Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:04

helemaal prima

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:05

A3a1; 1 ding in je post waar ik een vraag over hebben wat is er niet humaan aan de (in nederland gebruikelijke) manier van slachten? Verder ben ik het met je post helemaal eens hoor :j ben helemaal voor diervriendelijk(er) veehouden en tevens voor minder vlees eten.

Fenrir: voor mijn 8e kwam ik volgens mij bijna wekelijks bij de slachter. Ik ging vaaj met mijn vader mee die de runderen zelf wegbracht en soms ook varkens (die we dan weer ergens ophaalde). Dus ik wist al heel jong heel goed waar het vlees vandaan kwam, hoe het geleefd had en ook hoe/waar het geslacht werd. Nu zal indd niet ieder kind dat zo hebben megemaakt als ik maar de meeste mensen weten wel datvlees van een beestje af komt ;)

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:05

NoorW schreef:
A3a1 schreef:
Pfffff....wat een gebanketstaaf.
Ik geloof niet dat iemand minder vlees gaat eten door dit topic.

Je hebt helemaal gelijk, niemand gaat door dit soort discussies minder vlees eten.

Dat is gelukkig niet waar :D
Ik ben vorig jaar door een soortgelijk topic hier op Bokt veganistisch gaan eten.
Mijn gedachten begonnen toen ook met pfff heb je die vega's weer.. Maar er waren toen ook een aantal mensen die nette onderbouwde reacties gaven en docu's aanhaalden voor meer informatie. Daardoor ben ik toch na gaan denken en ben ik de docu's gaan kijken. Nadat ik daar anderhalf uur heb zitten janken heb ik besloten dat het dierenleed mij dat stukje vlees niet waard is en ben ik van dr een op andere dag veganistisch gaan eten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:08

Vanwaar die extreme reacties?
Als ik op bezoek ga, lust ik geen macaroni en erwtensoep.
Ga ervan uit dat er rekening wordt gehouden met me.

Dus ik houd rekening met de wensen van mensen die bij mij komen.

En om het om te draaien, ik verwacht niet dat iemand een heerlijke witlofschotel voor mij maakt, als ze dit zelf niet lusten.
Dus ze hoeven geen vlees voor me te maken als ik kom.

Laten we weer even kijken wat normaal is.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:10

_Naomi schreef:
NoorW schreef:

Je hebt helemaal gelijk, niemand gaat door dit soort discussies minder vlees eten.

Dat is gelukkig niet waar :D
Ik ben vorig jaar door een soortgelijk topic hier op Bokt veganistisch gaan eten.
Mijn gedachten begonnen toen ook met pfff heb je die vega's weer.. Maar er waren toen ook een aantal mensen die nette onderbouwde reacties gaven en docu's aanhaalden voor meer informatie. Daardoor ben ik toch na gaan denken en ben ik de docu's gaan kijken. Nadat ik daar anderhalf uur heb zitten janken heb ik besloten dat het dierenleed mij dat stukje vlees niet waard is en ben ik van dr een op andere dag veganistisch gaan eten.

Wat leuk om te horen dat het ook zo kan gaan!

Sheran

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:13

Ja, wat leuk om te horen dat mensen zich blijkbaar toch zo open kunnen stellen in een dergelijke discussie!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:16

Maartje, wow, bijzonder!

Naomie
Ik baseer het niet humane van Nederlandse slachtpraktijken op dat wat er aan beeldmateriaal uit slachthuizen komt.
In mijn omgeving veel slachterijen en veel jongeren die daar als vacantiebaante werken.

Het is niet het slachten zelf wat velen tegenstaat wel het ongelofelijk zinloos, lompe gedrag van de mensen die daar werken.

Documentaire van tijdje terug geeft idee dat het landelijk zo is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:19

A3a1 schreef:

En om het om te draaien, ik verwacht niet dat iemand een heerlijke witlofschotel voor mij maakt, als ze dit zelf niet lusten.

Helemaal mee eens. In onze vriendengroep zitten zowel vegetariërs als vleeseters, en dat is werkelijk nog nooit een probleem geweest. We houden rekening met elkaars wensen en wel/geen vlees hoort daar ook bij. Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet?

Het "extremisme" uit dit topic herken ik totaal niet gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:23

Gewoon vlees klaarmaken voor iemand die vega is die op bezoek komt vind ik ombeschaafd. :n We moeten ons aan elkaars keuzes aanpassen. Wij vleeseters willen niet dat we "bekeerd" worden, dan moeten we ook niet een vega een stuk vlees door hun strot proberen te douwen omdat we te belabberd zijn om eens geen vlees klaar te maken.

