30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:28

Zouden we alsjeblieft ontopic kunnen gaan.

Prima dat jij, @musiqolog, graag wilt dat wij ons afvragen waar we mee bezig zijn. Dit doen we, dat het niet op jou manier is, doet er voor ons niet toe. En zoals je zelf kan lezen uit de reacties, en waar dit topic over gaat, hebben de meeste hier geen behoefte om hier zo diep op in te wijden (die dat wel hebben, zou het fijn zijn om over te gaan op pb zodat we dit topic ontopic kunnen houden).

Niets persoonlijks, maar wij hoeven ons niet te verdedigen, wij hebben allemaal onze eigen persoonlijke redenen om bepaalde suikers links te laten liggen. Of jij het daar nou mee eens bent of niet is toch echt jou probleem en niet dat van ons, het is ons lichaam en ons leven. ;)

En je brengt het wel met "ik vind het belangrijk dat jullie je afvragen waarom of waarom niet", maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken dat is aan ons en gaat dit topic ook niet over. :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:31

Huhm ik denk dat wij elkaars punten niet snappen :')

Ik getraind? :') Sorry ik keur enkel die "bewerkte" producten af. En ja helemaal vrij kun je nooit gaan eten (kan wel maar is niet reëel) maar goed dat is een ander punt.
Ik kies dus graag voor voor natuurlijke voedingsmiddelen zoals groenten, knollen, aardappelen, vlees etc en dus minder de producten die in fabrieken worden gemaakt en vele bewerkingsprocessen ondergaan voordat ze in de winkel of bij je op tafel staan.

Klopt wat betreft die E nummer, de lucht die je in ademt zitten ook E nummers :Y)
Tomaten zijn ook 'gezond' maar zitten ook E nummers is.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:12

Jammer dat er zoveel discussies zijn. Het gaat er in dit topic toch enkel om dat we minder toegevoegde suikers willen eten :=
Ik ontstip, heb zo niks aan dit topic :P

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:50

Inderdaad jammer van de discussie.
Ik heb de documentaire gezien die hier gepost werd, daar zie ik nu heel veel dingen uit terug komen.
Misschien voor iedereen interessant om die eens te kijken!
Ik wil er niet verder op ingaan, maar ik word niet zenuwachtig van suiker, maar als ik zie hoe slecht het voor je is dan is dat voor mij wel een reden om op te letten wat je eet.
Maar nogmaals; die documantaire beschrijft echt een heel goed en wetenschappelijk onderbouwd beeld zonder veel gezeur er om heen.
Mayflower, goed bezig! Blijft altijd lastig.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:05

Hebben jullie nog tips voor lunches om mee te nemen naar het werk? Ik kan heeel wat salades verzinnen maar iets anders is ook wel leuk ;) bijv met wraps, pasta oid noem maar op

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:44

Dit is het recept van de zalmwraps die ik altijd maak, vind ze zelf heerlijk!
(Staat een foto van eerder in het topic)

Voor 2 wraps:
2 Wraps
Zalm (hoeveel je zelf wil ik doe 2/3 plakjes per wrap)
1 Avocado
2 Tomaten
Mierikswortel (uit potje, ik doe zelf maar echt een heel klein beetje anders vind ik de smaak veelste overheersend, het zou ook zonder kunnen)

En iets van de sappen die hier eerder genoemd werden?
Ik neem zelf ook vooral veel snacks mee (cashewnoten, wortel, cracker, tomaat)

Of evt koude pizza? Ik had laatst een stuk over van mijn pizza van de dag ervoor.
Heb ik toen koud opgegeten was nog lekker ook. (Maar daar moet je van houden denk ik)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:47

Soep! Helemaal vergeten.
Mijn moeder had laatst pompoen soep gemaakt jumjumjum.
Dat zou je in een thermosoepkom (ja dat bestaat :+ ) zo mee kunnen nemen.
Is misschien voor een schoolgaand iemand minder handig.

maaikemuis

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:54

Ik vind zuurdesembrood met Philadelphia kruiden en tomaatjes enorm lekker.

En nee, voor mij zit er een groot verschil tussen geraffineerde en toegevoegde suikers en suiker uit fruit. Music, er zit een groot verschil tussen een appel en een suikerklontje. Het lijf verteert het inderdaad op dezelfde wijze, maar het grote verschil zit hem in het feit dat het lijf er langer of minder lang over doet. Ooit wel eens 5 suikerklontjes gegeten? Kost weinig moeite. Ooit wel eens 5 appels gegeten? Net zoveel suikers, maar het lukt je niet.

En dat is waar het hier om gaat. Door de grote hoeveelheden suiker toegevoegd aan voeding, eet ik teveel suiker. Ik eet meer dan mijn lijf aankan. En dat is niet goed voor mij en daarnaast overbodig. Want waarom zitten er in pastasaus 6 suikerklontjes verwerkt?

Het vergelijken van vetten en suikers is het vergelijken van Bach en Mozart en stellen dat ze hetzelfde zijn omdat ze allebei muziek componeerden. Het lichaam verteert de verschillende bouwstenen op verschillende manieren.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:24

Wauw, ik wist niet dat mijn lunch met houmous en avocado zo'n discussie zou veroorzaken...
Afvallen is absoluut niet mijn doel, er mag juist wel wat meer op. Ik ben 1.78 en weeg 67 kilo, prima lijkt me zo.
Het minder/geen toegevoegde suiker eten is voor mij een soort test om te kijken of ik er wat meer geleidelijke energie aan overhoud, dus minder pieken en dalen.

