Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaulitz

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:31

Hier in de omgeving heel veel kalk in het kraanwater, not done situatie voor m'n maag, vaak als ik water drink is het gewoon spa!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:23

Water valt als cement inderdaad, drupje diksap appel erin en het gaat beter. Melk gaat ook prima.
Ik heb nog wel moeite met vlees en brood. Heel snel vol ervan en smaakt me ook niet echt.
Inmiddels wel minder moe en iets meer energie.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:10

Hier gaat het de afgelopen 3 maanden heel slecht, voel me ongehoord door het NOK/huisarts/ziekenhuis.
Zit al zeker 3 maanden thuis met ontiegelijke buikkrampen en dagelijkse diaree, heb 2 dagen op de spoedeisende hulp gelegen met uitdrogingsverschijnselen en koliekkrampen, weer naar huis gestuurd dat het een buikinfecfie zou zijn en het snel over moest gaan..
Nu inmiddels 3 maanden verder en val gemiddeld 2 kg per week af, voor mij hoeft het niet meer zo.. heb trouwens 2,5 jaar geleden een sleeve gehad en nu nog maar 66 kg.

22 juni naar de MDL poli in het ziekenhuis en hoop daar op meer uitleg en hulp.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:10

Door dit topic eindelijk ook de knoop doorgehakt en in het 'gastric bypass traject' gestapt. Ik heb al bloedonderzoeken laten doen en een suikertest. Volgende week maagonderzoek en de week erna gesprekken met psycholoog, diëtiste en endocrinoloog (bespreken van bloedresultaten). Dan kan ik terug de chirurg contacteren en dan hopelijk geeft die groen licht voor de operatie.
Ik heb wel angst voor de operatie, het lijkt mij beangstigend om onder narcose te gaan wetend dat ze in mij gaan snijden.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:13

Wat fijn om te horen dat mensen toch die stap zetten!

Ik moet zeggen de eerste dagen dacht ik echt waar ben ik aan begonnen?! Maar het gaat hier nu helemaal top! Nog niet alles valt fijn en sommige dingen komen ook weer terug... laten we het daar op houden. Maar ben nu 12 kg kwijt. Nog veel te gaan maar voor mijn gevoel heb ik wel echt al een nieuw leven.
Gister gezwommen wat ik normaal niet zou doen omdat ik me dan schaam en nu dacht ik: jongens kijk maar praat maar! Over een jaartje ben ik lekkerder dan jullie allemaal bij elkaar Haha. Ja ik doe nu wel dingen die ik normaal niet zou doen alleen maar omdat ik nu zeg weet dat ik er wat aan doe. Dan voelt het ineens een stuk beter ofzo

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:28

Dit is fijn om te lezen! Zonder dit topic zou ik misschien langer hebben gewacht en/of misschien er zelfs nooit mee doorgegaan. Ik hoop net als jij ook meer zelfvertrouwen te krijgen en gewoon een nieuw leven te starten. Ik hoop dat gewichtsverlies net zo makkelijk en vlot gaat zijn als bij jou.
Alles moet natuurlijk nog helen. Je bent nog maar enkele weken geleden geopereerd, ik heb 2 vrienden die de stap ook hebben gezet en in het begin was net hetzelfde als bij jou. Ze zijn nu ongeveer 2 jaar verder. Ze zijn slank, eten wat ze willen en voelen zich goed in hun vel.
Ik ben blij dat er een topic als dit bestaat, er zijn mensen die hier geen begrip voor hebben en het is leuk om met mensen te kunnen praten die hetzelfde meemaken/denken.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:33

Fijn om te horen Laura! Ik raad het je echt aan.
Ik ben zelf het grootste mietje wat medische dingen aan gaat. En ik lag te rillen van angst op de ok. Maar het was het zo waard en eigenlijk ben je dat gevoel alweer snel vergeten. Je word wakker en je krijgt morfine dit helpt een hoop! Het gaat zeker niet altijd makkelijk zijn ik heb in de dagen erna mezelf vervloekt maar als je er eenmaal door heen bent is het zo fijn en voelt het ook echt als een nieuw begin. Het zou leuk zijn als jij ook soms een update plaatst over waar je bent in het traject en voor vragen mag je ook natuurlijk altijd even hier berichten ! Iedereen hier heeft of gaat het zelfde mee maken dus zo hebben we mooi steun aan elkaar. Want inderdaad wat je zegt sommige mensen hebben er geen begrip voor of snappen het niet.. helaas

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:03

Ik plaats graag af en toe een update.
En over mietjes, ikzelf ben ook een medisch mietje, normaal als ik bloed laat nemen door mijn huisarts lig ik altijd neer omdat ik angst heb van naalden, mijn aders zijn dun en mijn lichaam is blijkbaar zo gehecht aan mijn bloed dat ze geen druppel wil loslaten. In het ziekenhuis dacht ik, ik zit wel gewoon neer ipv te liggen, vond ik wel stoer van mezelf.
Natuurlijk was het zoeken naar een ader en als ze dan 1 gevonden hadden was het na een paar druppels al gedaan. De 2de of de 3de keer dat ze wou prikken viel ik bijna flauw (ze prikte trouwens met een kindernaaldje), ik voelde mij opeens zo licht in mijn hoofd. Ze hebben mij neergelegd met de airco op (was aan het zweten alsof ik in de sauna zat) en een koud doekje op mijn hoofd. Van het moment dat ik neerlag voelde ik mij opeens terug opperbest en hadden ze eindelijk een goede ader gevonden.
Ik moest dan zo een drankje opdrinken en dan om het een uur bloed laten nemen, telkens als ze mij zag terugkomen legden ze de stoel al plat. Ik moet zeggen het ziekenhuispersoneel was superaardig en begripvol. :o

