Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:05

Darkadia nou daar ben ik dus helemaal klaar mee he. Het is niet hun studie en ook niet hun leven. Ik heb ook familieleden die dan bij familiebijeenkomsten (eens in de 10 jaar ongeveer) een beetje meewarig tegen mij zeggen "dat het nog kan". Wat is namelijk het geval: ik ben de enige van mijn generatie zonder kinderen. En het is heel lief van mijn nichten dat ze mij gunnen waar zij zelf gelukkig van worden maar het zou zo fijn zijn als ze zouden snappen dat mijn geluk elders ligt. Nou is vorige maand weer een nichtje bevallen, heel leuk, althans ze lijken er blij mee, en ik heb een kaartje gestuurd. Maar ze moeten niet zo zeuren :')

Cayenne :(:)
Wil je wat vertellen over wat er gebeurd is? Hoeft niet natuurlijk.

Juval weet je, hoe je je voelt is toch een deel van jezelf. En je kan er maar beter lucht aan geven dan dat je er mee blijft zitten. Dat is best lastig hoor. Ik heb nou geleerd om in mijn omgeving te zeggen dat ik even uit ga. Sommige mensen begrijpen dat en zeggen dan dat ze graag horen als ik weer aan ben (en er is ook iemand die mij af en toe belt, iemand die het echt begrijpt. En dat is heel fijn). En er zijn mensen die neutraal reageren en er zijn mensen die er totaal geen begrip voor lijken te hebben. Jammer dan. Ik ben even een paar maanden, misschien wel jaren, met iets bezig en als ik daar mee klaar ben zie ik wel wie er nog naast me staan. Maar nu eerst even ik.

Is het voor jou in praktische zin niet een idee om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen? Dan ben je er toch af en toe even uit. En dat kost wel uren, maar wie weet krijg je er energie van. Zou het zinvol zijn om nog eens naar je takenmanagement te kijken? En hoe reageert je vriend? Hij heeft er ook niks aan om straks een uitgebluste vriendin te hebben. Snapt hij dat jij herstelwerkzaamheden nodig hebt?

juval

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:23

in praktische zin zou het denk ik een beter idee zijn om een vrijwilligersbaan aan te bieden haha.. :) ik loop over van het werk. En ook zou het met de kinderen erg lastig zijn om iets te ondernemen. ik heb vrijwel geen oppas.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:32

@juval lastige situatie idd. Denk wel goed om het ook met je vriend bespreekbaar te maken. Qua inkomsten waarschijnlijk niet dusdanig dat af en toe een oppas een optie is? En wat betreft te positief voordoen bij therapie, soms kan het ook komen doordat je je niet vertrouwd genoeg voelt bij diegene, of is voor jou een andere optie makkelijker. Bij mij werkte het ook niet face to face, ben toen overgestapt op via internet en dit werkte voor mij wel. Gewoon vanuit eigen omgeving mijn verhaal kwijt kunnen, niemand die het zag als ik even brak, en toch handvatten krijgen waar ik mee verder kon. Ook dat zal niet voor iedereen werken, en nadeel is dat via internet (nog) niet vergoed wordt, maar miss heb je er wat aan.

@koper bij mij is het probleem met name mijn zus die heel ambitieus is en totaal niet kan inleven in mij en dat ik happy ben met wat minder geld, paard en dan andere dingen moet laten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:36

hoe gaat dat dan via internet darkadia? ook via de huisarts? en wat zijn de kosten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:44

Darkadia ik snap het. Mijn zus heeft ook een totaal ander leven dan ik. Heel mainstream eigenlijk, en ik ben gewoon nog steeds een penny ;)

Juval heb je iets van een instelling in de buurt? Bewoners die bij jou dagbesteding kunnen komen doen? Zou je wellicht nog subsidie voor kunnen krijgen ook.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:55

Juval, ik snap je helemaal. Ook ik heb niets te klagen in mijn ogen, maar toch heb ik ups en downs.
Vandaag heb ik een redelijke dag, maar dat kan zo weer veranderen... Soms grijpt een gedachte/tv-fragment/gesprek met iemand/etc. me zo 'bij de keel' dat ik helemaal van slag ben. En waarom?
Ben redelijk nuchter, maar aan de andere kant toch ook weer niet blijkbaar.

