Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:47

Toen ik 25 jaar geleden mijn huidige man ontmoette rookte hij als een ketter. Dat was een forse afknapper, maar hij was verder wel erg hot..Hij wist dat ik de pest aan sigaretten had. Hij is gestopt met roken voor mij. Ik heb het hem niet eens gevraagd, hij zei dat ie roken lekker vond, maar mij nog lekkerder :o :D dus dat was geen punt, de keus was snel gemaakt zei hij. Als dat geen echte liefde is! <3

juval

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:55

je moet stoppen omdat!

- ik in mijn jeugd ben opgevoed door 2 kettingrokers terwijl ik astma patient ben. Ik krijg het vreselijk benauwd als ik in een rokerige ruimte kom. moet dagelijks medicijnen en pufjes gebruiken. Het is niet bewezen, maar ik heb toch wel sterk het vermoeden dat mijn aandoening komt of verergerd is doordat ik in mijn jeugd aan zoveel rook ben blootgesteld.

- ik mijn moeder heb zien aftakelen en aan COPD heb zien sterven, dat is echt geen fraai gezicht. Ze is uiteindelijk gestikt... :( Ze is maar 68 jaar mogen worden.
mijn vader al op 59 jarige leeftijd aan kanker is overleden (geen longkanker overigens)

- je wilt je kindje dit niet aandoen! het is zo slecht voor hem/haar.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:01

Ik ben ook opgegroeit in een rokersomgeving. Ik denk zelfs dat mijn moeder gewoon rookte toen ze zwanger was van mij. Ook ik heb astma, gebruik pufjes, en heb chronisch last van mijn bijholtes en slijmvliezen. Ik denk ook dat het een gevolg is van mijn jeugd. Ik weet dat het in die tijd gewoon was om te roken, men dacht er niet bij na, wist niet beter denk ik. Ik spreek nu over de eind jaren 60 begin jaren 70..
Maar nu weet men beter! Stel je kind niet bloot aan deze troep.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:06

wow bizar .. Hoeveel ouders er wel niet tijdens/na de zwangerschap gewoon veel gerookt hebben..

Heel eerlijk? ik neem het mijn moeder wel een beetje kwalijk dat ik nu met verrotte longen zit zonder zelf een sigaret aangeraakt te hebben in m'n leven.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:50

TS wat een goed topic is dit geworden! *\o/* Zag m al een aantal keer voorbij komen in de actieve onderwerpen maar heb er steeds voorbij gescrold. Tot nu :o Niet alle pagina's gelezen, maar toch aardig wat. Het zorgt bij mij voor motivatie om mijn afbouwen weer verder op te pakken!

Ik rook al erg lang. Diverse stoppogingen gedaan maar nooit langer dan een paar weken gestopt. Pleisters, kauwgom, acupunctuur, Allen Carr, 'cold turkey' werkten allemaal niet. Paar weken geleden kreeg ik tijdens mijn opleiding uitleg over de gedachtegang van de 30-dagen-challenge. Kort gezegd gaat dat over het doorbreken van (gedrags)patronen. Vaak doen wij dat rigoreus, maar kan veel makkelijker door het met kleine stapjes in 30 dagen te doen. Was voor mij ineens spontaan aanleiding om te beslissen om elke dag 1 sigaret minder mee te nemen naar het werk. Stoppen met roken op het werk bleek voor mij namelijk steeds het meest lastig. Heb kunnen afbouwen met 8 sigaretten en dat hou ik nog steeds vol, maar ik stagneer al een paar weekjes :o Behoorlijke faal dus...Nu ik hier een aantal pagina's heb meegelezen, ben ik weer gemotiveerd. Ik ga ook eens kijken naar Tabex en wellicht ook naar de app :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:58

Ik heb heel erg veel gerookt, jarenlang, 40-50 sigaretten op een dag.
Ik zong in een band en kreeg zo'n last op de oefenavonden, pijn op mijn borst, dat ik dacht, als ik zo doorga, wordt dit mijn eind.

Ben naar de bieb gegaan met het idee, ik moet iets vinden wat mij helpt.
Ik kwam boek van Jan Geurtz tegen, nederlands, nuchter en helder, het werd me duidelijk waarom ik rookte, wat ik eraan kon doen.
Boek gelezen en gestopt, met handvaten.
Later 2de boek gelezen, daarin vond ik de psychologische uitleg beter.

Boek 1, De opluchting
Boek 2, De verslaving voorbij.

