misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:46

TS, misschien kan je beter een andere vraag stellen. Namelijk, is je dochtertje ergens bang voor?

Ik hoorde onlangs een misbruikverhaal, waarbij de dader de naam van het slachtoffer (destijds basisschoolleeftijd) genoemd heeft, want het slachtoffer zelf ontkende in alle aarden en werd boos als er doorgevraagd werd. Bleek dus dat de dader (uiteraard) allemaal bedreigingen heeft geuit voor als het slachtoffer wat zou zeggen.
De zeden-politie wist echter wel uit het slachtoffer te krijgen wat er gebeurd was, o.a. met tekeningen. Zo tekende het slachtoffer een huis dat in brand stond, 1 van de dreigingen van de dader.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:52

Shadow0 schreef:
Toch een beetje de vraag, voor wie die je dit nu? Je dochter wordt in een zeer lastige positie gebracht omdat ze blijkbaar steeds weer gevraagd wordt over iets wat ze nu niet kan vertellen.
Daarmee maak je het voor jaar lastiger en worden haar grenzen niet gerespecteerd. Voor een goed verloop is het niet noodzakelijk dat r boven tafel komt wat r precies gebeurd is, dat gaat veel meer om de emoties en weerbaarheid en zelfbeeld en dergelijke.

Dat de stress bij je dochter weer groter wordt als daar weer druk op gezet wordt vind ik wel tekenend.

Ik zou zeker ook met de jp bespreken wat het doel is en voor wie. Waarheidsvinding hoeft hier helemaal het doel niet te zijn.

Klopt :j
Ik vroeg me ook af, toen je schreef over dat gesprek, in wiens belang dat nu eigenlijk is? Wat heb jij er aan? Wat heeft je dochter er aan? Of misschien een hele gevaarlijke, maar wel één die ik in de praktijk wel eens heb gezien: of heeft vooral de hulpverlener er iets aan om zijn/haar plaatje compleet te krijgen?
Ik denk dat het heel belangrijk is om vooral in het belang van je dochter te gaan denken :j En dan niet per sé in waarheidsvinding, want heeft zij er belang bij dat gezocht wordt naar de waarheid? Maakt het haar iets uit of mensen veroordeeld worden (terwijl die kan sowieso al heel klein is vanwege het ontbreken van duidelijk bewijs)? Heeft zij er belang bij dat er meerdere keren doorgevraagd wordt op iets wat zij inderdaad misschien nog niet kán vertellen? Het gaat er ongetwijfeld ooit wel een keer uit komen, maar bij de een is dat onmiddellijk en bij de ander duurt dat gewoon langer.
Zo lang je maar zorgt dat zij veilig is, dan doe je al heel veel!
Dat voelt misschien onnatuurlijk, immers: als er iets gebeurd is dan 'moet' dat boven tafel, en dan 'moeten' mensen gestraft worden. Maar zoals ik al eerder schreef: voor wie is dat precies belangrijk dan? En is dat degene waar het nu ook om gaat?
En laten we eerlijk zijn: in de realiteit is het nu eenmaal vaak zo dat mensen foute dingen doen waar ze niet voor gestraft worden. In dat soort gevallen is het belangrijk om je af te vragen waar je precies je energie in wilt steken: het achtervolgen van de dader, of het opvangen van het slachtoffer?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 09:54

@ marjanB, dat is vrijwel onmogelijk, en als dat zo zou zijn zou ze het me wel verteld hebben.
De aanhankelijkheid van mijn dochter naar die man toe vind ik niet heel gezond, maar heb dat voorheen altijd gezien als (overmatige) affectie.
Echter toont ze haar liefde naar mij, oma en andere mensen op een heel andere manier.
Ze komt weleens een knuffel geven, of een kus, of op schoot zitten, maar dat is maar heel even en gaat dan haar eigen ding weer doen.
Bij die man is/was ze vrijwel niet weg te slaan.

