew T. Still, die 20 jaar eerder de osteopathie had uitgevonden, een methode van botten kraken, die Palmer ook inspireerde. Het idee dat vrijwel alle ziekten het gevolg waren van scheefstand van wervels, door hem ‘subluxatie’ genoemd, werd hem in 1895 tijdens een seance in een ingeving aangereikt door de geest van dr. Jim Atkinson, een arts die vijftig jaar eerder was overleden.

en

Citaat:
Alle pogingen om de chiropractie opleiding onderdeel van universitaire opleidingen te laten worden zijn mislukt. Een aanzienlijk deel van de opleiding gaat over het business model en over hoe je je patiënten levenslang kan binden. Quackwatch onderschepte eens een schokkend business manual van zo’n opleiding, terwijl er symposia georganiseerd worden met als titel “How to Create Patients for Life”.

en

Citaat:
De werkzaamheid van chiropractische manipulaties bij kwalen anders dan hoofd-, nek- en /of rugpijn is nihil. Ook bij bovenvermelde categorieën en andere klachten van het bewegingsapparaat is de werkzaamheid gering tot nihil, hetgeen niet verwonderlijk is omdat het nu eenmaal onmogelijk is met uitwendige manipulaties wervels van positie te doen veranderen. De veiligheid is wel een punt van zorg, want met name manipulaties van de nek kunnen leiden tot ernstige schade aan de slagaders die langs de wervelkolom naar de hersenen leiden (de zgn. dissectie) en die tot herseninfarcten aanleiding kunnen geven, soms met blijvende invaliditeit of zelfs sterfte als gevolg. Deze nekmanipulaties zijn nog altijd wijd verspreid en zouden verboden moeten worden. Een aantal slachtoffers van ouder datum is hier terug te vinden. Andere risico’s van contact met de chiropractie zijn antivaccinatie propaganda, onnodige blootstelling aan röntgenstraling, medicalisering van spontaan genezende klachten als lage rugpijn en het opgedrongen krijgen van onzinnige pseudo-medische voorlichting.

Dus nee, de onderbouwing is niet vergelijkbaar met die van NB. Want chiropractie rammelt aan alle kanten, vage aannames en verzinsels.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:19

Je geeft me nu drie quotes zonder bronvermelding, weet niet zo goed wat ik daarmee moet? Ik snap wel dat je het vaag vind, als je met dit soort quotes aankomt :+

Chiropractie kan ik volledig verklaringen vanuit de werking van gewrichten, de werking van de spieren die de gewrichten bewegen en biomechanica. Meer dan dat is het niet.

Meneer Palmer komt uit het tijdperk van de aderlating, als je denkt dat de tegenwoordige chiro daar iets mee te maken heeft, dan moet je je gewoon echt even inlezen, want dat is natuurlijk niet zo.
Het risico op arteriële dissectie is echt absoluut nul. Als je arterie op knappen staat, dan kan elke nekbeweging de laatste klapper zijn. Daar hoef je niet voor naar de chiropractor. Bij paarden komt dit trouwens helemaal niet voor.

Het ontzettend vaak terug moeten komen, vind ik echt heel slecht. Dat zie je inderdaad in de VS gebeuren. Ben ik ook enorm tegen. Dan doe je echt geen goed werk. Anderzijds zijn er echt heel veel mensen die zelf niets willen veranderen.

Ik denk dat jullie het allemaal zelf een beetje te groot maken. Ik beweer niet dat chiropractie een soort hallelujah middel is. Rugpijn gaat ook vanzelf over binnen na een aantal weken rust, niemand beweert anders. Voor mij (als ZZP-er) is het nogal relevant of het binnen 2 dagen over is of binnen 6 weken, scheelt nogal veel inkomsten.

