Duikende bokkers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:32

Hallo vanuit Cyprus! :D

Gister en vandaag gedoken. Heerlijk om weer in het water te liggen. Leuke duikstekken.
Vandaag een leuke duik met allerlei smalle doorgangen en ondiepe grotten gedaan. Ik moest meteen aan jou denken Germie!

Ongelooflijke is dat je hier gewoon zonder brevet kunt duiken. Gisteren duik gemaakt met 9 mensen en ik was de enige met een brevet. Rest had een half uurtje geoefend in het zwembad. Bizar.. een van de mannen was behoorlijk zwaar en ging bij het afdalen als een baksteen naar beneden.. kom tweede duik al niet mee vanwege pijn in zijn oren.. :(

Vandaag waren we maar met 4 duikers waarvan 2 zonder enige ervaring. Nog niet eens geoefend.. resultaat 30 uur gedobberd in het water voordat we konden gaan want die jongen raakte in paniek iedere keer als hij kopje onder ging..
bizar dat dit kan, maar daar schijnt Cyprus om bekend te zijn aldus de instructeur..

Helaas niet naar de Zenobia (een van de mooiste wrakken) kunnen gaan dus goede reden om nog eens terug te komen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:32

Zag net bericht dat er weer 2 duikers vermist zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:19

-Namiro- schreef:
Hallo vanuit Cyprus! :D

Gister en vandaag gedoken. Heerlijk om weer in het water te liggen. Leuke duikstekken.
Vandaag een leuke duik met allerlei smalle doorgangen en ondiepe grotten gedaan. Ik moest meteen aan jou denken Germie!

Ongelooflijke is dat je hier gewoon zonder brevet kunt duiken. Gisteren duik gemaakt met 9 mensen en ik was de enige met een brevet. Rest had een half uurtje geoefend in het zwembad. Bizar.. een van de mannen was behoorlijk zwaar en ging bij het afdalen als een baksteen naar beneden.. kom tweede duik al niet mee vanwege pijn in zijn oren.. :(

Vandaag waren we maar met 4 duikers waarvan 2 zonder enige ervaring. Nog niet eens geoefend.. resultaat 30 uur gedobberd in het water voordat we konden gaan want die jongen raakte in paniek iedere keer als hij kopje onder ging..
bizar dat dit kan, maar daar schijnt Cyprus om bekend te zijn aldus de instructeur..

Helaas niet naar de Zenobia (een van de mooiste wrakken) kunnen gaan dus goede reden om nog eens terug te komen.

Duiken zonder brevet is niet raar hoor. Dat heet discover scuba duiken en daar gaat inderdaad een halfuur tot een uur oefenen in een zwembad of 'confined water' (dus open water met de omgeving lijkend op een zwembad) aan vooraf. Om daarna in de zee te duiken moet je wel met een instructeur en mag je niet dieper dan 12 meter en altijd directe toegang tot de oppervlakte (dus geen grotten etc.)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:15

9 mensen waarvan 8 zonder brevet, was er dan genoeg begeleiding mee met zo veel beginnende duikers? Het kan inderdaad zo'n Discover Scuba programma zijn, maar vaak gaan er dan meerdere Dive Masters mee.
En zonder oefenen zouden ze je dan ook niet zomaar moeten laten gaan denk ik.
Kan me voorstellen dat het je pret wat drukt, ik persoonlijk zou me toch een beetje zorgen maken of het allemaal wel goed gaat zo.

Ik heb ook weer in het water gelegen vandaag. Er was een oud-lid van onze vereniging in de buurt en die wilde good old Vinkeveen doen. Maar met het mooie weer was het daar zo druk dat we toch maar naar de Spiegelplas zijn gereden. Fantastisch zicht, maar op wat kleiner grut na weinig leven te vinden.
Wij waren vooral de top attractie voor de kids die aan het zwemmen waren bij de steiger :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:31

Ik ben bekend met het Discover programma, maar We zijn een stuk dieper geweest Danique. En niet iedereen had vooraf al iets in het zwembad geoefend.. slechts twee!
Dus indd noeskaMoos, ik voelde me op bepaalde momenten ook te verantwoordelijk.. niet erg relax.
Bij de 9 mensen waren 2 instructeurs..