@ joltsje, ik hoop het! Ik hoop echt dat ze me ooit verteld wat er gebeurd is, ook als dat zou zijn dat ze zelf ergens mee geëxperimenteerd heeft.
Maar ja, 2x pijn, 1x bloed, en 2x bij de zelfde mensen... Enfin, het vreet me enorm op en ik hoop dat er snel duidelijkheid komt, maar daar mag en kan ik niet vanuit gaan.(vwb dat mijn dochter snel gaat praten)

@ shadow0, er is in de eerste week slechts een keer gevraagd of ze weet wat er gebeurd is, de jp heeft daarop nog eens een gesprekje met mijn dochter gehad en verder hebben we het met rust gelaten.
Dus stress en druk is nu niet echt sprake van.
Daarnaast wil ik mijn dochter nogmaals heel duidelijk maken dat haar lichaam alleen van haar is, en het gesprek zal zich daar dan ook voornamelijk op concentreren.

En ja, ik kan het niet loslaten en wil het liefst feiten, maar ik zal het niet uit mijn dochter gaan persen.

@shanna, dat is inderdaad een goede vraag om te stellen.

Het is nogal frustrerend dat elke instantie waarmee ik contact heb (gehad) hier eigenlijk niks mee doen.
Ze gaan een kind niet ondervragen, ze kunnen niet zomaar naar de mensen toe om te ondervragen, de huisarts ontkent in weze dat er sprake was van een verdachte plek... Het word gewoon langzamerhand teveel, de onzekerheid, de angst enz.
Daarnaast nog het feit dat mijn dochter bizar goed haar klep kan dichthouden, extreem loyaal is, en ook nog eens erg slim.
Het veilig hebben en houden van mijn dochter is het allerbelangrijkste, dat zonder twijfel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:48

Hoenuverder schreef:
@ Het word gewoon langzamerhand teveel, de onzekerheid, de angst enz.

Maar het is in wezen jouw onzekerheid en jouw angst, die je ook wellicht zelf een plek kunt geven. Het weten van de waarheid is een manier om de onzekerheid te verminderen, maar niet de enige. Vrede hebben met wat je doet op basis van wat je wel weet en ziet kan een andere zijn. (Niet gemakkelijk, ik wil dat niet onderschatten, maar het is wel een andere optie.)

Kun je je eigen vangnet wat vergroten? Kun je ergens praten met iemand waarbij het niet om oplossingen gaat maar om jouw gevoel?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:55

@shadow0, daar heb je helemaal gelijk in, het gaat voornamelijk om mijn eigen gevoel en angst nu.
Mijn vangnet vergroten, in de zin van eventueel een psycholoog, is wel iets waar ik aan denk.
Verder praat ik hier veel over met mijn ouders, maar ook die kunnen mij niet echt helpen behalve dan door er voor mij en mijn dochter te zijn.
Verder staan heel veel mensen (zo'n 90%) die ik ken in verbinding met de betreffende mensen, dus daarmee praten gaat hem niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:09

Heeft ze haar zorgenvriendje al eens in gebruik genomen toevallig?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 12:15

Het zorgenvriendje heeft ze amper gebruikt, maar hij is er en wanneer ze er behoefte aan heeft kan ze hem gebruiken.

Vandaag gehoord dat uit tekeningen, die mijn dochter daar gemaakt heeft, wel op gemaakt kon worden dat er inderdaad dingen zijn gebeurd. Van de week word dat nog verder uitgediept... Enerzijds geschokt, anderzijds bevestigd het mn gevoel en de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:30

Kinderen kunnen heel veel in tekeningen kwijt, dus dat is wel een goede ontwikkeling dat ze daar haar verhaal wel in durft te delen. Ben benieuwd wat daar verder mee gaat gebeuren.
Het gesprek met de vermoedelijke daders zou mij ook in tweestrijd brengen. Het is niet te voorspellen hoe dat gesprek uit zou pakken, maar je kan dan wel ook aan hun aangeven dat je het contact wilt verbreken, en mocht je ze tegen komen dat je ze dan verbied om contact met je dochter te hebben.

Heel veel wijsheid toegewenst in deze lastige situatie, ik hoop dat er voor alle partijen toch duidelijkheid gaat komen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:39

Citaat:
Maar ja, 2x pijn, 1x bloed, en 2x bij de zelfde mensen

Hou je hieraan vast, als je gaat twijfelen. Je kan ook gerust zeggen tegen die mensen wat je in de quote geconstateerd hebt. Of zij nou schuldig zijn of niet, ze is 2x beschadigd daar weggekomen. En dat willen jij en je dochter niet weer.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:15

antje_vip schreef:
Citaat:
Maar ja, 2x pijn, 1x bloed, en 2x bij de zelfde mensen

Hou je hieraan vast, als je gaat twijfelen. Je kan ook gerust zeggen tegen die mensen wat je in de quote geconstateerd hebt. Of zij nou schuldig zijn of niet, ze is 2x beschadigd daar weggekomen. En dat willen jij en je dochter niet weer.

