Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:00

Volgens mij vond ik een stagiair prima maar die heb ik niet gekregen. Lijkt me nu eigenlijk wel handig aangezien er straks nog een kleinte rondloopt ;).

Ik was mijn eigen ergste borstvoedingsmaffia, ik heb er heel veel moeite mee gehad om te (moeten) stoppen :(. KV of BV allebei is goed en iedereen heeft zo haar eigen redenen om voor het een of het ander te kiezen.

Wat ik me wel afvraag en dat is een oprechte vraag, geen aanval oid, voor de moeders met kindjes die alleen bij of op de ouders willen slapen; hoe doe je dat bij de opvang? Want daar kàn dat gewoon simpelweg niet, tenzij misschien een Opa of Oma oid oppast die daar geen problemen mee heeft maar op het KDV of bij de gastouder hebben ze daar gewoon niet genoeg handjes voor vrij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:02

Mijn kindje is nu gecorrigeerd drie weken oud en tegen de tijd dat ik moet werken hoop ik dat ie wel alleen wil slapen :=
Maar eigenlijk vind ik het nu nog te vroeg om het hem te leren, hij moest ook al 7wkn alleen in t zkh slapen :o
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-08-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:03

Onze zoon is na zijn eerste verjaardag pas op zijn eigen kamer gaan slapen. Deze overgang ging probleemloos :)
Overdag sliep hij gewoon in zijn cosleeper op onze kamer. Bij mijn ouders waar hij 1 dag in de week is sliep hij ook gewoon in een ledikantje op de logeerkamer.

ik heb het ook erg moeilijk gehad met het stoppen van de bv. Had gelukkig een kraam waar ik super fijn mee kon praten :)

Sees

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:06

Keet maar lag er dan overdag bij je ouders iemand bij of was dat niet nodig? Want ik heb het echt over die kindjes die niet alleen willen slapen, hoe doe je dat bij de opvang?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:07

Nu zit ik in ziektewet maar ik werk in een creche op een babygroep en je ziet echt het verschil welke baby's gewoon zijn om in slaap gewiegd te worden en wie niet. Wij kunnen echt niet baby's in slaap gaan wiegen of heel veel gaan dragen. We zijn met 2 voor 15 baby's ( soms is met 3).

Denk wel dat ze het verschil weten op den duur, bij wie wat mag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:11

Ik vind 2 voor15 baby's wel absurd :o daar zou ik mijn kind niet heenbrengen. En als een baby hulp nodig heeft om in slaap te vallen mag ik hopen dat hem dat gegeven wordt...

Maar goed, de mijne gaat naar oma en die denkt er net zo over als ik, dat scheelt :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:14

Chanel1985, nou ja dat bedoel ik dus inderdaad. De onze sliep in het begin ook lastig maar de gastouder kon simpelweg niet ernaast blijven zitten totdat hij sliep aangezien ze nog meer kindjes had rondlopen.

Dus voor de andere moeders met moeilijke slapers, neem je het dan voor lief dat het bij de opvang anders zal gaan (wellicht met als gevolg toch wat langer huilen oid)?

Ik vraag me af, en dat zeg ik dus omdat die van ons ook moeilijk sliep in het begin, of we de slaapproblemen niet zelf veroorzaken/in de hand werken door er misschien zo spastisch over te doen soms? Als ik hoor hoeveel kinderen moeite hebben met slapen vraag ik me af; hoe komt dat toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:16

Verootjoo, dat is gewoon wettelijk bepaald al dacht ik dat het 2 op 12 was? Maar nee, men heeft geen tijd om bijvoorbeeld 3/4 bij een kindje dat moeilijk in slaap komt te blijven zitten als er nog 11 kindjes rondlopen maar dat is ook logisch toch :o ? Vandaar mijn vraag want wij liepen er ook tegenaan maar als je opvang nodig hebt, ontkom je er niet aan dat dingen anders zullen gaan als thuis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:18

Dat zijn de wettelijke normen die kind en gezin hebben opgelegd. Niet alleen in onze creche, maar algemeen. Het is een creche waarvan de bijdrage's volgens loon worden gedaan, daardoor worden ze nog strenger gecontroleerd aangezien ze subsidies krijgen.
Wij zouden ook liever met meer staan, maar het is wettelijk in orde zo, dat doe je daar niet veel aan. Heb nog in een andere creche gewerkt waar we vaak alleen stonden of te veel kindjes waren, dus niet wettelijk in orde.

Op bepaalde momenten zijn we wel met 3 maar niet constant.

Het niet wiegen betekend niet dat er geen hulp word gegeven aan het in slaap vallen, dat ook op andere manieren.

