Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:22

Ik heb het ruim 2 maanden volgehouden, van een enorme dode bos haar naar werkelijk waar een stel prachtige zachte krullen , heb nog nooit zoveel complimenten over mijn haar gehad als in de laatste paar weken. Heb het helaas afgelopen week toch weer een keer gewassen met shampoo, ik had zo enorm veel roos/ schilfers die niet weg gaan met de baking soda en de azijn. Enorm balen want er zit nu toch weer wat pluis op mijn krullen die helemaal weg was.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:44

maras schreef:
Ik heb het ruim 2 maanden volgehouden, van een enorme dode bos haar naar werkelijk waar een stel prachtige zachte krullen , heb nog nooit zoveel complimenten over mijn haar gehad als in de laatste paar weken. Heb het helaas afgelopen week toch weer een keer gewassen met shampoo, ik had zo enorm veel roos/ schilfers die niet weg gaan met de baking soda en de azijn. Enorm balen want er zit nu toch weer wat pluis op mijn krullen die helemaal weg was.

Daarom was ik het met conditioner ipv van shampoo, werkt wel degelijk reinigend maar ook heel verzachtend dus ik ben schoon maar toch zacht en mijn krullen zijn er heeeeel blij mee!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:51

Ik lees veel positieve reacties over het gebruik van sterk gezette brandnetelthee als conditioner, ik gebruik het nu twee weken (250 ml brandnetelthee en 2 el appelazijn) en de roos is hier aardig aan het afnemen. :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:02

Fargo ik ben bang dat van conditioner de roos niet weg gaat. Magda ik zal eens brandnetelthee gaan proberen, die optie heb ik nog niet gehad. De azijn werkt prima als conditioner, de geur vind ik ook best te doen dus daar zou ik mee kunnen leven, met al die schilfers op mijn schouders niet, dat ziet er gewoon niet fris uit :-(.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:29

wat een positieve verhalen zeg!
Ik was sinds enkele weken nu IEDERE dag mijn haren met shampoo en conditioner.
Daarna gebruik ik argan oil.

Ik heb soms echt hele mooie golvende lokken maar andere dagen is het pluis, verschrikkelijk.
Het probleem is dat ik iedere dag (met cap!) paardrijd en vaak een zweethoofd heb.
Niets is dan toch fijner als weer heel fris onder de douche vandaan komen..?
Hoe zouden jullie diet doen?
Welke producten evt tijdens de wasvrije-dagen?
Telt natmaken mee als wassen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:35

Mijn haar heeft een beetje een dipje... hangt wat dof rond m'n hoofd. Ik gebruik alleen water, zet wel even door nu ik toch de komende weken grootste deel van de dag thuis is.

Iedere dag wassen met shampoo is echt heel erg slecht voor je haar :o

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:38

Daarom wil ik graag tips krijgen! :D
heb overigens wel wat lush shampoos, lush droogshampoo en solid conditioner
moest dat al beter zijn?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:45

Ik zou eerst eens afbouwen naar om de dag wassen met shampoo en daarna na 2 keer :)

Over verdere haarproducten weet ik niet, ik heb nooit wat anders dan shampoo, conditioner en de laatste 2 maanden droogshampoo gebruikt.
Gebruik nu dus niks meer en ik was volgens de methode uit de blog in de OP.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:22

maras schreef:
Fargo ik ben bang dat van conditioner de roos niet weg gaat. Magda ik zal eens brandnetelthee gaan proberen, die optie heb ik nog niet gehad. De azijn werkt prima als conditioner, de geur vind ik ook best te doen dus daar zou ik mee kunnen leven, met al die schilfers op mijn schouders niet, dat ziet er gewoon niet fris uit :-(.

Schilfers en roos zijn afvalstoffen die je lichaam kwijt moet, kennelijk ben je aan het reinigen van binnen uit ofzo, roos van buitenaf bestrijden is volgens die opvatting onzin..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:40

Bron? Die opvatting is nieuw voor mij namelijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:54

magda_90 schreef:
Bron? Die opvatting is nieuw voor mij namelijk.

Ik heb dat ooit gelezen volgens mij.. echt al lang geleden. Maar heb wel vaker gelezen dat anti roos shampoo alleen een vetlaagje op je hoofd legt en dus niet daadwerkelijk iets oplost .. ook al weer tijden terug trouwens.
Ik weet wel dat als ik veel stress heb ik ook vaak jeuk heb op mijn hoofd en zit te krabben en te doen.