Dit dus. Je hoeft er niet te diep op in te gaan, omdat je de precieze feiten niet kent. Maar je weet wel dat het nu twee keer is gebeurd dat je dochter met onduidelijke verwondingen daar vandaan is gekomen. Dat is geen prettige wetenschap: als je kind wat heeft wil je weten hoe dat gebeurd is. Zij kunnen dat niet vertellen, dus dan is de keuze duidelijk.

Daarmee geef je aan dat er idd een reden is dat je dochter daar niet meer komt. Je houdt het alleen bij jezelf: jij weet niet wat er gebeurd is. Als er niks is gebeurd hoeven ze niks te vrezen en zullen ze het alleen maar begrijpen dat een moeder wil weten wat er gebeurt met haar kind. Is er wel wat gebeurd, dan stopt dat nu.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:35

nine1987 schreef:
beatje schreef:
Ik denk ook dat een gesprek je meer gaat schaden dan goed doen vooral omdat er eigenlijk niet echt aanwijzingen zijn dan een vaag vermoede.Zelfs als ze het wel gedaan gaan hebben,gaan ze zonder direkt bewijs vast niet bekennen.Ik vraag me af of ze zelfs geen aanklacht voor smaad kunnen indienen en dan ben je nog verder van huis.

Ik hoop dat er voor jou en je dochter wat uitkomt uit de testen en dat je dan wat rust kan vinden.Opvoeden is al moeilijk genoeg zonder problemen.

Dat dus..

Nou ga ik er van uit dat de hulpverlener die bij dat gesprek aanwezig is, echt wel weet hoe ze dit moet brengen. En dat ze daar geen groentje voor de bak in zullen sturen.
Aangeven dat je je twijfels hebt over wat er is gebeurd en dat je daardoor je dochter niet meer kunt brengen, domweg omdat je het risico niet kunt nemen.
En aangeven wat de aanwijsbare feiten zijn waarom je twijfelt.

En dat je vreselijk hoopt dat je je vergist, dat je nog nooit eerder zo hebt gehoopt dat je je hebt vergist.
Dat het je spijt als het zo is, omdat het voor hen en jou een loodzware twijfel is.

Maar dat je hoopt dat ze begrijpen dat je de keuzes maakt, die je maakt.

Nou....iets in die orde, dan vinden ze het niet leuk, is het ook niet.
Maar het is in de verste verte, geen smaad.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:46

Ik had zo voor je gehoopt dat je nu wist waar je aan toe was. Wat vreselijk die onzekerheid! Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:25

A3a1, even advocaat van de duivel.. Als men out of the blue naar mij toe kwam (vooral met hulpverlener en al) met het verhaal dat ik verdacht word van kindermisbruik, terwijl ik mij van geen kwaad bewust ben en het meisje enkel pedagogisch verantwoord had opgevangen en behandeld, dan zou ik op zijn zachtst gezegd not amused zijn..

Reken maar dat ik wel degelijk naar de politie zou stappen vanwege laster/smaad of hoe je t ook noemen wil..

Als meneer onschuldig os, is wel zijn goede naam te grabbel gegooid.. Ik kan me heel goed voorstellen dat (als menee onschuldig is) meneer dit niet zomaar over zijn kant laat gaan, hoe voorzichtig het verhaal ook gebracht zou worden.. Hij wordt niet ff beschuldigd van het door rood licht rijden..

Neemt niet weg TS dst ik heel veeo respect hebt voor hoe jij met de zaak omgaat.. Zo rustig als jij had ik nooit kunnen blijven denk ik..

De reden dat ik dan ook advocaat van de duivel kan spelen, is omdat ik er ver vanaf sta.. Ik wil jou en je dochter dan ook het allerbeste wensen..

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 15:31

Ik kan helaas mijn laatste post niet meer wijzigen, maar met "daar" bedoel ik de tekeningen die ze tijdens de onderzoeken heeft gemaakt.
Ineens komt er schot in de zaak, want nog deze week krijg ik min of meer bevestiging danwel uitsluiting van mijn vermoedens.
Ik ben voor nu opgelucht en verdrietig tegelijk, maar kan nu nog even niet teveel stappen ondernemen.
Even tot eind vd week wachten.