Ik ben een enorme tegenstander van alleen maar passief behandelen en verder niets doen, dus de juiste oefeningen, training, houdingscorrectie, core stability etc is juist enorm belangrijk. Daarnaast het hele management aanpakken, alle onderhoudende factoren oplossen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:24

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:44

Hm, zin en onzin van minder gebruikelijke geneeswijzen - ik lees dat een aantal tegenstanders aan komen zetten met de malste 'argumenten'.

Uitzondering - en geciteerd met instemming
Arabesk schreef:

Dat lijkt mij nou 'the way to go'.

Ik begrijp best dat 'een' natuurlijk bekapster in haar eentje niet de geldelijke middelen heeft voor de complete rimram 'achter' wetenschappelijk onderzoek.

Dus komt het langzaam en tot die tijd is het vooral logisch nadenken en bedenken dat de ontwikkelaars van NB hoefsmeden waten die (wilde) paarden (op de prairie) observeerden.
Ik zelf kan die observatie niet herhalen hier in Drenthe, maar het is controleerbaar.
Op basis van de observaties kun je hypothesen opstellen ('zo beweegt een paard van nature') en gaan experimenteren. (= Wat hebben wij er aan, bijvoorbeeld.)
Offreins wees daarbij op de 'vertaalslagen': een kwpn'er is geen mustang, het dier eet anders, beweegt anders (veel stap of juist veel galop en springen in 1 uur en dan de box in) en de bodem is anders.

PS: dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek naar NB.
Op zich is dit terecht het ideaal - maar hoe het er bij NB uit zou kunnen zien...???

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:07

sanne83 schreef:
Chiropractie kan ik volledig verklaringen vanuit de werking van gewrichten, de werking van de spieren die de gewrichten bewegen en biomechanica. Meer dan dat is het niet.

De theorie die ik van chiropractie ken is onzin. Maar als jij een betere uitleg hebt, laat maar horen.

sanne83 schreef:
Meneer Palmer komt uit het tijdperk van de aderlating, als je denkt dat de tegenwoordige chiro daar iets mee te maken heeft, dan moet je je gewoon echt even inlezen, want dat is natuurlijk niet zo.

Ik heb me ingelezen, en al langer dan vandaag.

In 2015 werd in de US een survey georganiseerd bij ± 7000 chiropracters in opleiding. Zo'n 61% daarvan geloofde nog altijd dat het manueel corrigeren van 'vertebrale subluxaties' de basis vormt van alle gezondheidszorg.

De International Chiropractors Association (ICA) claimt ook vandaag nog dat 'vertebrale subluxaties' de neurologische communicatie in het lichaam verstoren, en "an underlying cause of many health problems beyond just headaches and back pain" zijn.
ICA stelt daarbij letterlijk dat alleen een chiropractisch onderzoek vertebrale subluxaties kan ontdekken, en dat alleen een chiropractische behandeling deze subluxaties kan corrigeren.
http://www.chiropractic.org/subluxations

Met andere woorden, de internationale overkoepelende organisatie van chiro's verdedigt nog altijd de standpunten van Palmer & Son anno 1900.

Ik weet dat vooral in Europese landen (maar niet in Engeland) veel chiropracters de strikte leer van Palmer afwijzen. Voor mij blijft het dan weer verbazend dat twee mensen beiden kunnen beweren dat ze chiropractie beoefenen, maar daarbij fundamenteel tegenovergestelde inzichten hebben.

sanne83 schreef:
Het risico op arteriële dissectie is echt absoluut nul. Als je arterie op knappen staat, dan kan elke nekbeweging de laatste klapper zijn. Daar hoef je niet voor naar de chiropractor. Bij paarden komt dit trouwens helemaal niet voor.

Het risico op arteriële dissectie is reëel.
Zeker bij kinderen.
Google maar eens "class action lawsuit chiropractic".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:42

Arabesk schreef:

Jammer dat Cees Renckens niet in de paarden zit, anders zouden er vast prachtige minachtende artikelen zijn over natuurlijk houden en natuurlijk bekappen. Het is voornamelijk een zeer conservatieve vereniging, die alles zoveel mogelijk bij het oude wil houden. Weinig goede onderbouwing in hun artikelen vaak. Ik lees echt nergens inhoudelijke kritiek, gaat allemaal over de (inderdaad bedenkelijke) marketingstrategieën van chiropractoren in de VS en hoe chiropractie 150 jaar geleden werd beoefend. Totaal niet relevant voor een gewone behandeling in Nederland.

