Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:51

Gaaf Djilna, lees zojuist ook je iets uitgebreidere post in het andere topic, wat balen van die file maar weer tof om mee te maken dat trailrunners altijd zo top sportief zijn door anderen te helpen!
Vandaag ben ik met 'n vriendin naar de trailrun clinic van MST/Bever geweest, en wat was dat tof! Dacht dat we ons hadden ingeschreven voor de beginnersclinic, maar het bleek de inspiratie/'gevorderde' clinic te zijn, maar gelukkig ging dat ons heel goed af. Mooi weer wat bergjes gelopen, fijne tips gekregen en mooi wat techniek voor het berg-af want dat blijf ik altijd lastig vinden. Ook een praatje gehouden met een vd 'trainers' over een eventuele 15mi Big Cheese en hij zei dat als ik consequent bleef lopen dat 't haalbaar moet zijn. Begint dus toch wel een beetje te kriebelen nu :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:10

Was dat die in het Montferland? Leuk!

Bergaf is echt zo leuk. Ik doe dat echt met een grijs van oor tot oor! :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:14

Ja in het Montferland, wat kan je daar mooi lopen zeg!
Bergaf is super tof, al vind ik 't soms nog wel best spannend, de helling waar we nu op oefenden was ook echt stijl! :wow:

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:53

Hoezo ik vind afdalen leuk :')
Laatste van de TdF voor we de Ourthe indoken
Afbeelding

(moest foto wat verkleinen anders wilde Bokt niet)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:56

Nice! :):)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:53

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:07

Ik word helemaal enthousiast van je blog post, leuk geschreven zeg! Top ook zo te lezen dat de heuvels al makkelijker gaan! :D Vind zelf de Nederlandse vlakte wel weer errug fijn, maar dat gevoel dat je steeds makkelijker die heuvels op komt en dan de uitzichten als je eindelijk bovenop bent.... *droomt weer lekker verder*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:54

toch nog even een vraagje hier....
Zijn jullie allemaal begonnen met 'gewoon' hardlopen of gelijk hiermee.
Ik heb weleens pogingen gewaagd tot gewoon hardlopen, over de weg dus.
Gestart met 'start to run', kwam tot ongeveer 4 km maar de klad kwam erin.
Nu wil ik weer beginnen maar op de weg vind ik oersaai.
Bos lijkt me leuker. Wel pittig en ik zal moeten zien of het dus kan met mijn slechte enkels.

Kan je hier hetzelfde opbouwen als bv start to run?
Of andere tips?
Ik moet ook gewicht kwijt, is dat belemmerend, beter bv onder begeleiding opbouwen met gewoon hardlopen en dán pas trail??

kortom...tips gezocht.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:02

Ik heb in Nederland 't bos in m'n achtertuin dus heb altijd in het bos gelopen. Enkel m'n snelle intervals gaan over de weg ivm valgevaar etc. Imo in Nederland kan je op heel weinig plekken echt 'trailrunnen', het is meer gewoon off road running. Voor 't trailrunnen heb je imo toch wel échte heuvels nodig en die heb je in NL niet zo heel gek veel :D

Maargut, back to the point. Als je bang bent dat de bosgrond nog te zwaar/lastig/ongelijk voor je is (ongelijke bodem lijkt me niet fijn met slechte enkels? Aan de andere kant lijkt een zachte grond me juist prettiger; betere schokdemping.) zou je kunnen kijken of er fietspaden door het bos lopen? Bij ons in Ede/Bennekom/Wageningen lopen er een aantal erg mooie geasfalteerde fietspaden door het bos zodat je in een mooie omgeving loopt maar wel een goede bodem hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:14

ja ik woon in de omgeving van bos (veluwezoom)dus daar is wel eea te vinden.
Heb er net een mailtje uitgestuurd naar een hardloop trainer hier nabij, of ik in elk geval eerst kan starten om weer 5 km te kunnen rennen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:47

Ah, Veluwezoom is wel wat meer 't echte trailrunnen :D Djilna woont in Rheden dus die zal je vast wel verder kunnen helpen, ik ken daar alleen de ruiterpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:49

ja die ken ik ook op mn duimpje hahaha

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:20

Ik heb er zelf deze zomer hardgelopen en dus vnl op de ruiterpaden gebleven maar vond die niet fijn om te lopen, veels te mul!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:25

Ik heb alleen de duinen tot mijn beschikking, dus op zo dag wil ik nog wel eens daar heen gaan en dan een wandelroute rennend afleggen. Maar of dat nu trailrunnen is.... Het meerendeel van mijn trainen gaat over de verharde weg, ik heb helaas niets anders.