Sees: Dat is één van de redenen ook waarom ik vanaf dag 1 resoluut hem in zijn eigen bed in zijn eigen kamer heb gelegd. Hij is altijd al zelf in slaap gevallen, nu nog altijd is het in bed leggen, tutje en knuffel, slaapwel zeggen, muziekje aan en licht en deur dicht. Altijd hetzelfde ritueel en nog nooit moeite gehad met inslapen.
Hij is nu wel makkelijk, maar k heb toch ook het idee dat men het soms wat in de hand werkt. Het wordt ook heel rap een gewoonte.

Ik kom van Belgie, daar zijn de regels anders dan in Nederland, hier is het 1 begeleider op 8 baby's en bij de peuters 1 begeleider op 10 peuters.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:27

Sees schreef:
Verootjoo, dat is gewoon wettelijk bepaald al dacht ik dat het 2 op 12 was? Maar nee, men heeft geen tijd om bijvoorbeeld 3/4 bij een kindje dat moeilijk in slaap komt te blijven zitten als er nog 11 kindjes rondlopen maar dat is ook logisch toch :o ? Vandaar mijn vraag want wij liepen er ook tegenaan maar als je opvang nodig hebt, ontkom je er niet aan dat dingen anders zullen gaan als thuis.

Prima dat het wettelijk bepaald is, maar dan kan ik er toch nog steeds voor kiezen om mijn kind er niet naartoe te brengen? :)

Kind vanaf dag 1 in eigen bed is prima als kind dat ook prima vindt :) de mijne begint gelijk met huilen als hij alleen is. Hij heeft ook niet zo'n beste start gehad met 7wkn ziekenhuis, couveuse, niet gelijk bij mi na de geboorte. Dus in dat geval vindt ik het niet gek dat mijn kind, die er toch al niet klaar voor was om geboren te worden, veel lichaamscontact nodig heeft :) zo'n jong kind kun je nog niet verwennen en verkeerde dingen aanleren. Tegen de tijd dat hij er klaar voor is leert hij echt wel om alleen te slapen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:31

Tuurlijk kan dat op die leeftijd, wij hebben dat toen ook niet gedaan om veiligheidsoverwegingen. Maar vanaf een bepaalde leeftijd vind ik dat persoonlijk toch niet meer zo goed.

Dat zal dan ook de reden zijn dat je je kind je moeder brengt, maar die aantallen betekend niet dat de creche slecht is, die aantallen zie je in elke creche.

Wij hebben bijvoorbeeld geen ouders meer, en geen andere familieleden om op onze zoon te passen, dus zelfs als ik het daar niet mee kon vinden, zou ik geen andere keus hebben.
Onthaalouders hebben ook soortgelijke aantallen, dus veel verschil maakt dat niet uit en uit veiligheidsoogpunt ben ik daar dan weer niet voor te vinden omdat die persoon alleen is en kan doen wat ze wilt met je kind, in een creche zijn er toch verschillende paar ogen extra.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:12

Verootjoo ja tuurlijk heb je daar zelf gelukkig een keus in :j. Maar ik vraag me dus oprecht af hoe moeders dat doen die hun kindje wel naar het KDV of de gastouder moeten brengen? Want daar gaat het gewoon anders.

Chanel1985, is een onthaalouder een gastouder? Wij hebben daar juist wel voor gekozen omdat zij dus toch nèt wat meer kon bieden dan het kdv :o. Maar dat is ook erg afhankelijk van de gastouder denk ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:14

Ja, denk dat dat hetzelfde is.

Tussen creche en onthaalouder zijn er natuurlijk verschillen en is het navenand de wensen en ideeën van de ouders welke meer kan bieden dan de andere, voor de één zal dat onthaalouder zijn, voor de andere de creche.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:17

Chanel1985, ja dat denk ik ook. Ik vond de keuze iig best moeilijk ;).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:26

Sees schreef:
Verootjoo ja tuurlijk heb je daar zelf gelukkig een keus in :j. Maar ik vraag me dus oprecht af hoe moeders dat doen die hun kindje wel naar het KDV of de gastouder moeten brengen? Want daar gaat het gewoon anders.

Chanel1985, is een onthaalouder een gastouder? Wij hebben daar juist wel voor gekozen omdat zij dus toch nèt wat meer kon bieden dan het kdv :o. Maar dat is ook erg afhankelijk van de gastouder denk ik.