Ben het wel heel vaak eens met hem :D , maar de manier waarop hoeft van mij helemaal niet. Al die echt zweverige therapieën zijn natuurlijk heel makkelijk af te branden, maar het is voor mij een beetje als een hele zwak-communicatieve atheist, die constant tegen iedereen roept dat god niet bestaat. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar wat bereik je er nou mee om dat constant te roepen? Als ik eerlijk ben, waarschijnlijk het tegenovergestelde :D :D Uiteraard ben ik wel voorstander voor toezicht op de veiligheid van elke therapie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:19

BigBen schreef:
sanne83 schreef:

De theorie die ik van chiropractie ken is onzin. Maar als jij een betere uitleg hebt, laat maar horen.

sanne83 schreef:

Ik heb me ingelezen, en al langer dan vandaag.

In 2015 werd in de US een survey georganiseerd bij ± 7000 chiropracters in opleiding. Zo'n 61% daarvan geloofde nog altijd dat het manueel corrigeren van 'vertebrale subluxaties' de basis vormt van alle gezondheidszorg.

De International Chiropractors Association (ICA) claimt ook vandaag nog dat 'vertebrale subluxaties' de neurologische communicatie in het lichaam verstoren, en "an underlying cause of many health problems beyond just headaches and back pain" zijn.
ICA stelt daarbij letterlijk dat alleen een chiropractisch onderzoek vertebrale subluxaties kan ontdekken, en dat alleen een chiropractische behandeling deze subluxaties kan corrigeren.
http://www.chiropractic.org/subluxations

Met andere woorden, de internationale overkoepelende organisatie van chiro's verdedigt nog altijd de standpunten van Palmer & Son anno 1900.

Ik weet dat vooral in Europese landen (maar niet in Engeland) veel chiropracters de strikte leer van Palmer afwijzen. Voor mij blijft het dan weer verbazend dat twee mensen beiden kunnen beweren dat ze chiropractie beoefenen, maar daarbij fundamenteel tegenovergestelde inzichten hebben.

sanne83 schreef:

Het risico op arteriële dissectie is reëel.
Zeker bij kinderen.
Google maar eens "class action lawsuit chiropractic".

Arteriële dissectie gebeurt voornamelijk bij oudere mensen, met hele broze vaten. Het risico was geloof ik 1 op hoeveel miljoen? Er is een enorm groot onderzoek geweest (in Spine) die het risico hierop na chiropractor bezoek heeft vergeleken met het risico hierop na huisarts bezoek. Dat bleek even groot te zijn. Het is dus logischer dat mensen waarbij dit gebeurt vaak al dagen nekpijn hebben en dan naar de huisarts of chiropractor gaan. Het schijnt ook vaker bij de kapper te gebeuren, omdat je dan ook je nek achterover moet leggen in zo'n wasbak. Is alleen niet de oorzaak, maar de laatste druppel bij slechte kwaliteit arteriën. Bij paarden sowieso helemaal niet relevant.
Het risico op overlijden door chronisch pijnstiller gebruik is trouwens 1 op 20.000.

Het woord subluxatie is heel ongelukkig en ik begrijp niet dat de moderne chiropractie in de VS daar niet vanaf stappen. Een luxatie is een gewricht dat niet meer kan functioneren omdat de weke delen eromheen beschadigd zijn, maar ook medisch wordt subluxatie gebruikt voor een gedeeltelijke beschadiging.