Laat je verder niet gek maken, we weten allemaal dat het stinkt en slkecht voor ons is. Als dat voldoende was om te stoppen, zou al lang en breed niemand meer roken.
Er is een psychisch dingetje, wat ons verslaafd houd, dat moet je zien te ontmantelen.

Geloof me, het heeft niks met wilskracht te maken, dan zou ook niemand meer roken.
Het is een angeltje in je hoofd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:06

Heb niet het hele topic doorgenomen maar kan je wel begrijpen. Mijn oma rookt en is net 75 geworden, die heeft ook nergens last van.
Alleen als zij op bezoek komen en ze nemen het hondje mee ruikt die hele hond naar rook :(

Dat je het financieel wel aan kunt is inderdaad een moeilijke drempel, want voor vele is dat niet het geval. Ik denk alleen dat je je kind meer plezier doet met een zak snoep of een kleinigheidje elke keer dat je normaal een pak sigaretten koopt. Elke keer is overdreven maar je kunt wel zoiets afspreken, telkens als je normaal sigaretten zou kopen steek je dat geld in een pot. Binnen de kortste tijd kunnen jullie al een leuke trip maken, of (kom op, we zitten op bokt hé) een extra pony er bij :+ *\o/* :D

Het ruikt trouwens inderdaad echt niet fris :n Mijn oma heeft ook hele gele nagels er van.
Bij ons thuis was de regel: als we tot ons 18 jaar niet rookten betaalden mijn ouders de kosten van mijn rijbewijs (lessen, examen etc..)
Nu zijn wij sowieso altijd anti-roken geweest gelukkig

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:17

Iris82 schreef:
Hoi. :wave: Ik rook. Al heel lang. En ik wil graag stoppen.
Ik heb hiervoor medicijnen uit Bulgarije gehaald.

Ze werken heel goed. Ik heb eigenlijk geen behoefte aan roken in mn lichaam.
Alleen mn hoofd vindt zo af en toe van wel. Maar dat kan ik behoorlijk goed negeren.
Ik zit op dag 3. Op dag 5 moet ik volledig stoppen. Ik heb gisteren maar 7 van de 20 sigaretten gerookt zonder problemen.

Nu is het helaas zo dat ik het financieel prima red en ook lichamelijk geen klachten heb van het roken.
Ik wil graag stoppen. Ik heb een kind, ik wil zeker niet dat mn kind ook gaat roken. Het stinkt als de neten. Ik weet dat het slecht is. Ben niet dom. Ik zie ook de waarschuwingen op pakjes sigaretten. Alleen zit er een groot rood duiveltje op mn schouder die zegt: pff, lekker belangrijk, je hebt toch nergens last van?

En alle keurig nette omschreven tekst gaat ook langs me af. Het dringt niet tot me door.
Daarom hierbij een oproep aan alle niet-rokende Bokkers.

Vertel mij alle redenen waarom roken niet juist is. Waarom ik moet stoppen.
Je mag gerust onaardig zijn. :+ Meestal niet, maar ik wil gewoon graag de rauwe werkelijkheid. Schiet mijn duiveltje af.

Mijn vriend had ook nooit ergens last van, tot hij een hartinfarct kreeg.
Jij hebt een kind schrijf je, ik neem aan dat je daar nog lang moeder voor wil zijn?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:18

Vergeet niet dat het nog relatief kort bekend is dat roken zo slecht voor je is. Las laatst ergens dat iemand in 1970 zwanger was, en toen was het advies niet meer dan 12 sigaretten te roken per dag. Pas bij haar laatste kind in 1982 was het advies niet te roken tijdens de zwangerschap.
Oef. 12 per dag was okee %) Als ze toen toch hadden geweten wat we nu weten...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 05:54

ik kom uit 87 dus toen was het al lang en breed bekend :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:19

Ik ben in 1980 geboren en toen kreeg mijn moeder ook al het advies om tijdens de zwangerschap niet te roken..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:27

Ik kom uit 1965 en ook ik wist dat roken en zwangerschap not Done is.
Ga maar eens aan een echo apparaat liggen en steek dan een peuk op. Kijk maar eens hoe de feutus bij ieder trekje ineen duikt. Echt niet oke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:52

Willl65 schreef:
Ik kom uit 1965 en ook ik wist dat roken en zwangerschap not Done is.
Ga maar eens aan een echo apparaat liggen en steek dan een peuk op. Kijk maar eens hoe de feutus bij ieder trekje ineen duikt. Echt niet oke

Dat zou wellicht een remedie zijn.

