Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:11

Lust hij appelmoes? Dat doet ook bij sommige kinderen wonderen als ze het daarmee kunnen mengen. Waarschijnlijk zul je het wel geprobeerd hebben maar wie weet...

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:12

Wij hebben een achterneefje die hetzelfde probleem had. Hij at overdag wel, ook niet bijzonder veel maar avond eten niet. Wat bleek nou: hij had sochtends zo'n honger dat hij wel at, maar naar mate de dag verstreek kreeg hij steeds meer last van zijn keelamandelen. Hij is toen geopereerd en begon vrij vlot na de operatie heel goed te bunkeren en dat doet hij nog steeds. Verder merkte je niks aan hem dat hij pijn had, terwijl hij wel al kon aangeven dat hij pijn had als hij viel bijvoorbeeld maar omdat hij zo jong al last kreeg kon hij geen onderscheid meer maken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:13

Alles wat TS wil is een normaal eetpatroon. Hoofdzakelijk gezond maar met af en toe een uitstapje naar patat, pizza etc. Gewoon wat ieder 6 jarig gezond kind krijgt. Dat gaat op dit moment niet zoals het zou moeten. TS vraagt om advies maar wordt als moeder door sommigen volledig afgebrand. Groot gelijk dat ze afzwaait .....

Ze heeft goede tips ontvangen en daarmee gaat ze aan het werk. Dus wat is nu het probleem van het bokkers-psychologenteam?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:16

slimmerik schreef:
Alles wat TS wil is een normaal eetpatroon. Hoofdzakelijk gezond maar met af en toe een uitstapje naar patat, pizza etc. Gewoon wat ieder 6 jarig gezond kind krijgt. Dat gaat op dit moment niet zoals het zou moeten. TS vraagt om advies maar wordt als moeder door sommigen volledig afgebrand. Groot gelijk dat ze afzwaait .....

Ze heeft goede tips ontvangen en daarmee gaat ze aan het werk. Dus wat is nu het probleem van het bokkers-psychologenteam?

Helemaal met je eens! :j
Maar ik vind het wel jammer dat TS afzwaait want ik ben wel benieuwd naar wat de huisarts zal zeggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:19

Mwahhh, ik bied een stappenplan aan via PB gericht op kinderen met autisme zonder dat ik zeg dat haar zoontje dat heeft (en wist ook niet dat dat blijkbaar al eerder genoemd was) wilde er alleen mee zeggen dat dit kinderen zijn met soms hele grote eetproblemen die je gefaseerd echt weer beter kan leren eten. (en als het bij hen lukt zal die methode wellicht ook iets kunnen betekenen voor TS en haar zoontje). Dus los van de stempel, het praktische plan voorstellen, maar daar wordt niet op gereageerd. Dan niet denk ik dan maar :)

Maar goed je kan allerlei tips aandragen, je zal eerst moeten weten waar het probleem vandaan komt. Dus ik vind de reacties verder hier niet zo gek.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:19

Huisarts lijkt me sowieso een goede stap, succes TS

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:23

Hij eet toch al 3 jaar geen avond eten meer? Of lees ik niet goed?

Ik zag ergens staan dat het tot 2 jaar goed ging en daarna niet meer.
Dan spreek volgens mij niet meer van 'even'. Dat is meer dan de helft van zijn leven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:28

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:31

slimmerik schreef:

Ik vond dat de tip van de psycholoog erg makkelijk afgewimpeld werd en gedaan werd alsof het iets voor gekken is. :roll: Terwijl het hele goede handvaten zou kunnen opleveren. Zoiets kun je toch in je achterhoofd houden in plaats van te insinueren alsof mensen dingen zeggen als 'ja, die heeft écht hulp nodig, knettertjegek is ze!'.

Prima dat ze eerst met andere dingen aan de slag gaat hoor. Ik hoop van harte dat de huisarts haar en haar zoontje verder kan helpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:32

slimmerik schreef:

Lekker overdreven reactie. De reden dat nu wat feller gereageerd wordt is omdat TS alles van tafel wijst en zelf heel gefrustreerd reageert. Ze wordt nergens afgebrandt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:36

Amandavd schreef:
slimmerik schreef:

Lekker overdreven reactie. De reden dat nu wat feller gereageerd wordt is omdat TS alles van tafel wijst en zelf heel gefrustreerd reageert. Ze wordt nergens afgebrandt.

Echt wel. Ik ga ze echt niet allemaal quoten....maar lees de reacties eens met de ogen of jij de TS bent....krijg je het koud van gewoon....