Maar de chiropractoren gebruikten dat woord ook al, maar bedoelen er iets heel anders mee, lekker duidelijk :+
Met een chiropractische subluxatie bedoelen ze alleen dat een gewricht stijf is (doordat de spieren eromheen strak zijn) en daardoor een minder goede "functie" heeft. De range of motion is niet zoals het zou moeten zijn.
Die range of motion kan je verbeteren door even een heel kort duwtje te geven die goede richting op, spier laat los en gewricht beweegt weer iets normaler. Even heel simpel gezegd :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:33

Jammer dat juist de onnozele voorbeelden genoemd wordt om maar vooral je eigen mening door te blijven drukken..

In het land der blinden is eenoog koning! Ik wens iedereen een super gezondheid en vooral geen supplementen nodig hebbende met de schijf van 5!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:39

sanne83 schreef:
Arabesk schreef:

Jammer dat Cees Renckens niet in de paarden zit, anders zouden er vast prachtige minachtende artikelen zijn over natuurlijk houden en natuurlijk bekappen. Het is voornamelijk een zeer conservatieve vereniging, die alles zoveel mogelijk bij het oude wil houden. Weinig goede onderbouwing in hun artikelen vaak. Ik lees echt nergens inhoudelijke kritiek, gaat allemaal over de (inderdaad bedenkelijke) marketingstrategieën van chiropractoren in de VS en hoe chiropractie 150 jaar geleden werd beoefend. Totaal niet relevant voor een gewone behandeling in Nederland.

Ben het wel heel vaak eens met hem :D , maar de manier waarop hoeft van mij helemaal niet. Al die echt zweverige therapieën zijn natuurlijk heel makkelijk af te branden, maar het is voor mij een beetje als een hele zwak-communicatieve atheist, die constant tegen iedereen roept dat god niet bestaat. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar wat bereik je er nou mee om dat constant te roepen? Als ik eerlijk ben, waarschijnlijk het tegenovergestelde :D :D Uiteraard ben ik wel voorstander voor toezicht op de veiligheid van elke therapie.

De voorzitter van de vereniging is mijn HA, in grote lijnen heb ik weleens verteld van NB en buiten huisvesten, daar is niets alternatiefs of zweverigs aan.

De hele discussie is verglijkbaar met discussies tussen gelovigen en biologen; evolutie of niet. Geloof IS gewoon géén serieuze discussiepartner als je het hebt over wetenschap. Op twee totaal verschillende beginselen gestoeld. Het irritante is dat alternatieve geneeswijzen zich wél als wetenschap proberen te presenteren.

Kijk als mensen nou zeggen 'dit is water uit Lourdes en het werkt alleen als je erin gelooft' prima, maar zet het water niet neer in een drogist naast de paracetamol aub.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:46

Citaat:
De voorzitter van de vereniging is mijn HA, in grote lijnen heb ik weleens verteld van NB en buiten huisvesten, daar is niets alternatiefs of zweverigs aan.

Ik vind het verstandige ideeën, maar dat is iets anders.
Als zijnde afwijkend van de "norm" en niet 'dat wat iedereen doet' is het wel degelijk alternatief.
(....en voor sommigen ben je dan per definitie zweverig...)
Citaat:
De hele discussie is verglijkbaar met discussies tussen gelovigen en biologen; evolutie of niet. Geloof IS gewoon géén serieuze discussiepartner als je het hebt over wetenschap. Op twee totaal verschillende beginselen gestoeld. Het irritante is dat alternatieve geneeswijzen zich wél als wetenschap proberen te presenteren.

Geloof kan een serieuze gesprekspartner zijn van de wetenschap. ;) ;) ;)
Maar niet over kwesties als 'klopt de evolutie of toch de bijbel' - dat vind ik achterhaalde kulkolder.
Maar discussies over dat het eerste scheppingsverhaal stelt, dat de 24 uurs economie niet goed is voor een mens: graag en veel.