Doet me denken aan het verhaal (geen garantie op waarheidsgehalte) van een vrouw die maar niet zwanger wordt en de arts dan een foto laat zien: sorry mevrouw, het zit er ook echt niet in; uw baarmoeder is zodanig verkleeft, dat gaat niet goedkomen.
Twee maanden later, vrouw zwanger bij diezelfde arts: hoe kan dat??
Mevrouw, u wil niet weten hoeveel vrouwen ik zwanger heb gekregen met deze foto........

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:07

Zwanger zijn en roken met de kennis van nu, dat vind ik echt zo aso. Ik ken zo iemand, en die houdt gewoon d'r schouders op. Vooral als je ziet hoe zo'n foetus ineenkrimpt tijdens een trekje sigaret op een echo. Ik vind dat eigenlijk gewoon strafbaar, zoveel onverschilligheid.
Het is overigens net alsof die sigaretten van nu veel scherper zijn dan 25 jaar geleden, voor mijn gevoel zit er meer troep in dan ooit. Of het ligt aan mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:23

PortRoyal schreef:
Zwanger zijn en roken met de kennis van nu, dat vind ik echt zo aso. Ik ken zo iemand, en die houdt gewoon d'r schouders op. Vooral als je ziet hoe zo'n foetus ineenkrimpt tijdens een trekje sigaret op een echo. Ik vind dat eigenlijk gewoon strafbaar, zoveel onverschilligheid.
Het is overigens net alsof die sigaretten van nu veel scherper zijn dan 25 jaar geleden, voor mijn gevoel zit er meer troep in dan ooit. Of het ligt aan mij.

Zo'n opvoedingscursus zou voor sommige mensen best wel nut hebben........

Geen idee of er meer zooi in zit; ik stak 15 jaar geleden of zo mijn laatste sigaar op. Nooit bewust gestopt, gewoon geen nieuwe sigaartjes meer gekocht. Ik rookte hooguit een doosje per maand, liefst cigarillo's en soms een doosje wilde havanna's.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:28

Blablabla, de beste stuurman staan aan wal.
Wat heeft TS daar nou aan, het enige wat je ermee bereikt is dat het nog moeilijker wordt om te stoppen met roken.
Zoals ze aangeeft in de titel, weet ze het, zoals in openingspost staat wil ze stoppen vanwege kind.
Maar jullie gaan er allemaal nog eens overheen, wat sneu, en wat weinig inzicht in het fenomeen verslaving.

Ik zou willen dat campagnes de omstanders wat beter voorlichten over wat een behulpzame houding is.
Zodat je een hulp wordt ipv een zware last erbij, die het tegenovergestelde bereikt.

By the way, artsen weten ook dat het stopadvies aan zwangere vrouwen, meestal het stoppen bemoeilijkt.
Dus die 12 sigaretten pd, vind ik zo gek nog niet.

Wat een yogajuf trouwens als tip gaf aan zwangere vrouwen was, ga zo heel diep zuigen, tussen je vingers door, alsof je een sigaret hebt.
Dat zuiggebeuren maakte het voor veel vrouwen in haar lessen veel gemakkelijker te stoppen, iig tijdens de zwangerschap.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:16

Je kunt het bla bla vinden wat je wil maar roken met kind in je buik blijft in mijn ogen misdadig. geen enkel excuus.

En sta niet aan wal ik sta er zelf ook midden in

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:36

TS de reden dat je nu echt moet stoppen is,je word besodemieterd waar je bij staat door de tabaks fabrikanten! en je bent jezelf langzaam aan het vergiftigen met ruim 600 giftige stoffen waarvan er 70! kankerverwekkend zijn.
Vroeger zaten er 3 stoffen in [ook slecht hoor] Nicotine, Teer en Koolmonoxide,dat stond ook altijd op het pakje vermeld zoals het moest van de Wet.
Nu staat er geen inhoud meer op het pakje,simpelweg,het past er niet op.Ik zag een Docu op NPO1 over de sigaretten fabrikanten en toen werd ik zó kwaad! ik voelde me zó besodemieterd,dat ik per direct ben gaan stoppen.Nou ja,afbouwen dus,in 1 keer stoppen lukt me gewoon niet.

Ik was w.b.t. roken echt een Junk,ik rookte voor,tijdens en na de voetbalwedstrijd [ik voetbalde zelf] en uiteraard in de rust en op de reservebank. Overal waar ik was,was ik met peuk.