Mijn bloedtesten is helaas niets uitgekomen... hoopte dat eigenlijk want dat was de makkelijkste weg in mijn ogen.
Woensdag naar de huisarts om te kijken hoe of wat.
Wil voor mezelf nog proberen om van de anticonceptie af te gaan, kijken of dat helpt. Maar dat overleg ik met de huisarts want ik ben niet zo van het gesukkel met m'n menstruatie.

Weet wel dat ik slecht nee kan zeggen en graag iedereen wil helpen. Misschien dat daar em de kneep zit, maar dat moet de huisarts dan maar zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:03

Nikeyy schreef:
Weet wel dat ik slecht nee kan zeggen en graag iedereen wil helpen. Misschien dat daar em de kneep zit, maar dat moet de huisarts dan maar zeggen.

Sorry dat ik nu alweer begin te blaten. Maar ik heb even in je profiel gekeken en ik zie dat je 33 bent. Word je dit jaar nog 34?

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:53

Wordt 32 :o
Snap niet hoe daar 33 kan staan, zal ff kijken of ik het kan aanpassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:18

Oh... dan laat maar zitten, dan heb ik verkeerd gedacht :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:07

@ Chayenne,
Jeetje meid heel veel sterkte. Hoe voel je je nu? En heb je iemand die je opvangt?

@ Juval: Je hebt echt even tijd nodig om op adem te komen meid, is er wellicht een beetje geld om wat hulp in het huishouden te krijgen? Ik wist niet dat het zo hard werken is op een boerderij, dag in dag uit. Kan je er met je man over praten?

Hier gaat het niet zo lekker, heb echt een klassieke depressie. Ik ben somber, heel erg gespannen (tot aan overgeven aan toe) en kan niet tegen prikkels want dan krijg ik hoofdpijn en last van oorsuizen.
Ik ben erg angstig, vooral als ik alleen thuis ben.

En nu komt het probleem: mijn vriend gaat eind juni 5 dagen weg. Dat heeft hij ook echt nodig, want hij heeft het ook erg zwaar met zo'n hulpbehoefende vriendin thuis (ik probeer niet teveel op hem te leunen maar heb hem zo nodig nu).
Ik durf die 5 dagen niet alleen thuis te zijn dat durf ik echt niet, maar we hebben een kat die niet alleen kan zijn. Mijn vriend gaat niet weg als de kat alleen wordt gelaten (buren die wel eten geven enzo). Maar mijn vriend heeft het echt even nodig om weg te gaan.

Ik kan dus niet naar mijn broer heel ver weg, waar ik welkom ben om te logeren. Mijn moeder is zelf erg ziek dus kan niet komen.

Weet iemand een oplossing? Ik zie het even niet...

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:46

Koper schreef:
Oh... dan laat maar zitten, dan heb ik verkeerd gedacht :')

Haha wat dan? ;)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:51

@Laetitia; Kan een vriendin niet bij je komen 'wonen' voor een paar dagen? Heb ik bij een vriendin gedaan toen zij paar dagen alleen was (toen nog bij haar ouders). Zij wilde ook niet alleen thuis zijn in dat grote huis. Toen kwam ik elke avond daar slapen en 's ochtends weer naar m'n werk.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:54

Dank voor de tip Nikeyy! Al mijn vriendinnen hebben een gezin om voor te zorgen, maar één vriendin komt gewoon 2 nachten bij me logeren. Dat vind ik echt superlief van haar :+: !
En de overige 2 nachten ga ik naar mijn moeder, vind ze juist gezellig ondanks dat ze ziek is. Kan ik haar mooi helpen met allerlei klusjes in huis die blijven liggen.

Hoe is het met iedereen vandaag? Het wordt tijd dat de zon weer gaat schijnen, dan voel ik me altijd meteen weer ietsje beter.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:04

Fijn Laetitia dat je een oplossing hebt gevonden! :) Dan kan je vriend ook weg zonder zich naar te maken.
Inderdaad tijd voor mooi weer, dan is de stemming altijd wel wat beter.