Verder vind ik er een rare draai of juist een verborgen norm in zitten.
Accoord - wetenschap is in principe coöptatie.
Dus: eerst is inzicht 1 de geldende norm, het alternatief dat vervolgens opduikt (...bijvoorbeeld natuurlijk bekappen en je paard buiten houden.... O:) ) "zal zich moeten invechten".
Of nu ja: hoort op haar merites beoordeeld te worden. (En wordt soms om de gekste of oneigenlijke redenen afgekraakt.)

En nou mag iedereen het van mij 'irritant vinden', een alternatief dat zich presenteert en afwijkt van het gangbare -
...het is wel een wezenlijk onderdeel van wetenschap .
Coöptatie is de praktijk, maar ideologie is verboden ("zo is het, en laat mij niet lachen met je alternatief!").
Wie zo te werk gaat, gelooft gewoon de zon om de aarde draait, 'want iedereen kan zelf zien wat Copernicus ontkent'.
Citaat:
Kijk als mensen nou zeggen 'dit is water uit Lourdes en het werkt alleen als je erin gelooft' prima, maar zet het water niet neer in een drogist naast de paracetamol aub.

...kun je concreet worden?
Placebo is een onderdeel van de gebruikelijke geneeswijze. Vaccinatie (inoculatie, verdunning) ook.
Technieken zoals chiropractie doen nul beroep op geloof en de connectie met heilig water ontgaat mij compleet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:54

BigBen schreef:
Indestal schreef:
De energiebanen zijn al lang geleden wetenschappelijk aangetoont.

Niet juist. Het bestaan van energiebanen is nog nooit aangetoond, niettegenstaande er honderden pogingen gedaan zijn om dat te doen. Ook de qi of chi, de levensenergie van de Chinese tradionele geneeskunde, bestaat niet, of dan alleen maar als iets symbolisch.

Gelijke monniken, gelijke...: is totale onzin wat je hierboven beweert over engergiebanen.
Wil je bewijs: leg simpel paar vingers maar es op bepaalde plekken bij je paard, en je hebt fysiek en visueel bewijs. ;)
Of heb je geen paarden bij de hand ??
Niks alternatiefs aan, geen brainfuck, werkt bij elk paard aantoonbaar, niet beïnvloedbaar.
Daar maakt accu pressure en acupunctuur nou mooi gebruik van.

Zo simple kan het zijn en is het ook, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:56

Zonder vervelend over te komen peetstap. Als het zo simpel is als jij stelt, waarom heeft acupunctuur dan bij mij niet geholpen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:18

Ehm - nou heet ik geen Peetstap, maar er zit een elementair verschil tussen 'het is onzin' en 'deze methode helpt gegarandeerd iedereen'.
(Juist dat laatste statement klinkt mij in de oren als een typisch voorbeeld van charlatans en kwakzalvers.)

Uiteraard: heel naar dat het niet werkte...!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:59

Peetstap schreef:
Wil je bewijs: leg simpel paar vingers maar es op bepaalde plekken bij je paard, en je hebt fysiek en visueel bewijs. ;)
Of heb je geen paarden bij de hand ??
Niks alternatiefs aan, geen brainfuck, werkt bij elk paard aantoonbaar, niet beïnvloedbaar.
Daar maakt accu pressure en acupunctuur nou mooi gebruik van.

Zo simple kan het zijn en is het ook, meer niet.

oh wat zou je moeten merken dan?

Maar volgens die redenering zou een zadel dan dus enorme problemen moeten geven, want ja die leg je zo maar op een berg energiebanen :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:27

Of iets op 1 individu wel/niet werkt is uiteraard nooit een bewijs voor iets.
Er zijn ook vaccins waar rustig tussen 1-10% van de mensen die niet immuun van worden (non-responder).
Die zitten gewoon buiten de standaard deviatie.

Zo kan een medicijn ook enkel bij bepaalde bevolkingsgroepen werken net als dat ziekteverwekkers niet bij iedereen hetzelfde effect geeft (epstein barr (bij blanken bekend vanwege pfeiffer) geeft bij bepaalde donkere bevolkingsgroepen kanker).
Geneeskunde is op dit moment nog gebaseerd op een gemiddelde.
Er wordt hard gewerkt aan personalized medicin, maar dat is nog maar in de kinderschoenen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:19

Citaat:
niet juist. Het bestaan van energiebanen is nog nooit aangetoond, niettegenstaande er honderden pogingen gedaan zijn om dat te doen.