Daarbij vind ik zeker wel dat mens en dier gelijk zijn. Wij zijn ook gewoon dieren, en ik vind dieren eigenlijk nog wel wat hoger staan dan de mens door alle afschuwelijke dingen die wij elkaar bewust aandoen. Desondanks eet ik toch graag een stukje vlees, maar wij kopen ons vlees alleen maar bij een slager die we kennen en waarvan we weten dat de dieren een goed leven hebben gehad en met respect behandeld en uiteindelijk gedood zijn. Vlees uit de supermarkt zal je mij niet snel zien eten. De bio-industrie mogen ze van mij vandaag nog afschaffen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:23

Szan schreef:
A3a1 schreef:

Helemaal mee eens. In onze vriendengroep zitten zowel vegetariërs als vleeseters, en dat is werkelijk nog nooit een probleem geweest. We houden rekening met elkaars wensen en wel/geen vlees hoort daar ook bij. Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet?

Het "extremisme" uit dit topic herken ik totaal niet gelukkig.

Ik ook niet. Ik kook met liefde vegetarische gerechten, bak eerst de vleesloze dingen wanneer we weinig pannen hebben en zet gerust de ovenschalen met vlees erin onder in de oven en de rest erboven. Ik snap ook niet waarom je daar moeilijk over zou doen, leven en laten leven.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:24

Interessante discussie met interessante meningen. Ik eet zelf denk ik zo'n 6 dagen/week vlees, zowel biologisch als niet biologisch. Ik ben ook aangezet om hierover na te denken door discussies op internet. En dan niet over dierenleed, want daar kan ik blijkbaar op een of andere manier wel mee leven. En ben zeker wel eens bij een slachter geweest en betrokken geweest bij het fokken van slachtdieren. Misschien heb ik geen hart. Waar ik wel over na ben gaan denken is de invloed op het milieu en op mijn eigen gezondheid. Het heeft voor mij nu nog niet het overwicht om echt te verminderen/stoppen met vlees eten, maar ik zie dat in de toekomst nog wel gebeuren eigenlijk. Ik ben me er in ieder geval bewuster van geworden. Dus klets lekker door hier :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:28

Goof schreef:
NoorW schreef:

Dat je dierenleed niet zo erg vindt, prima, dan is je empathisch vermogen misschien kleiner dan dat van mensen die dat wel vinden, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Ahh :')
:(:)

Toch vind ik het jammer dat je een regel of twee citeert uit een heel verhaal, daar een lichtelijk neerbuigende reactie op plaatst en de kous daarmee voor jou af is. Zou je niet ergens op in kunnen gaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:30

A3a1: denk dat je mij ipv naomi bedoelde? Ik weet niet wat je bedoelt met lomp gedrag van de mensen die er werken. Maar bijv varkens kun je niet makkelijk even aan een touwtje pakken en op een trailer laden. Dus ze zullen inderdaad tot op zekere hoogte de trailer (of simpelweg een andere ruimte) opgejaagd moeten worden. Maar dat heeft niet eens perse met slacherijen te maken dat "moet" al als je de koeien oid naar een andere weide moet verplaatsen (dat gezegt liep mijn buurman zojuist met een melkkoe over de weg met een touwtje eraan :+ )

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:32

Ik herken wel het extremistische van sommige vegetariërs.
Andersom weet ik het niet, ik heb vaak het idee dat het reactie op de bekeringsdrang is....maar dat kan mijn invulling zijn.
Enkele x familie die vind dat ie vlees moet krijgen bij dochter ( zonen meestal niet, gek genoeg? tenzij er een schoondochter is)
Maar vaak is dat de wat oudere generatie, lijkt het.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:32

NoorW schreef:
Goof schreef:

Toch vind ik het jammer dat je een regel of twee citeert uit een heel verhaal, daar een lichtelijk neerbuigende reactie op plaatst en de kous daarmee voor jou af is. Zou je niet ergens op in kunnen gaan?