Neem nou bijvoorbeeld jouw reacties over autisme. TS geeft duidelijk aan dat zoontje uitgebreid is getest daarop. Wordt gewoon in twijfel getrokken.... :roll:

Enneh... ik zwaai ook af.... :wave:
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 27-10-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:37

Klinkt als mijn jongste, inmiddels 18, heeft nooit normaal gegeten, nu nog niet. Is verder een heel normaal mens. Maar een abnormale eter, dus. Lust bijna niets. Vooral geen gezonde dingen. Jammer, niets aan te doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:39

mysa schreef:
Klinkt als mijn jongste, inmiddels 18, heeft nooit normaal gegeten, nu nog niet. Is verder een heel normaal mens. Maar een abnormale eter, dus. Lust bijna niets. Vooral geen gezonde dingen. Jammer, niets aan te doen.

Lees in dit topic veel ervaringen van mensen die na hun 20e nog een flinke inhaalslag hebben gemaakt, dus wie weet. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:44

Dank voor je opstekertje, Kahawa!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:46

mysa schreef:

-O- Dat is wel een beetje makkelijk gezegd hoor.
Ik hoop voor TS dat er wel wat aan te doen is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:50

slimmerik schreef:
Amandavd schreef:

Echt wel. Ik ga ze echt niet allemaal quoten....maar lees de reacties eens met de ogen of jij de TS bent....krijg je het koud van gewoon....

Neem nou bijvoorbeeld jouw reacties over autisme. TS geeft duidelijk aan dat zoontje uitgebreid is getest daarop. Wordt gewoon in twijfel getrokken.... :roll:

Enneh... ik zwaai ook af.... :wave:

Zo zwak dit. Als je dan een punt wilt maken doe het dan met de juiste info. Ik heb het nergens over autisme gehad maar over hooggevoeligheid. Dat is iets heel anders. Verder heb ik dat nergens in twijfel getrokken maar simpelweg naar gevraagd omdat ze zelf aan gaf dat het een gevoelig kind is. En dat heeft niets te maken met lief zijn etc. Vervolgens komt TS met een voorbeeld waar heel duidelijk uit blijkt dat ze niet weet wat hooggevoeligheid is.

Meerdere mensen steken haar een hart onder de riem maar proberen haar tegelijkertijd in te laten zien waar zij denken dat het fout gaat. Proberen te helpen met tips en ervaringen. Alleen reacties die beamen hoe zwaar het is worden gehoord. Daar schieten TS en haar zoontje niks mee op. Dit is al drie jaar aan de gang, lijkt mij tijd om verder en dieper te zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:57

Ik wilde vroeger trouwens niet voor school ontbijten.
Propte dan snel de boterham in mijn wang en spuugde hem buiten uit als ik de kans kreeg. Moest ik toch eten dan was ik kots misselijk.
Ik kan nog steeds niet vroeg eten. Nu weet ik dat ik dat ik toen waarschijnlijk al een enorme bloeddruk dip had snachts. Dus als ik dan 'stevig' eet dan val ik letterlijk flauw.
Zoete dingen gaan wel want de suiker compenseerd voor de slapte.

Dit als reactie op het schrijven dat het kind van TS ook niet wil ontbijten.
Sommige dingen zijn opvoedkundig, sommige dingen niet, soms is het een combinatie.

Ik had graag gehad dat mijn ontbijt probleem serieus genomen was. Ik walg nog steeds als ik eraan denk.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:59

Ten eerste vind ik het jammer dat mijn eerdere post wordt bestempeld met "onzin-advies" en "kwetsend". Het was nooit mijn intentie om kwetsend over te komen en ik snap ook niet wat er kwetsend is aan een kind met autisme.

Ik probeerde alleen een ervaring te delen die in mijn ogen overlapt met het probleem van je zoontje. Natuurlijk is het aan jou om te besluiten of dat wel of niet van toepassing is op je probleem. Tevens wist ik voor mijn post echt niet dat je dit al had uitgesloten. Dat ik het woord "manipulatief" gebruikte hoeft ook niets slechts te betekenen en zeker niet dat hij dit bewust doet of jij als moeder faalt.

Enfin, ik hoop dat het gesprek met de huisarts iets voor je gaat opleveren.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:06

Ik heb geen bruikbare tips voor je daar mijn kinderen het tegenovergestelde zijn van jou zoon.