Het ging mij met name om dit deel.
Hoe je dat nou precies noemt is ook nog eens minder belangerijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 09:32

(Ik lees als ts nog steeds geïnteresseerd mee)

Peetstap, kun je concreet aangeven op welke bepaalde plekken van mijn paard ik dan bijv. mijn vingers moet leggen om fysiek en visueel bewijs te hebben dat acupunctuur en acupressuur werkt? Want dat wil ik dan wel eens uitproberen.
Overigens, een vinger leggen op een bepaalde plek heeft toch per definitie een heel ander effect dan er een naald in steken, lijkt mij? Hoe is dat dan vergelijkbaar? En hoe beoordeel je de reactie van je paard objectief, hoe weet je nou zeker dat deze niet te maken heeft met jouw wisselwerking met het paard?

Iets anders, wat ik mij afvraag, is wat nu eigenlijk het verschil is tussen manuele therapie, chiropraxie en osteopathie. Ik weet dat de filosofie erachter verschilt, de laatste twee gaan uit van een holistische visie, de eerste is eerder een specialisatie binnen de fysiotherapie, maar verder lijkt het mij qua behandelwijzen nogal overeenkomen.
Maar in de praktijk worden vooral de verschillen benadrukt, dan wordt bijv. gesteld dat chiropraxie beter is dan manuele therapie omdat de opleiding tot chiropractor veel zwaarder zou zijn (ik las zelfs op de site van een chiropractor de bewering dat het om een universitaire opleiding gaat, wat aperte onzin is, want chiropraxie wordt net als osteopathie en manuele therapie nergens ter wereld op universitair niveau onderwezen).
Ik vraag me ook af waarom bij de ene opleiding (als ik even kijk naar de toepassing bij paarden) een achtergrond als DA of dierfysio wel vereist is en bij de andere opleiding niet.
Op internet is er weinig tot geen objectieve informatie over deze behandelwijzen te vinden, het gaat ofwel om informatie op websites van de behandelaars zelf, ofwel om informatie van critici uit de hoek van stichting Skepsis e.d.
Is er bijv. geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar de werking van deze therapieën? Manipulatie van gewrichten om deze te mobiliseren (al gaat het om millimeters), daar kan ik me wel iets bij voorstellen en ik heb dat vaak genoeg toegepast zien worden met redelijk positief resultaat.
Maar hoe het nu precies werkt, dat zou ik het fijne weleens van willen weten.
En dat geldt al helemaal voor de werking van osteopathie/chiropraxie. Hoewel ik ook af en toe daar best goede resultaten van heb gezien (en af en toe ook 0,0 resultaat) komt het deels op mij over als zweverige abracadabra. Dan zegt de osteopaat bijv. dat ze kan voelen dat het paard een geestelijk trauma heeft opgelopen in het verleden - en dat een cranio-behandeling daar verlichting bij kan geven. Hoe dan? Stel, ik voel bij het aftasten van de nekregio dat een paard hoog-cervicaal erg gevoelig is (op de kleine spieren en structuren rond de eerste twee halswervels), dan zou ik vervolgens kunnen concluderen dat dit een trauma is door een verkeerde manier van rijden, maar dat vind ik te kort door de bocht zonder nadere info over het paard. Dan kan ik dus niet zo veel met iemand die op basis van een paar aanrakingen zonder duidelijke onderbouwing meteen een geestelijk trauma vaststelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:15

Askja schreef:
(Ik lees als ts nog steeds geïnteresseerd mee)

Peetstap, kun je concreet aangeven op welke bepaalde plekken van mijn paard ik dan bijv. mijn vingers moet leggen om fysiek en visueel bewijs te hebben dat acupunctuur en acupressuur werkt? Want dat wil ik dan wel eens uitproberen.
Overigens, een vinger leggen op een bepaalde plek heeft toch per definitie een heel ander effect dan er een naald in steken, lijkt mij? Hoe is dat dan vergelijkbaar? En hoe beoordeel je de reactie van je paard objectief, hoe weet je nou zeker dat deze niet te maken heeft met jouw wisselwerking met het paard?