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest...
Ze was heel behulpzaam en zag zo eerst geen oplossing in naar een psycholoog o.i.d.
Wat ze wel zei is dat wanneer een dier wegvalt na lange tijd, dit geestelijk lang kan doorwerken.
Je dier was degene die altijd naar je luisterde en geen weerwoord had en je altijd gelijk gaf, zo zei ze het. Nou daar kon ik haar geen ongelijk in geven, maar ben misschien nog steeds in ontkenningsfase dat 't daaraan ligt.
Maar nu krijg ik medicijnen om de scherpe randjes eraf te halen. Krijg een minimale dosis i.v.m. dat ik vrijwel overal bijwerkingen (lees huiduitslag, schimmelinfecties etc.) van krijg.
Was vanochtend wel even over de zeik toen ik thuis was, want eigenlijk vind ik het best heftig om er medicijnen voor te krijgen. Nu ben ik weer nuchterder en zie ik wel in dat 't misschien verstandig is, want wordt echt moe van mezelf met die moodswings zoals vanochtend ;( . Kost zoveel energie... en daar wordt ik dan weer moedeloos en down van. Echt fijn die vicieuze cirkel... pfff
Over 3 weken weer heen, want dan zou het al wat resultaat moeten geven.

Denk door het gesprek van de huisarts dat onbewust er nog wat zaken zijn die zijn opgestapeld in m'n onderbewustzijn, terwijl ik denk dat ik er vrede mee heb. Dat ik die niet heb geuit of zo omdat m'n paard er niet meer is waartegen ik altijd zeurde over van alles en nog wat als ik bezig was. Als dat zo is hoop ik dat dat bij me boven water komt, want dan kan ik er wat mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:13

Hier gaat het eigenlijk best ruk. Ik heb een penny op m'n wei. En dan geen twaalfjarig manegemeisje maar een volwassen kerel. En ik kan er niet mee dealen. Nu niet. Het slurpt energie. De energieslurp van de afgelopen weken was nog niet uitgeslurpt en anderhalf uur geleden ben ik wakker geworden. Gewoon stom fysiek moe van het emotioneel moe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:51

fijn leatitia, inderdaad is het prettig als het zonnetje schijnt.

wat voor medicijnen heb je gekregen dan Nikkey? lijkt me ook best heftig ... antidepressiva. dat klinkt zo... heftig. ik hoop dat je er baat bij hebt. Het is denk ik wel goed dat je het hebt aangekaart en dat er veel bovenkomt. sterkte!

Koper :(:) .. pennykerel.. wat moet je er mee? lastig hoor.

Hier vanmorgen weer een flinke dip.. heb een half uur zitten janken bij een kalfje in het hok... rotbeest wilde niet drinken, maar tegen me aan liggen was op zich ook wel oké. zo frustrerend soms :( ... ik ben dan zo somber, moe van het vroeg opstaan, verdrietig omdat er een boel koeien weg moeten morgen. Maak me zorgen om puberdochter die ongelukkig is en bij haar vader wil wonen (wat niet mogelijk is). Baal van mijn paard met extreme verlatingsangst. Baal van al het werk waar ik niet aan toe kom. Baal van dat mijn paardjes op een klein onkruidstukje moeten staan terwijl die van mn schoonmoeder wel in een mooie wei mogen.... nou, en zo kan ik wel even doorgaan.
Heb inmiddels wel een uitlaatklep.. ben aan het tuinieren geslagen. dat vind ik wel leuk werk en het verzet mijn gedachten (tot ik weer tegen iets aanloop wat niet lukt vrees ik).

fijne dag allemaal!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:38

@ Nikey: De oorzaak van je sombere gevoel openleggen, helpt denk ik al een stukje om weer een weg omhoog te krijgen. Heeft je huisarts ook aangeraden om met iemand te gaan praten?

Toen ik de depressie weer op voelde komen na 8 jaar ben ik meteen (iom HA) begonnen met antidepressiva. Dat zorgt er in ieder geval voor dat ik niet heel diep wegzak in een hele zware depressie.
Maar het sombere en de oververmoeidheid blijven helaas...
Ik heb volgende week een eerste gesprek met een psychiater/psychotherapeut, daar heb ik wel vertrouwen in.