Onze zoon wilde bij mij liever niet in bedje slapen en aangezien ik zelf door een zware tijd ging wegens andere redenen (mijn moeder kreeg na de dag de diagnose dat ze ernstig ziek was) vond ik het wel prima en sliepen we lekker samen.
Bij de gastouder had hij er ook wel wat moeite mee maar kon daar ook prima alleen slapen.
Misschien gaat het ook wel gelijk op dat hij bij mij vast geen fles wou drinken maar bij ieder ander was dat geen probleem.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:46

Polly, oh nou dan is het natuurlijk fijn. Ik was heel bang dat onze zoon helemaal niet aan slapen toe zou komen haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:48

Daar was ik ook bang voor maar dat is me allemaal enorm meegevallen.
Oké hij sliep geen uren achter elkaar overdag maar dat deed hij thuis ook niet, 's nachts daarentegen sliep hij al met 5 weken door :+

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:30

Sizzle schreef:
Youknowme schreef:
Ik denk dat als een kind liefde en geborgenheid krijgt het tevreden is, of het nou samen slaapt of niet. Maar ik denk ook dat samen slapen/borstvoeding/dragen een andere band opbouwt dan dat je dat niet doet. Niet zo zeer slechter of beter maar gewoon anders.

Op wat voor manier dan anders?

Mijn dochter wilde niet gedragen worden, nam geen BV en sliep het beste in haar eigen wieg. Wat is dan exact anders bij ons dan bij mensen die wel een van nature aanhankelijk kindje hebben?

Mijn ene broer liet zich vroeger niet vasthouden en knuffelen als baby. Was echt een ellende als moeder zijnde blijkbaar.
Mijn andere broer heeft mijn moeder continue bij zich gehad.

De laatste heeft als volwassene zeer weinig binding en heeft zich als puber extreem afgezet (echt extreem).
De eerste heeft juist een hele hechte moeder-kind band.

Het lijkt me het allerbelangrijkste dat je gewoon kijkt wat de behoeftes zijn.
Ik heb echt misselijk makende adviezen gekregen van pro-bv en pro-dragen moeders. Echt op het extreme af (bijv. Net zo lang dragen tot ze vanzelf van uitputting wel stopt met hysterisch krijssen 8)7 ) of zelf dingen als knijpen om je kind alert te houden bij het bv als kou niet voldoende is (wat ik ook al op de grens vind om een maakt kind een uur lang met ijskoude doeken te bewerken meermaals per dag)

Wat je zegt inderdaad, het ligt ook echt aan het kind. Hoe anders kan ik niet zo zeer zeggen.

Ik heb 2 kinderen, eentje welke 24/7 aan me vast geplakt zat tot een maand of 10. En eentje welke zelf wilt slapen, wel in de coo sleeper of tegen me aan Snachts maar ze gaat niet lekker op schoot slapen of iets. Ook draag ik haar minder dan dat ik wil en merk dat onze band heel anders is en ik denk mede door het anders "behandelen".

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:16

Het eerste kindje zal denk ik altijd anders zijn want hij of zij maakte jouw voor het eerst mama en papa. Ik heb er nu drie en ze zijn mij zeer dierbaar maar de eerste is bijzonder. Daarbij heeft de eerste vaak ook alle aandacht en bij het minst op geringste gilletje sta je klaar. Bij de volgende kindjes is dat anders, omdat er dus al eentje is die ook aandacht en zorg nodig heeft.

Wat slapen betreft ben ik van mening dat een baby "moet leren" slapen. In die veilige buik was het heel anders. De grote boze mensenwereld is toch wel een heftig iets voor die ukkies. Pasgeboren baby's ( die geen complicaties hebben) slapen bijv 45 min en worden dan wakker. De bedoeling is dat ze gaan leren om meerdere cyclussen aan elkaar te knopen. Op die manier ontstaan dan slaapjes een doorslapen. Echter ieder babytje is anders en iedere ouder ook. Ik moet er dus niet aan denken om constant een baby bij mij te hebben en dan ook s nachts nog naast me. Ik doe geen oog dicht. Hoor elk zuchtje en kreuntje. Ik zou dus geen oog dicht doen. Ik ken echter ook zat verhalen waarbij de hele familie lekker slaapt in 1 bed.

Ik heb echter drie kids en allemaal slapen ze prima, zowel overdag als snachts. (uitzonderingen daargelaten) Het kost alleen in het begin wat oefenen en volhouden. (wil niet zeggen dat ze hier liggen te krijsen)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:37

Hier slapen ze het eerste jaar bij ons op de kamer, en langer als ze dat willen.
Wij hebben 2 kinder kamers, een jongens en een meisjes kamer. 2 cosleepers naast ons bed (aan elke kant eentje) en dan ligt er regelmatig nog minstens 1 kind tussen ons in. (en ja het komt ook voor dat we ons met zn 9en in bed proppen, hebben een bed van 2.20 bij 2.20 en dus 2 co sleepers dus dat past best)

Opvang is bij ons niet aan de orde, wij hebben tijdens mijn derde zwangerschap een tijdje een aupair in huis gehad omdat mijn gezondheid dusdanig slecht was dat ik vanaf 12 weken plat heb moeten liggen, maar verder is 1 van ons altijd bij de kinderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:06

Respect voor jou met 7kinderen :j ik wilde dolgraag zo'n groot gezin maar mijn gezondheid tijdens afgelopen zwangerschap liet erg te wensen over en is zodanig afgelopen dat ik niet denk dat het slim is om dat 7x te doen :n