Objectief, westers verifieerbaar en falcifeerbaar bewijs is mogelijk - oa de electro acupunctuur is hier op gebaseerd. Al blijft wel staan dat een energiebaan nog iets bewegelijk is dan bijvoorbeeld aders: 'het is goed om uit het boekje anatomie te leren', (botten, aders etc of meridianen) maar in praktijk is iedereen net een klein beetje anders.
"Nog nooit aangetoond" is even een losse flodder.
Citaat:
Iets anders, wat ik mij afvraag, is wat nu eigenlijk het verschil is tussen manuele therapie, chiropraxie en osteopathie. Ik weet dat de filosofie erachter verschilt, de laatste twee gaan uit van een holistische visie, de eerste is eerder een specialisatie binnen de fysiotherapie, maar verder lijkt het mij qua behandelwijzen nogal overeenkomen.

Ik ken juist manuele therapie als specialisatie fysiotherapie. Mijn osteopaat is ook fysiotherapeut (geweest), die voor Knollie is dierenarts.
Citaat:
Maar in de praktijk worden vooral de verschillen benadrukt, dan wordt bijv. gesteld dat chiropraxie beter is dan manuele therapie omdat de opleiding tot chiropractor veel zwaarder zou zijn (ik las zelfs op de site van een chiropractor de bewering dat het om een universitaire opleiding gaat, wat aperte onzin is, want chiropraxie wordt net als osteopathie en manuele therapie nergens ter wereld op universitair niveau onderwezen).

...misschien niet aan een universiteit, maar qua studie uren en niveau lijkt de Amerikaanse opleiding tot chiropractor mij universitair.

Maar de precieze verschillen...?
Geen idee.
Ook de verschillende methoden mbt manuele therapie: de een doet een uitgebreide bewegingsanalyse, de ander vindt vooral 'dat per wervel alle 4 de facetgewrichten vrij moeten zijn'. (Dat dit nuttig is zal waarschijnlijk niemand bestrijden - maar kijken naar bewegingspatroon, kracht van de buikspieren etc etc "plus zinnige actie" kan ook veel rugpijn etc voorkomen.)

Citaat:
Is er bijv. geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar de werking van deze therapieën?

Eind jaren 1980, misschien '90 of '91 is er iemand gepromoveerd op de werkzaamheid van methode Sickesz, orthomanipulatie.
(Juist omdat de arts Sickesz nog wel eens ferm uit de hoek kwam raakten haar persoon "en dus ook haar methode"- het is belachelijk - omstreden. Het doel van het proefschrift was om die 'menselijke, al te menselijke' zaken weg te laten en de methode op haar merites te beoordelen. Daar hebben we een universiteit voor.)

Citaat:

Qua logica zit Sickesz goed in elkaar - corrigeer van onder naar boven eerst wat opzij is geschoven, daarna wat gedraaid is, dan wat is afgeschoven daarna ... - zo'n soort regel. Gebaseerd op simpele mechanica: een weggeschoven lendewervel kan de bovenliggende wervels en schedel niet dragen en geeft dus ellende 'hogerop'. Etc.

Citaat:
Stel, ik voel bij het aftasten van de nekregio dat een paard hoog-cervicaal erg gevoelig is (op de kleine spieren en structuren rond de eerste twee halswervels), dan zou ik vervolgens kunnen concluderen dat dit een trauma is door een verkeerde manier van rijden, maar dat vind ik te kort door de bocht zonder nadere info over het paard. Dan kan ik dus niet zo veel met iemand die op basis van een paar aanrakingen zonder duidelijke onderbouwing meteen een geestelijk trauma vaststelt.