Vreemd genoeg heb ik het ook gezien bij de allergie van mijn paard voor die kleine mugjes, hij had zo'n helemaal kale staart - helemaal kapot geschuurd. Heb stop itch gaan geven, kruiden tegen de allergie en MSM zwavel, allebei reinigende werking, de huid ging helen en hij zat onder de schilfers een paar weken lang en daarna werd het steeds beter en was huid heel en rustig. De afvalstoffen kwamen er bijna direct uit toen hij die reinigende kruiden kreeg.

Niet helemaal wat ik bedoel, maar zegt wel wat over shampoo etc. ;-)
http://hairresetjantien.nl/hoofdhuid/
Roos en schilfers
Roos is een vorm van eczeem. Er kan bij roos sprake zijn van een versnelde of vertraagde huidactiviteit, wat inhoud dat onze behandelingen erop gericht zijn de huid te kalmeren of juist te activeren. Zodra de huid weer goed in conditie is verdwijnt de roos. Dit werkt veel effectiever dan behandeling met alleen anti-roos shampoo’s want daarmee worden vooral loszittende huidschilfers verwijdert, maar niets gedaan aan de oorzaak van de roos.

Werkwijze
Veel hoofdhuidproblemen hebben een onderliggende oorzaak. Door te controleren of het lichaam verzuurd is weten wij of ontgifting of het aanvullen van mineralen nodig is naast een goede verzorging van de huid. Na enkele weken kunnen we al een verandering in uw bloedwaarden aantonen.

http://www.demannenkapper.nl/veel-geste ... haar-huid/
Schilfering van de hoofdhuid
Schilfering van de hoofdhuid
In bepaalde periodes droogt de huid ineens enorm uit en gaat schilferen. Onterecht wordt dit roos genoemd. Een uitgedroogde huid gaat afbrokkelen. Dit kun je vergelijken met een door de zon verbrande huid.
Wat kun je hieraan doen?
Zeker niet met een anti-roos shampoo behandelen. Dit droogt de huid verder uit. Een shampoo die er voor zorgt dat de talgkliertjes gestimuleerd worden en de bestaande huid niet te sterk ontvet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:25

Als je echt veel last hebt van roos/eczeem/jeuk hoofd. Dan kan je je haar ook 'wassen' met epson salt of dode zeezout of magnesiumolie (bevatten allemaal magnesium). Eventueel kan je het ook in masseren en een 20 minuten laten intrekken. Het ontvet heel erg en kan in het begin juist echt jeuken. Maar daarna merk je dat je hoofdhuid er een stuk rustiger van wordt (het werkt ook tegen bv vette huid en puistjes ;) ) .

Ik vond het een enorme verademing na jaren steeds jeuk op me hoofd te hebben. Met of zonder shampoo, jeuken deed het altijd wel. Nu is het gewoon rustig. Zodra het weer begint te jeuken laat ik me haar en hoofd een kwartiertje in een mengsel van epson salt en water rusten. Daarna spoel ik het uit. (Uitkijken dat je het niet in je ogen krijgt.) En de jeuk is weg.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:36

Hoe lang heeft het bij de mensen die alleen water gebruiken geduurd totdat je haar niet meer vet aanvoelt na het stoppen met shampoo? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:40

Mijn haar is nu, na 3 weken, niet meer erg vet. Ben nog niet helemaal tevreden: haar is momenteel een beetje droog/touw.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 25-06-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:49

Hier idem als elskegirl

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:25

Ik heb al een week mijn haar niet meer gewassen, wat voor mij normaal is en eigenlijk wil ik het no-poo pas beginnen in de zomervakantie, maar ik denk dat ik het nu gelijk maar door ga zetten. :D
Heb nog 2 weken school, maar dan kom ik eigenlijk alleen enkele uurtjes om een school examen te maken en de laatste loodjes te fiksen, dus dat is niet zo'n ramp. :)

Het scheelt ook dat ik behoorlijk kort haar heb, een aantal dreads met kraaltjes/touwtjes er tussen en regelmatig sjaaltjes erin knoop, dus een wilde boel is het toch al. :+

Nu vraag ik me alleen af, is borstelen echt heel erg nodig om het vet te verdelen? Haar kammen met dreads er tussen is namelijk best een karwei. :') Ik borstel mijn haar ook niet echt, het is nog te kort om echt klitten te vormen en het zit vaak wel goed van zichzelf. :P Maar als dat betekend dat het vettige alleen boven op mijn kop gaat zitten, tja, dat is niet zo handig. -O-

Ik ga in ieder geval de appelciderazijn uitproberen! Wil langzaam aan steeds meer dreads, en heb al vaker gehoord dat het daar ook echt goed voor is en shampoo juist funest, dus dat komt mooi uit. :D
Ben benieuwd. +:)+

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:59

Ik ben van plan volgende week echt te beginnen. Vrijdag eerst een feestje en dan was ik daarna alle product nog eens uit mijn haar. Ik ben wel heel erg bang voor droog haar.