@ Koper: Wat irritant. Wat doet die vent op jouw weide? Heb je hem al een keer aangesproken?

@ Juval: Wat fijn dat je een uitlaatklep hebt gevonden! Ik vind tuinieren ook altijd erg fijn, gewoon lekker onkruid wieden en beetje snoeien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:51

Hij heeft besloten om mijn paarden te redden want omdat hij mij daar niet vaak ziet is de aanname dat ik mijn paarden min of meer verwaarloos. Ik heb hem er al een paar keer op aangesproken maar ze moeten en zullen gered worden :+

Vandaag gelukkig geen rare dingen gezien. Ik ben er overigens 2 keer per dag en ik verzorg ze al jaren zelf en ik vind mijn paardjes ook leuk genoeg om me om ze te blijven bekommeren.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:23

@Juval, snap het wel. Dat heb ik ook, dan komt alles op je af. 'Houdt iemand ooit wel eens rekening met mij of hoe ik me voel?' denk ik dan. Fijn dat tuinieren je wat afleidt.
Weet niet hoe het medicijn heet zo, maar m'n moeder (doktersassistente) zegt dat de halve wereld dat gebruikt. M'n ma weet altijd alles te relativeren haha :+ .

@Koper; Wat irritant zeg, laat die kerel een hobby zoeken. Eikel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:24

Maar hij houdt zo van paarden en hij weet zo goed hoe ik voor ze zou moeten zorgen :')

Ik vroeg me eigenlijk af of jullie iets van muziek ofzo gebruiken om je wat beter mee te voelen. Ook al is het maar een instant en tijdelijk redmiddel. Iets specifieks waar jullie naar luisteren?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:32

Ik luister vaak naar licht klassieke muziek. Dat helpt om rustiger te worden en verbeterd je stemming.

Al voel ik me vandaag echt poedersuiker. Ik ben zo ontzettend moe, kan gewoon niets meer. Mijn lijf is zo pijnlijk en moe.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:36

Muziek is hier naast paarden mijn grote passie. Ik heb zanglessen en speel wat keyboard. Daarnaast acteer en dans ik ook graag. Kan daar heel goed mijn emoties in kwijt, componeer/schrijf heel soms zelf ook nummers. Het helpt me soms ook om even opgekropte emotie/tranen los te krijgen.
Luister van alles van kleinskunst, musical, soms klassiek/pianomuziek, pop, rock en rock/metal (dan wel met zangeres, en wat meer symfonisch dan die keiharde herrie met grunts hoor).
Maar momenteel gaat het hier eigenlijk wel goed. Nu 2 weken aan de slag bij mijn nieuwe baan (fulltime), heb hele fijne collega's, feedback gaat ook op een fijne manier, dus hoop dat ik daar voorlopig kan blijven (zit op uitzendbasis, maar wel mogelijk dat ze me gaan overnemen op langere termijn).

Stoppen met studie is echt een goede keuze geweest...heel lang de knoop niet durven doorhakken, maar echt...als ik had geweten wat voor last er van me af zou vallen had ik t veel eerder gedaan.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 29-05-16 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:42

Wat super darkadia, jeetje fulltime nog wel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:58

....ik had ooit een therapeute die dramde :) ;) dat ik "mijn 5 zintuigen moest onderzoeken".
Dat is geen alledaagse psychologen tip, maar het zette wel zoden aan de dijk. (Het was ook geen alledaagse peut, maar ik heb er erg veel aan gehad.)

Hoe voel ik me....? (Bleeegh!)
.....wat wil ik nu ruiken?
Welke thee wil ik nu drinken...?
Welke kleur wil ik zien....?
Qua tasten: een warme omslagdoek, of breien, of een douche, een zijde voile, touches van Linda Tellington - waar je maar zin in hebt.

Qua muziek grijp ik doorgaans naar harp muziek als troost aan de orde is. Gaat het om woede, dan hard rock, heavy metal, etc.
Maar zoals met de hele oefening: soms kom ik er niet uit, waar ik nu precies behoefte aan heb, dan zet ik gewoon de radio willekeurig aan op een willekeurige zender, dat wil het ook wel eens zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:12

Dat van de 5 zintuigen is wel een goed idee zeg. Ga ik eens proberen!