En nu gaan we weer gezellig verder :)
Nog een pluspuntje wat er mee komt met deze test is voor mij het koken. Nu moet ik wel, want kant-en-klaar kan natuurlijk écht niet meer, waardoor ik het steeds leuker begin te vinden om nieuwe dingen te koken en te expirimenteren ^^

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:31

Ha ja het koken :Y)
Ik begin er ook steeds beter in te worden!
Ik heb het altijd al leuk gevonden, heb helaas niet altijd even veel tijd om alles uitgebreid klaar te maken.
En het avondeten maakt mijn moeder meestal, maar nu doe ik het geregeld ook.
En lekkere lunches maken vind ik ook geweldig!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:52

Sinds ik op voeding ben gaan letten vind ik het zo ontzettend leuk om te experimenteren in de keuken. :')
Zo veel mogelijkheden, zo veel lekkere dingen! :))

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:56

Leuk! En inderdaad, er zijn zo veel lekkere dingen die je kan ontdekken :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:06

Hm, die recepten... misschien ga ik daar nog wat mee doen als de vastentijd aanbreekt, want meestal kook ik dan erg fantasieloos.

Een paar jaar geleden kwam iemand aanzetten met de YouTubefilmpjes van de "Vegan Black Metal Chef". Behalve hilarisch ook erg leerzaam. De man is het, zoals de titel al zegt, alleen te doen om veganistisch te eten, en zijn recepten hebben vaak veel - inderdaad - toegevoegde suikers, maar er zitten ook slankere en minder suikerrijke recepten bij. En trouwens: ook als je even een paar minuten goed wilt lachen is het de moeite waard. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:52

Goedzo, de gezelligheid is terug!

Iedereen is goed bewust bezig, ik kook ook heel gevarieerd en met enkel planten, heerlijk!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:23

Ik vind t leuk om te koken maar ben toch blij met mijn personal kok (m'n vriend, heeft 3 sterren gekookt) dus ik heb niks te klagen haha

Morgen lunch is geworden wrap met zalm, komkommer, tomaatjes, avocado en beetje basilicum , we zullen zien of t wat is :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 08:45

Zo, wat een luxe!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:00

Ooh heerlijk!
Even een vraagje, ruwe rietsuiker, wel of niet?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:13

Ik niet, maar ik laat tegenwoordig ook honing staan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:30

Ik ga hier even volgen. Ik heb echt een suikerdrama. Ik eet en drink tegenwoordig bijna alleen nog zoete dingen. Ik ga niet volledig stoppen maar wel afbouwen: eerste stap is die 3 L cola per dag te laten staan...

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:40

3 liter! Wauw, dat is echt wel veel. Super dat je gaat minderen met suiker (en natuurlijk dat je wat gezonder gaat eten/drinken) :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:16

Ik dacht in de winkel: gedaan met cornflakes met suiker, ik koop de gewone cornflakes. Kijk ik thuis nog eens goed, zitten daar nog best veel suikers in....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:48

Seltje schreef:
Ik ga hier even volgen. Ik heb echt een suikerdrama. Ik eet en drink tegenwoordig bijna alleen nog zoete dingen. Ik ga niet volledig stoppen maar wel afbouwen: eerste stap is die 3 L cola per dag te laten staan...

3 liter, waar laat je het... Ik vind één glas al zo dik en stroperig. Maar ik ben dan ook een langjarige Cola zerodrinker. Is dat een alternatief voor jou?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:56

musiqolog schreef:
Seltje schreef:

3 liter, waar laat je het... Ik vind één glas al zo dik en stroperig. Maar ik ben dan ook een langjarige Cola zerodrinker. Is dat een alternatief voor jou?

Zit daar geen aspartaam enzo in :o
Ik zou dan eerder naar de DubbelFriss Free neigen.
Bevat veel minder suiker en geen rotzooi.
Zit ook prik op.
Heb ik ook gebruikt als tussenoptie voordat ik naar thee ging.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:58

Ja, daar zit aspartaam in en dat is misschien ook niet zo gezond (is nog veel discussie over), maar het heeft in ieder geval niet de risico's die aan suiker vastzitten. Als je veel te veel suiker neemt en een groot deel van die suiker komt uit cola, dan is overschakelen op lightvarianten echt wel gezonder.

Trouwens: wie zegt dat ze in Vlaanderen DubbelFriss Free verkopen? :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:19

Ik ben blij dat ik altijd al een hekel heb gehad aan frisdrank als ik zie hoeveel mensen dat zo gemakkelijk wegdrinken en bijna naar verslavingen neigen. Alleen op verjaardagsfeestjes (waar je dat vaak hebt) en af en toe in de zomer heb ik een verlangen naar een glaasje cola.
Maar voor de rest wil ik altijd alleen maar kruidenthee, water, goede vruchten/bessensap (best moeilijk te vinden helaas) en heel af en toe een rood wijntje (of bier, maar dat vind mijn spijsverteringsstelsel nooit zo leuk) drinken. :)