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:11

Na de vakantie ga ik opnieuw voor de intake (Beverwijk).
Ben 2 jaar geleden ook geweest en toen was ik goedgekeurd.
Ik had toen de hoop dat ik het nog wel op eigen kracht zou kunnen.
Semi gelukt - wel 10 kg afgevallen (en weer 8 kg aangekomen - sporten verminderd naar 2x per week fitness en natuurlijk mn paardje)

Vraagje ik het 10 kg gedaan in 2 jaar (met max 1500 kcal * -100 gr koolhydraten en 3x per week fitness/2x zwemmen/5 x mn paardje) Niet om vol te houden tot mn 80e dus.
Ik val niet heeeeel makkelijk af.
Hadden jullie dat ook??

(ik ben zo bang dat dat straks ook gebeurd; maar dan kan ik niet meer terug).

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:36

Hoi Miralooks,
Om je gerust te stellen: ik heb allerlei diëten gevolgd maar viel vrijwel nauwelijks af. De dietiste adviseerde mij om een operatie te ondergaan. Mijn lichaam hamsterde al het eten omdat ik zo lang in een spaarstand leefde door weinig te eten.
Na de operatie viel ik wel af. Soms wat meer en soms wat minder maar je gaat afvallen! Ik ben in augustus geopereerd en nu op kern gezond gewicht.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:50

Pien1989 schreef:
Hoi Miralooks,
Om je gerust te stellen: ik heb allerlei diëten gevolgd maar viel vrijwel nauwelijks af. De dietiste adviseerde mij om een operatie te ondergaan. Mijn lichaam hamsterde al het eten omdat ik zo lang in een spaarstand leefde door weinig te eten.
Na de operatie viel ik wel af. Soms wat meer en soms wat minder maar je gaat afvallen! Ik ben in augustus geopereerd en nu op kern gezond gewicht.

augustus 2016?? *\o/* *\o/*

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:18

Dinsdag moet ik een gastroscopie laten doen. Ik heb dit nog nooit gedaan. Klinkt wel eng, zo een buis tot in je maag. Blijkbaar moet niet iedereen dit laten doen? Ik heb een operatie aan mijn maag gehad voor ik een jaar oud was en dus vonden ze het best om eerst eens te gaan kijken.

@Miralooks ik heb ook wel die angst maar als ik dan kijk naar mijn 2 kennissen die ook een gastric bypass hebben laten zetten en die ervoor ook moeilijk afvielen ben ik wel gerustgesteld. Het afvallen gaat eerst heel snel en soms blijft het even hangen maar beide zijn ruim 2 jaar na dato nog altijd slank.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:52

Ik heb na de GB nog een gastroscopie gehad omdat het bij mij niet helemaal lekker ging de eerste maanden.
Ik wil dat nooit maar dan ook nooit meer.
De paniek reactie die je lichaam geeft is echt dood eng.
Sorry wil je niet bang maken maar ik vond het echt naar

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:01

Ja augustus 2016. Ik heb momenten dat ik 1,5 of 2 kilo per week afviel en Soms amper ene halve kilo. Het is per persoon (en lichaam) verschillend maar zou je niet te druk maken want je gaat ècht afvallen :-)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:32

Ik lees hier mee, ik ben (veel) te licht voor een GB, maar veel te zwaar voor mijn lengte.

Na een GB mag je niet lijnen en eet je de gehele dag door kleine porties. Maar kom je gedurende die dag wel een je kCal? En hoe kan het dat je evt met dezelfde hoeveelheid nu ineens wel afvalt en destijds niet?

(ik probeer momenteel weer af te vallen, maar ben na een maand ongeveer 1 kg kwijt...)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:46

Je komt de eerste 1,5 jaar niet aan je 2000 kcal nee, Althans, dat is niet de bedoeling. Ik zit nu ook weer op 1200-1500 kcal na 3,5 jaar, bij meer kcal kom ik gewoon weer aan. Dus je kan niet eten wat je wil.
Hoe langer, hoe meer je weer kan eten want je maag groeit natuurlijk ook gewoon weer
Het verschil tussen een sleeve en een gbp is dat bij een sleeve alleen je maag verkleind word. Dit word toegepast bij mensen die grote porties in 1 x eten
Bij een GBP word je maag gesplitst. een deel van je darm omgeleid waardoor de voeding niet meer door het stukje darm gaat wat de meeste voedingsstoffen op
Je lichaam reageert dus anders op voeding dan wanneer je een 'normale' spijsvertering hebt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:24