Wat betreft het gesprek met die mensen, dat zal niet te moeilijk zijn met de info die ik nu heb.
Ja, ik hoop nog steeds dat het niet waar is, maar nu de kinderpsycholoog mijn vermoedens min of meer bevestigd heeft zal het een kort en bondig gesprek worden, waar ik waarschijnlijk wel de jp en iemand van veilig thuis bij wil hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:32

Hoenuverder schreef:
Ik kan helaas mijn laatste post niet meer wijzigen, maar met "daar" bedoel ik de tekeningen die ze tijdens de onderzoeken heeft gemaakt.
Ineens komt er schot in de zaak, want nog deze week krijg ik min of meer bevestiging danwel uitsluiting van mijn vermoedens.
Ik ben voor nu opgelucht en verdrietig tegelijk, maar kan nu nog even niet teveel stappen ondernemen.
Even tot eind vd week wachten.

Wat betreft het gesprek met die mensen, dat zal niet te moeilijk zijn met de info die ik nu heb.
Ja, ik hoop nog steeds dat het niet waar is, maar nu de kinderpsycholoog mijn vermoedens min of meer bevestigd heeft zal het een kort en bondig gesprek worden, waar ik waarschijnlijk wel de jp en iemand van veilig thuis bij wil hebben.

Jemig zeg! Arm kind, wel heel goed dat je zo snel gereageerd hebt en dat ze er niet meer heen is geweest. Als het echt duidelijk wordt allemaal dan kan je ook andere mensen inlichten, dan zal het voor jou ook makkelijker worden. Sterkte!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:09

nine1987 schreef:
A3a1, even advocaat van de duivel.. Als men out of the blue naar mij toe kwam (vooral met hulpverlener en al) met het verhaal dat ik verdacht word van kindermisbruik, terwijl ik mij van geen kwaad bewust ben en het meisje enkel pedagogisch verantwoord had opgevangen en behandeld, dan zou ik op zijn zachtst gezegd not amused zijn..

Reken maar dat ik wel degelijk naar de politie zou stappen vanwege laster/smaad of hoe je t ook noemen wil..

Als meneer onschuldig os, is wel zijn goede naam te grabbel gegooid.. Ik kan me heel goed voorstellen dat (als menee onschuldig is) meneer dit niet zomaar over zijn kant laat gaan, hoe voorzichtig het verhaal ook gebracht zou worden.. Hij wordt niet ff beschuldigd van het door rood licht rijden..

Neemt niet weg TS dst ik heel veeo respect hebt voor hoe jij met de zaak omgaat.. Zo rustig als jij had ik nooit kunnen blijven denk ik..

De reden dat ik dan ook advocaat van de duivel kan spelen, is omdat ik er ver vanaf sta.. Ik wil jou en je dochter dan ook het allerbeste wensen..

Als het niet waar is en iemand komt langs in een "1 op 1" gesprek, dan kun je echt nog niet spreken van smaad/laster. Dat kun je pas als ze het op FB gooit en in de familie/vriendengroep.

Ik denk dat "het stel", zelfs al hebben ze niks gedaan (of misschien de vrouw die niks gedaan heeft), echt wel door hebben dat er iets is waardoor dochter niet komt en misschien ook wel zo slim zijn om te bedenken dat het kwam na het bloedverlies gevalletje. En stel je voor dat het echt niet bij/door hen gebeurt is, dan zullen ze zo'n gesprek op prijs stellen omdat ze dan kunnen aangeven dat er niks is gebeurd of verder meehelpen met wel de oorzaak. Tenminste zo zou ik het doen. En indien ik de vrouw van het stel was en ik wist het niet van mijn man, dan zou ik het ook willen weten...

Maar ik ben bang dat het niet is zoals in bovenstaande geval en dat er wel iets gespeeld heeft. En in dat geval is zo'n gesprek met "het stel" wel zinvol én zou ik het evt ook duidelijk maken naar de vriendgroep dat er een reden is dat je niet meer wil dat DL met het stel overweg gaat. Daarbij hoef je niet gelijk de boeken open te gooien, want anders kun je krijgen dat men je niet gelooft, denken dat je hen zwart wil maken of dat "het stel" mensen tegen jou proberen op te hitsen omdat jij hun "onterecht" zwart maakt... Nouja, we kennen alle stressvolle situaties wel van de 1000 LZP-topics.