Zouden jullie nog tips hebben om de afstanden te verlengen? En hoe hard lopen jullie? Op de weg heb ik een redelijke constante van 11 km per uur, maar in het duin lukt dit niet. Ik probeer het wel, maar ik kom niet verdergaan 10 km hardlopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:09

Ja wat is trailrunnen. Als ik in het bos loop noem ik dat zelf al voordat de term 'trailrunnen' werd gebruikt een training in het bos. In principe wordt nu alles wat je hardlopend doet en waarbij minder dan 10% van de afstand onverhard is een trail genoemd. Dus de duinen tellen zeer zeker mee. Sterker nog het losse duinzand is heel wat uitdagender dan het gemiddelde bospad.
Eigenlijk zou je beter niet altijd op een constante snelheid moeten trainen, ook niet op de weg. En het is logisch dat je met dezelfde intensiteit op onverharde ondergrond minder snel gaat. Maar in je trainingen moet je de intensitieit eigenlijk varieren. En dan zowel tussen de trainingen en regelmatig ook binnen een training. Dan is het ook gemakkelijker om je afstanden uit te bouwen. Als je altijd in hetzelfde tempo loopt betekend dat anders dat je moet uitbouwen in je volle trainingstempo. Ben je gewend om in verschillende tempo's te trainen dan kies je de meest rustige trainingstempo om je duur uit te bouwen.
Als je de duur dan per week met maximaal 10% uitbreid en om de drie a vier weken even gas terug neemt moet het geen probleem zijn om je duur te vergroten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:38

Zojuist m'n eerste loopje in Zweden gemaakt, wandelroute gevolgd en direct door 'n klein stukje bos gelopen. Mooi! Enorm veel kleine trails vanaf de route gezien dus dat smaakt naar meer. Laat die 15mi in Cheddar maar komen volgend jaar :D

Maaike, ik ga volledig mee met wat Greetje zegt. :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:27

Ik ben er ook nog! :D

Zondag de N70 Trail gelopen, 14km, 335hm.
Was een mooi rondje en dito weer *\o/*
Wel nog een beetje benauwd. Maar dat buitje af en toe was heerlijk.

8 oktober organiseert Raidlight een trail clinic in Den-Haag.
Ik weet niet hoeveel mensen zich al aangemeld hebben, maar wie weet is er nog een plekje.
https://www.facebook.com/events/1175697432489470/

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:00

Ik ben voorlopig even aan de slag gegaan met het verschillen in tempo. Lastig!! Maar eens kijken of ik zo mijn range kan verlengen. Zie ik ook eens een ander deel van het bos. Wedstrijdjes zie ik nog niet zitten al moet ik zegen dat ik afgelopen weekend in hellendoorn bij de strong Sisterrun wel heel veel lol heb gehad.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 02:03

Ik zit nog even op Curaçao en aan verkeerde kant vh eiland. Dus weinig hardlopen momenteel :\

MuSLi wat leuk!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:06

Even lichamelijk vakantie is toch ook niet vervelend op Curacao Djilna? :D
Ik zit nu ongeveer 1.5 week in Zweden en al drie keer eropuit getrokken in het bos, en wat is het hier prachtig! Super mooie bospaadjes en een lichte glooiing in het gebied. Ik vermaak me wel 't komende half jaar ;)

Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:04

Prachtig Piekosj!!

Ik ga over een paar weekjes de Smokkelaarstrail lopen, de 25 km variant. Iemand die al eens gelopen?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:15

Nee, nog niet eerder gelopen. Ik doe ook mee, maar dan de 12,5km :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:15

Wat gaaf piekosjj.

Hier zondag een workshop canitrail en. Heb al n tijd niet veel gelopen. Zat niet lekker in mn velletje.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:05

Piekosj heerlijk!
En nee niet erg, vermaak me hier verder prima :j :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:21

Sting schreef:
Prachtig Piekosj!!

Ik ga over een paar weekjes de Smokkelaarstrail lopen, de 25 km variant. Iemand die al eens gelopen?

Ja ik heb de eerste editie gelopen. Leuk bosloopje , mooie omgeving. Maar voor wat er geboden wordt (enkel bepijlde route, geen tijdsregistratie, geen wedstrijd geen douche) belachelijk dure inschrijving. Dus voor mij was het eens maar nooit meer met deze organisatie. Kun je je beter aansluiten bij een van de vele social trails die er zijn. De vorige keer was het bij het ophalen van de startnummers ook helemaal uit de hand gelopen. Ik was zelf belachelijk vroeg en had als een van de eerste mijn startnummer maar vele hebben later moeten starten omdat er een enorme wachtrij stond. Dus hopelijk hebben ze daar van geleerd en het de volgende keer beter geregeld.