Maar ik vroeg me af, heb je hem wel eens zijn eigen eten laten opscheppen? Zoals ik al zei, ik heb 4 goede eters, ze lusten alles maar zo vind mijn oudste rode kool niet zo lekker. Hij moet het wel eten van mij maar als compromis mag hij het dan zelf opscheppen, want dan weet ik zeker dat hij het wel opeet zonder morren.

Ik wens je in ieder geval sterkte en ik hoop voor je dat de huisarts iets voor jullie kan betekenen!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:09

Twee vragen en misschien ook gelijk tips:
Scheppen jullie voor hem op of doet hij dat zelf? Als je het hem zelf laat doen heeft hij controle over wat en hoeveel hij eet. Vaak staat het een kind al tegen als hij ziet wat zijn ouder voor hem opschept. Je kan dan afspreken dat hij datgene wat hij op zijn bord legt moet opeten, bijscheppen mag altijd. Een variatie hierop is dat je wel zelf opschept maar dat hij het eten opspltst in "opeten" en "laten liggen". Maar ook hier geld wel weer dat hij dastgene moet opeten wat hij heeft uitgekozen. Wel consequent zijn en niet piepen dat hij maar een sperzieboontje heeft opgeschept (dat worden er meestal vazelf meer).
Wat ook wel eens wil werken is hem bijvoorbeeld 5 erwtjes geven, 5 stukjes aardappel, 5 stukjes vlees want hij is tenslotte 5 jaar (hier hebben ze zo spruiten leren eten, nu vinden ze ze geweldig en eten ze ze in veelvoud van hun leeftijd hahaha).

Wat doe jij qua knutselen enzo met hem, laat je hem wel eens lekker kliederen?
Op mijn werk deden we regelmatig kleien, brooddeeg maken, met zand spelen, vingerverven, met scheerschuim knoeien, papier mache maken. De visie hierachter was dat alles wat met de handen gevoeld wordt geassocieerd wordt met de structuur van eten.

Was de melatonine op doktersvoorschrift en gebruikt hij dit al lang? Dit kan namelijk ook zijn eetpatroon of eigenlijk hongergevoel beinvloeden. Misschien is het mogelijk om naar meer natuurlijke middelen/methodes te kijken om hem te helpen slapen? Er zijn ook voedingsmiddelen die het in slaap vallen bevorderen (warme melk, banaan etc.)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:13

Het zelf opscheppen werkte bij de dochter van mijn ex ook erg goed. Ze moest wel van alles minimaal 1 schepje op haar bord doen en dan opeten wat ze opgeschept had. Ook al was het weinig.
Ze is sindsdien veel beter gaan eten :j

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:41

Ik als ooit slechte eter zie hier heel veel tips die ook bij mij toegepast zijn.
Door het straffen wilde ik nog minder eten, want als ik het écht niet lustte moest ik naar bed.

Leeg bord was beloning, want dan had ik die angst niet om te eten. Ik had enorme angst voor alles wat groen was. Of maar op een groente leek.
Ik heb vaak huilend, kokhalzend en zelfs bijna overgevend aan tafel gezeten.

Vanaf mijn 15e durfde ik meer te proberen en vanaf 16 is het eigenlijk een beetje uit zichzelf gaan oplossen. Echt meer gaan eten en ook durven eten was pas vanaf mijn 18e ongeveer.

Ik heb nu nog steeds de gevoelens van "lusiknie" zeker als iemand wat dwingend is om te proberen. Ik raak dan weer in een soort paniek. Want wat als ze boos worden? Wat als mijn eten afgepakt word?

Kant en klare tips zijn er gewoon niet. Ze hebben gedreigd mij naar een eetkolonie te sturen. Dan moest ik net zolang blijven zitten tot alles op was. Zelfs tot middernacht zeiden ze toen. Ik werd daar alleen maar banger en defensiever van. Ik at ook echt niet graag bij anderen. Nu nog steeds niet graag bij andere mensen thuis.

Ik weigerde gewoon van de een op de andere dag te eten, nooit een oorzaak of aanleiding voor geweest. En de meeste tips die hier voorbij komen hebben ze geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik zelf de stap genomen ervoor te kiezen om toch te proberen, mede door ouders van een vriendinnetje toen der tijd. Die zeiden: Joh, probeer eens 1 hap. We worden niet boos, maar probeer het gewoon. Het is echt wel lekker! Pas vanaf toen ben ik gaan eten.