Anoniem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 05:26

Nee dat is inderdaad te weinig 'begeleiding', daar zei ik ook niets over. Alleen dat duiken zonder brevet niet vreemd is binnen het recreatie duiken. Ik kan me voorstellen dat je je niet echt op je gemak voelt en onbewust toch een oogje in het zeil houdt ipv van je duik te genieten. Slordig van de duikschool.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:17

Ik had me dat denk ik iets anders voorgesteld danique.. dit was meer ‘op goed geluk iedereen het water in gooien en hopen dat ze er weer uitkomen..’
Voor een aantal was dit denk ik geen ervaring die ertoe zal leiden dat ze vaker gaan duiken.

Uiteindelijk waren het voor mij prima duiken en heb ik geprobeerd mijn eigen ding te doen en gewoon te genieten.
Tweede dag was er wel een buddysysteem en was ik gekoppeld aan een hele leuke Engelse jongen die het duiken ook gewoon serieus nam en een buddy-check deed en dat geeft toch meteen een ander gevoel. Ook aangezien de instructeur zich enkel met de twee onervaren jongens bezig hield.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:33

Dat is vaak idd. Niet goed te praten, maar als je onder tijdsdruk een (grote) groep moet begeleiden en verantwoordelijk bent voor beginners, laat je als gids sneller de ervaren mensen hun ding doen. Ik heb het ook al meegemaakt dat ik volledig werd uitgekafferd omdat ik me bemoeide met ervaren duikers en dat ze het zelf wel konden. Lastig dus, om in te schatten of iemand wil dat je komt helpen. Net als visjes enz aanwijzen of mooie koralen aanwijzen. Sommige duikers willen gewoon hun eigen ding doen, sommige zien het liefst alles wat je aanwijst. Het is lastig om aan iedereens eisen en wensen te voldoen. Praat niet goed dat jullie zo 'aan de kant geschoven' werden natuurlijk maar het gebeurt helaas wel. Ook mensen die niet kunnen duiken maar toch alle hulp afslaan. Ik sta daar nog steeds een bedrijf te representeren dus als ik klachten krijg omdat ik niet luisterde naar de wensen van de duiker, dan heb ik een probleem. Zolang het dus niet levensgevaarlijk wordt heb je soms geen keus en moet je kneuzen-duikers het maar zelf uit laten zoeken omdat ze te eigenwijs zijn om hulp aan te nemen. Zeker als ik alleen gids, en geen cursus geef aan die persoon, heb ik weinig te zeggen. Gebrevetteerd is gebrevetteerd... Ach. Duikgidsen, zijn net mensen ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:34

Dit is een reden om zondergids tegaan, en te zeggen een duik ondieper dan 35m betaal ik niet voor. De duik wordt duur betaald, en dus gaat de tank leeg ( binnen de normen), minimale duiktijd 60 minuten. Hulp, begeleiding zijn niet interessant voor mij.
Jammer dat je puur verdienen nog zo terugziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:42

germie schreef:
Dit is een reden om zondergids tegaan, en te zeggen een duik ondieper dan 35m betaal ik niet voor. De duik wordt duur betaald, en dus gaat de tank leeg ( binnen de normen), minimale duiktijd 60 minuten. Hulp, begeleiding zijn niet interessant voor mij.
Jammer dat je puur verdienen nog zo terugziet.