Welke haarborstel raden jullie aan? Ik wil eigenlijk een Mason Pearson, maar dat is mij nu toch nog even te duur. Dus ik ben opzoek naar een andere goede borstel met een mix van nylon pinnen en zwijnenhaar.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:01

Volgens mij had de Hema een dupe van de mason pearson.
Mascha van Beautygloss had erover geschreven, moet je maar even opzoeken ;)
Ik wil binnenkort ook die haarborstel kopen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:52

Ik kwam dit topic tegen en vind het mega interessant.
Heb er al vaker over gelezen, maar die 6 weken niet wassen houden mij tegen.

Ik rij 4/5 keer in de week en mijn hoofd stinkt serieus na die cap!

De blogster van de link in de begin post heeft het er over dat je je haar alleen maar eerst heel erg vet moet laten worden en het daarna weer mag wassen.
Dit wil ik dus best wel gaan proberen!

Over anderhalve week heeft mijn paard (verplichte) vakantie van minimaal 2 weken, dus dat lijkt mij een goed moment om het te gaan doen!
Vind heel interessant om jullie ervaringen te lezen iig :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:44

Ik ga nu de 4e week in van niet wassen. Ik gebruik ook echt alleen maar water, zelfs geen baking soda. Vrees dat ik dat wel moet gaan doen, want het is een vette bende. Nou heb ik sowieso snel vet haar, van dat heerlijke stijle dunne spul. Ik wacht nog tot 6 weken, dan toch maar eens wassen. Nou moet ik zeggen dat het vettige nu pas door mn hele haar zit, heb wel heel lang haar. En daar ben ik nu erg gelukkig mee! Ik had altijd bovenop vet, onderaan droog. En het is nu ook vet bovenop, maar onderaan juist beter dan ooit! Niet meer zo pluizig droog, maar mooi zacht. Veel meer volume ook en het beste: al 2 weken geen jeuk! Van de week merkte mn vriend op dat ik zo lekker rook.... Heb hem niet vertelt dat ik al weken geen enkele zeep heb gebruikt!
Ik merk wel sterk dat je hoofdhuid echt moet stabiliseren. In de afgelopen weken is het extreem vet geweest en ik heb ook een paar dagen last van 'roos' gehad, wat ik normaal nooit heb. Nu is het echt aan het stabiliseren. Rustige huid en veeeeeeel minder aanmaak van vet. Alsof het vette er nu uitgroeit zoals haarverf! Ik vind het een boeiend experiment zo!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:06

Ik volg dit topic al een tijdje en het begint steeds meer te kriebelen om het ook te proberen. Alleen ik ben bang dat m'n roos erger word, maar het is het proberen waard denk ik dan. Misschien toch maar eens beginnen, heb nu toch een lange zomervakantie. :j

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:07

Ik lees al mee vanaf het begin van dit topic, maar had nog nooit gereageerd.
Zelf ben ik nu 4 weken bezig, was alleen met watee, en moet zeggen dat het mij heel erg meevalt.
De eerste week was geen probleem, waste mijn haar hiervoor altijd maar 1x per week. Week 2 begon het dus vet te worden, en niet een klein beetje ook. Halverwege die week heb ik op het punt gestaan om de shampoo uit de kast te plukken, en mijn haar weer te wassen, maar heb toch doorgezet. Na die week is het langzaam steeds minder vet geworden, en volgens mijn zusje zag het eruit als het haar van iemand die dagelijks wast, en het een dag heeft overgeslagen.
Momenteel voelt mijn haar heerlijk zacht, heb amper last van klitten, en ik ondervind een heel groot voordeel; het pluist zo goed als niet meer!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:17

Mijn roos is ook zo goed als weg, maar het voelt gewoon niet helemaal lekker... zit nu op week 3 en wil iig tot week 6 proberen.
M'n huid is wel ontzettend rustig!

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:48

Ik ben heel benieuwd of er iemand in dit topic ook voor- en na foto's heeft gemaakt, en zo ja, of diegene ze misschien wil laten zien. :))

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:47

Ik volg het topic:)
Ik was normaal mijn haren iedere dag. Heb ze nu bijna 3 dagen
Niet gewassen! Wel droogdhampoo gebruikt (eigl een poeder, van lush) en dan om het pluis een beetje eruit te kammen argan oil en ontklitter en water in de punten!;)
Ik denk vanavond wassen, of morgen ;)