Maar vind het leuk om te zien dat er nog mensen zijn die wel voor zo'n groot gezin gaan :) (nu woon ik hier wel midden oo de bible belt dus komt het nog wel voor, maar ook dat wordt steeds minder)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:15

Ik heb tijdens de intake aangegeven heel duidelijk geen roker te willen en geen stagaire.
Ik wil gewoon niet teveel vreemden in mijn huis in die periode.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:36

De oudste sliep met acht weken op haar eigen kamer.
De jongste heeft zeven maanden bij ons geslapen, met co sleeper maar met name bij mij. Dat was zo'n mamaplakker vanaf de eerste seconde en eerder was ze er gewoon niet aan toe.

Beide sliepen / slapen slecht. De oudste sliep door met bijna twee jaar. De jongste is nu ruim twee en begint nu soms door te slapen.

Ik denk wel dat je sommige dingen zelf in de hand hebt hiermee. Echter wil ik mijn kinderen niet laten huilen, een ander gaat daar misschien "even doorheen" maar dat is niet mijn ding.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:03

Eerdte kraamzorg was topper. Helaad moest zij na aantal dagen weg ivm haar vakantie en werd zij vervangen door en oude starre vrouw.
Bij de 2e bsby hebben wij specifiek gevraagd voor een spontaan type. Helaas was nr1 al ingepland maar kreeg een leuke vervangster met stagiaire die ik ook veel dingen liet doen met de kleime. Ik kende het al een zij morst ervaring opdoen. Ik heb nog leuk contact met haar. Inmiddels is zij ook afgestudeerd en werkt ze als kraamzorg.

Mijn eissen waren bij de eerste alleen niet bang voor honden en geen stagair. Had toch geen idee wat mij te wachten stond. Bij de 2e wilde ik juist wel een stagair erbij

Mijn eerste heb ik 9 mnd bv gegeven. Goed geholpen door kraamzorg nr 1 ook met kolven bij de stuwing. Bij de 2e ook bv gegeven maar ik viel teveel af. At zelf niks en de kleine had honger. Kraamzorg zei dat ze pro bv was maar in mijn situatie was mijn bv waardeloos en ben ik overgestapte op kv. Ik kreeg wel tips over volle melkproducten eten maar ik at veel te weinig om u erhaupt voedingsstoffen in mijn melk te krijgen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:42

Ik had niet zoveel eisen wat betreft kraamzorg omdat een vriendin van mij zoukkomen kramen. Het liep alleen helemaal anders. Ik was in verwachting van een tweeling. Met 34 weken werd ik opgenomen met zwangerschapsvergiftiging. Met 35 weken zijn ze begonnen met inleiden. Na 3 dagen hebben ze mn vliezen gebroken toen kreeg het eerste kindje ook een elektrode op het hoofd. Ik wist niet dat het in het hoofdje wordt gedraaid. Diezelfde dag zijn ze over gegaan op een spoedkeizersnede. Helaas is het onder algehele narcose gebeurd omdat een ruggenprik na 6 pogingen niet lukte. Ik heb dan ook mijn meisjes niet gelijk bij mij gekregen.
Ik kwam heel slecht uit de operatie en heb mijn meisjes pas uren later voor het eerst gezien. Ik mocht ze toen nog niet vast houden. De eerste dagen hebben mijn meisjes op de kinderafdeling gelegen omdat hun via de sonde voeding kregen en ik erg slecht was. Ik ben wel wanneer het ging begonnen met kolven omdat ik de meisjes niet mocht aanleggen. Later bleek ik de bv ook niet te mogen geven ivm medicatie. Na een week kolfde ik nog maar 20 cc per keer. Eenmaal thuis had ik een andere kolf en stagneerde het helemaal.
Ik kon helaas na 1 week nog maar met 1 meisje naar huis. Mijn andere dochter dronk nog niet voldoende zelfstandig.
De vriendin die zou kramen had helaas een maagzweer en kon niet komen. Ik had nu een oudere dame die gelijk vroeg of ik wel zou doorgaan met de bv gezien de situatie. Ik moet zeggen dat het een hele opluchting voor mij was om dat te horen. Ik ben er toen helemaal mee gestopt.
Wat ik erg vervelend vond van mijn kraamhulp was dat ze om 8 uur al op de stoep stond altijd op het moment dat ik een uurtje rust had. Na 3 dagen hield de kraamzorg weer op. Twee dagen later kwam mijn andere dochter thuis en kreeg ik nog 15 uur uitgestelde kraamzorg.
De meisjes hebben eigenlijk altijd in hun eigen bedje op hun gezamenlijke kamer gelegen. Ik vind het te gevaarlijk om ze allebei in bed te nemen.