Dat vind ik ook erg kort door een bocht - al geloof ik grif dat onze Knollies trauma's kunnen hebben. Qua puur logisch denken over denken zijn wij 'homo sapiens ' in het voordeel - een trauma zit in compleet andere hersenstrucuren die onze dieren ook hebben...

Gevoelig rond de eerste 2 halswervels kan duiden op het 'bovenlijnsyndroom', en dat kan op haar beurt met foutief rijden te maken hebben. Maar het enkele feit 'gevoelig op die plek' is te mager om harde conclusies aan te verbinden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:42

Askja schreef:

Bedoel je bij mensen of dieren?
Manuele therapie is een specialisatie als je fysiotherapie gedaan hebt. Het wordt een master hbo genoemd. Je krijgt een MSc als je klaar bent. Chiropractie kan je alleen in Engeland of USA doen, 5-jarige opleiding, krijg je ook een MSc. In de USA hebben ze de opleiding tot D.O. (doctor of osteopathy) en dat is gewoon een normale medische opleiding met co-schappen in een ziekenhuis, volgens mij zit daar alleen een klein stukje spinale manipulatie bij.
De nederlandse opleiding tot osteopaat geeft volgens mij geen titel en is niet een erkende opleiding, maar dat weet ik niet zeker.

Bij paarden zijn het allemaal extra cursussen met wel of niet verplichte vooropleiding. Chiropractie heeft meestal meer eisen aan de vooropleiding, dan osteopathie. Er is in Nederland zelfs een osteopathie opleiding waarin je geen enkele vooropleiding heeft te hebben. Dat geeft uiteraard een enorm verschil in kwaliteit.

In Nederland zijn de beroepen niet beschermd, dus iedere idioot kan zich uiteraard zo noemen.

Citaat:
Ik vraag me ook af waarom bij de ene opleiding (als ik even kijk naar de toepassing bij paarden) een achtergrond als DA of dierfysio wel vereist is en bij de andere opleiding niet.
Op internet is er weinig tot geen objectieve informatie over deze behandelwijzen te vinden, het gaat ofwel om informatie op websites van de behandelaars zelf, ofwel om informatie van critici uit de hoek van stichting Skepsis e.d.
Is er bijv. geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar de werking van deze therapieën? Manipulatie van gewrichten om deze te mobiliseren (al gaat het om millimeters), daar kan ik me wel iets bij voorstellen en ik heb dat vaak genoeg toegepast zien worden met redelijk positief resultaat.
En dat geldt al helemaal voor de werking van osteopathie/chiropraxie. Hoewel ik ook af en toe daar best goede resultaten van heb gezien (en af en toe ook 0,0 resultaat) komt het deels op mij over als zweverige abracadabra. Dan zegt de osteopaat bijv. dat ze kan voelen dat het paard een geestelijk trauma heeft opgelopen in het verleden - en dat een cranio-behandeling daar verlichting bij kan geven. Hoe dan? Stel, ik voel bij het aftasten van de nekregio dat een paard hoog-cervicaal erg gevoelig is (op de kleine spieren en structuren rond de eerste twee halswervels), dan zou ik vervolgens kunnen concluderen dat dit een trauma is door een verkeerde manier van rijden, maar dat vind ik te kort door de bocht zonder nadere info over het paard. Dan kan ik dus niet zo veel met iemand die op basis van een paar aanrakingen zonder duidelijke onderbouwing meteen een geestelijk trauma vaststelt.

8)7 8)7 Ik zou heel hard wegrennen als iemand geestelijk trauma bij een paard denkt te kunnen vaststellen.

Vandaar ook dat ik het voornamelijk over spinale manipulatie heb, zegt verder niets over de rest van de behandeling/behandelaar. Er zijn enorm veel zweefkezen onder behandelaars, maar die zie ik ook in meer reguliere beroepen zoals psychologen en artsen.