Als je mij neerbuigend vind in deze reactie vraag ik me af hoe je je eigen reactie op mij ziet?
je stelt immers vrij stellig dat ik blijkbaar een gebrek aan empathie heb.
Prima, mag, maar daar eindigt een discussie dan wel natuurlijk ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:34

Maar het ging in beginsel toch om de mensen die een extremistische houding hebben met bijbehoremd gedrag ten aanzien van wel of geen vlees eten?
Ik heb in ieder geval wel weer genoeg voorbeelden voorbij zien komen in het topic :')

Wat ik al eerder zei... als iedereen nou gewoon van de preekstoel af komt zou er een hoop minder gedonder zijn en heb je nog enigszins kans dat mensen open staan voor de visie van een ander.
Iets met azijn en stroop... waar vang je nou ook al weer vliegen mee?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:36

chanel1985 schreef:
Maar het is niet omdat ik vlees eet, dat ik mijn verstand niet gebruikt heb en er niet bewust voor gekozen heb. Ik kan inderdaad kiezen om geen vlees te eten maar ik kies er bewust voor om dat wel te doen. Dus ik heb mijn hersencapaciteit wel gebruikt.
Ik kan het dus anders doen, maar ik doe dat niet. Toch mijn keus? Net zoals ik niemand zal beoordelen op een ander keus. Eet jij geen vlees, dat is goed voor mij.

Ben al meerdere keren met mensen gaan eten die vegetariër of veganist zijn, en geen enkel probleem gehad. Iedereen respecteerde iedereen. Ik heb genoten van het vlees en dat benoem ik ook en diegene die vegetarisch aten benoemde ook dat ze het lekker vonden wat ze aten.

Ik vraag me af wat het probleem zo is?

Ik weet niet of het al eerder aangehaald is in dit topic, maar ik heb ooit een mooie analogie hiervoor gehoord. Komt ie:

Stel, jij kent iemand die consistent kinderen mishandelt. Hier ben jij tegen, jij mishandelt geen kinderen want dit vind je niet okee. Wanneer je hier iets van zegt, krijg je terug "hoor eens, leuk dat jij deze moraal/levensstijl aanhoudt maar laat mij gewoon mijn ding doen okee? Dit is mijn persoonlijke levenskeuze." Terwijl het toch om iets gaat waar je maar moeilijk van weg kan kijken. Het kan dan erg frustrerend zijn, zeker als die persoon dan ook nog verkondigt dat hij/zij echt niet gaat stoppen met het gedrag omdat je hem/haar misschien op een onvriendelijke toon erop wees dat je het er niet mee eens was.

Ik vergelijk het eten van vlees nu overigens niet met het mishandelen van kinderen, meer het fenomeen dat jij iemand spreekt die iets rechtvaardigt waar jij zelf 100% niet achter kan staan omdat je er principieel tegen bent.

Sommige mensen kunnen makkelijker van dergelijke zaken wegkijken dan anderen. Ik vind dat persoonlijk erg moeilijk, maar goed, ik ken nauwelijks vega(n)s in mijn omgeving en als ik het me echt heel erg aan zou trekken houd ik geen vrienden meer over.

Ik ben het echt niet eens met de extreme gevallen die hier aangehaald worden hoor ;) Niemand hoeft van een ander te zeggen dat ze dood moeten oid. Maar je hebt ook bitloze natuurlijk bekappen aanhangers die iedereen die iets anders doet beticht van paardenmishandeling. Als je die mensen in gedachten neemt, wat zou je dan van iemand vinden die gebaseerd op deze personen zegt dat alle (ja echt alle) mensen in de paardensport "niet goed wijs" zijn, "extreem", "zou ik nooit doen omdat ik dit extreme geval X nu zie" etc? Sterker nog: zou jij je willen distantiëren van de paardensport omdat er een paar mensen op Bokt lopen te gillen dat je niet van je paard houdt als je hem een bit indoet? Ofwel: laat jij je wegjagen bij iets waar je wel achter kan staan op basis van een paar mensen die raar doen?

Moraal van het verhaal: een enkele extremist is niet representatief voor een bepaalde levensstijl, en dit zou al helemaal geen reden moeten zijn om die levensstijl niet te willen volgen, ook al sta je er wel achter. Verder is het voor vega(n)s soms erg moeilijk om hetgene waar ze zo principieel op tegen zijn zo voor hun ogen te laten plaatsvinden.

Hoop dat dit wat duidelijkheid schept :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:37

Goof schreef:
Als je mij neerbuigend vind in deze reactie vraag ik me af hoe je je eigen reactie op mij ziet?

Discussie? Ik heb je nog met geen enkel argument zien komen? :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:40

Maartje1990 schreef:
A3a1; 1 ding in je post waar ik een vraag over hebben wat is er niet humaan aan de (in nederland gebruikelijke) manier van slachten? Verder ben ik het met je post helemaal eens hoor :j ben helemaal voor diervriendelijk(er) veehouden en tevens voor minder vlees eten.