Zeker jammer. Het liefst zou ik 5 dagen uittrekken voor een cursus maar mijn collega's liever zo kort mogelijk zodat ze zo veel mogelijk cursussen kunnen doen = meer geld verdienen. Superzonde.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:21

Hoe gaat het hier met iedereen?
Ik ben vandaag bij de Bergse Diepsluis langs geweest. Verschrikkelijk slecht zicht door de vele duikers. Op een gegeven moment kon ik mijn kompas niet eens meer lezen, en moest ik mijn buddy vasthouden om hem maar niet kwijt te raken. Als ik een sepia was, zou ik ergens anders gaan wonen van deze drukte -O-
Uiteindelijk besloten een andere kant op te gaan dan de rest, iedereen duikt er naar de bamboe "tentjes" waar sepia's hun eieren op afzetten. En aan de andere kant kwamen we een sepia tegen.

Voel me een beetje schuldig voor de drukte daar.
Dit kan niet goed zijn voor het onderwaterleven zo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:00

Hier in Malta wat leuke duiken gemaakt, 102m, gisteren solo naar 55.4m. Morgen een wrakduik op de Polynesian.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:13

Hier gaat wel goed.
Komende week weer zeeland.
Gaaf dat je toch die sepia zag.

Jeetje Germie, toe maar weer. 100 meter overschreden, jeutje

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:34

Gaaf Germie!

Is malta ook leuk voor de ‘gewone’ duiker? Als in genoeg te zien qua vis ed..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:32

-Namiro- schreef:
Gaaf Germie!

Is malta ook leuk voor de ‘gewone’ duiker? Als in genoeg te zien qua vis ed..

Zeker. Wrakken, riffen, enz. Niet extreem veel vis maar genoeg. Als ik thuis ben plaats ik wel fotos.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:26

Al 2 mooie duiken gemaakt. Een bij paal 10 en bij de zeelandbrug waar ik eigenlijk als cursist 1 eters niks te zoeken heb. Maar wel gaaf

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:51

Ik heb vandaag mijn eerste duik van het seizoen gemaakt. Wel solo duik. Zicht was oke en uit het niets nog een sepia gezien.
Volgende week weer een duikje. Temperatuur is heerlijk

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 01:44

Avelienvd schreef:
Zag net bericht dat er weer 2 duikers vermist zijn.

Heb je het hier over twee duikers op een wrak in Zeeland? Helaas zijn zij beide overleden. Één van hen was de beste vriend van mijn broer. Beiden zeer ervaren duikers..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:04

Dat wrak blijft tricky. Zeer slecht zicht. Ben benieuwd wat er gebeurd is. Beiden in ander gedeelte gevonden en tanks leeg.

Vandaag de laatste duik van mijn vakantie al weer, morgen weer naar huis vliegen. Heb combi gedaan van wrakduiken, diepduiken en beetje cavernduiken. De grotten hier worden gebruikt voor een intro to cave cursus, maar ik vind ze te klein. Je komt nooit op een limiet om om te keren ( omkeerdruk). Wel mooi, maar niet geheel cursuswaardig.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:21

Ja vreselijk amyll

Gave vakantie gehad zag ik wel Brenda.

Ik heb gister mn 1 sters gehaald. Yaaaay

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:05

Germie, achteraf blijkt dat ze in dezelfde ruimte gevonden zijn...

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:15

Ze gaan 'm weghalen nu toch?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:17

Oh is dat zo Navatu? Dat had ik nog niet begrepen. Er schijnt nog wel iets van die vriend daar beneden te liggen, hopelijk komt dat dan met het wrak mee naar boven..

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:19

Hoorde ik van een vriend van mn vader van de week.. weet niet in hoeverre het klopt hoor maar hij zei iets van dat het gewoon een heel gevaarlijk ding is om te gaan duiken ivm het slechte zicht en dat dit de druppel was om hem weg te halen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:43

Gefeliciteerd avelien! Ik ben maar een amateurtje, maar wat is 1 ster?? :o

Vreselijk zulke ongelukken.. je moet er niet aan denken wat door die duikers heengegaan moet zijn toen ze daar in dat wrak waren.
Kan me voorstellen dat ze hem nu weghalen..