Oeps, je zit dan alsnog op voor mij "crash-hoeveelheden". Ik zit zelf (ben 1.85 m) nu op 1800 :o

dank je voor je antwoord trouwens

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:04

In het 2e en 3e jaar hoefde ik minder op te Letten. Zelfs tijdebs de zwangerschap maar 8 kilo aangekomen. na 3,5 jaar kom ik weer aan en zit ik bijna op gewicht van einde van de zwangerschap dus nu echt anders moeten gaan eten.
Gelukkig hou ik van sla en fruit. Dus dan is het te doen en val ik heel langzaam weer af

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:12

@Donna89 je geeft mij goeie moed voor die gastroscopie :Y) :')

Vandaag ook afspraak met de bewegingsdokter, hij gaat mij leren sporten op een verantwoorde manier.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:18

Gastric bypass is een hulpmiddel, niet een wondermiddel wat veel mensen toch schijnen te denken. In het begin gaat het als een trein, je hoeft er amper wat voor te doen. Maar je lijf past zich ook weer aan aan deze situatie en je maag wordt ook wel weer wat groter en dan het gevaar weer van grotere porties eten.

Het is je mindset die bepaalt of jouw traject succesvol wordt. Als jij jezelf geen gezondere levensstijl aan weet te meten, dan ben je na 5 jaar zo weer tig kilo zwaarder, ondanks je bypass.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:28

Klopt Neroo. De eerste 3 jaar zijn een makkie. Maar dan heb je juist de tijd om je levensstijl ook echt te veranderen. Als je dat niet doet dan gaat het daarna idd weer hard met de kilo's.
Ik heb nu gelukkig een manier gevonden wat voor mij en mijn lichaam acceptabel is.
Wil die paar kilo er wel weer af maar dat gaat helemaal goed komen.

@ lauratje... sorry :(:)

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:22

dank dit geeft de burger weer moed..

kijk ik denk dat iedereen die meeleest wel weet dat serieus overgewicht/obisitas "levenslang" heeft.

Maar als de medische wetenschap kennis heeft
en wij de wil
dan moet het toch goed komen.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:34

Neroo schreef:
Gastric bypass is een hulpmiddel, niet een wondermiddel wat veel mensen toch schijnen te denken. In het begin gaat het als een trein, je hoeft er amper wat voor te doen. Maar je lijf past zich ook weer aan aan deze situatie en je maag wordt ook wel weer wat groter en dan het gevaar weer van grotere porties eten.

Het is je mindset die bepaalt of jouw traject succesvol wordt. Als jij jezelf geen gezondere levensstijl aan weet te meten, dan ben je na 5 jaar zo weer tig kilo zwaarder, ondanks je bypass.

Je maag is niet de vijand. Al zijn grotere porties uiteraard op zichzelf genomen niet ideaal.

Idealiter maakt de maagwand ghreline aan als reactie op 'gerekt worden'. Ghreline is ook in pil (capsule of wat is het) verkrijgbaar. Het is het "weefselhormoon" dat maakt dat je ophoudt met eten, om de simpele reden dat je gevoed bent, je verzadigd voelt en genoeg hebt gehad om de komende x uren door te komen.
(Uiteraard kunnen ook andere hormonen een rol spelen, van serotonine tot stresshormonen tot insuline tot...)

Verder is er ook een duidelijke vijand die veel mensen in hun mond hebben zitten -mondflora.
Op zich heeft iedereen mondflora, het gaat om de samenstelling.
Er zijn mondbacterien, die "iets doen ", wat in de biologie een erg bekend verschijnsel is. De bacterie zet de gastheer/ vrouw aan tot bepaald gedrag, dat de bacterie fijn vindt: suikers eten!

Het gaat dus niet louter en alleen om 'mindset', al kan goede informatie geen kwaad over wat precies 'jezelf goed voeden' inhoudt.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:55

Dit klopt, maar is mij destijds verteld tijdens de bijeenkomst in het Slotervaart. Zij tijdens de operatie bij mensen waarvan ze denken die hebben serieus vreetbuien en kunnen terug vallen, dan verwijderen zij bij die mensen ook de rest maag.

Bij mij hebben ze mijn rest maag laten zitten, ik ben zelf geopereerd in februari 2014 en werd verplicht een jaar lang zelf zoveel af te gaan vallen. Ik kom van 150 af en zit nu op 83kg, overtollig huid geen last van behalve dan onderkant buik. Veel mensen herkennen mij dusdanig bijna niet meer terug maar ben het toch wel.

Neroo schreef:

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:28

De gastroscopie is achter de rug. Het viel eigenlijk goed mee, enkel de keelverdoving smaakte echt ranzig. Voor de rest heb ik weinig gevoeld. De verpleegster/assistente was ook super aardig en was constant aan het zeggen wat er ging gebeuren en wat ik moest doen, het hielp wel, ze was geruststellend.
Mijn maagklepje werkt minder goed waardoor ik oprispingen krijg maar dat zou opgelost geraken door te vermageren. Ze hebben ook een biopsie van mijn maag genomen om te zien of er bacteriën in mijn maag zitten. Resultaten in 10 dagen.