Mijn man die heb ik weer leren eten, maar die laat nu ook rustig iets staan hoor. Ik ruim af schenk geen aandacht eraan en klaar. Mijn dochter lust ook genoeg niet. Maar die pak ik nooit haar toetje af ( yoghurt). Kind moet toch wat binnen krijgen.

Ik kan mij ook niet herinneren dat het ooit een machtsspel was bij mij, ik had echt angst juist door het pushen gekregen.
Succes verder TS. Maar ik had geprobeerd toch het naast mij neer te leggen. Ik kan weer verdrietig worden als ik die blik weer voor me haal van mijn vader bijvoorbeeld. Want teleurstelling is wel in ogen af te lezen. Want zelf vond ik het ook echt niet fijn dat ik zo'n afkeer had van eten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:48

TS, ik wil je succes wensen met deze vervelende situatie,
want leuk is anders :) Ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen voor
jouw gezin.

Ik ben wel Mama van een dochter van inmiddels 4, en ook zij eet niet lang
alles, maar ik blijf het aanbieden, proeven doet ze overigens wel :) Wel ben ik
van mening, dat kinderen pakken wat ze "nodig" hebben. Dus ja ik snap dat jij je
zorgen maakt of je kind wel voldoende binnen krijgt, maar drinken is nog steeds het
allerbelangrijkste. Probeer het een beetje los te laten, hoe moeilijk ook :), succes.

Overigens wil ik nog even benadrukken dat hulpinstanties ook niet altijd de beste
tip kan geven hoor :) Overal moet je gewoon wat wegpakken en kijken wat voor jou en je kind het beste werkt.

Ik heb nog eens een keer bij het CB gezeten met mijn dochter en toen vroeg de beste
vrouw of ze alles at. Ik vertelde haar dat ze wat moeite had met bloemkool, als tip kreeg ik dat ik het haar dan maar iedere dag moest geven :? Serieus.... als ik jullie iedere dag hetzelfde voorschuiven krijg je daar ook vanzelf een aversie tegen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:00

Wat is nou feitelijk het probleem?
Het is niet dat hij weigert te eten, maar dat hij weigert gezond te eten.
Maar jij zet zelf de ongezonde voeding voor of je laat toe dat een ander dat doet. (Enabling)
Daar moet je dus eerst mee stoppen. En dus ook aan anderen duidelijk maken dat ze hem geen lekkere dingen moeten voeren "voor deze keer" omdat wat dan ook.

Zoek naar oplossingen om gezonde dingen lekker te maken en maak je geen zorgen als hij een keer niet eet. Ga het in elk geval niet vervangen of goedmaken met ongezond.
Zorg voor regelmaat en duidelijke regels en zorg voor activiteiten waardoor hij trek krijgt en laat hem die trek alleen stillen met gezond voedsel.
Wees eens niet zijn moeder maar gewoon strenge opvoeder. En zorg dat je vriend in een lijn met je staat.

Voorbeeldje daarvan:
Ik was eens met een grote groep uit eten waaronder ook kinderen. Een kind had patat met een gebakken ei en moest dat ei eten. Kind wilde het niet, wilde meer ketchup bij de patat(had de ketchup die hij had gekregen al opgemaakt).
Moeder:"Nee, eet eerst je ei maar op".
Kind naar de vader elders aan de tafel:"Ik mag geen ketchup op mijn patat".
Vader:"Daar zal je moeder wel een goede reden voor hebben dan" en ging door met gesprek dat hij had met een ander. Kous af.
Terug naar moeder:"Maar ik wil het ei niet". Moeder: "Doop dan je patat op z´n minst in de dooier. Als je de dooier ophebt, krijg je ketchup." En zo geschiedde.
Dat is op een lijn staan, niet onderling van "ach doe maar wel" of "voor deze keer" of geven wat hij van de ander niet mag.
Een compromis kan (dan maar alleen de dooier) en wat hj wil wordt als beloning gebruikt en zorgt zo voor motivatie.

Het is overigens altijd relevant hoe ouders zelf met voedsel omgaan en er over spreken. Het is dus niet raar dat mensen dat ook noemen.
Dat kun je dus best van jezelf in de gaten houden. Voor jou is het normaal, dus let je er niet op, maar als je er op gaat letten ontdek je misschien toch dat je signalen geeft die minder gunstig zijn.
Goed voorbeeld doet goed volgen,dus zelf ook niet aan de ongezonde tussendoortjes waar hij bij is.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:14

Goed dat je verder gaat kijken. Heel veel succes!