En ik ben nu 4½ mnd. gestopt met behulp van afbouwen,van 10 sigaretten naar 1,elke dag 1 minder,en de laatste 3 peuken rookte ik dan in gedeelte's. Dat was ook nog eens smerig,dus dat hielp ook nog mee.En ik plakte een Nicotine pleister,elke week van stap 1 naar stap 3,ik wilde geen 6 weken lang stap 1 doen,dan weer zo lang stap 2 enz.Ik wilde er in 3 weken vanaf zijn,v.d. pleisters.
Kijk eens naar het filmpje van Longfonds, miss. geeft dat jou ook nog een extra zetje? bij mij wel.
http://www.zitdaterechtin.nl
En dan vooral het filmpje over formaldehyde, de gifstof waar ze lijken mee goed houden.
Ik wens je veel wijsheid toe en vooral ook Succes. [ik ging door een hel in het begin]. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:49

TS is heel braaf gestopt toen ze zwanger was hoor. :)

Ik heb dit topic juist de anti-rooklobby getracht te activeren. En dat is prima gelukt. :+
Dus laat dit topic vooral een plek zijn waar ook de harde, ongenuanceerde en soms hartverscheurende verhalen gedeeld worden. Misschien zet het nog anderen aan het denken.

Weet je, ik heb nu ik gestopt ben vooral behoefte aan iemand die af en toe een keer zegt dat ik goed bezig ben. :) Maar om te kunnen stoppen moest er vooral een duiveltje afgeschoten worden. En dat is prima gelukt.

Vaak worden er topics geopend waarin ts met harde woorden toegesproken wordt en waarbij ze daar zelf een heel slecht gevoel aan overhoudt. Dat had ik nu ook. Maar dat had ik nodig. Ik heb gewoon gekregen waar ik om gevraagd heb en daar ben ik een groot aantal mensen erg dankbaar voor. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:14

Iris, je bent goed bezig!

Ja, echt waar, zonder flauwekul je doet het goed. Houdt vol en vergeet niet om jezelf er af en toe voor te belonen :j

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:16

Ik vind het top dat je gestopt bent. Dat getuigt van karakter. _/-\o_ Had mijn moeder maar zoveel karakter gehad. Ze rookt zichzelf nog dood, en dat moet ik dan aanzien met alle ellende die erbij hoort. Ze neemt eerst s' morgens een peuk en dan seretide en ventolin voor dr COPD. :(

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:19

Ik zit nu gelukkig nog in de fase dat iedereen het heel knap van me vindt. Maar dit stopt op een gegeven moment, terwijl de craving er dan nog best wel is. Lastig!

Dus Iris, je bent een topper! *\o/*

Ik had gister een vriendinnetje op visite dat rookt. Heeft ze in de keuken gedaan. Ik heb de hele nacht het raam op een kier gehad, maar jeetje wat een lucht! Bah bah.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:41

Iris82 schreef:
TS is heel braaf gestopt toen ze zwanger was hoor. :)

Ik heb dit topic juist de anti-rooklobby getracht te activeren. En dat is prima gelukt. :+
Dus laat dit topic vooral een plek zijn waar ook de harde, ongenuanceerde en soms hartverscheurende verhalen gedeeld worden. Misschien zet het nog anderen aan het denken.

Weet je, ik heb nu ik gestopt ben vooral behoefte aan iemand die af en toe een keer zegt dat ik goed bezig ben. :) Maar om te kunnen stoppen moest er vooral een duiveltje afgeschoten worden. En dat is prima gelukt.

Vaak worden er topics geopend waarin ts met harde woorden toegesproken wordt en waarbij ze daar zelf een heel slecht gevoel aan overhoudt. Dat had ik nu ook. Maar dat had ik nodig. Ik heb gewoon gekregen waar ik om gevraagd heb en daar ben ik een groot aantal mensen erg dankbaar voor. :)

Ahhh, ik geloof niet dat dit werkt, maar dat is duidelijk.
Maar had niet in de gaten dat jij dit juist wilde ontketenen :+

Maar ik zal het onstippen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:33

typische woorden van een verstokte eigenwijze roker in mijn ogen :o

En we vergeten idd het belangrijkste. Goed bezig TS! Heel erg knap daar mag je oprecht trots op zijn en de kinders zullen je heel dankbaar zijn :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:34

Naar aanleiding van dit topic, eergisteren ook besloten om maar te stoppen.
So far, so good...

Blijf dus vooral posten!