Maar (als het inmiddels vrij zeker is) ik vind dat je rustig bij de vriendengroep kunt aangeven dat je ivm privacy niet de reden wil zeggen, maar dat je niet wil dat ze nog in contact met hen komt. Echte vrienden respecteren je keuze ongeacht de reden. De andere?... liever kwijt dan rijk, hoe moeilijk het ook is.

@TS: ik ben blij voor je dat er schot in de zaak komt. Niets is erger dan de onzekerheid en lastige situaties die daardoor komen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:38

nine1987 schreef:

En wat wil je daar dan gaan zeggen?
Wat is de laster dan?
Wat is de beschuldiging dan?

TS
Wat een spannend moment, fingers crossed.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:09

ik kan me voorstellen dat je opgelucht en verdrietig tegelijk bent. Ik wil je nogmaals ontzettend veel sterkte wensen! En voor mij? Voor mij ben je een topmoeder. Je gaat voor je kind!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:28

Zolang zaken idd 1 op 1 worden besproken met de betreffende personen al dan niet met hulpverlening er bij is er idd geen sprake van laster of smaad
Totaal niet zelfs
Als je zaken breeduit gaat uitmeten op een sociaal medium of in de omgeving dan is het een ander verhaal

Ts , aan de ene kant krijg je bevestiging door wat je dochter laat zien middels tekeningen ... Maar wat een kl#te iets om bevestiging van te krijgen

Ik vind je nog steeds een geweldige moeder dat je het zo grondig aanpakt
En nog steeds heel veel sterkte met de hele situatie :(:)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:30

Ik lees al een tijdje mee & ik ben blij dat je nu wat meer weet ondanks dat het verschrikkelijk is!

Ik wil je nog veel kracht toewensen en een dikke knuffel voor jou en je gezin.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 01:12

Ik ben blij dat je het gesprek met het stel niet alleen hoeft aan te gaan. Is het een optie om ook je moeder aanwezig te laten zijn? Veel kracht gewenst.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 07:06

Dank jullie voor de berichten.

Ik heb enorm slecht geslapen, maar dat verbaasd me niks en zal nog wel even zo blijven.

Met de info die ik nu heb, en nog ga krijgen word het inderdaad "makkelijker" om een gesprek aan te gaan en anderen in te lichten, al zal ik het niet in geuren en kleuren naar buiten brengen.
Maar eerst nog het laatste onderzoek afwachten.

De opluchting was van korte duur, voel me nu meer dan belabberd, verslagen en verdrietig.
Mijn moeder meenemen naar dat gesprek is wel een optie, maar zal het even moeten overlegggen en er over nadenken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:20

Je zal zelf ook tijd nodig hebben om het een plaats te geven. Zolang je je gevoel ook blijft volgen en haar daar blijft weghouden en het gesprek aangaat, heb je jezelf ook niets te verwijten. Je gaat allicht nooit 100% zeker weten wat er gebeurd is, maar ik begrijp wel dat je gevoelsmatig dit niet kunt afsluiten zonder dat gesprek te doen. Je gevoel laat je niet in de steek en ook bij die confrontatie zal je genoeg aanvoelen hoe de vork in de steel zit.

Het is vreselijk wat er gebeurd is, zeker nu er al meer bevestiging komt, om het onder ogen te zien dat dit jouw kleine meid is overkomen. Maar je hebt niet gefaald als mama Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:01

Ik vind he hier echt overkomen als een geweldige moeder, TS. Je bent zo ontzettend sterk voor je lieve dochter!

Maar hoe hebben ze dan aangetoond dat het toch wel die mensen waren? Via de tekeningen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:11

Ts, je doet het heel goed, zeker voor je dochter. Voor jezelf ben je te streng, probeer je niet schuldig te voelen om er vervolgens zelf bijna aan onderdoor te gaan. Indien het misbruik word bewezen en het in de openbaarheid komt dan komt er nog veel meer op je af, de mensen die het geloven en de mensen die het niet geloven. En jij en je dochter en je ouders zitten daar precies tussen in. Zorg dat je gezond en sterk blijft en een brede rug krijgt zodat je de komende periode aan kunt, voor jezelf maar zeker voor je kleine meid.