Voor mezelf sprekend: het niet humane aan slachten is dat er iets wordt doodgemaakt. Hoe kan iets doodmaken humaan zijn? Een levend wezen doden is per definitie niet humaan, behalve als dat wezen ondraaglijk aan het lijden is (na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, om maar iets te noemen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:43

NoorW schreef:
Goof schreef:

Want jouw reactie was dat niet? :+ Ik denk eerder dat er met jouw empathisch gevoel iets mis is, tenzij je helemaal geen vleesetende vrienden hebt. Die vinden het vast niet zo leuk als je zoiets tegen ze zegt aan de hand van hun voedselpatroon.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:44

Goof schreef:
NoorW schreef:

Niet per se dat jij een gebrék aan empathie hebt, maar dat sommige mensen meer empathie hebben dan anderen. Ik heb het dan over mensen in het algemeen. Er moet toch íets zijn wat er voor zorgt dat de ene persoon intensieve veeteelt als massamishandeling ziet en de andere als iets wat nou eenmaal hoort bij een stukje vlees op je bord? Ik denk dat dat alleen meer iets te maken kan hebben met inlevingsvermogen in dieren en dat mensen dat in verschillende gradaties hebben. Daarmee zijn die mensen die dat in mindere mate hebben niet minder in mijn ogen. Maar ik laat dit dus wat meer buiten beschouwing in de discussie, omdat men het daar nou eenmaal niet over eens gaat worden, en ik benadruk dat er buiten die mening op ander vlak gewoon feiten op tafel liggen, zoals die in het filmpje hier een paar posts boven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:45

Magrathea schreef:
Ik vergelijk het eten van vlees nu overigens niet met het mishandelen van kinderen, meer het fenomeen dat jij iemand spreekt die iets rechtvaardigt waar jij zelf 100% niet achter kan staan omdat je er principieel tegen bent.

Ja, dat doe je wél... _O-
Je analogie gaat nl niet onschuldig over iets waar je "niet 100% achter staat", als dat wel zo is dan ben jij een héél eng persoon....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:47

269_life schreef:
Goof schreef:

Discussie? Ik heb je nog met geen enkel argument zien komen? :)

Dat zeg ik :+
Als ik na mijn eerste opmerking zo aangesproken wordt is de discussie al beëindigd voordat die begonnen is.

Mijn mening in dit topic is waarschijnlijk zeer simplistisch; ik eet vlees. En vis.
Mijn argument hiervoor: Ik houd van vlees. En van vis.
Ik hoef het niet dagelijks, maar ik eet het graag.
Ik kies ervoor weinig koolhydraten te eten, ik skip graag rijst, aardappelen, pasta, ik krijg daar namelijk last van. Mijn maaltijden bestaan dus uit groenten met vlees/ vis. Heerlijk en prima.
Mijn vriend is gek op vlees en sinds we samenwonen staat er zo goed als dagelijks vlees (of vis) op het menu.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:47

Resistance schreef:
NoorW schreef:

Want jouw reactie was dat niet? :+ Ik denk eerder dat er met jouw empathisch gevoel iets mis is, tenzij je helemaal geen vleesetende vrienden hebt. Die vinden het vast niet zo leuk als je zoiets tegen ze zegt aan de hand van hun voedselpatroon.

Het overgrote merendeel van de mensen in mijn omgeving zijn vleeseters, ook de mensen bij wie ik woon, ook de mensen van wie ik het meest houd. Met hen heb ik soms ook een leuke discussie op dit vlak. En ja, een aantal daarvan zeggen gewoon zelf dat ze zich inderdaad minder kunnen identificeren en dus inleven in dieren en het gevoel van hen minderwaardig vinden aan mensen. Prima, aan die mening kan en wil ik niets veranderen. Maar ik vraag me gewoon af waar dat verschil vandaan komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:48

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:

Ja, dat doe je wél... _O-
Je analogie gaat nl niet onschuldig over iets waar je "niet 100% achter staat", als dat wel zo is dan ben jij een héél eng persoon....

Die heb je dan niet goed gelezen: ik zeg "100% niet", als in, volledig niet, op geen enkele manier.
Snap de verwarring, de woordkeuze had beter gekund :D

Edit: verder kan je het als een dergelijke vergelijking zien.. Dat is niet mijn intentie. Ik wil slechts illustreren dat het heel moeilijk "de keuze van een ander" respecteren is als dat iets is waar je het gewoon niet mee eens bent. (Logisch, anders at je zelf wel vlees)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 25-05-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt