Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:59

Oh, smakken... Daar kan ik ook heel boos van worden. Net als van mensen die langs hun tanden schrapen met hun bestek.

MamaMiesje, wat rot voor je zoon. :(:)
Goed dat je de juf een mail terug stuurt, zou ik ook doen hoor!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:17

Ja weet je, ik weet natuurlijk ook wel hoe mijn schatteboutje in elkaar steekt; hij heeft moeite met de grenzen van een ander accepteren en zijn eigen grens is heel gauw overschreden en dan is het : BAM. Maar dát is zijn ASS, daar heeft hij hulp bij nodig en geen straf.
Ik zei het hier al eerder: natuurlijk moet hij wel leren dat zijn gedrag consequenties heeft en ik vind het ook terecht dat hij een consequentie krijgt voor het duwen en pijn doen van die jongen, maar dat hij daarna ervaart dat het negeren van zijn stop-teken géén consequentie heeft (en dat is wél de regel van PBS - Positive Behaviour Support) voor die andere jongen, dan vindt hij dat terecht heel oneerlijk.
En dan wordt hij nog bozer.
Komt nog bij dat hij naderhand had gezegd dat hij het moeilijk vindt om zich aan de Stop-Loop-Praat ( zeg "stop" - loop uit de situatie weg - praat met een leerkracht) regel te houden en dat er dan gezegd wordt: "Bedenk zelf maar een oplossing daarvoor" .
Dan denk ik: 8)7 Hij geeft aan dat hij dat moeilijk vindt, waarom moet hij dan zelf een oplossing bedenken?

Maar goed, al die punten en nog meer heb ik in de mail gezet en gisteren kreeg ik wel antwoord terug. Ik denk dat het wel overgekomen is.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:56

Je lijkt me een hele goede moeder. +:)+
Begrijpelijk ook dat je zoon het oneerlijk vindt dat zijn gedrag consequenties heeft en dat van een ander niet. Dat herken ik zelf ook van 'vroeger'. :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:58

Ik ben dan weer een echte foodie. Er zijn weinig dingen die ik niet lust en ik kook graag wat nieuws of neem als ik uit eten ga iets wat ik nog niet ken.

En ja, ik hoor ook echt alles, vreselijk irritant. Op de middelbare school met natuurkunde eens een experiment gehad met verschillende toonhoogten. Mijn docent snapte er niks van, ik kon die hoge tonen echt niet horen. Maar ik kon hem wel elke keer exact vertellen wanneer hij hem weer aanzette. Niemand kon het horen, ik wel.

Rijbewijs halen was hier ook een ding. Het onder de knie krijgen niet, maar ik heb ontzettend examenvrees en zat tijdens het afrijden ongeveer te hyperventileren. Mijn instructeur was mee en die kletste gezellig met de examinator, dat hielp ook niet echt. Godzijdank wel in 1 keer geslaagd, ik had het niet nog een keer willen doen.
Ik ben me er ook erg bewust van dat ik niet zo lang mijn aandacht bij het verkeer kan houden, dus ik rij nooit langer dan een uur achter elkaar. Ook als mijn vriend rijdt ben ik actief bezig met meekijken en daar word ik dus ook moe van. Minder handig met vakanties, hij verwacht dat we om en om rijden, maar ik rust dus niet uit als ik niet rij. Heel vervelend. -O-

Als kind was ik was zo'n typisch geval dat de hele dag met insecten zat te klooien. Wormen en pissebedden en spinnetjes, kon ik me prima mee vermaken :D

Alwiene

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:10

Ben ik trouwens de enige bij wie de titel ruzie maakt met het taalgevoel? Naar mijn idee is het "Binnen het spectrum" of desnoods "In het spectrum" maar niet OP.
En dat is natuurlijk mierenne*ken, maar ik kan het niet helpen dat ik ermee bezig blijf elke keer wanneer ik die titel langs zie komen in mijn lijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:49

De titel ja :')

II ben ook moeilijke eter , saus met groente uit een zakje of een mix groente eet ik niet . Rauwkost lust ik niet en vis helemaal niet :r

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:52

Alwiene schreef:
Ben ik trouwens de enige bij wie de titel ruzie maakt met het taalgevoel? Naar mijn idee is het "Binnen het spectrum" of desnoods "In het spectrum" maar niet OP.
En dat is natuurlijk mierenne*ken, maar ik kan het niet helpen dat ik ermee bezig blijf elke keer wanneer ik die titel langs zie komen in mijn lijst.

Thank god,ik ben niet de enige :Y)
Maar ik wilde er dan weer niks over zeggen omdat ik MQ niet wilde kwetsen en om niet betweterig over te komen. Maar ook om geen flater te slaan als ik het fout had.

Neeuhhh.... ik denk helemaal niet teveel na over dingen,hoe kom je erbij? :Y)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 01:05

Tivoli schreef:
Alwiene schreef:

Thank god,ik ben niet de enige :Y)
Maar ik wilde er dan weer niks over zeggen omdat ik MQ niet wilde kwetsen en om niet betweterig over te komen. Maar ook om geen flater te slaan als ik het fout had.

Neeuhhh.... ik denk helemaal niet teveel na over dingen,hoe kom je erbij? :Y)

Wow, dit dus. Ik had er moeite mee vanaf het eerste moment dat ik dit topic ontdekte. Maar heb dus precies dat gehad wat jij hier omschrijft. Dus heb echt écht mijn best gedaan om er niets over te zeggen. Maar uhm, dat is dus bij deze mislukt vrees ik. En ben stiekem wel heel blij dat ik dus níet de enige ben :=

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 01:14

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 10:12

Nou, ik ben waarschijnlijk de grootste taalnazi van Bokt en ik heb er geen moment aan getwijfeld. Ik vind 'in het spectrum' juist raar klinken. 'Binnen' zou nog wel kunnen, maar dat klinkt me niet zo elegant in de oren.

Als we dan toch bezig zijn: ik erger me aan het eindeloos gebruik van Engelse woorden, zeker als er gewoon Nederlandse voorhanden zijn. Tivoli net nog met "thank God". Waarom niet gewoon "goddank"? Of dat eeuwige "nice" van tegenwoordig. _-:( Voor alle duidelijkheid: ik wil hier geen discussie over gaan voeren. Die zou niet ter zake doen en nodeloos de sfeer bederven. Wat ik maar wil zeggen is: ik ben erg nauwkeurig in mijn taalgebruik, denk er constant bij na en stoor me ook vaak genoeg (om niet te zeggen doorlopend) aan het taalgebruik van anderen. Maar ik heb wel geleerd om dat een beetje te negeren.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 22-03-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:16

Ja ik had hem gezien!
Ik herken het echt op heel veel punten, maar ben niet hoogbegaafd. Heb wel een gat tussen mijn vermogen tot logisch denken en rekenen. En dan het cognitieve gedeelte. Ik ben heel slecht met het eerste. En dan echt dusdanig dat ik daar mee bb net haalde. En met het andere makkelijk havo aan kon. Daarom denken veel mensen dat ik echt super slim ben. Maar dat valt echt vies tegen. Ik snap het allemaal wel maar het komt er niet uit. Het was voor mij ook heel frustrerend allemaal. Want ik kon alles heel goed op school stond overal gemiddeld een 9 behalve wiskunde daar stond ik net een 5. Dus ik mocht geen niveau hoger, en dat gaf veel frustratie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:26

musiqolog schreef:
Nou, ik ben waarschijnlijk de grootste taalnazi van Bokt en ik heb er geen moment aan getwijfeld. Ik vind 'in het spectrum' juist raar klinken. 'Binnen' zou nog wel kunnen, maar dat klinkt me niet zo elegant in de oren.

Het is toch echt in het spectrum (of er buiten) :)
Spectrum geeft een gebied aan en daar kan je je in bevinden of je er buiten bevinden.

Vind het bere interessant om allemaal te lezen.
Bij een vriend van me is pas ASS gediagnosteerd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 10:32

Needje schreef:
musiqolog schreef:

Het is toch echt in het spectrum (of er buiten) :)
Spectrum geeft een gebied aan en daar kan je je in bevinden of je er buiten bevinden.

Vind het bere interessant om allemaal te lezen.
Bij een vriend van me is pas ASS gediagnosteerd.

Spectrum is een bandbreedte binnen een glijdende schaal, in het bijzonder elektromagnetische straling. Een willekeurige kleur/golflengte bevindt zich op één bepaald punt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:35

Prima.
Maar we hebben het hier over het Autisme spectrum. En volgens mij val je daar binnen of buiten.
Ieder z'n beleving. ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:39

Shanna schreef:
Haha start noooooit een taal-discussie met een autist die taal-nazi is :')

Indd heel slecht plan :')
Ook niet goed voor je ego.. vaak onthouden ze alle regeltjes letterlijk. Dus die gebruiken ze heel goed tegen je.

Nog even een dingetje @needje, het is autistisch spectrum. Niet autisme spectrum je zin klopt anders niet.
In het spectrum is Indd een mogelijkheid maar binnen klopt ook gewoon.
In het autistisch spectrum heb je veel verschillende vormen.
Maar binnen het autistisch spectrum heb je veel verschillende vormen kan ook. Beide is gewoon correct, in klinkt misschien netter. Maar binnen kan ook zeker.
Laatst bijgewerkt door Lau op 22-03-17 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:43

Het kan gewoon beide. Autisme en Autistisch. Maar ik kan me voorstellen dat er voor ASSers maar 1 optie is en daar aan vastgehouden wordt. :)

Overigens vind ik 'binnen' ook gewoon prima.
Ik vind zelf 'op' gewoon raar klinken in dit geval.

edit: Nu ik het vaak zeg ga ik er zowaar aan wennen. Aan "op" :')
Laatst bijgewerkt door Needje op 22-03-17 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:46

Haha ik kan me ook zo ergeren aan foute grammatica en spelling := En dat terwijl ik echt bagger ben in grammatica enzo :+ (al klopt het meestal wel, ik ken de regels gewoon niet)

Engelse woorden wil ik uit gewoonte ook wel eens gebruiken, maar dat is gewoon te snel typen.
Op Instagram typ ik vrijwel altijd Engels, en daardoor verwar ik dingen nog wel eens of typ ik uit gewoonte anders. Woordjes zoals "te" worden dan "the" :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:54

Op Instagram gebruik ik ook alleen Engels inderdaad. Er buiten niet echt. Behalve af en toe op mijn werk, dan floept er nog wel eens een "allright" uit, waar ik me vervolgens ontzettend aan kan ergeren. Het gebruik van Engels op mijn werk vind ik ook zo vreselijk. We hebben het niet over projecten maar over jobs, en is er geen vergadering maar een meeting :roll:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:33

Lau schreef:

"Binnen" mag (tegenwoordig, vroeger niet). De voorkeur heeft toch "in".
Ik als ouderwetse taalfanaat gruw ervan dat de taalunie een zin als "Binnen de overheid worden vacatures ingedeeld op basis van een diploma", goedkeurt. Zou ik liever vervangen door "Bij".
Vroeger moest ik dat echt als fout eruit halen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:37

Babootje schreef:
Lau schreef:

"Binnen" mag (tegenwoordig, vroeger niet). De voorkeur heeft toch "in".
Ik als ouderwetse taalfanaat gruw ervan dat de taalunie een zin als "Binnen de overheid worden vacatures ingedeeld op basis van een diploma", goedkeurt. Zou ik liever vervangen door "Bij".
Vroeger moest ik dat echt als fout eruit halen.

Bij vind ik in deze ook veel logischer klinken :Y)
Maar goed beide is correct, maar ik snap je frustratie. Ik zie ook veel dingen die nu met k mogen en vroeger met de C moesten. Dan denk ik ook echt van Euh nee, nee dit kan niet zo. Dit hoort niet, dit mag niet klaar.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:53

Ik vind het wel een beetje jammer dat dit topic nu verzandt in een discussie over zoiets banaals als de titel. :o
Het is geen afstudeerscriptie, wetenschappelijk artikel of potentiële bestseller... Het is een topic. Op een internetforum. Laat die titel lekker.
Voor discussies als deze is volgens mij een centraal taalnazitopic, vast wel te vinden met de zoekfunctie.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:54

-verwijderd- :wave: Veel plezier met jullie topic, blijkbaar ben ik hier te autistisch voor! :wave:
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 22-03-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:57

Serieus gaan we het nu alleen maar over taal hebben? Ik kan ook niet tegen extreme taalfouten maar om dit topic daar nu helemaal aan te wijden lijkt me ook niet nodig, er lopen genoeg topics op bokt over taalfouten.
En serieus overwegen een topic te ontstippen omdat de titel je niet aan staat?! :') Ik voel me ineens niet meer zo autistisch.
Laatst bijgewerkt door Mossel op 22-03-17 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:59

Mossel schreef:
Serieus gaan we het nu alleen maar over taal hebben? Ik kan ook niet tegen extreme taalfouten maar om dit topic daar nu helemaal aan te wijden lijkt me ook niet nodig, er lopen genoeg topics op bokt over taalfouten.
En serieus overwegen een topic te ontstoppen omdat de titel je niet aan staat?! :') Ik voel me ineens niet meer zo autistisch.

Dat dus :')

In sommige dingen herken ik me enorm, in andere dingen totaal niet. Nou zei de psycholoog dat ik net wel/net geen Asperger heb.

Relaties gaan met upps en downs, maar ik praat wel over gevoelens, ben gek op knuffelen enzovoorts.

Sommige structuren van eten vind ik ook heel vies: appelmoes met stukjes, yoghurt met stukjes fruit, wat taaier vlees (veel kauwen), meloen met ham, pindakaas met nootjes.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:05

Ik vind de structuur van oa bruine bonen echt vreselijk. Die eet ik dus echt niet.
Weet niet of dat echt een autistisch trekje is.